تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۳۷۲۷۳

مشروح اولین نشست خبری سخنگوی جبهه پایداری


اولین نشست خبری سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مرکز تحقیقات دانشگاه شاهد برگزار شد و دکتر کامران باقری لنکرانی در این نشست که با استقبال رسانه‌ها مواجه شد، پاسخ‌گوی پرسش‌های متنوع خبرنگاران در موضوع‌های مختلف بود.
به گزارش رجانیوز، برنامه‌های جبهه پایداری برای انتخابات مجلس نهم در تهران و شهرستان‌ها، چرایی تخریب گسترده این جبهه، دلایل رسانه‌های نزدیک به شهرداری تهران برای هجمه علیه جبهه پایداری، ماجرای جزوه پاسخ به شبهات علیه جبهه پایداری، منابع مالی این جبهه، ارتباط با جریان نفوذی در دولت و تحریم‌های اخیر از جمله محورهای این پرسش‌ها بود.
موضوع صدور انقلاب را انحرافی می‌دانستند
سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در ابتدای این جلسه در سخنانی با تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب و اعیاد ماه ربیع المولود تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آن شور و نشاط و انگیزه‌های الهی که این حرکت بالنده را در عصر ما به نتیجه رساند و بعد از شکل‌گیری جمهوری اسلامی به مرور و به ویژه در سال‌های پایانی جنگ، شاهد بروز تفکری در اداره کشور بودیم که این تفکر در عرصه‌های مختلف نمادها و نشانه‌های متفاوتی را دنبال می‌کرد و در تلاش بود تا گفتمان‌های خاصی را جاری و ساری کند.
وی افزود: یکی از این گفتمان‌ها در عرصه بین‌المللی این بود که ما باید با جهان تعامل پیدا کنیم و بحث صدور انقلاب را یک بحث انحرافی و باعث ضرر برای نظام نوپای جمهوری اسلامی می‌دانست.
لنکرانی با بیان اینکه وقتی بحث دهکده جهانی هم مطرح شد، تبعیت از کدخدای این دهکده را برای حفظ نظام مورد تاکید قرار داد، و این را به‌عنوان راهبرد اساسی در عرصه سیاسیت بین‌المللی دنبال می‌کردند، تصریح کرد: ضمن این‌که در عرصه اقتصادی آن چه که دنبال می‌شد، این بود که ما باید رشد اقتصادی هدف قرار داده شد و برای رسیدن به این رشد اقتصادی برای همه هزینه‌ها آمادگی داشته باشیم و برای این‌که منابع مالی این رشد اقتصادی تامین شود و در برنامه ریزی‌ها به جای این‌که به توانمندیهای بومی توجه شود، عمده تلاش‌ها بر استقراض و سرمایه‌گذاری‌خارجی بود و به خاطر همین موضوع شاهد تورم 50 درصدی و فاصله طبقاتی بودیم که عده‌ای به دنبال افزایش آن بوده و متاسفانه در برخی از زمان‌ها این اتفاق بد هم رخ می‌داد.
گفتمانی که به اشرافی‌گری سیاسی و اقتصادی انجامید
سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی ادامه داد: در عرصه اجتماعی هم این تفکر به این بهانه که ما باید جایگاه گروه‌های ویژه و کسانی را که به درد مملکت می‌خورند، حفظ کنیم، کم کم شاهد شکل‌گیری طبقات ویژه، رانت‌خواری و اشرافی‌گری سیاسی و اقتصادی بودیم و در نهایت زیر سؤال بردن عدالت اجتماعی و غیر عملی بودن اجرای عدالت اجتماعی را به‌عنوان راهبرد خود مطرح کردند.
وی افزود: نتیجه این رویکردها در عرصه فرهنگی نیز نوعی تساهل و تسامح و بی‌توجهی و اولویت ندادن به ارزش‌های اسلامی و به محاق بردن آن بود.
لنکرانی تصریح کرد: در بیانات امام، به ویژه در نوشته‌هایی که در دو سال آخر عمر پر برکت خود و پس از پایان جنگ، در جای جای این نوشته‌ها خطر بروز چنین جریانی را از زبان امام و پیش بینی آن مرد الهی را برای این مخاطره در آینده‌ی انقلاب اسلامی می‌توانیم می‌بینیم، هشدارهای امام پیش‌بینی این بود که این مخاطرات در آینده می‌تواند گریبان نظام اسلامی را بگیرد، برای نظام ایجاد چالش کند.
باید گفتمان بعد از جنگ، متناسب با گفتمان امام و رهبری تغییر می‌کرد
دبیر جبهه پایدرای استان فارس تلخی‌هایی را که به ویژه در اداره کشور پس از پایان جنگ نمایان شد، ناشی از توجه به همین نوع تفکر ارزیابی کرد و گفت: آنچه که در این سال‌های اخیر رخ داد که سلسله جنبان آن، امام راحل بود و بعد هم توسط مقام معظم رهبری دنبال شد، این بود که گفتمان انقلاب اسلامی در برابر این گفتمان تقویت شود و در بین مردم و نخبگان این گفتمان تبدیل به گفتمان اصلی شود و بتواند جایگاه خود را مجددا پیدا کند و همان مسیر انقلاب بهمن 57 دنبال شود.
وی افزود: در دولت سازندگی و اصلاحات ما صحنه‌هایی دیدیم که آن گفتمان پرآسیب سعی کرد میدان‌داری کند، اما در نهایت آنچه که پیروز شد و آنچه که تبدیل به گفتمان عمومی شد، گفتمانی بود که رهبر انقلاب آن را ترویج دادند و ماحصل آن اتفاقی بود که در سه تیر 84 اتفاق افتاد.
وزیر بهداشت دولت نهم با بیان اینکه سوم تیر 84، تاریخ به ثمر نشستن گفتمان مد نظر امام و رهبری بود، اظهار داشت: انحراف نیز از همین جا شروع شد که عده‌ای چه نفیا و چه اثباتا گمان کردند که این گفتمان، گفتمان فردی است و تلاش داشتند که این گفتمان را به فرد خاصی مربوط کنند؛ همین نقطه، نقطه‌ای بود که هم موجب شد که یک عده‌ای در محکوم کردن این قله دچار انحراف شوند و عده‌ای در طرفداری از آن که هر دو حرکت انحرافی بود به این دلیل که این گفتمان را از منظر گفتمانی ندیدند، بلکه از منظر فردی به آن توجه کردند.
شیرینی‌های فتنه 88 در عین تلخی‌ها
وی همچنین با یادآوری اینکه این مسیر ادامه پیدا کرد و اتفاقات و فتنه‌ در سال 88 رخ داد، گفت: این فتنه ضمن تلخی خود، شیرینی عمده‌ای داشت و آن این بود که طی آن جریان‌هایی که با نقاب و نفاق در صحنه سیاسی کشور حضور داشتند، این پرده نفاق‌شان فرو ریخته شود.
سخنگوی جبهه پایداری در ادامه به دلایل تشکیل این جبهه اشاره کرد و افزود: همه این اتفاقات موجب شد که جبهه پایداری در تابستان شکل بگیرد، با این عنوان که ما اگر می‌خواستیم گفتمانی که امام و رهبری دنبال آن بودند و در سه تیر 84 بروز و جلوه کرد، را دنبال کنیم و نگذاریم، چنین گفتمانی مجددا به فراموشی سپرده شود.
وی با تاکید بر اینکه البته ما نمی‌گوییم، این گفتمان متعلق به ما و گروه خاصی است، ما وظیفه خود را در جهت ترویج این گفتمان می‌دانیم تصریح کرد: اگر ما امروز در صحنه سیاسی کشور تصمیم به حضور گرفتیم، از این باب نیست که دنبال این هستیم تا مناصبی بگیریم و در قوه‌ای حضور داشته باشیم، بلکه به دنبال این هستیم که این گفتمان که مطالبه عموم مردم شده است، در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کند و بر این باور هستیم که مسیر انقلاب اسلامی را با تعهد به این گفتمان می‌توان حفظ کرد.
لنکرانی با اشاره به نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: با اینکه جبهه پایداری جبهه‌ای نیست که برای انتخابات تشکیل شده باشد، اما ما وظیفه خود می‌دانیم، در این عرصه هم برای ترویج همین گفتمان اقدام کنیم.
مبنای ما، اختلاف و تشتت نیست
سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ما تشکیل نشده‌ایم تا دعوا کنیم یا این‌که یقه کسی را بگیریم و نمی‌خواهیم مبنای‌مان را اختلاف و تشتت قرار دهیم، افزود: ما تشکیل شده‌ایم تا بر اصول پافشاری کنیم و البته پافشاری بر اصول و تاکید بر آن ممکن است عده‌ای را ناراحت کند اما حرف اول ما ناراحت کردن این عده نیست، حرف اول ما آن اصول است.
وی ادامه داد: فکر می‌کنیم اگر تمام دوست‌داران انقلاب اسلامی با این نگاه در صحنه عمل اجتماعی حضور پیدا کنند، ما می‌توانیم شاهد رشد و توسعه بیش‌تری برای کشور و شاهد فضای برادرانه‌تری در فضای سیاسی بوده و شاهد این باشیم که همه سلایق سیاسی بتوانند حرف‌های‎شان را بزنند و در چارچوب اصول و مبانی جمهوری اسلامی با یک تعامل سازنده و با استفاده از ظرفیت‌های مختلفی که در سلایق مختلف وجود دارد، کمک کنند که انقلاب اسلامی مسیر آینده اش را بهتر طی کند.
لنکرانی خاطرنشان کرد: امیدواریم این فضای انتخاباتی نمادی از رعایت اخلاق اسلامی شود و شاهد این باشیم که همه گروه‌های سیاسی در این فضا تعهد اولیه‌شان به مباحث اخلاقی و مصالح کشور و نظام باشد و کسی برای این‌که بخواهد رأی بیاورند، مصالح کشور را پایمال نکنند کسی برای اینکه بخواهد خود را شیرین کند، حرف‌هایی بزند که دشمنان کشور را خوشحال کند.
عده‌ای جورچین دشمن شده‌اند
سخنگوی جبهه پایداری در ادامه با یادآوری تحریم‌های اخیر با بیان اینکه دشمنان با تشدید تحریم‌ها به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در دل ملت ما بودند، تصریح کرد: برخی نیز در داخل کشور همان حرف‌ها را مجددا بازگو کردند، البته ما نمی‌گوییم این افراد از روی تعمد این کار را کردند، اما کسانی که به تریبون‌ها دسترسی دارند، مراقبت کنند که کاری که می‌کنند، در راستای مصالح کشور باشد و مواظب باشند تا ناخودآگاه در مسیر و جورچین دشمن قرار نگیرند و این مصلحت بزرگ نظام را با چیزی عوض نکنند.
وی مهم‌ترین مساله در عرصه انتخابات را مشارکت گسترده مردم برشمرد و افزود: در این مسیر، یکی از راه‌ها وجود رقابت سالم بین سلیقه‌هایی مختلفی است که در چارچوب نظام حرکت می‌کنند و الحمدا... روند انتخابات هم به نحوی است که همه سلایق در آن، وجود دارند و مردم می‌توانند به آن‌ها رأی بدهند. تاکید اول ما نیز تلاش برای مشارکت گسترده و بیش‌تر مردم و پرهیز از اظهار نظرهایی است که به نوعی ایجاد یاس و ناامیدی می‌کند.
لنکرانی در عین حال خاطر نشان کرد: البته ما مطمئن هستیم مردمی که با حضور عاشواریی خود حماسه "نه دی" را آفریدند، در عرصه انتخابات مجلس هم حضور مومنانه‌ای خواهند داشت و معتقدیم وقتی مردم می‌بینند که دشمن این گونه دشمنی می‌کند، حتما در دفاع از انقلاب اسلامی پای‌مردی خواهند کرد و با استقامت و سر بلندی عزت کشور را حفظ خواهند کرد.
مشروح پرسش و پاسخ‌های خبرنگاران با سخنگوی جبهه پایداری:
* رجانیوز: ممکن است تلقی برخی درباره جبهه پایداری این باشد که آن‌ها برای یک انتخاباتی آمده‌اند و اگر صرفاً چند نفر از آن‌ها وارد مجلس شوند، خواسته‌شان تأمین شده است. اما آیا تدوین و انتشار مانیفست گفتمانی جبهه پایداری که مولفه‌های ایجابی آن را تشریح کند، در دستور کار قرار دارد؟ و به طور کلی مسایلی مانند نوع نگاه جبهه پایداری به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و مسایل جزیی تر مثل مبارزه با فقر، فساد، تبعیض چه جایگاهی در گفتمانی دارد که در حال حاضر این جبهه آن را علم‌داری می‌کند؟
** جزء دستور کار شورای مرکزی جبهه پایداری، نهایی کردن همین متنی است که جنابعالی اشاره کردید که به نوعی بتوانیم مواضع جبهه پایداری را از جنبه ایجابی آن خیلی شفاف بیان کنیم. البته طبیعتاً در همین ایام هم در بیانیه‌هایی که در جبهه پایداری آمده است، به‌خصوص در بیانیه اول آن تلاش بر همین بوده است که این نکات ایجابی مورد تأکید قرار گیرد؛ اما در همین نشست هم برخی مطالب بحث شد؛
یکی از این نکات این است که ما برای الگوی پیشرفت کشور تئوری‌هایی را که برای توسعه رشد اقتصادی محور است، قبول نداریم. این را یک نقطه ضعف می‌دانیم که ما مبنا را توسعه کشور قرار دهیم و آن وقت، ترجمه توسعه ما هم رشد اقتصادی باشد، فکر می‌کنیم که این نکته‌ی انحرافی است و بخشی از مشکلاتی که امروز و دیروز و در فردا هم با آن روبرو خواهیم بود به همین نگاه برمی‌گردد. شاید بتوانیم بالاترین رشد اقتصادی را داشته باشیم در حالی‌که فاصله طبقاتی افزایش پیدا می‌کند و در حالی که رفاه عمومی کاهش پیدا کند، رشد اقتصادی بالا باشد. ما این را تجربه کردیم و در سال‌های گذشته این را دیدیم. این نکته مهمی است که روی آن تأکید داریم.
نکته مهم‌تر این است که ما تأکیدمان بر باورهای دینی‌مان و آنچه که به‌عنوان تعالیم دینی‎مان هست، ریشه‌های تئوری پیشرفت و عدالت اسلامی است و باید این ریشه‌ها را کشف کنیم و زبان برنامه ریزی و مدیریت را در آن بیاوریم و از آن استفاده کنیم. این را نقطه ارزش‎مندی نمی‌بینیم که برنامه ریزی اقتصادی یک روزی عده‌ای طرفدار سوسیالیسم شوند و کل نظام اقتصادی کشور را بک یک نگاه سوسیالیستی بچرخانند، روز دیگر طرفدار لیبرالیسم اقتصادی شوند، کل کشور را این‌گونه بچرخانند و یا با نگاه تلفیقی از اینها کشور را بچرخانند. بلکه ما باید بگردیم و آن چه که انجام می‌دهیم، تطبیق آن را با باورها و اعتقادات و مبانی دینی و هرآنچه که به‌عنوان فقه حکومتی گفته شده است، حاصل کنیم و بعد آن کار را پیش ببریم.
فکر می‌کنم کسانی که در مقام اجرا قرار می‌گیرند، فرصت این کار را ندارند. کسی که بالاخره مسؤول امور روزمره کشور است، نمی‌شود برود تحقیق و تفحص علمی کند. اتفاقاً نقشی که جایی مثل جبهه پایداری می‌تواند داشته باشد، همین است که این‌گونه مطالب را دنبال کند و بتواند این فضا را در کشور ایجاد کند که مبنای برنامه ریزی‌های بعدی کشور بر این اساس شکل بگیرد.
* باشگاه خبرنگاران: آیا وحدت نکردن جبهه پایداری با جبهه پایداری سبب نمی‌شود که جریان انحرافی به خواسته‌های خود برسد؟
** ما در بحث انتخابات و به‌طور کلی حضور جبهه پایداری هدف‌مان این نبوده است که با گروه‌های دیگر همراهی و همکاری نداشته باشیم، بلکه بنای ما تأکید بر اصول است‌. تاکید می‌کنیم و از سایر گروه‌ها هم توقع داریم که به عقاید ما هم حداقل به‌عنوان برادر مسلمان احترام بگذارند. معنی وحدت این نیست که دیگران بخواهند ما مثل آن‌ها فکر کنیم و یا ما بخواهیم دیگران مثل ما فکر کنند. نظرات و سلایق متفاوتی وجود دارد، باید فضای تعامل و همکاری وجود داشته باشد تا بتوانیم مشترکات را پیگیری کنیم.
ما در بسیاری از شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه با دوستان‎مان در جبهه متحد اصولگرایان اختلاف حتی در فرد نداریم و در بسیاری از موارد کاندیدای مشترکی داریم، در برخی از جاها معتقدیم کاندیدایی که در پیشانی اصول‌گرایی قرار می‌گیرد، باید کارنامه درخشانی داشته باشد. عمل اصول‌گرایانه اش را دیده باشیم نه اینکه خلافش را دیده باشیم و همین باعث اختلاف نظر و سلیقه می‌شود. دوستان برای حضور برخی افراد پافشاری داشته باشند و ما هم بر اساس اصول و مبانی خود نتوانیم آن افراد را در بین کاندیداهایی که اصلح می‌دانیم، حساب کنیم. نکته مهم این است که همه در این فضا باید اخلاقیات و احترام به یکدیگر را رعایت کنیم و بدانیم آنچه می‌تواند مشارکت مردم را بیش‌تر کند، وجود رقابت بین چهره‌های مختلف است.
در مورد آنچه به‌عنوان جریان انحرافی مطرح می‌شود، آن‌ها هم منویاتی دارند و تلاش‌هایی می‌کنند در بین برخی از کاندیداها هم که امکان دارد در جبهه‌های مختلف حضور داشته باشند، نفوذ کنند، همان طور هم که پیش بینی شده بود، با تابلوی مشخص وارد نشده‌اند و بیش‌تر دنبال این هستند که تور بیندازند و کاندیداهای دیگران و یا کاندیداهایی که به‌عنوان مستقل آمده اند را شکار کنند و افرادی را با چهره‌های بدون پرچم به میدان بفرستند. دقیقا به خاطر همین موضوع ما تاکید می‌کنیم که باید روی اصول و مبانی پافشاری کنیم، کسی که کاندیدا می‌شود، از الان بداند که با این ملاک کاندیدا شده و در یک فهرست قرار گرفته است که بر اصول پافشاری کند و دنبال به دنبال افراد و منافع و اتصال به کانون‌های ثروت و قدرت نباشد، فکر می‌‎کنیم که این هم عملی تر است و هم به حضور حد اکثری مردم بیش‌تر کمک می‌کند و همین موجب می‌شود که همه ظرفیت‌ها در چارچوب انقلاب اسلامی به میدان بیاید.
* ایسنا: درباره جزئیات دیدار با آیت‌الله‌ مصباح یزدی توضیح دهید و آیا این دیدار موجب شد که شما به نقاط وحدتی با جبهه متحد اصولگرایان برسید یا نه، لیست جبهه متحد چه زمانی قطعی می‌شود و اجزای آن به چه شکل است؟
** ما این توفیق را داریم که به صورت متناوب، خدمت بزرگان و اعاظم کشور می‌رسیدیم و در این راستا محضر آیت ا... مصباح یزدی نیز مکرر رسیدیم. خدمت برخی دیگر از علما هم می‌رسیم و رهنمودهایی که این بزرگان دارند، کمک می‌کند که جبهه پایداری بتواند مسیر خود را با یک دید وسیع‌تر و اتکای بیش‌تری به اصول و مبانی پیگیری کند. دیدار اخیر نیز از جنس دیدارهای دوره‌ای ما بوده است، مطالب ارزش‌مندی فرمودند که تأکید بر این نکته بود که حضور در صحنه اجتماعی هم باید مؤمنانه باشد و ما نمی‌توانیم در عرصه اجتماعی با همین مدلی که کلوپ‌های قدرت در سایر حکومت‌ها و نظام‌ها حضور پیدا می‌کنند، حضور پیدا کنیم بلکه حضور گروهی که ادعای دفاع از انقلاب اسلامی دارند، باید مومنانه باشد. تعبیر زیبایی فرمودند که همان خدایی که در جبهه‌ها خدایی می‌کرد، همان خدا هم در صحنه سیاست است و ما باید با اعتقاد به همان خدا در صحنه‌ها حاضر شویم.
در مورد ترکیب فهرست پیشنهادی جبهه پایداری باید بگویم ما در تعیین این فهرست ابدا بر اساس صنف، لباس، دانشگاهی بودن و غیر آن، روحانی بودن و غیرآن و... وارد بحث نشده ایم، مبنای معرفی ما این است که چه کسی شرایط اصلی جبهه را دارد که این شرایط عبارت است از اینکه نسبت به رهبری معظم انقلاب و ولایت فقیه اعتقاد راسخ داشته باشد و در عمل نیز آن را نشان داده باشد. همچنین در جریان فتنه و مخالفت با آن، حضوری فعال داشته و در روشنگری نسبت به آن و مبارزه با این جریان حضور فعال داشته باشد، نه تنها از ساکتین نباشد، بلکه از کسانی هم نباشد که با طرح پروژه‌های بدلی و برگزاری ختم آدم‌های زنده و مسائلی از این قبیل، برای شعله‌ورتر شدن فتنه، بنزین روی آن ریختند.
سومین نکته هم این بود که افرادی را معرفی می‌کنیم که نسبت به جریان انحرافی هم تمایز خود را حفظ کرده و با آن مقابله کرده باشند و نشان داده باشند که آن را قبول ندارند. اینها شرایط حداقلی جبهه پایداری بود. بعد وارد این بحث شدیم کسی را که می‌خواهیم معرفی کنیم، باید در مجلس بتواند کارآمدی داشته باشد و به‌عنوان قانون‎گذار نقش‌آفرینی کند، این طور نباشد که مثلا به فلان رییس فراکسیون نگاه کنند و ببینند او چه رأیی می‌دهد، آن‌ها هم همان رأی را بدهند؛ چرا که باید خود فرد دارای تشخیص باشد و بر اساس تشخیص خود عمل کند.
برخوردار بودن از اقبال نیز از دیگر ویژگی‌های مورد نظر این جبهه در قرار دادن افراد لیست است؛ البته ما در برخی جاها با علم به این‌که فرد مورد نظرمان رأی نمی‌آورد، او را در لیست قرار دادیم، فقط به این خاطر که می‌دانستیم که او فرد اصلحی است، همه در قید و بند این شرط آخر نبودیم.
مدل فهرست دادن برای داوطلبان انتخابات باید تحول جدی پیدا کند، این‌که بگوییم یک تعداد از گروه و تعداد دیگری از گروهی دیگر در لیست‌مان باشند، به نوعی در بطن خود یک جور مباینت با اصول دارد، وقتی ما می‌خواهیم بر مبنای اصول حرکت نکنیم، چه کار داریم که این کاندیدا برای کدام و گروه و کدام حزب است. باید ببینیم که خود این فرد چه خصوصیاتی دارد، برای همین در لیستی که ما ارائه می‌دهیم، برخی عضو جبهه پایداری نیستند، ولی ما تشخیص دادیم که آن فرد، حضورش در مجلس مفید است، او را معرفی می‌کنیم. نزدیک 130 نفر از افراد حاضر در لیست‌مان در تهران و برخی از حوزه‌های انتخابیه قطعی شده‌اند.
* فارس: اعضای جبهه متحد اصولگرایان عنوان کرده‌اند که اعضای این جبهه نباید در لیست‌های دیگر باشند. نظر شما در این مورد چیست؟
** ما در جبهه پایداری درباره این موضوع بحث مفصلی کرده‌ایم و نظر ما این است که این نگاه‌های گروه‌گرایانه را نمی‌توانیم با اصول و مبانی خود جمع کنیم، اصول و مبانی می‌گوید که اگر کسی صلاحیت داشته باشد، ولو اینکه عضو ما نباشد، باید او را برای حضور در لیست‌های دیگر تشویق کرد، ما هیچ خط قرمزی نداریم که به صرف اینکه اگر کسی با جای دیگری همکاری کرد، او را اصول‎گرا ندانیم، اما به هر ترتیب ممکن است دیگران تصمیمات دیگری گرفته باشند.
* مهر: نظر شما درباره بولتنی که از سوی جمعی از دانشجویان طرف‌دار جبهه پایداری در جهت تخریب چهره‌هایی مثل آیت‌الله مهدوی کنی منتشر شده، چیست؟
** این داستان، داستان "خسن و خسین، دختران معاویه است" را یادآور می‌شود، کسی ادعا کرد که بولتنی منتشر شده و توهین‌هایی در آن شده است، وقتی متن این بولتن را خواندند، دیدند که چیزی که ادعا شده وجود ندارد، آن متن 80 صفحه‌ای اتفاقا بعد از اینکه دوستان این فضاسازی‌ها را کردند، چند صد هزار بار دانلود شد، در حالی‌که قبل از آن، به دلیل اینکه در یکی از وبلاگ‌های دانشجویان منتشر شده بود، آن‌قدر مورد توجه قرار نگرفته بود، خوب است ابتدا این متن را بخوانند و بعد در مورد خوبی یا بدی آن حکم کنند. بخش عمده‌ی چیزی که درباره‌ی این جزوه گفته شد، بدون مطالعه متن آن بود، البته در این جزوه نکات ارزشمندی است اما برخی نکات هم هست که باید با ادبیات بهتر و مؤمنانه‌تری بیان می‌شد.
در عین حال، دوستان در جبهه پایداری این شجاعت را دارند که مطالب خود را با صراحت اعلام کنند، این جزوه به‌عنوان موضع جبهه پایداری نبود، اما این طور هم نیست که بگوییم این جزوه کاملا اشتباه بود، بلکه برخی نکات آن، مصداق بیان بدون علم بوده است. کسانی که می‌خواهند این مطالب را محکوم کنند، اول مطالب را بخوانند؛ چرا که برخی افراد که علیه آن مصاحبه کرده بودند، گفته بودند که ما اصلا آن مطالب را نخوانده‌ایم. این در حالیست که این مدل موضع گیری می‌تواند، مشکل‌آفرین باشد و این موضوع اصلا ترفند قدیمی دشمنان ماست که می‌خواهند اختلافات را بر اساس مطالبی که وجود ندارد، تشدید کنند.
* روزنامه قدس: منابع مالی‌ جبهه پایداری از کجا تامین می‌شود. در مورد این‌که گفته می‌شود افرادی مثل آقای محصولی منابع این جبهه را تامین می‌کنند، همچنین در مورد ارتباط این جبهه با دولت را توضیح دهید؟
** نسبت ما با دولت معلوم است برخی از دوستان که به ما لطف دارند، به ما می‌گویند اخراجی‌های دولت! دوستانی که این مجموعه را شکل داده‌اند، مدت‌هاست که مسؤولیت دولتی ندارند. جبهه پایداری به لحاظ این‌که مواضع صریحی هم در نقد اقدامات جریان فتنه‌گر،‌ ساکنین فتنه، و برخی از افرادی داشته است که از اهرم‌هایی قدرت و ثروت استفاده می‌کنند، مورد نقد است و مورد انتقاد دولت هم هست.
تاکنون عمده فعالیت‌های جبهه پایداری بر اساس کمک‌های مردمی مختصر بوده است. یکی از موانع ما هم برای گسترده کردن فعالیت‌های‌مان همین است. ما نشریه مستقل نداریم و اخیراً پایگاه جبهه را توانسته‌ایم در فضای مجازی راه اندازی کنیم. یکی از کارهای ما در آینده اعلام شماره حسابی خواهد بود که با آن بتوانیم کمک‌های مردمی را جلب کنیم. ضمن این‌که با مقایسه حجم فعالیت‌ها با کارهایی که گروه‌های دیگر می‌کنند، می‌توانید هزینه‌ها را حدس بزنید.
همین برادری که شما نام بردید، دو مرتبه از مجلس برای منصب مهم رأی اعتماد گرفته است. حال در مورد این که حرف‌هایی زده می‌شود، باید بگویم لازم است تا تلاش کنیم موضع‌گیری‌های‏مان منصفانه باشد و به این موضوع نگاه نکنیم که چه چیزی به نفع جریان و قبیله‌ی ماست.
* از کاندیداها حمایت مالی نخواهید کرد؟
** فهرست خود را به مردم معرفی می‌کنیم و به کاندیدای مورد نظر خودمان پرداخت مالی نخواهیم داشت. جبهه باید گفتمانی باشد و نظر خود را به‌عنوان گفتمان مطرح کند، نه به‌عنوان فرد. معنی ندارد که ما بخواهیم به افراد کمک مالی کنیم.
* نسیم: چرا در رابطه با مولفه‌های اصلی گفتمان‌تان برنامه‌ای جدی اعلام نکرده‌اید؟
** ما تعهد افراد مورد نظرمان نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین وفاداری به مردم‎مان را مورد توجه قرار دادیم و معتقدیم یکی از مشکلاتی که در روند مناصب اجتماعی شاهد بودیم، این است که برخی در صحنه‌هایی حضور پیدا کردند و شعارهایی دادند، اما به وفاداری مردم خدشه‌هایی وارد شد و به همین خاطر، بحث توجه به مطالبات مردم از جمله محوری‌ترین شعارها و برنامه‌های ما خواهد بود.
* مشرق: افراد مشترک بین جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان چه کسانی هستند؟
** ما در جبهه پایداری روی مبانی و اصول تاکید داریم و کسی را معرفی می‌کنیم که به ساحت مردم و تعهد به اسلام و انقلاب اسلامی توجه داشته باشد و اصلا هم مهم نیست که به کدام تشکل و دسته وابسته است.
در مورد آقای حدادعادل هم باید بگویم، آقای حدادعادل شخصیت ارزنده ملی است و ما به ایشان ارادت داریم و فکر می‌کنیم حضورشان در مجلس آینده مفید است نه تنها در مورد آقای حدادعادل، بلکه فکر می‌کنیم به طور کلی مشترکات در خور توجهی با دوستان جبهه متحد اصولگرایان داشته باشیم.
* شبستان: نوع نگاه این جبهه به آیت‌الله مهدوی کنی چیست؟
** ما حضرت ایت ا... مهدوی کنی را جزو شخصیت‌های بسیار اثرگذار انقلاب اسلامی می‌دانیم و معتقدیم نقشی که ایشان در صحنه‌های مختلف داشته‌اند، بی‌بدیل بوده است.
حضور ایشان در منصب ریاست مجلس خبرگان رهبری از آرزوهای ما بود و معتقدیم ایشان بهتر به وظایف خود در تحقق آرمان‌های اسلامی عمل می‌کند و ما اصلا به ایشان ارادت داریم، ولی برخی افراد حرف‌های خود را به پای بزرگان انقلاب اسلامی می‌گذارند.
در مورد آیت ا... مصباح یزدی هم بحث ما این نیست که ایشان لیدر ما هستند. ما در جلسات‎مان به ایشان گفته‌ایم، چرا شما تأکید دارید که لیدر نیستید، ایشان در جواب به ما گفتند چون ما یک رهبر بیش‌تر نداریم. رهبری که رهبر همه ماست و اگر هم ما در صحنه‌های سیاسی حضور پیدا می‌کنیم و توانمندی‌های‌مان را بسیج می‌کنیم، در جهت اجرای دستوارت ایشان است.
در منازعات سیاسی نباید طرف مقابل خودمان را به‌طور کلی از دین و ایمان بری کنیم. ما تمام کسانی را که می‌گویند اصول‌گرا هستیم، قبول داریم، منتها بحث ما این است که آن فرد عمل اصول‌گرایانه هم داشته است یا نه. ما نمی‌گوییم فردی از دایره اصول‌گرایی خارج است یا نه، این‌که منازعات سیاسی را تبدیل به منازعات حیدری- نعمتی کنیم، درست نیست، ما باید برادری، ارتباطات و نگاه مشترک‎مان را اصل قرار دهیم. اما از آن طرف کسی نباید توقع داشته باشد که همه مثل او فکر کنند.
* ایلنا: اخیرا دکتر ولایتی گفته‌اند ساکتین فتنه، انحراف و اختلاس جایی در جبهه متحد اصول‌گرا ندارند، نظر شما در این مورد چیست؟
** ما این فرمایش دکتر ولایتی را به‌عنوان یک فرمایش کلیدی قرار دادیم، چرا که برخی‌ها گمان می‌کنند اگر در منصبی قرار گرفته اند و مسؤولیتی داشته‌اند، مسؤولیت‌شان حفاظی می‌شود تا اگر بعدا اشتباهی کردند، کسی آن‌ها را بازخواست نکند.
در بحث رسیدگی به صلاحیت‌ها هم برخی گفتند که چون فلانی نماینده مجلس است، شما نمی‌توانید او را رد صلاحیت کنید. این در حالی است که ما چنین خط قرمزی را نداریم و هر کس را با شاقول معیارها می‌سنجیم. اگر کسی اشتباه کرد، باید اندازه اشتباهش پاسخگو باشد. حال اگر این فرد مسؤول باشد و قرار باشد مجازات شود، باید مجازاتش سنگین‌تر باشد؛ چرا که از او توقع بوده که بیش‌تر از سایرین نسبت به دفاع از آرمان‌ها گام بردارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات