تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۳۶۸۰۴
مقاله «سردار علایی» در روزنامه «اطلاعات» بحث‌برانگیز شد

نامه جمعی از فرماندهان سپاه و پاسخ سردار علایی


یک هفته پس از انتشار مقاله سردار علایی در روزنامه «اطلاعات»، بازتاب‌ها به این یادداشت همچنان ادامه دارد. دیروز همزمان با انتشار نامه جمعی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب خطاب به حسین علایی، تجمع اعتراض‌آمیزی نیز در مقابل منزل او برگزار شد. آن‌گونه که «فارس» گزارش داده، «صدها نفر از عزاداران و رزمندگان دفاع مقدس، صبح شنبه (دیروز) همزمان با اربعین حسینی در مقابل منزل سردار حسین علایی به دلیل همراهی او با جریان فتنه تجمع کردند.»براساس این گزارش‌ها تجمع‌کنندگان دست‌نوشته‌هایی با مضامین «سردار بیدار شو»، «سردار حسین علایی مردود است» و... در دست داشته و شعارهایی همچون «سردار بی‌بصیرت، بصیرت بصیرت» و «علایی ننگت باد، شرمت باد» سر داده‌اند.سردار حسین علایی، موسس و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دوران جنگ و سال‌ها رییس ستاد مشترک سپاه بود که پس از بازنشستگی در دانشگاه امام حسین(ع) تدریس می‌کرد.
آنچه در یک هفته گذشته موجب شد تا نام سردار علایی در سایت‌های اصولگرایان و فضای مجازی مطرح شده و بازتاب‌های مختلفی را ‌برانگیزاند که در اوج آن به تجمع در مقابل منزل این سردار جنگ منتهی شده، یادداشت او در روزنامه اطلاعات بود. همزمان با سالروز تظاهرات 19 دی 1356، سردار علایی دوشنبه گذشته در روزنامه «اطلاعات» یادداشتی نوشت، اما محتوای این یادداشت با برداشت‌های مختلفی از سوی گرایش‌های سیاسی در داخل و خارج مواجه شد. رسانه‌های وابسته به جناح اصولگرا که تا پیش از این حسین علایی را «سردار جبهه‌های جنگ حق علیه باطل» و خطاب می‌کردند، او را «یک عنصر بریده و سرخورده» نامیدند که به تعبیر سایت «بصیر‌نیوز» «سابقه حضور در جبهه را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی سپر خود» کرده است. در تندترین انتقادات، سایت بصیر در واکنش به یادداشت سردار علایی نوشت: «البته بریده‌هایی چون این... کم نیستند و سابقه تاریخی زیادی دارند که نمونه آن را در شخصیت خبیث شمر می‌توان دید. چه کسی باور می‌کرد شمربن ذی‌الجوشن یکی از فرماندهان لشکر علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام و جانباز جنگ صفین کارش به‌جایی برسد که سر مطهر امام حسین علیه‌السلام را از سینه جدا کند.»
فارس نیز در این رابطه نوشته است؛ «علایی که در ایام فتنه با این جریان همراهی می‌کرد با درج مقاله‌ای توهین‌آمیز، نظام مقدس جمهوری اسلامی را با نظام منحوس پهلوی مقایسه و به آن تشبیه کرد.»به نوشته سایت «بصیر‌نیوز» او در این مقاله «با روسیاهی تمام انقلاب اسلامی را به رژیم منحوس پهلوی» تشبیه کرده است. سایت بصیر نیوز در گزارش خود انتشار مقاله فرمانده سابق سپاه در روزنامه اطلاعات را مشابه کار «اسلاف» او مانند «رشیدی‌مطلق» توصیف کرده است. احمد رشیدی‌مطلق، امضایی بود که پای مقاله‌ای با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات شماره 19 دی 1356 گذاشته و در آن انتقادات تندی از امام خمینی(ره) شده بود. انتشار این مقاله به تظاهرات اعتراضی مردم قم انجامید که در نهایت به شعله‌ور شدن مجدد آتش اعتراضات علیه حکومت پهلوی و سرنگونی آن در 22‌بهمن 1357 منجر شد.
روزنامه جمهوری اسلامی، داریوش همایون، روزنامه‌نگار و وزیر اطلاعات و جهانگردی دولت جمشید آموزگار را نویسنده آن مقاله معرفی کرد. در همین رابطه، سایت «رجا‌نیوز» نیز نوشت که «حسین علایی که نسبت روشنی با فتنه و فتنه‌گران 88 دارد، دوشنبه هفته جاری در اقدامی تعجب‌برانگیز پا جای پای داریوش همایون، وزیر اطلاعات رژیم پهلوی گذاشت و از تریبون روزنامه اطلاعات، نظام اسلامی را مورد هتک حرمت قرار داد.»پس از انتشار مقاله سردار علایی در روزنامه «اطلاعات» و سایت این روزنامه، «خبرآنلاین» متن این یادداشت را بر خروجی خود قرار داد اما حجم انتقادات موجب شد تا این سایت مقاله سردار علایی را حذف کند. در این رابطه «رجا‌نیوز» نوشت:«ماهیت روزنامه اطلاعات و گردانندگان آن برای مردم روشن است؛ اما این پرسش چونان پتکی محکم بر مغز دلسوزان نظام وارد شده که چرا «خبرآنلاین» «منتسب به رییس مجلس، این مقاله را عینا منعکس نمود تا تیراژ کم روزنامه «اطلاعات» را به نحوی جبران کند.»«فارس» همچنین به نقل از «دانشجو» وابسته به سازمان بسیج دانشجویی نوشت که «علایی با طرح سوالات خیالی که محمدرضا پهلوی (شاه مخلوع) از خود می‌پرسد، عملکرد روشنگرانه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران در برخورد با فتنه‌گران را مورد حمله قرار داد.»
نامه 12 فرمانده سپاه خطاب به سردار علایی
انتقادات، محدود به نویسنده مقاله نشد. سید محمود دعایی 70 ساله که حدود 30 سال سمت سردبیری روزنامه اطلاعات را برعهده داشته نیز مورد حمله سایت‌های اصولگرا قرار گرفت. «فارس» در گزارشی با عنوان «یوم‌الحساب «دعایی» کی فرامی‌رسد؟» مدعی شد که «در دفتر روزنامه اطلاعات حرکات مشکوک و بعضا کاملا مشهود در عرصه فعالیت علیه امنیت مردم صورت می‌گیرد.»در ادامه این گزارش ادعا شده است «دعایی 70 ساله، یک سال پس از بروز فتنه در سال 88 به خاتمی پیشنهاد داده بود که بیاید و در روزنامه اطلاعات با استفاده از ستونی که دعایی در اختیارش می‌گذارد، حرف‌هایش را بنویسد.»فارس افزوده است: «سیدمحمود دعایی که در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» اذعان می‌کند که مواضع روزنامه اطلاعات به اصلاح‌طلبان نزدیک است، آیا حاضر خواهد شد روزی در منصفه افکار عمومی ظاهر شود و به وضوح پیرامون اقداماتش در روزنامه اطلاعات پاسخ دهد...؟!»اما در ادامه واکنش‌ها به مقاله سردار حسین علایی، دیروز نامه‌ای با امضای 12 فرمانده سپاه در رسانه‌های خبری منتشر شد که نسبت به مواضع علایی به شدت انتقاد کردند.
در ابتدای این نامه که به امضای سرتیپ پاسدار جعفر اسدی، سرتیپ پاسدار علی فضلی، سرتیپ پاسدار محمد کوثری، سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی، سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی، سرتیپ پاسدار حسین همدانی، سرتیپ پاسدار علی زاهدی، سرتیپ پاسدار مرتضی صفاری، سرتیپ پاسدار محمد حجازی، سرتیپ پاسدار غلامرضا جعفری، سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی و سرتیپ پاسدار سید علی بنی لوحی رسیده، آمده است «مطالعه مقاله شما در روزنامه «اطلاعات» مورخه دوشنبه 19 دی 1390 بار دیگر بر زخم کهنه اهانت به انقلاب اسلامی و رهبری الهی آن‌که شیوه همیشگی و عاجزانه دشمن زخم خورده بوده نمک پاشید، اما بگذار دردمندانه اعتراف کنیم درد این زخم البته جانکاه‏تر در دل نشست.»
درادامه این نامه آمده است: «34 سال قبل، صاحب قلم مزدوری بر چهره مبارک حضرت امام خمینی(ره) تیغ جفا کشید که از او انتظاری جز آن نمی‌رفت لذا اگرچه اهانت او سخت بود ولی عجیب نبود. اما این‌بار فردی با سیاط و نیش قلم به خلف صالح خمینی کبیر اهانت روا می‌دارد که عمری سر سفره انقلاب اسلامی و لطف و احسان رهبری نشسته و اکنون چنین ناروا و بی‌پروا حق نمک خوردن را پاس نمی‌دارد و نمکدان می‌شکند.»فرماندهان سپاه با اشاره غیرمستقیم به سوالاتی که سردار علایی در مقاله خود مطرح کرده از او پرسیده‌اند که «فتنه بزرگ جبهه نفاق و التقاط را در آغاز شکوفایی انقلاب شکوهمند اسلامی به یاد دارید؟ برآشفتن و اعتراض جبهه ملی و ملی‌گراها را از استقرار احکام الهی و ارزش‌های دینی و دعوت هر دو جبهه را تحت حمایت سران ملی مذهبی برای اردوکشی خیابانی علیه انقلاب اسلامی و احکام اسلام به یاد آوریم.
همراهی و هم‌داستانی و حمایت عجیب یکی از شخصیت‌های مطرح مذهبی که عنوان (مرجعیت شیعه) را نیز با خود داشت به یاد آوریم... به‌راستی آن روزها یاران شهیدمان همت‌ها، باکری‌ها، خرازی‌ها، زین‌الدین‌ها و شما و ما در کدام سنگر بودیم؟ آیا بر امام(ره) برآشفتیم که چرا به منافقین و ملی‌گراها اجازه اردوکشی خیابانی نمی‌دهید؟ آیا نیش قلم بر صفحه دل امام نشاندیم که چرا حامی کودتای نوژه را که عمری در کسوت مرجعیت به سر برده است حصر خانگی کرده‌ای؟ آیا بر امام نهیب زدیم: چرا حاصل عمرت را به‌خاطر هم‌داستانی با بلندگوهای استکباری و اذناب داخلی آنها یعنی منافقان از خدا بی‌خبر، از خود رانده‌ای؟ نه، هرگز. ما بر اساس آموزه‌های اصیل اسلام ناب محمدی (ص) و تجربه تاریخی صدر اسلام آموخته بودیم‌: باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به مملکت‌مان آسیبی نرسد...».
توضیحات سردار علایی درباره مقاله جنجال برانگیز
پس از نامه 12 فرمانده سپاه، وی با انتشار یادداشتی به ارایه توضیحاتی در این ارتباط پرداخت. به گزارش تابناک در جوابیه علایی آمده است: در پی برداشت‌های متفاوت از «مقاله 19 دی از نگاه دیگر» و انعکاس گسترده آن در رسانه‌ها نکات ذیل را به اطلاع خوانندگان محترم این مقاله و به خصوص رزمندگان و فرماندهان عزیز دوران دفاع مقدس که همیشه مورد لطف و محبت آنها بوده‌ام، می‌رساند: هدف از نگارش این مقاله صرفا بیان رفتار استبدادی و دیکتاتوری رژیم ستم شاهی محمدرضا پهلوی در مقابل اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم مسلمان ایران در روز نوزدهم دی‌ سال 1356 و قیام‌های مردمی پس از آن بود که خوشبختانه منجر به سرنگونی آن پادشاهی در 22بهمن سال 57 گردید و قطعا مقایسه نظام ستم‌شاهی با نظام جمهوری اسلامی ایران قیاسی مع‌الفارق بوده و به هیچ‌وجه مورد نظر نویسنده مقاله نبوده است.
وی در ادامه آورده است: اینجانب معتقدم که از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصه‌های انقلاب اسلامی مردم ایران مخالفت با «استبداد و دیکتاتوری»، «وابستگی رژیم شاه به آمریکا» و «فساد دستگاه سلطنت» بوده است که امروزه به عنوان الگویی موثر در بیداری اسلامی و سرنگونی دیکتاتورهای کشورهای عربی مورد استقبال مردم خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته است.
علایی نوشته است: نظام جمهوری اسلامی که با هدایت و رهبری‌های حضرت امام خمینی قدس سره و آرای قاطبه مردم ایران به عنوان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی پدید آمد همچنان با دنبال کردن این سه مولفه اساسی است که به راه خود ادامه می‌دهد. در ادامه آمده است: متأسفانه بعضی از رسانه‌های داخلی با ارایه برداشت‌های خاص خود، فضای مناسبی را برای رسانه‌های خارجی فراهم کردند تا آنها هرچه می‌خواهند بگویند و از ظن خود به تفسیر و تحلیل این مقاله بپردازند. سردار علایی در پایان نوشته است: بدیهی است همان‌طور که تاکنون تمام عمر خود را در راه مخالفت با استبداد و برپایی نظام مردمی جمهوری اسلامی و دفاع از ماهیت انقلاب اسلامی و مقابله با سلطه استکبار به ویژه در دوران جنگ تحمیلی صرف کرده‌ام ان‌شاءالله همچنان بر این صراط مستقیم استوار خواهم بود و معتقدم پشتیبانی از ولایت‌فقیه موجب می‌شود تا مملکت ما آسیبی نبیند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات