صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۳۵۰۶۸
با قرار دادن ماهواره «نوید علم و صنعت» در مدار زمین

فناوری پرتاب ماهواره به فضا در ایران نهادینه شد

متخصصان فضایی کشورمان پس از پرتاب موفق ماهواره های ملی «امید» و «رصد» به فضا در سومین تجربه موفق پیاپی خود با قرار دادن ماهواره «نوید علم و صنعت» در مدار زمین، فناوری پرتاب انواع ماهواره به فضا را در کشور نهادینه کردند.

متخصصان سازمان صنایع هوا فضا در خجسته ایام دهه مبارک فجر و در طلیعه روز ملی فناوری فضایی، ماهواره «نوید علم و صنعت» را که به صورت کاملا بومی توسط دانشگاه علم و صنعت ایران ساخته شده بود بامداد جمعه (دیروز) با شعار «الله اکبر» و رمز مقدس «یا مهدی (عج) ادرکنی» توسط ماهواره بر جدید «سفیر نوید» به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار دادند.
پرتاب ماهواره «نوید علم و صنعت»، نویدبخش مشارکت فعال دانشگاه ها در توسعه امور فضایی و مقدمه نهادینه شدن این مهم در مراکز علمی و دانشگاهی کشور در چارچوب بهره برداری صلح آمیز از فضا است.
«محمدجعفر محمدی»، مدیرکل روابط عمومی سازمان فضایی ایران در گفت وگو با ایسنا با بیان این که پرتاب ماهواره طی مراسمی با حضور رئیس جمهور و جمعی از اعضای شورای عالی فضایی کشور با فرمان رئیس جمهور صورت گرفته است، گفت: هدف اساسی از اجرای این پروژه دستیابی به یک ماهواره عملیاتی مبتنی بر ظرفیت ها و قابلیت های بومی است. ماهواره نوید علم و صنعت طی مدت 24 ماه با مدیریت یکپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همکاری دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده است.
وی افزود: پرتاب این ماهواره با استفاده از ماهواره بر «سفیر نوید» از کلاس ماهواره بر سفیر B1 که در سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسعه یافته، انجام شده است.
محمدی با بیان این که ماهواره ایرانی نوید علم و صنعت 50 کیلوگرم وزن داشته و برای تزریق در ارتفاع 370 کیلومتری طراحی شده است، تصریح کرد: طول عمرمداری این ماهواره دو ماه بوده و در هر شبانه روز شش بار از فراز جمهوری اسلامی ایران عبور می کند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می گیرد.
مدیرکل روابط عمومی سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: ماموریت سطح یک ماهواره نوید علم و صنعت، تصویربرداری از سطح زمین با قدرت تفکیک مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم بر مدار لئو به ایستگاه های زمینی است.
وی ادامه داد: تصاویر دریافتی از ماهواره نوید علم و صنعت دارای کاربردهای عملیاتی در زمینه های جو و علوم هواشناسی، منابع، بلایای طبیعی مانند پیش بینی شرایط آب و هوا، میزان دما و رطوبت، برآورد میزان جنگل ها، شناسایی آتش سوزی جنگل ها، خشکسالی، زلزله، سیل و نیز تعیین خطوط ساحلی است.
مدیرکل روابط عمومی سازمان فضایی ایران افزود: ماهواره نوید علم و صنعت توسط پنج ایستگاه زمینی در شهرهای ماهدشت کرج، تبریز، قشم، بوشهر و مشهد کنترل می شود.
دکتر «جبل عاملی»، رئیس دانشگاه علم و صنعت با اعلام ارسال و دریافت موفق پیام «یا مهدی (عج)» از ماهواره «نوید علم و صنعت» از همکاری 69 شرکت و مرکز صنعتی داخل کشور در طراحی و ساخت این ماهواره بومی خبر داد.
جبل عاملی خاطرنشان کرد: تمام مراحل و ساخت ماهواره نوید علم و صنعت در دانشگاه انجام شده و برای ساخت زیرسیستم ها و قطعات از همکاری 69 شرکت و مرکز صنعتی داخلی استفاده شده است.
احمدی نژاد: ماهواره های بیشتری به فضا پرتاب می کنیم
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری کشورمان در مراسم پرتاب ماهواره ملی «نوید علم و صنعت» به فضا گفت: سال آینده شاهد پرتاب ماهواره های دیگری همچون ماهواره «ظفر» و «طلوع» که در دستور کار قرار دارد باشیم و با فرستادن موجود زنده به فضا، شرایط و مقدمات حضور انسانی و عالمانه بشر در فضا را فراهم کنیم.
احمدی نژاد با تأکید بر این که «امروز ملت ایران در دنیا می درخشد» گفت: امروز ملت ایران الهام بخش همه ملت ها بوده و انقلاب اسلامی ایران راه را برای همه بشریت باز کرده و نام ایران برای همه ملت ها آشنا، انگیزاننده و صمیمی و دوست داشتنی است.
حمید فاضلی، رئیس سازمان فضایی کشور نیز در این مراسم از احداث پایگاه ملی پرتاب ماهواره در ایران خبر داد.
بازتاب گسترده پرتاب ماهواره نوید
خبر استقرار موفقیت آمیز ماهواره «نوید علم و صنعت» در مدار زمین بلافاصله در صدر خبرهای مهم رسانه های منطقه و جهان قرار گرفت.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: ایران با موفقیت سومین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد.
در این گزارش با اشاره به اینکه ماهواره نوید سومین ماهواره پرتاب شده از سوی ایران به فضا از سال 2009 تاکنون است تأکید شده که این موفقیت با جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان شده است.
خبرگزاری آلمان نیز در گزارشی به پوشش موفقیت جدید ایران در عرصه هوا فضا پرداخت و نوشت: ماهواره نوید علم و صنعت از سوی متخصصان ایرانی ساخته شده و در مدار 270 تا 375 کیلومتری زمین مستقر خواهد شد. این ماهواره می تواند از طریق سه سیستم شبکه خبری بی بی سی نیز در گزارشی به بازتاب این خبر پرداخت و نوشت: ماهواره نوید علم و صنعت که 50 کیلوگرم وزن دارد در مدت مأموریت 18 ماهه خود در فضا هر 90 دقیقه تصویری را به زمین مخابره می کند.
آسوشیتدپرس و رویترز هم در گزارش های خود به نقل از منابع ایرانی این پرتاب را موفقیت آمیز خواندند.
رسانه های غربی از جمله روزنامه های واشنگتن پست و وال استریت ژورنال ضمن انعکاس خبر پرتاب ماهواره تازه ایران به مدار زمین از ارتقای توان دفاعی و موشکی ایران با پیشرفت فزاینده فناوری پرتاب ماهواره ایران ابراز نگرانی کرده اند.
رسانه های صهیونیستی از جمله هاآرتص، اورشلیم پست و یدیعوت آحارونوت هم با انعکاس خبر موفقیت فضایی تازه ایران از افزایش قدرت ایران در این حوزه اظهار نگرانی کرده اند.


 


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات