صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۳۸۰۹۷

پیش‌شرط‌های آمریکا برای گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران


اختصاصی بصیرت /روزنامه نیویورک‌تایمز 7 آوریل 2012(19 فروردین) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: به گفته دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی، دولت اوباما و متحدان اروپایی آن به‌دنبال آغاز دور تازه گفت‌وگوها با ایران البته با پیش‌شرط توقف فعالیت تأسیسات هسته‌ای فردو هستند. همچنین آن‌ها خواستار توقف تولید سوخت اورانیوم و انتقال اورانیوم‌های غنی‌سازی شده به خارج کشور شده‌اند. در واقع، گفت‌وگوی هسته‌ای، آخرین شانسی است که دولت اوباما به ایران برای حل‌وفصل مسائل می‌دهد. در حالی که مشخص نیست متحدان آمریکا به چیزی کمتر از بسته شدن تأسیسات فردو راضی شوند، کارشناسان پذیرش این پیش‌شرط‌ها را به‌ویژه برای رهبران ایران دشوار می‌دانند؛ زیرا آن‌ها نیاز دارند در صحنه سیاسی قدرتمند ظاهر شوند. با وجود این، اوباما و متحدانش معتقدند تشدید تحریم‌ها و وجود تهدید نظامی اسرائیل استدلال‌های ایرانی‌هایی را تقویت می‌کند که گفت‌وگو را بر انزوا و فشار اقتصادی ترجیح دهند. سایر کارشناسان از اینکه تشدید تحریم‌ها به نفع مواضع تندروها در ایران باشد، وحشت دارند.
در ادامه مقاله آمده است: در روزهای اخیر، ایران با تغییر موضع خود، از برگزاری نشست هسته‌ای در استانبول امتناع کرده و خواستار برگزاری این نشست در کشوری بی‌طرف مانند عراق یا چین شده است. این تغییر موضع ایران تردید مقامات دولت اوباما و شرکای اروپایی آن را در مورد جدیت ایران برای گفت‌وگو تشدید و امیدها در مورد پاسخگویی ایران در مورد «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای خود را کم‌رنگ می‌کند. این مسائل تا حدی بر اساس شواهد و مدارکی است که نشان می‌دهد ایران روی طرح‌های کلاهک جنگی یا ماشه‌های هسته‌ای کار کرده است.
در پایان مقاله آمده است: میان متحدان غربی در مورد تصمیم سیاسی رهبران ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای اختلاف نظر وجود دارد.
به هر حال، مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند نمی‌توانند توافق کنند که حجم زیادی از سوخت هسته‌ای با غنای 20 درصدی در اختیار ایران باقی بماند؛ زیرا ایران می‌تواند ظرف چند ماه این میزان اورانیوم را به درجه خلوص برای ساخت بمب هسته‌ای برساند. نتیجه گفت‌وگوها هرچه باشد، به‌‌خوبی مشخص خواهد کرد که آیا آمریکا خواهد توانست از تهدیدات اسرائیل برای حمله نظامی به ایران جلوگیری کند یا خیر؛ اما در عین حال گفت‌وگو با رهبران ایران خطرات سیاسی قابل توجهی برای دولت اوباما به همراه دارد؛ زیرا ایران به یکی از مسائل مهم سیاست خارجی در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری بدل شده است.
بصیرت: صحبت از پیش‌شرط‌هایی که در متن به آن اشاره شده حاکی از آن است که طرف‌های غربی متوجه شده‌اند ایران در روند کسب دانش هسته‌ای و تبدیل آن به فناوری به مرتبه‌ای رسیده که به اتکای آن در میز مذاکره دست برتر را دارد و به طرف مقابل اجازه فزون‌خواهی و استفاده از توانایی‌هایش را نمی‌دهد و یا آن را به حداقل می‌رساند؛ از این‌رو از این پیش‌شرط‌ها سخن می‌گوید تا نقطه اتکا و فشار ایران را متزلزل سازد. نباید فریب تغییرات مکرر صحنه را خورد که برای برهم زدن تمرکز ایران انجام می‌شود. ایران در موضع برتر قرار دارد و باید از آن حداکثر بهره را ببرد.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات