صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۳۹۵۰۴

سرمایه‌گذاری سیاسی ایران بر برنامه هسته‌ای


   پایگاه بصیرت:گروه ترجمه - خبرگزاری آسوشیتدپرس 16 می 2012 (27 اردیبهشت) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های سوخت هسته‌ای خود را رها نخواهد کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد که این موضوع، فراتر از گفت‌وگوهای ایران با قدرت‌های جهانی است. این موضوع به کشمکش‌های درون نظام حاکم ایران همزمان با آغاز دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای هفته‌ آینده در بغداد مربوط می‌شود... هرگونه امتیازی (چه سریع و چه بزرگ) می‌تواند خطر شکاف‌ها درون ساختار قدرت ایران را به همراه داشته باشد. در واقع، در آن وضعیت، نیروهای قدرتمندی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به‌عنوان مدافع نظام دینی و ناظر بر برنامه هسته‌ای نقش‌آفرینی می‌کنند، دچار سردرگمی می‌شوند. به موازات عمیق‌تر شدن گفت‌وگوها، این ملاحظات سیاسی برای نظام اسلامی بیشتر ظاهر می‌شود که نمی‌تواند با دست خالی از گفت‌وگوهای هسته‌ای بازگردد.
   در ادامه مقاله آمده است: بهروز شجاعی، تحلیل‌گر سیاسی مستقر در تهران، می‌گوید: «پافشاری بر توقف غنی‌سازی، رسیدن به توافق را ناکام می‌گذارد.» به این معنا که پیگیری اهداف کوچک‌تر به‌منظور زنده نگاه داشتن گفت‌وگوها بعد از نشست بغداد، ضروری است. یک پیشرفت احتمالی برای آمریکا و متحدانش تلاش برای توقف تولید اورانیوم با غنای بیست درصد در ایران است. این سطح از غنی‌سازی بسیار بیشتر از نیاز رآکتور تولید انرژی در ایران است؛ اما برای تحقیقات پزشکی مناسب است. اما در عین‌حال، این سطح غنی‌سازی می‌تواند طی چند ماه به سطح ساخت تسلیحات هسته‌ای برسد. ایران پیام‌هایی ضمنی داده است که می‌تواند توقف غنی‌سازی اورانیوم را مد نظر قرار دهد. در مقابل، ایران تمایل دارد اروپا و آمریکا برخی از تحریم‌های تازه را، از جمله آن‌هایی که به صادرات نفت ایران و دسترسی این کشور به شبکه‌های بین‌المللی بانکی آسیب زده‌اند، لغو کنند.
   در پایان مقاله آمده است: چنین درخواست‌هایی به‌طور مستقیم انعطاف‌پذیری غرب را مورد سنجش قرار می‌دهد. پیش‌تر آمریکا و متحدان غربی‌اش پافشاری می‌کردند که ایران باید گام نخست را بردارد و غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند که بسیاری از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بر آن تأکید کرده‌ است. همچنین آمریکا و متحدان غربی‌اش تحت فشار اسرائیل به منظور توقف گفت‌وگوهای هسته‌ای، مشغول بده بستان با ایران هستند. هفته گذشته، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقامات اسرائیلی]صهیونیستی[ از جمله بنیامین نتانیاهو دیدار و در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای آتی گفت‌وگو کرد. وی پس از آن در مورد دستیابی به نتایج «ملموس» در بغداد اظهار امیدواری کرد؛ اما خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس به نقل از سردار جوانی، از مشاوران سپاه پاسداران، نوشت نگاه خوش‌بینانه بسیار زودهنگام است... ایران به غرب اعتماد ندارد... غرب باید در طولانی‌مدت اعتمادسازی کند.» مصطفی علانی، تحلیل‌گر امور منطقه‌ای در مرکز تحقیقات خلیج‌فارس در ژنو می‌گوید:‌ «تمام طرف‌ها با احتیاط شدید به پیش می‌روند... به‌نظر می‌رسد کسی خواهان اعطای امتیاز بسیار یا بحث فراوان در این مرحله نیست. اما هیچ‌یک تمایل ندارند به‌عنوان طرفی معرفی شود که گفت‌وگوها را به بن‌بست کشانده است.»
   بصیرت: هدف غرب از مذاکرات هسته‌ای بغداد امتیازگیری است، زیرا در وضعیت نابسامان فعلی به‌شدت به آن نیاز دارد. مواضع محکم ایران اجازه نمی‌دهد، غرب به هدفش برسد. از این‌رو برای نرم کردن موضع ایران شروع به القا مطالبی کرده که نشان دهد، ایران آمادگی دادن امتیاز را دارد، حال آنکه ایران برنامه خودش را دارد و نمایندگان هسته‌ای ایران موظفند بدون اعتنا به جوسازی‌های تبلیغاتی برای نظام را اجرا کنند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات