صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۳۸۱۸۴
فرمانده نیروی هوافضای سپاه خبر داد

تدابیر ایران برای مقابله با سپرموشکی خلیج فارس


وزیر دفاع: سپر موشکی خلیج فارس مخدوش‌کننده امنیت منطقه است.
دیروزحاشیه مراسم بزرگداشت شهید صیاد شیرازی در تهران به فرصتی تبدیل شد تا خبرنگاران با برخی از فرماندهان ارشد نظامی درباره تلاش آمریکا برای ایجاد سپر موشکی در منطقه خلیج فارس گفت‌وگو کنند.
سردار ‌علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این باره گفت: تدابیر لازم برای مقابله با این موضوع اندیشیده شده است. سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در توصیه ای به کشورهای منطقه از آنها خواست تا وارد این طرح آمریکایی- اسرائیلی نشوند. سردار سرلشگر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا نیز اظهار کرد: قطعا این پروژه با شکست روبه‌رو خواهد شد.
برای نخستین بار، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان هفتم فروردین ماه سال جاری در کنفرانس خبری مشترک خود در ریاض از آغاز بررسی‌های کارشناسی استقرار سپر دفاع موشکی در کشورهای خلیج فارس خبر داده بودند. این در حالی بود که پیش از این آمریکا با امضای قراردادهای جدید یا تـغییر قراردادهای پیشین نظامی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مقدمات ایجاد طرح سپر دفاع موشکی را آماده کرده بود. در عین حال، یک مسوول بلندپایه آمریکایی که همراه هیلاری کلینتون در ریاض حضور داشت، به خبرنگاران گفته بود که ما برای برپایی سپر دفاع موشکی منطقه‌ای تلاش می‌کنیم. [ چرا که] هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از خود دفاع کند، از این رو باید سپر دفاع موشکی مشترک ایجاد کنند و این در اولویت همکاری‌های ما با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد.دیروز اما فرمانده نیروی هوافضای سپاه به خبرنگاران گفت: آمریکایی‌ها مدت‌ها است طرحی برای دفاع موشکی از رژیم صهیونیستی دارند که این طرح چند حلقه را دربرمی‌گیرد؛ یکی امکانات موشکی و نظامی است که در مدیترانه و در داخل سرزمین‌های اشغالی مستقر شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، حاجی‌زاده ادامه داد: آنها از گذشته به دنبال ایجاد حلقه هشدار اولیه و کسب اطلاع و تعیین مسیر موشک بودند که این حلقه اخیرا با نام ناتو در ترکیه مستقر شده، اما واضح است که بهره‌بردار اصلی آن آمریکا و رژیم صهیونیستی است.وی با بیان اینکه این موضوع بخشی از منطقه را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: ما پیش‌بینی می‌کردیم که حلقه دوم هشدار آنها در خلیج فارس باشد که از یک سال قبل منتظر خبر آن بودیم که این امر اخیرا در خلیج فارس کلید خورد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با هزینه کشورهای عربی به دنبال ایجاد امنیت برای این رژیم هستند.
نگران نیستیم
حاجی‌زاده در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای مقابله با این سپر دفاع موشکی گفت: تمامی بررسی‌ها صورت گرفته و ما می‌دانیم که هدف این موضوعات تنها اسرائیل است و ما از بابت ایجاد این سامانه‌ها نگران نیستیم، البته باعث تاسف است که با پول‌های کشورهای منطقه این موضوع صورت می‌گیرد و ما شک نداریم که سپر دفاع موشکی ترکیه و خلیج فارس طرحی آمریکایی برای حفظ امنیت در رژیم صهیونیستی است.
توصیه وزیر دفاع به همسایگان
سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز سپر موشکی خلیج فارس را مخدوش‌کننده امنیت منطقه دانست.به گزارش ایسنا، سردار وحیدی با اشاره به طرح سپر دفاع موشکی خلیج فارس اظهار کرد: این طرح آمریکایی ـ اسرائیلی است و ما به کشورهای منطقه توصیه می‌کنیم که وارد آن نشوند. وی تاکید کرد: طرح سپر موشکی خلیج فارس نه تنها تامین‌کننده امنیت نیست، بلکه مخدوش‌کننده امنیت منطقه خواهد بود.
سرلشگر صفوی: این پروژه شکست می‌خورد
در همین حال، سردار سرلشگر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ایجاد سپر دفاع موشکی خلیج فارس توسط آمریکا را در راستای حفظ و بقای امنیت رژیم صهیونیستی دانست و گفت: قطعا این پروژه با شکست روبه‌رو خواهد شد.سردار صفوی اظهار کرد: آمریکایی‌ها در استراتژی جدیدشان به دنبال ایجاد یک حلقه دفاع موشکی از ترکیه تا عراق و خلیج فارس هستند که از این موضوع چند هدف مهم را پیگیری می‌کنند. صفوی با بیان اینکه تمامی رییس‌جمهورهای آمریکا، امنیت اسرائیل را در دستور کار خود دارند، گفت: اصلی‌ترین هدف آمریکا از ایجاد این سپر دفاع موشکی امنیت رژیم صهیونیستی است.وی ادامه داد: از طرف دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق فروش نفت میلیاردها دلار درآمد داشتند که آمریکا می‌خواهد با فروش این تسلیحات نظامی به آنها پولشان را بگیرد. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در سال گذشته بیش از 100میلیارد دلار به این کشورها اسلحه فروختند که تنها عربستان در سال قبل 30میلیارد دلار از آنها خرید کرد.
فرمانده سابق کل سپاه گفت: جنوب خلیج‌ فارس به انبار اسلحه آمریکا، اروپا و حتی روسیه تبدیل شده است. صفوی ادامه داد: از طرف دیگر آمریکایی‌ها پایگاه‌های متعددی در منطقه دارند که می‌خواهند با هزینه کشورهای عربی و ایجاد سپر موشکی از این پایگاه‌ها در مقابله با ایران حفاظت کنند. وی اظهار کرد: ایران قصد تهاجم به هیچ کدام از این کشورها را ندارد و استراتژی ما دفاعی است و ما این سپر موشکی را تهدیدی علیه خود، روسیه و همه کشورهایی می‌دانیم که در مقابل آمریکا ایستاده‌اند و البته باید بدانند که این استراتژی آمریکا نیز با شکست روبه‌رو خواهد شد. دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا، این سپر دفاع موشکی را بخشی از طرح جامع سیاسی، امنیتی و نظامی آمریکا در منطقه دانست و گفت: امیدوارم کشورهای جنوب خلیج فارس نگاه عمیق‌تری به این مسائل داشته باشند و بدانند که آمریکا به آنها وفادار نیست و از سرنوشت شاه ایران، بن‌علی در تونس و مبارک درس بگیرند.
بهره‌برداری از رادار بومی ثامن در آینده نزدیک
امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش از بهره‌برداری رادار بومی ثامن در زمینه کشف اهداف هوایی طی روزهای آتی خبر داد.
به گزارش ایسنا، امیر اسماعیلی در حاشیه سیزدهمین مراسم سالگرد شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در جمع خبرنگاران، در مورد دستاورد‌های جدید قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء گفت: در زمینه کشف اهداف هوایی، رادار ثامن به بهره‌برداری می‌رسد که در یکی از نقاط سخت نصب خواهد شد و به عنوان کشف کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از آن نیز در سایر نقاط کشور استفاده خواهد شد. وی افزود: سامانه اطلاعاتی صیاد 40 نیز به نقطه قوت مطلوبی رسیده است و در اشراف اطلاعاتی به ما کمک می‌‌کند. در زمینه آموزشی نیز با تشکیل دانشگاه پدافند هوایی امیدواریم بتوانیم به صورت کلاسیک اقدامات خود را پیش ببریم. اسماعیلی همچنین با اشاره به نامگذاری سال 90 به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، اظهار کرد: تحریم‌ها به ما کمک کرده است که به سرمایه‌های داخلی بیندیشیم و در قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز تنها از دستاورد‌های داخلی استفاده می‌کنیم و به هیچ وجه به خرید از خارج نمی‌اندیشیم.


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات