صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۳۸۲۲۶

تلاش برای فراهم کردن زمینه دخالت خارجی در سوریه

رسانه‌های بیگانه با هدف به شکست کشانیدن تلاشها برای پایان ناآرامی‌ها در سوریه و همزمان با فرا رسیدن موعد برقراری آتش بس میان دولت و مخالفان، می‌کوشند طرح شش ماد‌ّه‌ای کوفی عنان را شکست خورده معرفی نمایند.

 به گزارش پایگاه بصیرت به نقل ازواحدمرکزی خبر،شبکه تلویزیونی بی بی سی اعلام کرد اگر طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان در سوریه به شکست بینجامد هیچ گزینه بدیلی در سازمان ملل برای پایان دادن به بحران این کشور وجود ندارد. قرار بود روز دوشنبه مخالفان مسلح دولت سوریه و ارتش این کشور، از مناطق ناآرام عقب‌نشینی نمایند تا روز پنج‌شنبه این هفته آتش‌بس کامل برقرار شود. اما درگیری‌ها همچنان در این مناطق ادامه دارد. شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در تلاش برای بزرگنمایی میزان تلفات در این درگیری‌ها به نقل از مخالفان مدّعی شد دست کم یکصد نفر در حملات روز دوشنبه ارتش سوریه کشته شده‌اند و این ارتش از بالگردهای توپ‌دار استفاده کرده است. شبکه تلویزیونی فرانس 24 نیز درباره وضعیت سوریه به گفتگو با «راندا کاسیس» از اعضای شورای ملی سوریه پرداخت. وی با طرح مدعای «بی‌میلی دولت دمشق به عقب‌نشینی از شهرها» نسبت به موفقیت طرح کوفی عنان فرستاده وی‍ژه سازمان ملل و اتحادیه عرب درسوریه، ابراز تردید کرد. 
وی همچنین این مدّعا را مطرح کرد که عقب‌نشینی دولت از شهرها منجر به سقوط حکومت اسد خواهد شد. این مدعا در حالی مطرح می‌شود که دولت سوریه ضمن موافقت کامل با طرح شش ماده‌ای کوفی عنان، بر این واقعیت تاکید کرده است که بدون تضمین کتبی مخالفان مسلح، شهرها را تخلیه نمی‌کند تا فرصت تجهیز مجدد و حمله به غیرنظامیان را به آنها ندهد. شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز در خصوص نتایج طرح کوفی عنان، تاکید نمود: شورای امنیت سازمان ملل برای برداشتن گام های احتمالی بعدی خود در سوریه منتظر شنیدن گزارش و ارزیابی کوفی عنان درباره اجرای طرح صلح پیشنهادی وی در این کشور است بنابر این گزارش، ارزیابی کوفی عنان درباره عمل کردن دولت سوریه به وعده های خود و پایان دادن به عملیات نظامی در موعد مقرر امروز سه شنبه بسیار مهم خواهد بود. این مدعا با توجه به شرط دولت سوریه برای پذیرش عقب‌نشینی از شهرها مطرح می‌شود و تلاش بر آن است که دولت بشار اسد را مقصر در شکست احتمالی طرح کوفی عنان قلمداد نماید. در تحولی مرتبط، کاخ سفید نیز در واکنش به درخواست دولت سوریه برای اخذ تضمین کتبی از مخالفان برای بر زمین گذاشتن سلاح‌ها، با این تقاضا مخالفت نمود. به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، «سوزان رایس» نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به اینکه سوریه به یک منبع نگرانی جدی تبدیل شده است؛ شروط دمشق برای خروج ادوات نظامی از شهرها را غیرقابل قبول دانست.
وی افزود: قبلا چیزی درباره شروط دمشق برای خارج کردن ارتش از شهرها نشنیده بودیم و به نظرم وضع این شروط چیزی جز بهانه تراشی برای ادامه خشونت از جانب نظام سوریه نیست. این در حالی است که شبکه تلویزیونی سوریه روز دوشنبه در گزارشی ویژه، فاش ساخت امریکا ، رژیم صهیونیستی و فرانسه با پشتیبانی مالی عربستان و قطر در تلاشند خاک ترکیه و لبنان را به اردوگاه های آموزش شبه نظامیان جنایتکار و به خدمت گیری مزدوران و زندانیان عرب و خارجی دارای سوابق جنایی، تبدیل کنند. بنابر این گزارش، شرکت امنیتی «رفلکس ریسپانسس» در آموزش نظامی و امنیتی تروریست ها نقش بزرگی ایفا می‌کند. این شرکت را رئیس شرکت بد نام بلک واتر تاسیس کرده است. در مجموع به نظر می‌رسد رسانه‌های بیگانه، کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه، درصددند فرصت مذاکره و گفتگو برای حل و فصل بحران سوریه را به بحرانی جدید تبدیل نمایند تا با اجرای سناریوی مشابه که در خصوص ناظران اتحادیه عرب در این کشور، در پیش گرفتند، شرایط را برای لوث شدن و به شکست کشانیده شدن طرح عنان فراهم نمایند و در نتیجه گزینه «دخالت خارجی در سوریه» را تقویت نمایند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات