تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۳۵۹۸
رئیس حزب سبز آلمان :

اروپا ممانعت از غنی سازی صنعتی در ایران را غیر ممکن می داند


"راینهارت بوتی کوفر" رئیس حزب سبز آلمان اعلام کرد که اکثر مقام ها و صاحبنظران اروپایی ممانعت از دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم را، حتی در حد صنعتی غیر ممکن می دانند و تنها در پی گرفتن تضمین از ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشستی که اخیراً در بنیاد پژوهشی کارنگی در شهر واشنگتن برگزار شد، بوتی کوفر گفت که اکثر مقامات وصاحبنظران اروپایی ممانعت از دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم را حتی درسطح صنعتی غیر ممکن می دانند و به همین دلیل مبنای تلاش آنها گرفتن تضمین از ایران است که توان غنی سازی و تهیه سوخت، نتیجه اش ساخت کلاهک های هسته ای نباشد.

بوتی کوفر معتقد است که آمریکا هنوز با چنین دیدگاهی فاصله ای فراوان دارد و به گفته وی مذاکره با ایران فقط در مورد عراق و یا موضوع هسته ای بی معنا است و تنها راه حل واقعی، مذاکرات بی قید و شرط و همه جانبه است.

این سیاستمدار آلمانی گفت :"در زبان آلمانی ضرب المثلی داریم که می گوید ما موظف به انجام کاری غیر ممکن نیستیم. آمریکایی ها هنوز این واقعیت را در دستورالعمل خود قرار نداده اند."

در این نشست  که تحت عنوان "آیا نقش اروپا در مسئله ایران حائز اهمیت است یا نه " برگزار شد ، بوتی کوفر همچنین افزود: "در مقابله با ایران و برنامه هسته ای آن کشور نه تنها حمله نظامی، بلکه حتی تهدید به آن عاملی مخرب در دستیابی به اهداف رضایت بخش خواهد بود."

وی اقدام نظامی به ایران و حتی تهدید به چنین عملی را اشتباهی فاحش قلمداد کرد و گفت که آمریکا با این عمل در واقع "همجوار استراتژیک غرب را مورد هدف قرار خواهد داد."

او در ادامه سخنرانی خود گفت:"  اروپا در قبال برنامه هسته ای ایران  یک سیاست سه جانبه دیپلماسی، تحریم اقتصادی باز و معین شده، و تشکیل ائتلاف بین المللی در این مورد را در پیش گرفته است.

بوتی کوفر در ادامه سخنان خود تاکید کرد که تحریم بعنوان یکی از ابزارهای مقابله با ادامه فعالیت های هسته ای ایران تا زمانی موثر خواهد بود که اتحاد لازم در رژیم تحریم کننده برقرار باشد و متذکر شد که به همین دلیل جلب تعهد روسیه و چین در این زمینه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .

او در ادامه در رابطه با اختلاف در دیدگاههای اروپا- آمریکا توضیح داد:" نباید تصور شود که اروپا چشم خود را به خطرات احتمالی و ناشی از ایران هسته ای یا نقش آن کشور در فروپاشی پاشی ان.پی.تی  بسته، اما برای رسیدن به یک هدف، باید واقعیت های موجود را در نظر گرفت چرا که "خود فریبی" رسیدن به هدف را غیر ممکن می سازد. ما باید بتوانیم با مسئولان ایران گفتگو کنیم".

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات