تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۳۶۹۵۵
با حامد حسن، سفیر سوریه در تهران

آمریکا تروریست‌ها را علیه سوریه مسلح کرده است

کتایون ‌مافی اشاره: گروه سیاسی: حدود 9 ماه از تحولات سوریه می‌گذرد. طی این مدت ناآرامی‌ها به سوی حملات نظامی سوق یافته و تحولات درونی سوریه ابعادی جهانی به خود گرفته است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این تحولات همواره اعلام کرده که آماده در اختیار قرار دادن تجربیات خود و حمایت از هرگونه تلاش برای گفت‌وگوی ملی فراگیر در سوریه است و ادامه اصلاحات در این کشور را تایید می‌کند. با این حال نباید از نظر دور داشت که سوریه در محور مقاومت قرار داشته و طبیعی و روشن است که دشمنان این محور با دخالت خارجی در سوریه می‌کوشند تا این محور مقاومت را که شامل ایران، سوریه و گروه‌های مقاومت می‌شود از هم جدا کنند. در گفت‌وگو با حامد حسن، سفیر سوریه در ایران وقتی در مورد منشأ اعتراضات در شهرهای سوریه سوال کردم و پرسیدم که معترضان چه کسانی هستند و چه عقبه‌ای دارند، آنچه که از صحبت‌های وی دریافت می‌شد مانند اظهارات بسیاری از کارشناسان و مطلعان این بود که ناآرامی‌ سوریه بدون منشأ خارجی نیست و دست‌هایی در پشت آن هدف نابودی محور مقاومت را دنبال می‌کند. به عقیده سفیر سوریه در ایران وضعیت سوریه با کشورهایی چون مصر، لیبی و تونس متفاوت است و دشمنان سوریه تلاش می‌کنند تا چهره‌ای متفاوت از ناآرامی‌ها در سوریه را به نمایش بگذارند چیزی که نمی‌توان از آن به عنوان جنگ داخلی یاد کرد. اظهارات سفیر سوریه در تهران گرچه از جایگاه رسمی یک دیپلمات دولتی ادا می‌شود،‌ ولی از نقطه‌نظرات ناظران و کارشناسان داخلی و منطقه‌ای چندان دور نیست. او در مورد چشم‌انداز روابط ایران و سوریه در بطن تحولات جدید خاورمیانه هم نکاتی را بازگو کرده که حاصل آن را پیش‌رو دارید.

* آقای سفیر در ابتدا مایلم نظر شما را درباره اشتراکات و افتراقات تحولات جاری در کشورهای عربی با آنچه در سوریه رخ داده را جویا شوم؟
** اتفاقاتی که در منطقه به وقوع پیوست در هر‌کشور دلایل و شرایط متفاوتی نسبت به کشور دیگر دارد و با سیاست‌های داخلی و خارجی هر کشور ارتباط پیدا می‌کند. در حقیقت در منطقه دو طرح مختلف وجود دارد که طرح اول شامل طرح مقاومت است که 2 کشور ایران و سوریه و نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین را در بر می‌گیرد.
این طرح از حمایت طیف‌های وسیعی از ملت‌های منطقه برخوردار است و یکی از ویژگی‌های آن پایبندی به تصمیم‌گیری‌های ملی و مخالفت با سلطه‌گری خارجی بر ثروت‌ها و سرنوشت منطقه و نفی سیاست‌های تجاوزگرانه و اشغالگرانه همچون اشغال عراق و فلسطین و بخشی از سرزمین‌های لبنان و سوریه است. این طرح همچنین برحق مقاومت در برابر اشغالگری توسط ملت‌هایی که سرزمین آنان غصب شده است، تاکید می‌کند.
اما طرح دومی هم در منطقه جریان دارد و آن طرح آمریکایی ـ صهیونیستی است که عواملی را نیز در منطقه با خود همراه دارد. برخی از رژیم‌های عرب در منطقه با این طرح همراهی می‌کنند و در راستای تحقق اهداف آن، گام برمی‌دارند. بویژه رژیم گذشته در مصر که توافقنامه‌هایی را با رژیم صهیونیستی به امضا رسانده بود از این طرح حمایت می‌کرد و این در حالی بود که مردم مصر با این سیاست‌ها مخالف بودند. همچنین مخالفت‌های مردمی را با این طرح در رابطه با رژیم سابق تونس و برخی دیگر از رژیم‌های منطقه‌ای شاهد هستیم. از این رو ما می‌بینیم حرکت‌های مردمی که در 2 کشور مصر و تونس اتفاق افتاد، خودجوش بود و نیروهای خارجی را غافلگیر کرد.
در 2 کشور یمن و بحرین هم شاهد چنین حرکت‌هایی از سوی مردم هستیم، اما در کشوری چون لیبی ما با حجم زیادی از دخالت‌های خارجی مواجه بودیم به نحوی که نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو ) مستقیماً در این کشور دخالت کردند و مانع از آن شدند که مخالفت‌های مردمی با این طرح عیان شود.
در حقیقت وقتی اربابان آمریکایی ـ صهیونیستی مشاهده کردند که ضررهای بی‌شماری از تحولات در 2 کشور مصر و تونس بر آنها وارد شده است، سعی کردند که جنگ را به جبهه مقاومت انتقال دهند و فضا را متشنج کنند.
در این راستا آنها تلاش کردند مشکلاتی را در کشور سوریه بوجود بیاورند. همان‌گونه که قبلاً نیز گفتم در این میان وضعیت سوریه که در طرح کشورهای عضو مقاومت قرار دارد با کشورهایی چون مصر ، تونس و لیبی متفاوت است از این رو آنها برنامه متفاوتی را برای سوریه ترتیب دادند.
* چرا سوریه را انتخاب کردند؟
** زیرا سوریه کشوری مقاوم و پایبند به تصمیم‌گیری ملی و مستقل برای خود است. دمشق با دخالت‌های خارجی مخالفت می‌ورزد و از ملت و مقاومت لبنان هنگام تجاوز اسرائیل به این کشور در سال 2006 و همچنین از ملت فلسطین که برای به دست آوردن حقوق و سرزمین خود تلاش می‌کنند و از مردم غزه در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی در پایان سال 2008 حمایت کرده است. همچنین سوریه از ملت عراق در برابر اشغالگران آمریکایی حمایت کرد و پذیرای 5/1 میلیون آواره عراقی بود که خانه و کاشانه خود را به علت اشغال نیروهای غاصب آمریکایی از دست داده بودند.
توجه داشته باشید تجربه حکومت در سوریه با کشورهای دیگر متفاوت است، سوریه از 40 سال پیش دارای قانون اساسی است که براساس آن انتخابات مختلف ریاست جمهوری، مجلس، شوراهای محلی و شهرداری‌ها اجرا می‌شود.
همچنین سوریه برخوردار از تکثرگرایی سیاسی و حزبی است. هم‌اکنون 10 حزب در دولت، مجلس، شوراهای محلی و شهرداری‌ها مشارکت فعالانه دارند. این 10 حزب طیف وسیعی از گرایش‌های مختلف از احزاب سوسیالیستی، ناسیونالیستی، لیبرالیستی، کمونیستی و... را در برمی‌گیرد. در عین حال علاوه بر حزب بعث سوسیالیستی عربی در سوریه، تشکیلات مردمی و صنفی مختلفی مانند اتحادیه‌های کشاورزان، کارگران، زنان، جوانان، دانشجویان وجود دارند که طیف‌های مختلف مردم سوریه را نمایندگی می‌کنند.
سندیکاهای صنفی مانند وکلا، پزشکان و مهندسان نیز همگی رهبران و مسوولان خود را از طریق انتخابات برمی‌گزینند. بنابراین مشارکت مردمی در سطح فراگیری در سوریه وجود دارد.
* اما در نا آرامی‌های سوریه شاهد بودیم گروه‌هایی در تظاهرات علیه دولت شرکت کردند این گروه چه کسانی هستند و خواست آنان چیست؟
** بله در عین حال شاهد بودیم برخی از گروه‌های مردمی و جوانان مطالباتی در زمینه پیشبرد زندگی سیاسی، دموکراسی و وضعیت معیشتی داشتند. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه خیلی سریع به این مطالبات پاسخ مثبت داد. اصلاحات مختلفی در زمینه‌های متفاوت از جمله قانون جدید انتخابات مجلس و انتخابات شوراهای محلی و شهرداری‌ها و قانون تظاهرات مسالمت‌آمیز انجام شد و همچنین اقداماتی را در زمینه پیشبرد مسائل قضایی، مبازره با فساد، فراهم آوردن فرصت‌های کاری برای جوانان و افزایش 35 درصدی حقوق ماهانه کارمندان دولت انجام گرفت.
این اصلاحات اعلام شده از سوی ریاست جمهوری با استقبال قشرهای وسیعی از مردم روبه‌رو شد و بسیاری از کسانی که در تظاهرات شرکت می‌کردند، خواسته‌های خود را در این اصلاحات، تحقق یافته دیدند. این مساله نشانگر این امر است که مشکلات جاری در سوریه با کشورهای دیگر متفاوت بود چرا که دولت به سرعت پاسخگوی مطالبات مردم شد.
* با توجه به اقداماتی که از طرف دولت برای مدیریت وقایع صورت گرفت، آیا این امکان وجود نداشت که بتوان پیشرفت امور به سمت خشونت را قبل از وقوع آن کنترل کرد؟
** در آغاز رویدادها و در مراحل مختلف آن جمعیت شرکت‌کننده در این تظاهرات بیش از 2 درصد از مردم را شامل نمی‌شد. برخی از آنان مطالباتی در ارتباط با شرایط معیشتی و فراهم آوردن فرصت‌های کاری برای جوانان و پیشبرد زندگی سیاسی و تشکیلاتی داشتند، این گروه اصلاحات اعلام شده را مناسب و پاسخگوی مطالبات خود دیدند. حتی این اصلاحات از سوی برخی از مخالفان داخلی هم، مورد استقبال قرار گرفت، زیرا دربرگیرنده مطالبات آنان بود. با این حال توطئه‌گران خارجی و برخی از مخالفان خارج نشین که ساخته و پرداخته پایتخت‌های اروپایی و آمریکا بودند فعال شدند و برخی از محافل عربی اقدام به تامین اسلحه و پول برای گروه‌های افراطی و تروریستی کردند، به این ترتیب آنها جنگ سیاسی، رسانه‌ای و دیپلماتیک فراگیری را علیه کشور سوریه آغاز کردند. آنها پس از این که در تحریک مردم سوریه علیه رژیم و دولت ناکام ماندند وسایل ارتباط جمعی پیشرفته را در اختیار این گروه‌های تروریستی و تکفیری قرار دادند تا با انجام اقدامات تروریستی کشور را ناامن جلوه دهند. این توطئه‌گران بخصوص زمانی که دیدند میلیون‌ها نفر از مردم سوریه در شهرهای مختلف از جمله در شهر دمشق و حلب جهت اعلام حمایت و بیعت با رئیس‌جمهور و تایید اصلاحات اعلام شده به خیابان‌ها سرازیر شده‌اند، اقدامات خود را در این زمینه تشدید کردند.
فشارهای خارجی زیادی، چه سیاسی و چه دیپلماتیک، از طریق اتحادیه عرب و شورای امنیت بر سوریه وارد شد. همچنین سوریه از سوی ترکیه و برخی از کشورهای عربی و اتحادیه اروپا تحریم اقتصادی شد. علاوه بر جنگ رسانه‌ای که از سوی کانال‌های ماهواره‌ای آنان به راه افتاده بود، مقادیر زیادی سلاح قاچاق از مرزهای لبنان، ترکیه، اردن و عراق به کشور به صورت قاچاق سرازیر گشت، بنابراین با شواهد و قرائن می‌توانیم این گونه بگوییم آن چه در سوریه در حال وقوع است، یک توطئه خارجی با بهره از ابزارهای داخلی ازجمله گروه‌های تکفیری و تروریستی افراطی است.
در حالی که اکثریت قریب به اتفاق مردم سوریه در مناسبات مختلف نشان داده‌اند در قبال این توطئه و گسترش آن موضعگیری می‌کنند.
* به نظر شما چه عاملی باعث شده است مخالفان از تظاهرات به عملیات مسلحانه و تروریستی روی بیاورند؟
** انفجارهای تروریستی که چندی پیش در دمشق اتفاق افتاد و همچنین انفجارهای تروریستی دیگر که هفته‌های قبلی مراکز امنیتی و دولتی را نشانه رفته بود، میزان هجمه‌ای که سوریه در معرض آن قرار دارد، نشان می‌دهد قربانیان این انفجارها از ارتش و نیروهای حافظ نظام و همچنین شهروندان بیگناه بودند که تعدادشان از مرز هزاران شهید و زخمی گذشته است.
عملیات‌های تروریستی از حمایت نیروهای خارجی و برخی از پایتخت‌های منطقه‌ای و آمریکا، برخوردار است و آنها زمانی که در تحریک کردن مردم علیه دولت ناکام ماندند و شاهد حمایت اکثریت قریب به اتفاق مردم از اصلاحات بودند به تخریب و ترور روی آوردند.
* جمهوری اسلامی ایران در کنار حمایت از ملت و دولت سوریه به عنوان کشور دوست، برادر و همسو در منطقه همواره از انجام اصلاحاتی که توسط دولت سوریه اعلام شده حمایت کرده و خواستار گفت و گوی طرفین سوری بوده، این وضع در سوریه چقدر به تحقق رسیده است؟
** از آغاز رویدادها، رئیس‌جمهور به مطالبات و خواسته‌های مردم پاسخ مثبت داده و صدها نفر از نخبگان دینی، اقتصادی، فکری، فرهنگی و جوانان را به حضور پذیرفته و به پیشنهادها و تصورات آنان درخصوص اصلاحات گوش فرا داده است.
رهبری سوریه همچنین در سطح ملی و در سطح استان‌ها با مشارکت طیف گسترده‌ای از نخبگان و برخی از گروه‌‌های مخالف یک شورای مشورتی را تشکیل داد که این اقدامات پاسخگوی طیف بزرگی از مخالفان داخلی و مطالبات آنان بود.
اصلاحات اعلام شده دربرگیرنده تغییر قوانین بوده و براساس این قوانین، انتخابات شوراهای محلی و شهرداری‌ها 21 آذر ماه 1390 اجرا شد و در آینده نزدیک انتخابات مجلس نیز براساس قوانین اجرا می‌شود. این اصلاحات همچنین قانون فعالیت‌های حزبی و سیاسی را شامل می‌شد که تعدادی از تشکیلات و احزاب براساس این قانون درخواست‌هایی داشتند.
علاوه بر این قانون جدید رسانه‌ها که آزادی بیشتری در زمینه تاسیس وسایل ارتباط جمعی می‌دهد و حاشیه امن بیشتری از آزادی را به افراد حقوقی و حقیقی اعطا می‌کند، تصویب شد.
در پاسخ به برخی اظهار نظرها که گفته می‌شود قانون اساسی 40 سال پیش به تصویب رسیده و نیازمند ویرایش دوباره و همگامی با شرایط جدید است هم کمیته ملی ویژه بررسی اصلاح قانون اساسی در سوریه تاسیس شده است.
علاوه بر انجام اصلاحات اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور که در برگیرنده یک سری از قوانین جدید در زمینه‌های مختلف بوده اصلاحاتی هم در زمینه‌های اقتصادی، اداری، قضایی تشکیل کمیته‌های مبارزه با فساد صورت گرفته و فرصت‌های کاری برای جوانان فراهم شده است که تمامی این اقدامات مورد حمایت فراگیر مردمی قرار گرفته و طیف‌های مهمی از مخالفان داخلی که در تظاهرات شرکت داشتند از آن استقبال کرده‌اند.
باید این نکته را در نظر داشته باشید که رهبری سوریه بر حل و فصل بحران از راه سیاسی و از طریق گفت‌وگو با تمامی نخبگان مختلف تاکید کرده است، اما با اقدامات تروریستی و تروریست‌هایی که به آسیب رساندن بر امنیت کشور اصرار دارند با روش مناسب برخورد می‌کند.
* چرا نقاط مرزی بیشترین ناآرامی‌ها را به خود دیده است؟
** به نکته مهمی اشاره کردید، در حقیقت اکثر ناآرامی‌ها در مناطق مرزی سوریه اتفاق افتاده است. این ناآرامی‌ها در برخی از روستاهای استان درعا که در نزدیکی مرز اردن قرار دارد و همچنین استان حمص که هم‌مرز با لبنان است و برخی از مناطق روستایی استان حماه یا استان ادلب که نزدیک مرز ترکیه می‌باشد روی داده است.
این امر نشان‌دهنده این واقعیت است که دخالت‌های خارجی در این زمینه وجود دارد. تعدادی از افراد در مرز اردن و لبنان دستگیر شدند و مقادیر زیادی از اسلحه قاچاق از آنها مصادره شد. برخی از مسوولان کشور لبنان ازجمله وزیر دفاع این کشور نیز در ارتباط با ورود عناصر سازمان القاعده از مرز این کشور به داخل سوریه اظهاراتی داشته‌اند و بسیاری از رهبران این تروریست‌ها در کشور ترکیه حضور دارند.
* به نظر شما چرا سوریه طرح اتحادیه عرب برای اعزام ناظران اتحادیه به این کشور را پذیرفت؟
** سوریه از آغاز همکاری خود را با اقدامات مثبت اتحادیه عرب اعلام کرد و علاقه‌مندی خود به نقش‌آفرینی مثبت اتحادیه عرب در رویدادهای این کشور را نشان داد. سوریه همیشه یکی از محورهای مهم کارهای دسته‌جمعی اتحادیه عرب بوده است و از کشورهای تاسیس‌کننده این اتحادیه بشمار می‌رود، بنابراین از نقش‌آفرینی مثبت و بی‌طرفانه اتحادیه عرب استقبال می‌کند، اما برخی از کشورهای عربی و خارجی تلاش دارند از عضویت سوریه در این اتحادیه سوءاستفاده کنند، همان‌گونه که آنها سعی کردند از شورای امنیت برای وارد کردن فشار بر سوریه استفاده کنند. این کشورها هرچند روز یک بار در شورای امنیت در ارتباط با سوریه، تشکیل جلسه می‌دهند در حالی که درخصوص دیگر کشورهای عربی همچون بحرین و یمن هیچگونه جلسه‌ای برگزار نمی‌کنند.
پس از تصویب پیشنهادهای سوریه درخصوص اصلاح پروتکل اتحادیه عرب، اتحادیه عرب آن را به امضا رساند و بر اجرای آن تاکید کرد. در آن زمان سوریه اعلام کرد با گروه ناظران اتحادیه عرب همکاری خواهد کرد و این امر را در عمل هم به اثبات رساند.
ناظران اتحادیه عرب با آزادی کامل اوضاع موجود در تمامی مناطق سوریه را مورد بررسی قرار دادند و درباره اقدامات تروریستی و کشتار و ربایش و اقدامات تخریبی که تروریست‌ها انجام می‌دهند، بویژه انفجارهای تروریستی علیه برخی مراکز امنیتی و محله المیدان در شهر دمشق تحقیق کردند.
با این حال هنگامی که گروه‌های توطئه‌گر مشاهده کردند هیات ناظران اتحادیه عرب، کار خود را بی‌طرفانه انجام می‌دهند و پرده از اقدامات گروه‌های تروریستی و جنایات آنها برداشتند و نشان‌دادند که ادعاهای وسایل ارتباط جمعی غربی در باره سوریه کذب است، آنان را مورد حمله خود قرار دادند و برخی از آنان خواستار پایان بخشیدن به ماموریت این ناظران شدند، لیکن اکثریت قریب به اتفاق اتحادیه عرب در نشست اخیر خود ادامه فعالیت ناظران را مورد تاکید قرار داده و حمله به بی‌طرفی آنان درخصوص تحولات سوریه را نفی کرده‌اند.
* آیا سوریه در نظر دارد که از این دخالت‌ها جلوگیری کند؟
** سوریه همیشه در راستای جلوگیری از دخالت‌های خارجی در امور داخلی خود، عمل کرده است. این دخالت‌ها احیانا اشکال سیاسی و نیز حمایت مالی و نظامی به خود می‌گیرد، برخی مواقع نیز به صورت حمایت رسانه‌ای می‌باشد. ارگان‌های ذی‌ربط در سوریه همیشه پرده از این گونه دخالت‌ها برداشته و آنان را افشا می‌کنند. در این مسیر کمک رسانه‌های دیگر کشورهای متعلق به محور مقاومت ازجمله جمهوری اسلامی ایران نیز کمک بزرگی بوده و نقش مهمی ایفا می‌کند.
* چرا سوریه هدف دخالت‌های آشکار آمریکا قرار گرفته است؟
** زیرا سوریه همیشه با سیاست‌های آمریکا در منطقه که در راستای حمایت بی‌قید و شرط از رژیم صهیونیستی است مخالفت ورزیده است. رژیم صهیونیستی سرزمین‌های سوریه، لبنان و فلسطین را به اشغال خود درآورده و حقوق حقه مردم فلسطین را نادیده انگاشته است که این امر از منظر دولت سوریه غیرقابل پذیرش است.
سوریه همچنین با سیاست‌های تجاوزگرانه و اشغالگرانه آمریکا و اسرائیل مخالف است. این امر را چه درخصوص اشغال کشور عراق و چه در ارتباط با تجاوز اسرائیل به کشور لبنان در سال 2006 و به غزه در سال 2008 اعلام کردیم. در آن زمان این حملات مورد حمایت آمریکا بود به طوری که کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا از آن به عنوان زایش و تولد خاورمیانه جدید یاد کرد. ما همچنین پایبند تصمیم‌گیری مستقل ملی و حاکمیت کامل خود هستیم و با دخالت خارجی در امور خود و امور منطقه را مخالفیم و سیاست‌های سلطه‌گرایانه آمریکا و اسرائیل و تسلط آنان بر امور و ثروت و سرنوشت منطقه نفی می‌کنیم.
در نتیجه آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی از هیچ گونه فشار و اقدام علیه پایداری و مقاومت سوریه‌ فروگذار نیستند. آنها چه از راه توطئه‌گری مستقیم یا از طریق محاصره و اعمال تحریم‌های اقتصادی، بازرگانی و مالی یا از طریق گروه‌های تروریستی و باندهای مسلح علیه دولت سوریه توطئه می‌کنند. این اقدامات بویژه پس از کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پس از اشغال عراق به سوریه تشدید شد. در این سفر و مذاکرات آن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مخالفت خود ‌را با شرایط آمریکا ‌به‌وی ابلاغ کرد.
همپیمانی آمریکا، اسرائیل و صهیونیسم و دست‌نشاندگان و همپیمانان آنان در منطقه در توطئه‌گری علیه سوریه مشهود است و آنها جنگ امنیتی و نظامی غیرمستقیم علیه سوریه راه انداخته اند که علاوه بر جنگ رسانه‌ای و سیاسی و دیپلماتیک، منجر به کشتار مردم سوریه و خونریزی و توطئه علیه آنان شده است.
* آیا به نظر شما در حال حاضر سوریه درگیر جنگ داخلی است؟
**خیر. بدون شک اینطور نیست و اکثریت مردم سوریه در کنار بشار اسد، رئیس‌جمهور ایستاده‌اند و از اصلاحات اعلام‌شده از سوی ایشان حمایت می‌کنند. مردم سوریه همچنین در کنار ارتش که از شهروندان و میهن‌ دفاع می‌کند، ایستاده‌اند و همراه نیروهای سیاسی و سازمان‌های مردمی و سندیکاهای صنفی از میهن خود حراست کرده و در راستای تحقق وحدت ملی در جای جای کشور عمل می‌کنند. مردم سوریه آگاه هستند و اقدامات تروریستی باندهای مسلح را که از خارج حمایت می‌شوند، محکوم کرده و نسبت به آنها اعلام هوشیاری می‌کنند. مردم و نیروهای فعال در صحنه سیاسی در این راستا بارها مخالفت خود را با دخالت‌های خارجی با اشکال گوناگون در امور داخلی سوریه‌ اعلام کرده‌اند و این در حالی است که برخی از محافل خارجی به روشنی تمایل خود را جهت راه‌انداختن جنگ داخلی در سوریه اعلام و کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا آن را تایید می‌کند.
مخالفان دولت سوریه جهت راه انداختن جنگ داخلی در این کشور سلاح و پول به اندازه کافی در اختیار دارند و این در حالی است که مقامات و مسوولان آمریکایی به گروه‌های مسلح و تروریستی توصیه می‌کنند تا از تحویل اسلحه خود خودداری کرده و به فرمان عفو از سوی دولت سوریه پاسخ مثبت ندهند.
با این حال با وجود هوشیاری مردم، برخلاف تمایل و علاقه‌مندی برخی محافل منطقه‌ای و خارجی، هیچ‌گونه جنگ داخلی در سوریه به وقوع نپیوسته و نخواهد پیوست. اگر ما درگیر جنگ داخلی تمام‌عیار بودیم، اعلام عفو عمومی از سوی بشار اسد معنا و محلی از اعراب نداشت.
* با این اوصاف آیا دولت سوریه از بحران موجود عبور خواهد کرد یا باید انتظار ادامه بحران را داشت؟
** بدون شک سوریه این بحران را با اقتدار بیشتر و تحکیم یکپارچه پشت سرخواهد گذاشت ‌، بویژه از این رو که مردم سوریه حمایت خود را از بشاراسد، رئیس‌جمهور و اصلاحات انجام شده از سوی وی اعلام کرده‌اند و میلیون‌ها نفر از سوری‌ها جهت حمایت از میهن و اصلاحات و ارتش عربی سوریه و نفی دخالت‌های خارجی و تاکید بر وحدت ملی و حاکمیت و عزت کشور به خیابان‌ها سرازیر شدند.
سوریه با اقتدار از این مشکلات می‌گذرد و اگر به اظهارات برخی دشمنان سوریه و آنانی که به نام مخالفین خارج از کشور نامیده می‌شود و ساخته و پرداخته پایتخت‌های غربی و برخی پایتخت‌های عربی هستند نگاه کنیم به روشنی انفعال، ناامیدی و عدم تعادل ناشی از شکست را احساس می‌کنیم. سال آینده به امید خدا، سال امنیت و ثبات برای سوریه و ملت‌های منطقه و سال شکست برای اربابان طرح اشغالگری و سلطه‌گری خواهد بود، چه آنان از نیروهای منطقه‌ای باشند و چه رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی را شامل شوند.
* طرح‌های مختلفی ازجمله دخالت نظامی در سوریه یا حمله به مراکز پراهمیت یا تجربه‌ای چون تجربه کشور لیبی در مورد سوریه از سوی کشورهای غربی و با تشویق بعضی کشورهای عربی مطرح است، نظرتان درباره این طرح‌ها و احتمال اجرایی شدن آنها چیست؟
** کشورهای غربی و منطقه‌ای مورد اشاره شما در حقیقت نه‌تنها در بحران سوریه دخالت می‌کنند بلکه خودشان این بحران را به وجود آورده‌اند، آنان اسلحه، پول و وسایل ارتباطی پیشرفته در اختیار تروریست‌ها قرار داده و به ورود غیرقانونی این تروریست‌ها از برخی کشورهای همجوار به درون خاک سوریه کمک می‌نمایند. آنها همچنین جنگ دیپلماتیک، سیاسی و رسانه‌ای علیه سوریه به راه انداخته‌اند که این امر نشانگر عمق کینه آنان از سوریه و نیز محور مقاومت در منطقه است.
این کشورها تمامی کوشش خود را جهت توطئه علیه سوریه انجام داده و از هیچ گونه روش توطئه‌آمیز علیه مردم سوریه فروگذار نکرده‌اند. محاصره اقتصادی، مالی، تحریم‌ها و به کارگیری ده‌ها کانال ماهواره‌ای و وسایل ارتباط جمعی دیگر به منظور راه‌اندازی جنگ روانی و واژگون جلوه دادن حقایق در برنامه‌های آنان قرار داشت، با این حال آنها از تحقق اهداف خود ناکام ماندند و شاید به این دلیل به فکر دخالت نظامی نیز بیفتند. در این صورت مردم دلیر و ارتش شجاع سوریه درس‌های عبرت‌آموز و به یادماندنی به آنها خواهند داد.
* اگر پرونده دولت سوریه از اتحادیه عرب به شورای امنیت برود چه اتفاقی می‌افتد؟
** آنان قبل از این نیز سعی کرده‌اند به منظور بین‌المللی کردن بحران سوریه و زمینه‌سازی برای اتخاذ تصمیمات علیه ملت سوریه در شورای امنیت از اتحادیه عرب به عنوان «اسب تروا» استفاده کنند، با این حال در این تلاش مذبوحانه خود، ناکام ماندند. پس از آن‌ که دولت سوریه از نقشه‌های آنان پرده برداشت و طرح‌های مشکوک‌شان را برای تمامی جهان افشا کرد، کوشش‌های آنان در این زمینه جز ناکامی چیزی برایشان فراهم نکرد. در حال حاضر موضعگیری سوریه از حمایت فراگیر مردمی در داخل کشور و حمایت دوستان و همپیمانان خود در منطقه و در جهان برخوردار است، چرا که همگان به خطرات ناشی از سیاست‌های آمریکا و صهیونیسم و پیمان آتلانتیک غربی (ناتو) علیه ملت‌های منطقه و جهان، واقف هستند.
* تحولات اخیر و گسترش موج بیداری مردم مسلمان منطقه موجب حذف شماری از دیکتاتوری‌های وابسته و مشکلات جدی برای این نوع رژیم‌ها شده و در مجموع موازنه قدرت به زیان آمریکا و رژیم صهیونیستی تغییر کرده است، افق مناسبات ایران و سوریه را در این میان چگونه می‌بینید؟
** روابط ایران و سوریه روابط دیرینه و مستحکمی است و از هنگام پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس اصول ثابتی مبتنی بر پایبندی به تصمیم‌گیری مستقل ملی و نفی سیاست‌های اشغالگرانه و تجاوزگرانه و حق ملت‌ها در مقابله با این سیاست‌ها پایه‌گذاری شده است. این روابط همیشه جهت ناکام گذاردن طرح آمریکایی ـ صهیونیستی و پیروزی نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین و همچنین پیروزی مردم عراق بر اشغالگران آمریکایی که در پایان سال میلادی گذشته ناگزیر به بیرون رفتن از سرزمین عراق شدند، پشتوانه‌ای محکم و نیرومند در میان ملت‌ها داشته و به پیروزی رسیده است.
از منظر سوریه تهدیدات برخی مقامات صهیونیست علیه جمهوری اسلامی ایران نوعی جنگ روانی است که رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در تحقق اهداف تجاوز به لبنان در سال 2006 و تجاوز به غزه در سال 2008 پی گرفته است. همگان می‌دانند این رژیم از عملی کردن تهدیدهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقاومت ناتوان است و این تهدیدها شاید در جهت افزایش روحیه فروپاشیده در درون این رژیم باشد.
امروز نگرانی‌ها و دغدغه‌های این رژیم درخصوص رویدادها و تحولات منطقه و افزایش قدرت نظامی و امنیتی و فناوری ایران انقلابی، بیش از هر وقت دیگر شده است.
* آخرین وضعیت مهندسان ربوده شده ایرانی در سوریه چیست؟
** ربایش مهندسان ایرانی که در خدمت مردم سوریه بودند و در سازندگی کشور سوریه شرکت می‌کردند، مایه تاسف است. دولت سوریه تمام تلاش‌های خود را جهت پیگیری وضعیت آنان و بازگشت آنها در سلامت کامل به کار خواهد گرفت. مطمئن باشید که برادران ایرانی خود را تنها نخواهیم گذاشت. دولت ما لحظه به لحظه پیگیر وضعیت سلامتی مهندسان ایرانی ربوده شده است و ان‌شاءالله علاوه بر سلامتی آنها بزودی اخبار خوبی مبنی بر آزادی و بازگشتشان به کار و کوشش برای تحکیم مناسبات دو ملت، خواهیم داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات