تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۴۰۰۴۱

جهان‌ سیاست در 2 هفته‌ای که گذشت (بخش دوم و پایانی)


8/1/91
‌ اجساد 14 نظامی سوریه که در روزهای اخیر در جریان درگیری با افراد مسلح کشته شده بودند، از بیمارستان‌های نظامی در دمشق و شهر لاذقیه در غرب سوریه تشییع شد.
‌ «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در جریان بازدید از منطقه جنگزده و آزاد شده «باباعمرو» در استان حمص در مرکز سوریه بر ضرورت بازسازی آن براساس جدول زمانی تأکید کرد.
‌ رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با «دمیتری مدودف» رئیس جمهوری روسیه درباره رخدادهای سوریه گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که در جریان برگزاری نشست‌ امنیت هسته‌ای در سئول پایتخت کره جنوبی و در پشت درهای بسته صورت گرفت دو طرف در خصوص مباحث مورد علاقه دو کشور و رخدادهای سوریه گفت‌وگو کردند.
‌ مقامات پلیس در شهر کراچی اعلام کردند؛ قتل یک فعال سیاسی وابسته به جنبش متحده قومی در شهر بندری کراچی مرکز ایالت سند توسط افراد مسلح، اوضاع امنیتی در این شهر را متشنج کرد و معترضان دهها خودرو را به آتش کشیدند.
‌ نخست‌وزیر چین بر حمایت کشورش از تلاش‌های میانجیگرانه‌ «کوفی عنان» برای حل مساله سوریه از راه سیاسی تأکید کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از منابع محلی، ون جیابانو در ملاقات عنان با وی در پکن گفت: هر تلاشی در راستای کاستن از تنش‌ها در سوریه مورد حمایت چین است.
‌ وزیر دفاع ژاپن به همه واحدهای ضدموشک این کشور برای ردیابی موشک‌ ماهواره بر کره شمالی آماده‌باش داد.
به گزارش ایرنا، نائوکی تاناکا با انتشار فرمانی تأکید کرد که سامانه‌های دفاعی باید آماده ردیابی این موشک که احتمالاً از آسمان ژاپن عبور خواهد کرد، باشند.
‌ چین در پی سفر کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به پکن، از تمامی طرف‌های درگیر در سوریه خواست تا به تلاش‌های وی برای بازگرداندن آرامش به این کشور کمک کنند.
‌ کشورهای شرکت‌کننده در نشست امنیت هسته‌ای در سئول پایتخت کره جنوبی، متعهد شدند تا با خطر تروریسم‌ هسته‌ای در جهان مقابله‌ کرده و استفاده غیرنظامی از اورانیوم را با غنای بالا که می‌تواند در تولید بمب به کار رود، به حداقل برسانند.
‌ «کوفی عنان» وارد پکن شد.
«کوفی عنان»، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه‌ عرب برای گفت‌وگو با مقام‌های چین در خصوص مساله سوریه وارد پکن شد.
‌ روزنامه «الوطن» چاپ دمشق نوشت: یک فرانسوی و یک انگلیسی در بین کشته شده‌های مسلحی هستند که قصد نفوذ از ترکیه به سوریه را داشتند.
به گزارش ایرنا، این روزنامه افزود: این دو فرد اروپایی دارای اصالت عربی هستند و قصد داشتند تا به صورت غیرقانونی از مناطق مرزی ترکیه وارد سوریه شوند.
‌ یکی از مقام‌های ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) می‌گوید که واشنگتن در صدد است تا در آسیا و خاورمیانه هم شبیه اروپا سامانه دفاعی ضدموشک‌های بالستیک مستقر کند.
چنین اقدامی می‌تواند بیش از پیش روابط میان آمریکا را با روسیه و چین خدشه‌دار کند چرا که این دو کشور استقرار این سامانه‌های دفاع ضدموشکی را به عنوان آسیبی برای امنیت خود به حساب می‌آورند.
‌ سفیر و 27 دیپلمات ترکیه با تعلیق فعالیت‌ سفارت ترکیه در دمشق به کشورشان بازگشتند.
‌ پدر «محمد مرا » عامل کشتار هفت تن از شهروندان فرانسوی از دولت فرانسه به دلیل کشته شدن فرزندش در حمله نیروهای یگان ویژه این کشور شکایت کرد.
مرا پس از آنکه منزل وی برای چندین ساعت به محاصره نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم درآمد، بر اثر اصابت یک گلوله به سرش کشته شد.
وی که به «قاتل اسکوترسوار» شهرت یافته در فاصله زمانی نه چندان زیادی هفت نفر از جمله سه کودک را در شهرهای «تولوز» و «مونتوبان» در جنوب فرانسه از پای درآورد.
منابع قضایی و گروه تحقیق اعلام کرده‌اند که مرا در جریان دو سفر به افغانستان برخی آموزش‌ها را دیده است.
‌ یکی از مسئولان سازمان ملل از دریافت‌ گزارش‌هایی مبنی بر استفاده تشکل مخالف دولت سوریه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» از کودکان به عنوان سرباز برای مبارزه با نظام این کشور خبر داد.
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد؛ رادیکا کوماراسوامی نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان و استفاده از آنان در درگیری‌های مسلحانه گفت: «اخباری مبنی بر استفاده از کودکان در صف ارتش آزاد سوریه دریافت شده است».
‌ کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه اعلام کرد که دولت دمشق به طرح صلح شش ماده‌ای ویژه پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور پاسخ داده است ولی از انتشار جزئیات آن خودداری کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه‌ اطلاع‌رسانی سازمان ملل، عنان اعلام کرد که دولت سوریه به صورت رسمی به این طرح پاسخ داد.
9/1/91
هزاران نفر از کارکنان بخش‌های مختلف تعدادی از بزرگترین فرودگاه‌های آلمان در اعتراض به میزان حقوق و دستمزد کارگران بخش خدمات عمومی در این کشور، دست به اعتصاب زدند که در نتیجه این اقدام اعتراضی، صدها پرواز لغو و هزاران مسافر ساعت‌ها در فرودگاه‌ها سرگردان شدند.
نظامیان حاکم بر کشور آفریقایی مالی که طی کودتایی حکومت را بدست گرفتند، از تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور خبر دادند.
افراد مسلح معاون کنسولی عربستان سعودی در شهر عدن یمن را ربودند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته است.
وزرای تجارت و صنعت پنج کشور عضو گروه«بریکس» خواستار انجام تلاش‌های سازمان یافته برای مقابله با بحران بدهی اروپا شدند.
وزیر تجارت و صنایع هند در آستانه تشکیل اجلاس سران بریکس به ریاست هند که در دهلی نو برگزار شد اظهار داشت: آسیب‌های بحران مالی اروپا همه را تحت تاثیر قرار داده و برای فائق آمدن به این مساله باید همه متحد شوند.
هزاران نفر از معلمان مدارس و مدرسان و اساتید کالج‌ها و دانشگاه‌های لندن با برگزاری تظاهراتی به سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت ائتلافی انگلیس اعتراض کردند.
اعضای مجلس موسسان قانون اساسی مصر «سعدالکتاتنی»، رییس فعلی مجلس نمایندگان را به ریاست این مجلس برگزیدند.
«دمیتری مدودف» رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد درخواست برای برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه و این ادعا که کناره‌گیری وی به معنای حل تمامی مشکلات است، بسیار کوته بینانه است.
10/1/91
 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای از موافقت دولت سوریه با طرح شش ماده‌ای «کوفی عنان» نماینده دبیر کل سازمان ملل و اتحادیه عرب در مساله سوریه استقبال کرد.
در طرح کوفی عنان توقف خشونت‌ها از سوی همه طرف‌های درگیر در سوریه تحت نظارت ساز و کار موثر سازمان ملل، ارائه کمک‌های انساندوستانه به آسیب‌دیدگان و آغاز گفت‌وگوهای ملی در سوریه پیش‌بینی شده است. دولت چین هم از پذیرش طرح شش ماده‌ای عنان توسط دولت سوریه و در جهت پیشبرد صلح و ثبات این کشور، استقبال کرد.
 پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک‌های جهان با ترک کوبا به مقصد واتیکان به نخستین سفر خود به منطقه اسپانیایی زبان آمریکای لاتین از جمله مکزیک پایان داد.
 درگیری‌ها در شهر «سبها» واقع در جنوب لیبی از سر گرفته شد.
درگیری‌ها با شدت تمام در منطقه «بوحجاره » واقع در شمال شهر سبها و بخش‌هایی از جنوب این شهر بین قبایل عرب و «تبو» از سر گرفته شد.
آمار قربانیان این خشونت‌ها 70 کشته و 150 مجروح ذکر شده است.
 حمله تروریستی افراد ناشناس در ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان، باعث کشته شدن هفت نفر از شیعیان این کشور شد و شش مجروح نیز بر جای گذاشت.
 7195 نفر در پایان مهلت مقرر برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس سوریه که 18 اردیبهشت برگزار می‌شود، ثبت‌نام کردند.
از این تعداد 2632 نفر دانشگاهی و 710 نفر نیز بانوان هستند.
 اموال و دارایی‌های خانواده معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی در ایتالیا توسط پلیس مالیاتی این کشور مصادره شد.
 الجزایر با عنوان کردن دلایل امنیتی از پذیرش جسد «محمد مرا» که متهم به کشتن هفت شهروند یهودی فرانسه است، خودداری کرد. جنازه «محمد مرا» در فرانسه به خاک سپرده می‌شود.
 سه اتحادیه بزرگ کاری ایتالیا علیه برنامه ریاضت اقتصادی دولت «ماریو مونتی» بویژه اصلاحات بازنشستگی در این کشور، برای تظاهرات ملی در شهر رم فراخوان دادند.
 نخست‌وزیر هند رئیس چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو بریکس با انتشار بیانیه‌ای گفت: اعضای این نشست بر سر یک راه‌حل پایدار برای حل مشکلات ایران و سوریه تنها از طریق مذاکره و گفت‌وگو تاکید کردند و حل آن را تنها از این طریق امکان‌پذیر دانستند.
همچنین با امضای قراردادهایی که در دهلی نو به تایید کشورهای عضو گروه بریکس رسید، برسر ارتقا و گسترش مبادلات تجاری با پول‌های رایج در این کشورها که در نتیجه حذف دلار را در پی خواهد داشت توافق شد.
 بحران اقتصادی و کسری بودجه مهار نشدنی، دولت ائتلافی هلند را در آستانه سقوط قرار داد.
 روزنامه فرانسوی فیگارو گزارش داد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به پیشنهاد نشست سران کشورهای عضو گروه «بریکس» پاسخ مثبت داده است.
اسد در پیامی به نشست سران کشورهای عضو گروه بریکس بر ضرورت تقویت اصل احترام به حق حاکمیت و استقلال کشورها تاکید کرد.
91/1/11
 در ادامه اعتصاب عمومی اسپانیا، میلیون‌ها اسپانیایی از 110 شهر کشور در تظاهراتی گسترده علیه اصلاحات کاری دولت اعتراض کردند.
 «فرانسوا مولینز» دادستان پاریس از دستگیری 20 اسلام‌گرای مظنون به همکاری با «محمد مرا» در شهر «تولوز» خبر داد.
«مرا» الجزایری تبار که گفته می‌شود از اعضای القاعده بود، هفته گذشته در خانه‌ای در حومه تولوز به دست نیروهای پلیس کشته شد.
«مرا» به قتل سه کودک یهودی، یک خاخام و سه سرباز ارتش فرانسه متهم بود.
 منابع خبری محلی گزارش دادند: حملات پهپادهای جاسوسی آمریکا به مناطق قبایلی در شمال غربی پاکستان چهار کشته بر جای گذاشت.
 «جورج گالووی» از شخصیت‌های معروف ضدجنگ انگلیس در انتخابات میاندوره‌ای پارلمان انگلیس به پیروزی دست یافت.
 همزمان با فرا رسیدن روز «زمین فلسطین» و برپایی «تظاهرات جهانی به سوی قدس»، هزاران تن از فلسطینی‌های ساکن لبنان به همراه اقشار مختلف لبنانی با در دست داشتن پرچم فلسطین برای شرکت در این مراسم، روانه قلعه «شقیف» واقع در روستای «ارنون» در جنوب لبنان شدند.
به مناسبت روز زمین فلسطین اردوگاه‌های فلسطینی لبنان در اعتصاب به سر می‌برند و فلسطینی‌های ساکن در لبنان با بستن مغازه‌ها و مؤسسه تجاری، با برافراشتن پرچم فلسطین و سر دادن شعارهایی در حمایت از قدس، به سوی روستای ارنون در جنوب لبنان محل برگزاری مراسم روانه شدند.
در این حال مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند پلیس و ارتش این رژیم پیشاپیش شمار زیادی از برپاکنندگان تظاهرات و راهپیمایی‌ها به مناسبت بزرگداشت روز زمین در فلسطین اشغالی و سرزمین‌های فلسطینی به حال آماده‌باش کامل درآمدند.
روز زمین همه ساله در 30 مارس (11 فروردین) برای بزرگداشت شهادت تظاهرکنندگان عرب به دست مأموران پلیس رژیم صهیونیستی و ارتش در جریان تظاهرات گسترده سال 1976 علیه طرح‌های این رژیم برای تصرف سرزمین‌های اعراب برگزار می‌شود.
 سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط «عبدالهادی الخواجه» از فعالان سرشناس مدافع حقوق بشر از زندان رژیم بحرین شد.
این سازمان مستقر در لندن اعلام کرد: جان این مدافع برجسته حقوق بشر که 50 روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد، در خطر است و باید فوراً آزاد شود.
 جمعی از جوانان روس و عرب‌های مقیم روسیه به مناسبت «روز فلسطین» مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در مسکو تجمع کردند و شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند.
 مرجع تقلید شیعیان عراق از کشورهای جهان خواست برای لغو قطعنامه‌های سازمان ملل علیه بغداد که به دوران حکومت صدام حسین مربوط می‌شود اقدام کنند.
احمد الصافی، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در کربلا گفت آیت‌الله العظمی سیستانی گفته‌اند حذف تحریم‌های سازمان ملل برای حاکمیت ملی عراق ضروری است.
 مراسم راهپیمایی جهانی به سوی قدس به مناسبت روز زمین در دمشق با شعار «هیهات من الذله» و با حضور هزاران سوری و فلسطینی مقیم سوریه برگزار شد.
 در غزه نیروهای امنیتی صهیونیستی به سوی دو تظاهرکننده که به طرف مرز در حرکت بودند شلیک و آنان را مجروح کردند. تظاهرات 15 هزار نفری غزه توسط گروه حماس هماهنگ شده بود.
 «جنبش آزادیبخش بحرین» از کشته شدن دو معترض دیگر بر اثر استنشاق گازهای شیمیایی استفاده شده توسط نیروهای امنیتی رژیم، خبر داد.
 صدها نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن، «روز زمین» را گرامی داشتند.
12/1/91
دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم روز زمین فلسطین و افتتاح مرکز «حضرت زینب(ع)» در جنوب بیروت، گفت:همه تلاش‌ها برای زدودن نام فلسطین با وجود مقاومت به بن‌بست رسیده است.
سیدحسن‌نصرالله با اشاره به آخرین تحولات لبنان و منطقه گفت: ما «روز زمین» را بسیار مهم و نشانه تمسک امت مسلمان به فلسطین و قدس و اماکن مقدس این سرزمین می‌دانیم.
وی با اشاره به توطئه دشمنان علیه فلسطین افزود: کسانی که علیه فلسطین توطئه کردند از ما می‌خواهند مسئله فلسطین را فراموش کنیم و فلسطین از دایره توجه و حساسیت امت خارج و به باد فراموشی سپرده شود.
سیدحسن نصرالله ادامه داد: مقاومت باعث شده مسئله فلسطین تاکنون زنده بماند و با وجود مقاومت است که همه تلاشها در راستای زدودن نام فلسطین به بن‌بست رسیده است.
 به مناسبت روز زمین که یادآور اشغالگری و توسعه‌طلبی رژیم غاصب صهیونیستی است، شهرهای گوناگون اروپا از جمله لندن و وین شاهد تظاهرات ده‌ها هزارتن از مسیحیان، یهودیان و مسلمانان معترض به این رژیم بود.
 شبکه الجزیره اعلام کرد در جریان درگیری میان نیروهای ارتش صهیونسیتی با تظاهرکنندگان فلسطینی در کرانه غربی و نوار غزه به مناسبت روز زمین یک فلسطینی شهید و 70تن مجروح شدند.
 مردم شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان اقدام به اعتصاب کامل و تعطیلی فروشگاههای خود در اعتراض به وقوع قتل‌های هدفمند و جان‌باختن هفت‌نفر از شیعیان این منطقه کردند.
 ارتش تایلند اعلام کرد بر اثر انفجار سه بمب در شهر «یالا» بزرگترین شهر جنوب این کشور که از چندی پیش شاهد ناآرامی و شورش بوده، 11 نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
 مقامات یمنی اعلام کردند، در پی درگیری‌های شدید میان نیروهای ارتش یمن و شبه نظامیان مظنون به عضویت در گروه «القاعده» در استان «لحج» واقع در جنوب این کشور دست کم 29 نفر کشته شدند.
 وزیر کشور پاکستان گفت: سازمان‌های امنیتی در اسلام‌آباد توطئه حمله تروریستی به پارلمان ملی این کشور را خنثی کرده و طراحان اصلی آن را بازداشت کردند.
 منابع درمانی و محلی اعلام کردند دست‌کم 16 نفر در درگیری‌های جدید بین افراد قبیله «توبو» و اعراب قبیله‌نشین در جنوب لیبی کشته شدند.
 وزیر بهداشت لیبی نیز اعلام کرد: دست‌کم 147 نفر طی پنج روز اخیر در درگیری‌های قبیله‌ای در جنوب این کشور کشته شدند.
 تظاهرات مردم شهر فرانکفورت آلمان در مخالفت با نظام سرمایه‌داری جهانی به خشونت کشیده شد.
 نیروهای امنیتی و مرزبانان سوری در منطقه مرزی تلکلخ در استان حمص و در مناطق مرزی شمال لبنان با افراد مسلح که قصد ورود به سوریه را داشتند، درگیر شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات