صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۳۴۵۴۷

گزارش رویترز و بلومبرگ از پیامدهای تحریم نفتی ایران برای شرکت های اروپایی


کوتاه زمانی پس از تصویب تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، ۲ خبرگزاری رویترز و بلومبرگ در گزارش هایی به آثار سوء و پیامدهای این تحریم ها برای شرکت های اروپایی پرداختند. بلومبرگ در همین زمینه به نقل از رئیس اتحادیه پالایشگاه های ایتالیا گزارش داد که تحریم نفتی ایران، تعطیلی پالایشگاه ها در اروپا را به جلو می اندازد.از سوی دیگر، حسن غفوری فرد، عضو کمیسیون انرژی مجلس از تهیه طرحی در مجلس برای توقف فروش نفت ایران به اروپا پیش از آغاز تحریم نفتی ایران از سوی این اتحادیه خبر داده است. مشروح این گزارش در پی می آید.
رویترز: تحریم ها، مردم و شرکت های اروپایی را هم تحت تاثیر قرار می دهد
واحد مرکزی خبر گزارش داد: به گزارش رویترز تحریم های اتحادیه اروپا تنها واردات نفت ایران را شامل نمی شود بلکه شرکت های اروپایی مانند توتال و رویال داچ شل نیز بر اساس آن نمی توانند نفت خام ایران را معامله کنند و از سود آن محروم می شوند. بر اساس تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، شرکت های نفت اروپایی مجبور خواهند بود تا ژوئیه آینده تمام معاملات خود را در بخش نفت ایران متوقف کنند. ۳ وکیل متخصص در امور تجارت و تحریم ها گفتند: «این تحریم ها فعالیت شرکت های اتحادیه اروپا برای تعامل در بخش نفت ایران را شامل می شود.»راس دنتون از شرکت «بیکر اند مکنزی» گفت: تحریم های اتحادیه اروپا بر شهروندان اتحادیه اروپا و شرکت های ثبت شده در این اتحادیه و فعالیت آن ها در هر کجا که باشد تاثیر می گذارد.متیو پاریش از شرکت «هالمن فنویک ویلان Holman Fenwick Willan» در ژنو گفت: هر شرکتی که در حال حاضر قرارداد نفتی با ایران دارد مجبور خواهد شد ژوئیه آینده زمانی که این تحریم ها اجرایی می شود، حالت «شرایط بسیار سخت» اعلام کند.
رئیس اتحادیه پالایشگاه های ایتالیا: تحریم نفت ایران تعطیلی پالایشگاه های اروپا را جلو می اندازد
همچنین رئیس اتحادیه پالایشگاه های ایتالیا با تاکید بر این که ایران می تواند برای نفت خود مشتریان جدید پیدا کند هشدار داد تحریم نفتی ایران تعطیلی پالایشگاه ها در اروپا را به جلو می اندازد. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، پیرو دی سیمون، مدیر «یونیینو پترولیفرا» گفت: کشورهای آسیایی که ایران را تحریم نمی کنند، می توانند با تخفیف نفت ایران را بخرند و تولیدات پالایش شده ارزانی را به ما بفروشند.وی افزود: ایتالیا هم اکنون با خطر تعطیلی ۵ پالایشگاه رو به رو است و در سطح اروپا حدود ۷۰ درصد تعطیلی پالایشگاه ها مربوط به ما خواهد بود. بر اساس این گزارش، پتروپلاس که ۵ تاسیسات نفتی در سراسر اروپا دارد، پس از درخواست بانک ها برای بازپرداخت وام های خود، اعلام کرد که توان بازپرداخت دیون خود را ندارد. سیمون تصریح کرد: در حالی که پالایشگاه های اروپایی نفت ایران را با نفت عربستان و نفت اورال روسیه جایگزین خواهند کرد، من از این که پالایشگاه های آسیایی از نفت خام ارزان ایران برای ضربه زدن به رقبای خود استفاده خواهند کرد، نگران هستم.
روزنامه ایتالیایی: ایتالیا بهای تحریم نفتی اروپا را ضد ایران می پردازد
همچنین یک نشریه ایتالیایی از هم سویی مقام های آن کشور در تحریم نفتی ایران انتقاد کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه ایل جورناله در گزارشی با عنوان ایتالیا بهای تحریم نفتی اروپا علیه ایران را می پردازد، نوشت: یک بار دیگر پس از لیبی، لندن و پاریس برای اروپا تعیین تکلیف کردند و بهای آن را ایتالیا می پردازد. این روزنامه افزود: کشورهای اروپایی با پیروی از دستورهای فرانسه و انگلیس و تحریم صادرات نفتی ایران در واقع خودزنی کردند و بر زخم های اقتصادهای ضعیف این قاره، مانند یونان، اسپانیا و ایتالیا نمک پاشیدند.به نوشته ایل جورناله، پیترو دسیمونه، مدیر اتحادیه نفتی ایتالیا، در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه ایتالیا مبنی بر این که این تحریم ها تاثیری بر اقتصاد ایتالیا ندارد، گفت: ما سالانه ۱۰ هزار تن نفت یعنی ۱۳ درصد از کل مایحتاج نفتی مان را از ایران خریداری می کنیم. بنابراین با چنین حجمی امکان ندارد از تحریم نفتی ایران ضربه نخوریم.
عضو شورای روابط خارجی آمریکا: تحریم نفتی ایران موثر نیست
در همین حال، به گزارش فارس، جیمز لیندسی، عضو شورای روابط خارجی و نویسنده کتاب «انقلاب بوش در سیاست خارجی» طی یادداشتی در پایگاه خبری شبکه «سی ان ان» تصریح کرد: آمریکا و متحدان اروپایی آن در حال حاضر به دنبال تحت فشار گذاشتن تهران جهت کنار گذاشتن فعالیت های هسته ای این کشور، از طریق ایجاد محدودیت در صادرات نفت ایران هستند. وی با بیان این که سوال پیش روی ما این است که آیا تحریم های جدید کارا و موثر هستند، افزود: آن چه میزان صادرات نفتی ایران به کشورهای مختلف می سازد، این است که صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی کسر کوچکی از کل صادرات است. در همین حال، تحریم های ایالات متحده می تواند دوره جدیدی از رفتارهای غیردوستانه واشنگتن با چند متحد مهم آسیایی و کشورهایی مانند چین و هند را پیش رو بگذارد؛ کشورهایی که ایالات متحده خواهان همکاری با آن ها در مسائل دیگر منطقه است.چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه، به ترتیب با ۲۲، ۱۴، ۱۳، ۱۰ و ۷ درصد، بیشترین واردات نفت از ایران را دارند و مجموع کشورهای اروپایی تنها ۱۸ درصد از واردات نفت خام را از ایران دارند که کشورهایی چون چین عنوان کرده اند که خواهان افزایش خرید نفت از ایران هستند.صندوق بین المللی پول نیز در گزارشی تصریح کرد: اختلال در صادرات نفت ایران اثرات زیادی بر بازار نفت خواهد داشت.
هند: نفت ایران را با طلا می خریم
همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران بر اساس گزارشی که در وب سایت خبری دبکافایل منتشر شده، مقامات هندی که خواستند نامشان فاش نشود، تأکید کردند این کشور و چین قصد دارند با طلا از ایران نفت بخرند.
رئیس مجلس: مدیریت اجرایی باید تحریم نفتی را فرصت بداند
در همین حال به گزارش فارس علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره موضع ایران در زمینه تحریم اتحادیه اروپا گفت: مدیریت اجرایی کشور باید این تحریم را به عنوان فرصت در نظر بگیرد چون درست است که کشور تحریم شده ولی باید به تولید کنندگان، صنعت گران و دامداران داخلی تکیه کرده و زمینه های کار آن ها را فراهم کرد تا در آینده از حرف های درشت آن ها جلوگیری شود.
اوباما: حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران همچنان ممکن است
از سوی دیگر، باراک اوباما در ادامه اظهارات بی اساس و غیرمنطقی علیه کشورمان بار دیگر با اعلام این که حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران همچنان ممکن است، تاکید کرد که در برخورد با ایران هیچ گزینه ای را از روی میز کنار نخواهد گذاشت.به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در آخرین سخنرانی سالانه دوره اول ریاست جمهوری خود در برابر کنگره با اشاره به تلاش های آمریکا برای افزایش فشار بر ایران برای واداشتن تهران به رها کردن برنامه هسته ای خود ادعا کرد: جهانی که زمانی در مورد چگونگی برخورد با برنامه هسته ای ایران دچار دو دستگی بود، با قدرت دیپلماسی ما اکنون متحد شده است. وی بار دیگر با تلاش برای نظامی جلوه دادن برنامه هسته ای ایران گفت: بگذارید روشن بگویم آمریکا مصمم است از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند و من برای رسیدن به این هدف هیچ گزینه ای را از روی میز کنار نخواهم گذاشت.
راسموسن: احتمال حمله ناتو به ایران منتفی است
آندرس فو راسموسن، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز ضمن استقبال از تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، تاکید کرد که این سازمان قصد مداخله نظامی در آن کشور را ندارد. راسموسن در مصاحبه با روزنامه «لاریپوبلیکا» گفت: من متقاعد شده ام که بهترین راه حل ( در مورد ایران) هنوز راه حل سیاسی است و به همین دلیل از تشدید تحریم های اتحادیه اروپا ( علیه ایران) استقبال می کنم.
اشتون: آماده از سرگیری مذاکره با ایران هستیم
در این میان، کاترین اشتون اعلام کرد به محض آن که جدیت ایران را در مذاکرات مشاهده کند، آماده از سرگیری مذاکرات با تهران خواهد بود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه کاترین اشتون در آغاز دیدار ۳ روزه اش از اسرائیل گفت: اعضای اتحادیه اروپا در ارسال این پیام روشن به دولت ایران که ما می خواهیم به میز مذاکرات برگردد و از آن ها دعوت می کنیم به مسائلی که یک سال قبل در استانبول روی میز گذاشته شد، بپردازند و ایده هایی را که مطرح کردیم بررسی کنند در کنار یکدیگر ایستاده اند.
صالحی: آماده مذاکره براساس احترام متقابل هستیم
در همین حال، علی اکبر صالحی وزیر خارجه درباره اظهارات رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر آمادگی ۱+۵ برای مذاکره با ایران به خبرگزاری فارس گفت: ما همیشه اعلام کرده ایم که آماده مذاکره براساس احترام متقابل هستیم. وی افزود: آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در آخرین نامه ای که به کاترین اشتون نوشت، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مذاکره با ۱+۵ اعلام کرد.وی تاکید کرد که بحث بر سر زمان و مکان مذاکره بود که اشتون با اوغلو تماس گرفته و راجع به این که مکان این مذاکره استانبول باشد صحبت کرده است. وزیر خارجه همچنین یادآور شد: اطلاعات داده شده به آقای اوغلو را به دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز انتقال دادیم و هم اکنون منتظر اعلام نظر آقای جلیلی درباره زمان و مکان هستیم تا آن را به آقای اوغلو منعکس کنیم تا او نیز به خانم اشتون انتقال دهد و نهایتا توافقی صورت گیرد.
بهشتی پور: ایران نباید تحت فشار در مذاکرات شرکت کند
حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریم های جدید این اتحادیه برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات، آیا انجام مذاکرات در چنین شرایطی تامین کننده منافع و مصالح کشور است، گفت: در واقع خواسته اصلی اتحادیه اروپا از تشدید تحریم ها علیه ایران، توقف غنی سازی اورانیوم و به بیان دقیق تر تسلیم شدن ایران در موضوع هسته ای است. بهشتی پور افزود: اگر تنها موضوع مذاکرات درمیان باشد ایران بارها تمایل خود را به از سرگیری مذاکرات با تعیین هدف، دستور کار و چارچوب مشخص اعلام کرده است. این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: در واقع این طرف مقابل است که باید با اتخاذ تصمیم درباره مواردی که به آن ها اشاره شد، مسیر برگزاری دور جدیدی از مذاکرات را هموار کند. بهشتی پور اظهار کرد: این درحالی است که طرف مقابل با تشدید تحریم ها رویکردی منفی نسبت به برگزاری دور جدیدی از مذاکرات نشان داده است. وی تصریح کرد: کدام کشوری است که هنگامی که طرف مقابل اعلام می کند، فشارها را برای از سرگرفتن مذاکرات اعمال کرده است، حاضر به انجام مذاکرات باشد. بهشتی پور تاکید کرد: قطعا مردم ایران هم نمی پذیرند که دستگاه دیپلماسی کشور تحت فشار و تنها با رویکرد امتیازدادن در مذاکرات شرکت کند.
غفوری فرد: طرح توقف فروش نفت ایران به اروپا روز یکشنبه در مجلس بررسی می شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس از تهیه طرح توقف فروش نفت ایران به اروپا از سوی نمایندگان مجلس و بررسی آن در روز یکشنبه ، ۹ بهمن ماه در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: این طرح دولت را مکلف به توقف فروش نفت به اروپا پیش از آغاز تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا می کند. حسن غفوری فرد، در گفت وگو با خانه ملت، از تهیه طرح توقف فروش نفت به اروپا از سوی نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: این طرح دولت را مکلف به توقف فروش نفت به اروپا پیش از آغاز تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا می کند. وی با بیان این که مجلس روز یکشنبه، ۹ بهمن ماه این طرح را در صحن علنی مجلس بررسی می کند، افزود: در شرایطی که نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم می شود، ایران موظف به فروش نفت خود به اروپا نیست.وی ادامه داد: اروپا تنها خریدار ۲۰ درصد از نفت ایران است و لطمه ای که از عدم فروش نفت به اروپا وارد شود، بسیار بیشتر از لطمه ای است که به ایران خواهد آورد.
خراسان

 

 



 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات