صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۳۸۱۴۲

عقب نشینی اسرائیل در برابر ایران هسته ای


بصیرت : اسرائیل با غنی سازی اورانیوم در ایران تا سطح 20 درصد موافق است به شرطی که میزان غنی سازی بیش از این افزایش پیدا نکند» این خبری بود که شب گذشته رویتر مخابره کرد و تصریح کرد:« اسرائیل پیش از این اصرار داشت که مذاکرات باید در مورد توقف هرگونه فعالیت هسته ای و همچنین تولید سوخت در ایران باشد» .
این خبر را رویتر با توجه به مصاحبه ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با سی ان ان منتشر کرد. عقب نشینی وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به قدری غیرمنتظره محسوب می شد که رویتر با گفتگو با یک مقام مسئول درکابینه نتانیاهو ابعاد دیگر این موضع متفاوت را جویا شد و خبرداد که: "اسرائیل در برهه کنونی به توقف غنی سازی ایران به میزان بیشتر از 20 درصد رضایت می دهد تا مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد اما هدف دراز مدت اسرائیل این است که ایران به طور کل غنی سازی را به هر میزان کنار بگذارد."اما رویتر در ادامه گزارش خود از گزارش نشریه یدیعوت آحارونوت خبرداد که تایید می کرد رژیم صهیونیستی پذیرفته است که باید غنی سازی محدود توسط ایران را پذیرفت:« روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نیز نوشته است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک ماه پیش به اوباما گفته است که با معامله ای با ایران که شامل اجازه دادن برای فعالیت های محدود در نطنز باشد، موافق است." رویترز ادامه می دهد:" بسیاری از تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه رهبر ایران غنی سازی سوخت را تبدیل به یک ارزش و اعتبار ملی کرده است، انتظار اینکه این کشور فعالیت های هسته ای اش را تعطیل کند غیر واقع بینانه است".در همین حال نیویورک تایمزگزارش داد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در مذاکرات پیش رو با ایران توقف فعالیت های غنی سازی 20 در صد ایران در فردو و انتقال ذخایر اورانیوم درجه بالای ایران به خارج از کشور را خواستار خواهند شد که شاید نشان از شروط شان برای موافقت با بخشی از حقوق هسته ای ایران باشد. در هرصورت به نظر می رسد حتی اگر غرب در مذاکرات 25 فروردین شرط های غیرقابل قبولی برای ایران بگذارد و حتی اگر درعمل با این حداقل حق هسته ای ایران موافقت نکند، بازهم اعلام نظر صریح یک مقام رژیم صهیونیستی در گفتگو با یک رسانه آمریکایی خلاف مواضع پیشین شان نشان از تاثیرگذار بودن استقامت مردم ایران دربرابر فشارهای ایجاد شده است. مشروح این گزارش در پی می آید.
مصاحبه ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با CNNرویترز گزارش داد
تلاویو اعلام کرد با غنی سازی اورانیوم در ایران تا سطح 20 درصد موافق است به شرطی که میزان غنی سازی بیش از این افزایش پیدا نکند. نشانه هایی وجود دارد نشان می دهد اسرائیل، به عنوان اولویت اول، پذیرفته است که قدرت های جهانی ایران را مجاب کنند که غنی سازی بیش از 20 درصد را متوقف کند . رویترز می افزاید:اسرائیل پیش از این اصرار داشت که مذاکرات باید در مورد توقف هرگونه فعالیت هسته ای و همچنین تولید سوخت در ایران باشد. اما دیپلمات های غربی گفته اند که در مذاکرات پیش رو قصد دارند برای اولین بار درباره غنی سازی 20 درصد سوخت هسته ای با ایران گفت و گو کنند. به گزارش رویترز، ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان، که فرید زکریا مجری آن بود، گفت: «ما به دوستان آمریکایی و همچنین اروپاییمان گفتیم که خواسته روشنمان برای بالابردن احتمال موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران این است که ایران میزان غنی سازی خود تا مرز 20 درصد را افزایش ندهد.» با این حال باراک گفته است که ایران باید سوخت 20 درصد غنی سازی شده را به "یک کشور همسایه و مورد اعتماد" منتقل کند.
در همین حال رویترز در ادامه گزارش خود تاکید کرده است که یک مقام دیگر کابینه نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اظهارات باراک را تایید کرده است.
این مقام اسرائیلی که نامی از او برده نشده به خبرنگاری که جویای نظر نتانیاهو درباره اظهارات باراک شده بود گفت: اسرائیل در برهه کنونی به توقف غنی سازی ایران به میزان بیشتر از 20 درصد رضایت می دهد تا مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد اما هدف دراز مدت اسرائیل این است که ایران به طور کل غنی سازی را به هر میزان کنار بگذارد.
رویترز درادامه می افزاید: دیپلمات های غربی با این حال تاکید کرده اند که مذاکره درباره سوخت 20 درصد نباید به معنای "مشروعیت بخشیدن" به فعالیت های غنی سازی در مقیاس های کمتر، که شورای امنیت خواستار تعلیق همه آنها شده بود، باشد. نیو یورک تایمز پیشتر گزارش داده بود:"آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در مذاکرات پیش رو با ایران توقف فعالیت های غنی سازی 20 در صد ایران در فردو و انتقال ذخایر اورانیوم درجه بالای ایران به خارج از کشور را خواستار خواهند شد ". نیویورک تایمز افزوده بود: این درخواست اقدام آغازین چیزی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آن را آخرین شانس ایران برای حل مسئله هسته ای به شکل دیپلماتیک خوانده است. براساس گزارش ها اسرائیلی ها همچنین از قدرت های جهانی خواسته اند که به ایران فشار بیاورند تا تاسیسات هسته ای پنهانش، که به تازگی در کوه های اطراف قم راه اندازی کرده است، را تعطیل و سپس از بین ببرد. روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نیز نوشته است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یک ماه پیش به اوباما گفته است که با معامله ای با ایران که شامل اجازه دادن برای فعالیت های محدود در نطنز باشد، موافق است. رویترز ادامه می دهد: بسیاری از تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه رهبر ایران غنی سازی سوخت را تبدیل به یک ارزش و اعتبار ملی کرده است، انتظار اینکه این کشور فعالیت های هسته ای اش را تعطیل کند غیر واقع بینانه است. این تحلیلگران می گویند ایران در برابر گرفتن اجازه برای غنی سازی محدود سوخت هسته ای مجبور است شرایط بازرسی های سرزده سازمان ملل متحد برای اطمینان از عدم فعالیت نظامی را بپذیرد. به گزارش رویترز، اسرائیل به عنوان تنها قدرت هسته ای خاورمیانه با زرادخانه های هسته ای، معتقد است که ایران مجهز به سلاح هسته ای تهدیدی مرگ بار برای او خواهد بود. وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ به سئوال سی.ان.ان درباره موضوع حمله این کشور به ایران نیز گفته است: «ما مجبور نیستیم که هفته آینده تصمیم مان را بگیریم و البته نمی توانیم سال ها هم منتظر بمانیم.... ما تصمیمی نداریم درباره اینکه چه کاری را در چه زمانی انجام بدهیم.» او حدس و گمان ها درباره ورود اسرائیل به یک جنگ سرد بازدارنده با ایران در مورد بمب اتمی را رد کرد.
نیویورک تایمز:غرب خواستار توقف غنی سازی 20درصد در ایران خواهد شد
همچنین به گزارش ایسنا نیویورک تایمز گزارش داد: آمریکا و اروپایی ها قصد دارند تعطیلی فوری و برچیدن نهایی تأسیسات هسته ای زیرزمینی ایران در نزدیکی قم «فردو» را خواستار شوند.خبرگزاری فرانسه با اشاره به این خبر افزود: نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات های آمریکایی و اروپایی گزارش کرد که این متحدان به علاوه در مذاکرات آتی با ایران خواستار توقف تولید سوخت هسته ای و انتقال ذخایر موجود این سوخت به خارج از ایران خواهند شد.به نوشته نیویورک تایمز، تقاضای جدید این کشورها از ایران اقدام آغازین چیزی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آن را آخرین شانس ایران برای حل مسئله هسته ای به شکل دیپلماتیک خوانده است.این روزنامه به نقل از یک مقام عالی رتبه دولتی نوشت: هیچ نظری نداریم که واکنش ایرانی ها چه خواهد بود. احتمالا تا بعد از اولین نشست نخواهیم فهمید که چه خواهد شد.
عباسی: ما سوخت تا غنای ۲۰ درصد را بیشتر از نیازمان تولید نمی کنیم
از سوی دیگر فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی از گفت وگوی تفصیلی خود با ایسنا در پاسخ به این سوال که برخی تحلیل ها بر این اساس است که در مذاکرات آینده ایران و ۱+۵، آن ها درخواست تعلیق تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و نیز تعلیق کار در سایت فردو را درخواست خواهند کرد، تصریح کرد: ما هیچ توجیهی برای چنین درخواستی از سوی کشورهای ۱+۵ نمی بینیم.او ادامه داد: ما سوخت تا غنای ۲۰ درصد را بیش تر از نیازمان تولید نمی کنیم چرا که به صرف ما نیست که آن را تولید و نگهداری کنیم. ما به اندازه ای تولید می کنیم که پاسخگوی رآکتور تهران و نیز سوخت رآکتور بعدی که می خواهیم در آینده آن را بسازیم و به آژانس اعلام خواهیم کرد، باشد.عباسی درباره برنامه ایران برای تولید سوخت نیروگاه های آتی ایران، خاطرنشان کرد: در فرآیند تولید سوخت طبیعی است بخشی از تولیدات ما به لحاظ کنترل کیفیت رد شوند؛ بنابراین منطقی است که ما در تولید سوخت نیروگاه های مان در آینده و نیز در حال حاضر ذخیره استراتژیک داشته باشیم.رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما پیش بینی کردیم وقتی به مقدار کافی سوخت تا غنای ۲۰ درصد تولید شد آن را متوقف کنیم و پس از آن تجهیزات مربوط به تولید سوخت تا غنای ۲۰ درصد را تبدیل به تولید سوخت با غنای 3.5 درصد می کنیم، طراحی سیستم های جدید ما این قابلیت را در خود دارند.
او در عین حال تأکید کرد: خواست کشورهای ۱+۵ در رابطه با تعلیق فعالیت های سایت فردو غیرمنطقی است.
پرس تی وی: جلیلی و اشتون برای انجام مذاکرات در استانبول توافق کردند
در همین حال سایت تابناک روز گذشته به نقل از شبکه پرس.تی.وی خبر داد: بنابر توافق دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ در استانبول ترکیه برگزار می شود.این توافق در پی رایزنی های سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفته است .با این حال، بنا به پیشنهاد ایران در صورت توافق برتداوم مذاکرات، دور بعدی این گفت وگوها در بغداد برگزار خواهد شد. در همین حال فارس گزارش داد: پایگاه خبری عربی پرس اعلام کرد که وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با مقام های ایرانی در شورای عالی امنیت ملی ازتهران به دلیل اظهارات تند سران ترکیه عذرخواهی کرده است و خواستار بازگشت مذاکرات ۱+۵ با ایران به ترکیه شده بود.
ابراهیمی: ایران سایت فردو را تعطیل نخواهد کرد
در همین حال حجت الاسلام حسین ابراهیمی نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در جلسه روز گذشته این کمیسیون اظهار داشت احتمالا محل برگزاری مذاکره ایران و ۱+۵ استانبول خواهد بود.ابراهیمی نماینده بیرجند در مجلس در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: در نشست روز گذشته کمیسیون با وزیر امور خارجه و معاونان اش مواضع ترکیه بررسی شد.وی افزود: بعد از آن که آقای اردوغان با مقام معظم رهبری ملاقات داشت در ترکیه مواضعی در قبال ایران گرفته شد که به مصلحت جمهوری اسلامی نبود به همین دلیل با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.ابراهیمی تاکید کرد: در نهایت آقای اردوغان عقب نشینی کرد و داود اوغلو اظهارات مطرح شده به نقل از اردوغان را تکذیب کرد.وی در پاسخ به این سوال آیا درباره محل مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ موضوعی مطرح شد یا خیر گفت: در این جلسه خیر اما در حاشیه این جلسه در پاسخ به سوال نمایندگان به طور تلویحی اعلام شد که در پی رایزنی های انجام گرفته نشست آینده در استانبول برگزار خواهد شد.ابراهیمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش نیویورک تایمز افزود: ایران نه اورانیوم خود را به کشور دیگری ارسال خواهد کرد و نه سایت فردو را تعطیل می کند. خراسان
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات