تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۳۴۲۷۲

روزگار سیاه سیا


گروه سیاسی: چند هفته پس از شکار پهپاد جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در عمق خاک کشورمان و چند روز پس از اعلام خبر دستگیری بیش از 15 جاسوس آمریکا در ایران، وزارت اطلاعات روز گذشته از دستگیری یک جاسوس ایرانی‌تبار وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) خبر داد. در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: دولت آمریکا در تداوم اقدامات خصمانه و همه‌جانبه اطلاعاتی و عملیاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم سربلند کشورمان، سرمایه‌گذاری سنگین و طراحی پیچیده و گسترده‌ای را ترتیب داده بود تا امکان نفوذ در تشکیلات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کند.
در ادامه این اطلاعیه درباره سناریوی جاسوس دستگیرشده تصریح شده است: در این راستا سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به یکی از تحلیلگران اطلاعاتی خود که سوابقی همچون فعالیت در واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریکا و حضور در پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عراق را دارد، اجرای سناریوی اطلاعاتی‌ـ عملیاتی پیچیده‌ای را محول کرد. طی این سناریو جاسوس مورد نظر باید خود را در مسیر دالان‌های اطلاعاتی منتهی به وزارت اطلاعات قرار می‌داد و در مراحل بعدی امکان القای اطلاعات فریب در مقیاس وسیع به وزارت اطلاعات و نیز انجام جاسوسی را فراهم می‌آورد.
شناسایی جاسوس سیا پس از ورود به بگرام
وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود روند دستگیری جاسوس سازمان سیا را اینگونه تشریح کرده است: این مامور ایرانی‌تبار سازمان سیا پس از گذراندن آموزش‌های پیچیده اطلاعاتی در چند مرحله و ورود به منطقه ضمن جمع‌آوری‌های اطلاعاتی با سلسله فعالیت‌های هدفمند و برنامه‌ریزی شده ماموریت خود را آغاز کرد اما با هوشمندی سربازان گمنام امام زمان‌(عج) به محض ورود این فرد به پایگاه بگرام افغانستان مورد شناسایی قرار گرفته و جاسوسی نامبرده و ماموریت‌های محول شده به وی آشکار شد. بر اساس همین گزارش، جاسوس یاد شده سپس زیر‌نظر ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و پس از ورود به خاک کشورمان مدتی تحت تعقیب بود و همزمان با آغاز ماموریت جاسوسی خویش مقتدرانه توسط سربازان گمنام امام زمان‌(عج) بازداشت شد. در انتهای این اطلاعیه مهم آمده است: بدین‌ترتیب این طرح سازمان جاسوسی سیا نیز افشا و خنثی شد و یک بار دیگر نیات پلید دشمنان با اشراف و اقتدار اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران با شکست مواجه شد. ابعاد و زوایای این پرونده و اطلاعات تکمیلی ظرف روزهای آینده به اطلاع مردم سرافراز کشورمان خواهد رسید.
دستگیری پهپاد انسانی
تحلیلگران اطلاعاتی در تهران به «ایران هسته‌ای» گفتند این فرد یک جاسوس بسیار کارکشته و از نسل جاسوسان چند ملیتی و خبره‌ای است که همتایان بسیار اندکی در جوامع اطلاعاتی جهان و دنیای پنهان جاسوسی دارد.دستگیری این فرد ضربه‌ای مهلک به روش‌های عملیاتی و جمع‌آوری اطلاعات سیا علیه ایران و تکمیل‌کننده اطلاعاتی است که از پهپاد RQ 170 در حال استخراج است.به عقیده این تحلیلگران، اکنون سازمان سیا با دریافت ضربه‌های اطلاعاتی پی‌در‌پی از سوی ایران در وضع بسیار وخیمی قرار گرفته و قادر به بازنگری در روش‌های سوخته خود علیه ایران نیست و به همین دلیل انتظار می‌رود این سازمان بزودی ضربه‌های سهمگین‌تری در حوزه اهداف، روش‌ها و منابع خود علیه ایران دریافت کند.
کارشناسان راهبردی اعلام خبر دستگیری این جاسوس از سوی وزارت اطلاعات را در چارچوب راهبرد «بسته پاسخ» ایران علیه فشارهای اخیر آمریکا ارزیابی کرده و پس از کیس پهپاد آن را ضربه دوم نامیده‌اند. گفتنی است اوایل آذرماه سال‌جاری، حجت‌الاسلام مصلحی، وزیر اطلاعات کشورمان از دستگیری 15 جاسوس سازمان سیا در خاک ایران خبر داده و فعالیت آنان را در همه حوزه‌ها اعلام کرده بود. چند روز پس از اعلام این خبر، جعفری دولت آبادی، دادستان تهران طی مصاحبه‌ای تعداد این جاسوسان را بیش از 15 نفر اعلام و خاطرنشان کرده بود: کیفرخواست پرونده این جاسوسان صادر شده است. این افراد در زمینه‌های مختلف جاسوسی می‌کردند و پرونده‌های قابل توجهی دارند که نشان‌دهنده اقدامات جاسوسی و نقش آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران است.
هشدار وزارت اطلاعات درباره فعالیت «هرمی‌ها»
روز گذشته همچنین علی تقوی، مدیرکل مبارزه با شرکت‌های هرمی و کلاهبرداری جمعی وزارت اطلاعات در یک نشست خبری به تشریح فعالیت‌های شرکت‌های هرمی در کشور پرداخت و از کاهش چشمگیر فعالیت اینگونه شرکت‌ها سخن گفت. وی تصریح کرد: شرکت‌های هرمی در سال‌های ۷۸ تا ۸۰ به عضوگیری صرف می‌پرداختند و بعد از مخالفت علما با فعالیت اینگونه شرکت‌ها روش عضوگیری در قبال فروش کالا بیش از قیمت واقعی را در پیش گرفته‌اند. وی افزود: در حال حاضر بیشترین روشی که اینگونه شرکت‌ها پیگیری می‌کنند جذب سرمایه و سپرده با وعده دروغین پرداخت سود بالا و کاذب است که باید مردم در قبال اینگونه فعالیت‌ها هوشیار باشند. مدیرکل مبارزه با شرکت‌های هرمی و کلاهبرداری جمعی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات از سال ۸۸ وارد عرصه مبارزه با شرکت‌های هرمی شد و ضربه مهلکی به اینگونه شرکت‌ها وارد آمد، طوری که شرکتی که در سال ۸۴ در هفته 7 میلیارد تومان درآمدزایی می‌کرد در سال ۸۵ با کاهش درآمد مواجه شده بود.
درآمد 7میلیارد تومانی در هفته
تقوی در ادامه گفت: پس از آغاز مبارزه با شرکت‌های هرمی یکی از این شرکت‌ها که برای حق عضویت ۳۵۰ UV تعیین کرده بود از درآمد ۷میلیارد تومانی در هفته به درآمد ۱۷۵ میلیون تومانی رسید. وی همچنین تصریح کرد: در طول 3 سال مبارزه با این شرکت‌ها ۲۰ شرکت هرمی به طور کامل متلاشی و هزار دفتر آنها تعطیل شده و روند کشف این شرکت‌ها نیز به صورت چشمگیری موفق بوده است. به گفته تقوی، تاکنون شرکت‌های آسو و تلاش‌گستر تجارت که به صورت مجعول ثبت شده بودند متلاشی شده‌اند و سران شرکت‌های گریفین و پالینور و pic که عمده فعالیت آن در جنوب کشور و بویژه بوشهر متمرکز بود دستگیر شده و در انتظار محاکمه‌اند.
دستگیری ده‌ها تن از اعضای کوئست
وی همچنین از دستگیری ده‌ها تن از اعضای کوئست در ماه‌های اخیر خبر داد و اعلام کرد: یکی از دستگیرشدگان حسین غفوریان از سرشاخه‌های اصلی کوئست در داخل کشور بود که به ۱۹ سال حبس و استرداد 3 میلیون و ۷۴۵ هزار دلار مال تحصیل‌شده از راه نامشروع محکوم شده است. مدیرکل مبارزه با شرکت‌های هرمی و کلاهبرداری جمعی وزارت اطلاعات اظهار داشت: در پی ضربات مهلکی که به شرکت‌های هرمی وارد شد، این شرکت‌ها فعالیت خود را در شهرستان‌ها بویژه اصفهان متمرکز کردند.
تقوی افزود: امروز هیچ شرکت‌ هرمی در داخل کشور وجود ندارد و شرکت‌های خارجی هم که تلاش می‌کنند در داخل ایران فعالیت کنند، به لحاظ امنیتی و اقبال مردم دیگر در کشور بویژه در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها شانس فعالیت ندارند. وی بر همین اساس خاطرنشان کرد که شرکت‌های هرمی در حال حاضر بیشترین بخش فعالیت‌های خود را بر عضوگیری از افاغنه و تاجیک‌ها و ساکنان مناطق کمترتوسعه‌یافته متمرکز کرده‌اند.
تشریح فعالیت غیرقانونی فارکس
مدیرکل مبارزه با شرکت‌های هرمی و کلاهبرداری جمعی وزارت اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش به تشریح فعالیت غیرقانونی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های کلاهبرداری در داخل کشور به نام فارکس (Forex) پرداخت. تقوی گفت: شرکت فارکس با این ادعا که با کارگزاران بورس‌های مهم دنیا در ارتباط است مدعی بود سرمایه‌گذاران در این شرکت می‌توانند وارد معاملات بورس‌های نیویورک، لندن و توکیو شوند. وی ادامه داد: گردانندگان این شرکت در ابتدا برای جذب مشتریان خود که عمده آنها را برخلاف مشتریان شرکت‌های هرمی اقشار مرفه تشکیل می‌دادند، حتی اقدام به پرداخت ارقامی به عنوان سود می‌کردند اما بعد از مدتی با ارائه اطلاعات غلط اقدام به کلاهبرداری می‌کردند.
تقوی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی و حتی آمریکا با شرکت‌هایی همچون فارکس که تحت عنوان مشارکت مالی و سرمایه‌گذاری در بورس بدون داشتن اعتبار لازم فعالیت می‌کنند برخورد شدیدی می‌شود، از برخورد دستگاه اطلاعاتی با این شرکت خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات