صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۳۷۸۷۵

اخبار ویژه برخی روزنامه های14 فروردین ماه1391


 دنیای اقتصاد

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از سخنان نوروزی احمدی‌نژاد درباره فردوسی

احمدی‌نژاد: فردوسی مکتب پیامبر اسلام را نجات داد

مکارم شیرازی: این سخن ظلم به علمای اسلام است

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد که در ایام عید، برای شرکت در سومین جشن جهانی نوروز به تاجیکستان سفر کرده بود، باز هم به تعریف و تمجید از فرهنگ ایرانی پرداخته و این بار فردوسی را نجات دهنده مکتب پیامبر و اسلام معرفی کرد. سخنانی که باعث انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی شد. این مرجع تقلید در واکنش نسبت به این سخن احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه «فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داد»، گفت: «خوب است که افراد، مراقب سخنانشان باشند و بدانند که این سخن آنان، چه آثار شومی درپی دارد

آغاز فاز دوم هدفمندسازی

دنیای اقتصاد- با واریز 28 هزار تومان مابه التفاوت یارانه نقدی فاز اول و دوم هدفمندی به حساب شماری از سرپرستان خانوار، دولت رسما اجرای فاز دوم این قانون را کلید زد؛ هرچند شماری از شهروندان از عدم واریز این رقم به حساب هایشان خبر داده‌اند. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست 28 هزار تومان به عنوان مابه‌التفاوت یک ماهه یارانه نقدی در نظر گرفته شده است یا دو ماهه، مسوولان سازمان یارانه‌ها تنها گفته‌اند که این موضوع در زمان اصلاح مجدد قیمت حامل‌های انرژی و قابل برداشت شدن یارانه‌ها اعلام خواهد شد.

جمهوری اسلامی

* تلویزیون در ایام نوروز، با پخش برنامه‌های ضعیف و انحرافی، ناتوانی خود در بخش فرهنگی را نشان داد و مورد انتقاد مردم و بعضی ائمه جمعه قرار گرفت. حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه نماز جمعه ضمن انتقاد از برنامه‌های نوروزی تلویزیون گفت: اکنون زمان دامن زدن به مسائلی که باعث کمرنگ شدن عفت و حیا در جامعه می‌شود نیست.

* آمریکا به اخوان المسلمین مصر درخصوص رابطه با ایران هشدار داد. آن پیترسون، سفیر آمریکا در قاهره، گفت: آمریکا از اینکه اسلام گرایان مصری با ایران رابطه داشته باشند ناخشنود است.

* درحالی که محافل سیاسی از شکست شورشیان مسلح در سوریه و پیروزی دولت بشار اسد بر آنها خبر می‌دهند، دولت انگلیس 500 هزار پوند برای کمک به شورشیان اختصاص داده است. سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در دیدار با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت باید به شورشیان سوریه سلاح داده شود تا به ضدیت با بشار اسد ادامه دهند.

* رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، به مخالفان دولت سوریه اجازه داد دیروز اجلاسی در اسلامبول برگزار کنند تا در آن راه‌های مبارزه علیه بشار اسد مورد بررسی قرار گیرد. در این اجلاس، بر ضرورت مسلح کردن مخالفان دولت سوریه تأکید شد. این اقدام دولت ترکیه با سیاست آمریکا، رژیم صهیونیستی و سران ارتجاع عرب همخوانی دارد.

خراسان

۱۱ کشور از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شدند

از سوی دیگر، در پی افزایش بی سابقه قیمت نفت و مخالفت های جدی برخی کشورها با تحریم نفتی ایران، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای ۱۱ کشور را از تحریم های نفتی ایران معاف کرد.

اوباما:

 تنش ایران با غرب باعث افزایش قیمت جهانی نفت تا ۳۰ دلار می شود

در همین حال، به گزارش سایت فردا، اوباما رئیس جمهور آمریکا در اعترافی مهم اعلام کرد که تنش غرب با ایران باعث افزایش قیمت جهانی نفت تا ۳۰ دلار می شود و این مسئله باعث افزایش قیمت بنزین و گاز در آمریکا شده است. پیشتر نیز روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس اعلام کرده بود که ایران نقش عمده ای را در قیمت نفت دارد و تحریم این کشور می تواند باعث افزایش چشمگیر قیمت نفت شود.

معاون وزیر خارجه چین:

 تحریم های یک جانبه علیه کشور سومی را نمی پذیریم

بر همین اساس، به گزارش فارس، وزیر خارجه چین با انتشار بیانیه ای تصریح کرد: چین همواره با این که یک کشور بر اساس قوانین داخلی خودش تحریم هایی را به یک کشور دیگر تحمیل کند مخالف است، به علاوه چین تحمیل یک جانبه چنین تحریم هایی بر علیه یک کشور سوم را نیز نمی پذیرد. این واکنش چین در برابر اعلام آمریکا مبنی بر قصد اعمال تحریم های جدید با هدف اعمال فشار بر صادرات نفتی ایران اتخاذ شده است.

معاون وزیر خارجه روسیه:

هیچ دلیلی بر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران وجود ندارد

از سویی دیگر، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفت: هیچ محدودیت زمانی نباید برای حل موضوع برنامه هسته ای ایران گذاشته شود. وی می افزاید: ایران بیش از قبل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری دارد و هیچ دلیلی بر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

کیهان

جولان سبزها در مراتع انگلیس ! (خبر ویژه)

یک پایگاه اینترنتی وابسته به اپوزیسیون از مهاجرانی و مزروعی و اعضای گروه موسوم به شورای هماهنگی سبز خواست منابع مالی و ارتزاق خود را مشخص کنند. خودنویس همچنین از اعطای ویزای برخی کشورهای اروپایی به یکی از مقامات سابق و متواری خبر داده است.

این پایگاه اینترنتی که از رضا ربع پهلوی حمایت می کند، نوشت: آقای مهاجرانی اکنون چگونه در سایه استعمار پیر (انگلیس) گذران امور می کند؟ بعید است پس انداز حقوق کارمندی حتی وزارت و وکالت بتواند هزینه زندگی و تحصیل فرزندان ایشان در بلاد کفر را تامین کند. لبته همه مطمئنیم که حتی لکه خاکستری بر دامن ایشان نیست. جناب مزروعی چطور؟ باقی دوستان چطور؟ منابع مالی «جرس» از کجا تامین می شود. از اعضا و شفافیت... در مورد «شورای هماهنگی» نمی پرسم چون بیشتر حالت شوخی است.

خودنویس همچنین به نقل از یک منبع نزدیک به اتحادیه اروپا، از «اعطای ویزای 4 ساله یک کشور اروپایی به یکی از مقام های سیاسی سابق که از مرداد 88 از ایران خارج شده» خبر داد و نوشت: «این فرد که مورد اعتماد یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است، بیش از یک گذرنامه در اختیار دارد. وی بعد از خروج از ایران در مرداد 1388 از دو طریق مختلف گذرنامه های دیگری در اختیار گرفته و در شهریورماه 88، ویزای شنگن چهارساله از یکی از کشورهای اتحادیه اروپا دریافت کرده است. این ویزا تا یک سال بعد از پایان مهلت نیز قابل تمدید است. یک منبع مطلع که با اتحادیه اروپا همکاری دارد به خودنویس گفت: این فرد بایستی اهمیت بسیار زیادی برای یکی از کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشد که چنین ویزایی (خارج از عرف) برایش صادر شده است.

یاد آور می شود سرویس اطلاعاتی و وزارت خارجه انگلیس به همراه شبکه رسانه ای این کشور نقش گسترده ای در راه اندازی فتنه سبز و کودتای مخملی ناکام سال 88 داشتند.

پس لرزه های شکست تحریم انتخابات در اردوگاه فتنه سبز (خبر ویژه)

پس لرزه های شکست فتنه گران و افراطیون در پروژه تحریم انتخابات مجلس با وجود سپری شدن یک ماه از انتخابات همچنان ادامه دارد.

دراین باره اکبر گنجی از طریق وب سایت رادیو فردا اعلام کرد جنبش سبز تجربه ای شکست خورده است و باید مورد بازنگری قرار گیرد. عباس عبدی هم معتقد است خط تحریم انتخابات شکست خورده و خاتمی خط خود را جدا کرده است. همچنین شبکه بالاترین تصریح می کند که جنبش مورد ادعا، به فضای خیالی مجازی منحصر و محدود شده است.

گنجی که در آمریکا اقامت دارد می نویسد: تجربه 90-88 باید مورد بازنگری واقع شود. جنبش سبز شکست خورد و یأس و سرخوردگی پدید آمد. شکست، گرد مرگ می پراکند. برخی از سازمان های اپوزیسیون وارد پروژه های مشترک با دولت های خارجی شده اند و برخی گرفتن پول از دولت های خارجی را توجیه می کنند. اما با طرح شعارهای انتزاعی نمی توان به مقصدی رسید. شعارهای انتزاعی، هیچ جاذبه ای برای مردم ندارد. کارگران با شعار سکولاریسم، بسیج نمی شوند. اظهارات عباس عبدی نمونه ای از بازنگری انتقادی نسبت به تجربه 90-88 است.

بالاترین هم در تحلیلی نوشت: زمانی، وقتی خبری از موسوی و کروبی در فضای مجازی منتشر می شد غوغایی به راه می افتاد ولی به نظر می رسد دیگر طرفدارانشان در فضای مجازی نیز به این وضع عادت کرده اند. حصر خانگی موسوی و کروبی آن قدر عادی و بی اهمیت شده است که جامعه واقعی ظاهرا اهمیت به آن نمی دهد. طرفداران موسوی و کروبی در جامعه مجازی هم منحصر شده به چند کاربر اینترنتی که برایشان هورا می کشند. همینجوری به پیش برویم همین چند کاربر اینترنتی هم به راه خود خواهند رفت.

در این میان عباس عبدی معتقد است قدرت بسیج گری مدعیان جنبش سبز در حد صفر درصد بود. وی به «روزنت» گفته است: سوال من این است که اگر هیچ کدام از حامیان تحریم نگفته بودند تحریم می کنیم، چه اتفاقی در نتیجه آرا می افتاد؟ من ادعا می کنم که تغییر معناداری در نتیجه آرا به وجود نمی آمد. حالا ناظر بیرونی می گوید خب! وقتی این ها تحریم بکنند، با وقتی که تحریم نمی کنند تغییری پیدا نمی شود این فقط نشان دهنده نیرویی است که قدرتش در حد صفر است. اگر نیرویی قدرت دارد باید بتواند تاثیر بگذارد.

وی می افزاید: مشکل این است که حتی اگر مشارکت هم پایین می آمد، حاکمیت عقب نشینی نمی کرد. ضمن اینکه درباره چه چیزی صحبت می کنیم؟ چیزی که وجود خارجی ندارد. برای من مثل روز روشن بود که تحریم اثری ندارد. سیاست تحریم سیاست پشت میزی نیست که از آنجا دستور تحریم داده شود و همه گوش به فرمان برای اجرای آن باشند. تحریم نیرویی بیش از مشارکت فعال را طلب می کند که دوستان تحریمی فاقد آن هستند و فقط دوست داشتند با یک کلیک فرمان تحریم دهند و انفعال و بی برنامگی خود را با آوانگارد نشان دادن خود درز بگیرند.

وی درباره مشی خاتمی و عقب نشینی نیز گفته است: مشکل این است که از نظر طرف مقابل، آقای خاتمی اراده استوار و روشنی ندارد. همین رأی دادنش نشانه آن است. او نمی تواند به ایده اش، اراده روشنی را ضمیمه کند.

عضو مستعفی مرکزیت می گوید: همه نزدیکان خاتمی از رأی دادن او کپ کرده اند. معنای آن این است که بین رفتار و نظرات گذشته ایشان با این حرکت (شرکت در انتخابات) انطباقی وجود ندارد.

عبدی همچنین در مصاحبه با «عصر ایران» گفت: رأی دادن آقای خاتمی چیز عجیبی نبود؛ هم به دلایل فکری و هم به دلایل شخصیتی. آقای خاتمی، نه رای دادنش بلکه رفتار سه سال گذشته اش برای من عجیب بود.

وی می گوید: رأی دادن خاتمی بی برو برگرد، به معنای جدایی از جنبش سبز بود. اما این حرف که گفته شود خاتمی از رهبران جنبش سبز بود، کلاهبرداری سیاسی است.

نتانیاهو: مشغول عقب نشینی مداوم در مقابل پیشروی ایران هستیم (خبر ویژه)

وحشت مقامات رژیم صهیونیستی از نفوذ فزاینده ایران در منطقه و قدرت یابی اسلامگرایان رو به گسترش است.

موشه یعالون وزیر سیاست های راهبردی (امور استراتژیک) اسرائیل در این باره تاکید کرد: ما خیلی دلمان می خواست که انقلاب های منطقه یک بهار عربی باشد و در ابتدا خیلی هم خوشحال شدیم اما آن طور که در روند امور می بینیم، بهره برداران اصلی از این خیزش ها اسلامگرایان هستند و بهار عربی بیشتر یک زمستان سخت اسلامی برای ماست.

وی در گفت وگو با رادیو رژیم صهیونیستی همچنین درباره قدرت نظامی ایران در منطقه اظهار داشت: ما در جریان هستیم که حکومت ایران چند صد فروند موشک در اختیار دارد و می تواند با شلیک آنها از خاک خود به اسرائیل برسد. همچنین می دانیم که حکومت ایران، حزب الله لبنان را به هزاران راکت و موشکی که به سوی خاک اسرائیل هدف گیری شده، و همچنین گروه های حماس و سازمان موسوم به جهاد اسلامی را مجهز نموده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز ضمن سخنانی در کنست (پارلمان) گفته است: هدف من از مسافرت به آمریکا هشدار درباره برنامه هسته ای ایران بود. کسانی بوده اند و احتمالا هنوز هم هستند که بر این باورند که «توافق با فلسطینیان، راه حل بحران ایران است. همچنان که توافق با محمود عباس، سنتریفیوژ را متوقف می سازد، اجازه دهید که توافقی حاصل شود و حرکت سریع سنتریفیوژها متوقف گردد.» هر کسی که مایل به قبول و پذیرفتن آن است، قدم پیش گذارد، اما بی شبهه و به وضوح، سر خود را زیر شن فرو می برد. خیال و تصور اینکه توافق با عباس، ایران و شرایط اقماری آن را متوقف می سازد، تصور باطل خطرناکی است. من باید اعتراف و قبول کنم که بعضی ها سرآمد خیال پوچ و باطلند.

نتانیاهو درباره مقاومت اسلامی فلسطین گفت: «زیربنا و شالوده این حرکت را کی می سازد؟ ایران. حماس، جهاد و حزب الله لبنان زیر چتر حمایت ایران هستند... زمانی من و همکارانم درباره خروج از غزه (سال 2005) هشدار دادیم. ما تمام اسرائیل را به گل و لای کشاندیم، و با اوضاع و شرایطی دست به گریبانیم که در نتیجه خارج شدن از غزه حاصل شده است. آنها ایران را وارد غزه کردند. ما ایران را به غزه نیاوردیم، شما ایران را به غزه راه دادید. از هر کجا که خارج شدیم، ایران داخل شد. ما افراد را از لبنان خارج ساختیم، ایران وارد شد. ما غزه را ترک کردیم، ایران از آن سر بر آورد.»

در همین حال اوزی روبین کارشناس نظامی صهیونیست به دویچه وله گفته است: خبر بد برای اسرائیل این است که ایران به سرعت، دقت هدف گیری موشک های بالستیک و دوربرد خود را افزایش داده است به نحوی که این موشک ها تنها با خطایی چند متری قادر به تخریب اهداف خود در اسرائیل هستند. ایران می تواند بدین ترتیب، آسیب جدی به زیرساخت ها و مراکز مهم اسرائیل بزند.

دویچه وله همچنین گزارش داد که ایران دست کم 450 موشک دوربرد برای هدف قرار دادن اسرائیل در اختیار دارد.

رادیو اسرائیل: گرانی بنزین کمر اسرائیلی ها را شکست (خبر ویژه)

رادیو اسرائیل اعلام کرد: «گرانی قیمت بنزین کمر اسرائیلی ها را شکست».

رادیو اسرائیل در گزارش خود تاکید کرد: «در حالی که کمر مردم اسرائیل از بهای بنزین و انواع دیگر سوخت شکسته است، دولت اسرائیل اعلام کرده که بهای بنزین افزایش بیشتری خواهد یافت و هر لیتر بنزین، 20 آگوروت دیگر گران تر خواهد شد.

بدین ترتیب هر لیتر بنزین برای نخستین بار در 64 سال گذشته، از مرز 8 ش ک ل، معادل 2 دلار و نیم خواهد گذشت. همچنین هر گالن بنزین در اسرائیل به حدود ده دلار می رسد که گران ترین قیمت در سراسر جهان غرب است. این در حالی است که در آمریکا هر گالن بنزین تنها به سه دلار و نیم و یا اندکی بیشتر رسیده و مردم آمریکا به شدت از پرزیدنت اوباما ناخشنود شده و عکس های او را پاره می کنند».

سال گذشته که بسیاری از مردم اسرائیل علیه گرانی های شدیدکالاهای اساسی و بنزین و لبنیات تظاهرات می کردند، دولت کمیسیون ویژه ای را تشکیل داد اما تنها پس از چند ماه، دوباره مردم شاکی هستند که بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز به شدت گران شده است.

این گزارش می افزاید: «در حالی که اسرائیلی ها حدود یک چهارم درآمد مردم آمریکا درآمد دارند ولی دو تا سه برابر بیشتر از آمریکایی ها مالیات می دهند و یکی از سنگین ترین مالیات ها را در جهان غرب می پردازند، اما هزینه زندگی در اسرائیل چند برابر آمریکاست و به ویژه کالاهای اساسی و سوخت به تازگی بر دوش بسیاری از خانواده ها سنگینی می کند. ناظران می گویند که تظاهرات از تل آویو به زودی به سایر شهرها و شهرک های دیگر اسرائیل هم کشیده خواهد شد».

ایران از غنی سازی 20 درصدی اورانیوم دست نمی کشد (خبر ویژه)

دستور کار احتمالی گروه 1+5 در مذاکرات دو هفته آینده با ایران، عقب نشینی از توقف غنی سازی 5/3درصدی و مذاکره برای توقف غنی سازی 20 درصدی است.

در حالی که وزیر خارجه آمریکا از دور تازه مذاکرات 1+5 با ایران در اسلامبول ترکیه و در تاریخ 13 و 14 آوریل (25 و 26 فروردین) خبر داده است، خبرگزاری رویتر در گزارشی از وین و به نقل از دیپلمات ها و تحلیل گران نوشت: درخواست از ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد و بالاتر از آن، از اولویت ها و اهداف اصلی این مذاکرات خواهد بود. ایران غنی سازی 20 درصدی را از دو سال پیش آغاز کرد و از آن زمان تنش ها سیری صعودی در پیش گرفت.

گرگ تیلمان، از پژوهشگران موسسه تحقیقاتی کنترل تسلیحات در واشنگتن، در گفت وگو با رویترز می گوید: «احساس ما این است که کاخ سفید این بار نسبت به اتخاذ یک استراتژی واقع گرایانه علاقمندی نشان می دهد. تمرکز بر توقف غنی سازی 20 درصدی به عنوان گام اول برای اعتمادسازی اقدامی واقع گرایانه به نظر می رسد.» متخصصان می گویند متقاعد کردن ایران به توقف غنی سازی در سطوح بالا، می تواند راهی برای برون رفت از بن بست بگشاید.

به گزارش دویچه وله، «محققان موسسه علوم امنیت بین الملل در آمریکا معتقدند تعیین سقف غنی سازی پنج درصدی برای ایران می تواند گامی در جهت یک توافق موقت و راهگشای مذاکرات جدی تر و موثرتر با جمهوری اسلامی باشد.

اما برخی از منتقدان هشدار داده اند که پذیرش توقف غنی سازی 20درصدی از سوی ایران نباید موفقیت تلقی شود، چون حتی غنی سازی 3/5 درصدی در داخل ایران نیز نقض قطعنامه های شورای امنیت محسوب می شود. فرانسه از جمله منتقدان است و می گوید نمی توان و نباید از خواسته های مصرح در قطعنامه های شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران عقب نشینی کرد».

یادآور می شود آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 مربوط به مذاکرات 14 ماه پیش در اسلامبول ترکیه است. در آن زمان آمریکا با خالی کردن پشت برزیل و ترکیه که خواستار مبادله اورانیوم 5/3 درصد غنی سازی شده ایران با سوخت راکتورتهران شده بودند، مذاکرات را به شکست کشاند. ایران پس از باج خواهی آمریکا رأسا اقدام به غنی سازی 20 درصدی اورانیوم و تولید سوخت مورد نیاز راکتور تهران کرد.

به عبارت دیگر شرایط امروز با شرایط 14 ماه پیش که ایران هنوز غنی سازی 20 درصدی را آغاز نکرده بود یکسان نیست و آمریکا طرف بازنده نقض تعهد خود بوده است.

گفتنی است که معاهده NPT کشورهای عضو را از تولید سلاح هسته ای منع می کند و برای درجه غنی سازی اورانیوم، هیچ محدودیتی قائل نشده است. ضمن آن که ایران اعلام کرده است از غنی سازی 20 درصدی اورانیوم برای مصارف پزشکی دست نخواهد کشید.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات