تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۴۰۵۰۳

سخنرانی در دیدار عمومی با مردم شهرستان نیر


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج‌ والعافیة والنصر واجعلنا من‌ خیر انصاره و اعوانه‌‌ والمستشهدین‌ بین‌ یدیه‌
خدای بزرگ را سپاسگزارم یک بار دیگر توفیق زیارت شما مردم مؤمن، شریف، پرتلاش و سرافراز شهرستان نیر را عنایت فرمود.
من در دورة خدمتگزاری در اردبیل خاطرات بسیار خوبی از مردم عزیز نیر در ذهن دارم. مردمی بسیار باصفا، صمیمی، صادق، پرتلاش و آماده برای فداکاری در راه آرمان‌های انقلاب و ساختن ایران عزیز هستند.
اجازه بدهید در محضر شما دو نکته راعرض کنم؛ نکته اول کوتاه و درسی از محضر پیامبر گرامی اسلام و نکتة دوم دربارة ساختن ایران و ساختن شهرستان نیر عزیز خواهد بود.
اما نکته اول، عزیزان من! در طول تاریخ همة انسان‌ها به دنبال سعادت، صلاح و رستگاری بوده‌اند. ما انسانی نداریم که خودش به دنبال گمراهی باشد. بر اساس فطرت الهی همه به دنبال هدایت‌اند، اما بعضی‌ها راه را گم می‌کنند و در مسیر گمراهی قرار می‌گیرند. خیال می‌کنند تلاش‌های خلاف و ناسالم آنها را به سعادت، آرامش و جاودانگی می‌رساند. اما پیامبر عزیز به ما آموزش داد که تنها راه صلاح و رستگاری حرکت در صراط مستقیم و در راه خداست. خدای متعال انسان‌ها را از روی لطف و رحمت خودش آفریده است. آنها را در مسیر هدایت، کمال و سعادت تنها نگذاشته است. برای آنها هم راه کمال را و هم راهبر و راهنمای کمال را مشخص کرده است. خدا خودش از ما خواسته است که از او بخواهیم ما را به راه راست هدایت کند.
در نماز روزانه می‌خوانیم اهدنا الصراط المستقیم؛ خدایا ما را به راه مستقیم هدایت کن. خدا دستور داده نماز بخوانیم و گفته که در نماز سورة حمد و در سورة حمد بخوانیم: اهدنا الصراط المستقیم. این صراط مستقیم همان راه انبیا، صالحین، صدیقین و شهداست. اینها در این مسیر حرکت کردند و از این راه به نور، سعادت، حیات طیبه و جاودانگی رسیده‌اند.
عزیزان من! بزرگ‌ترین نعمت خدا برای انسان نعمت هدایت است. اگر کسی همة نعمت‌های عالم را در اختیار داشته باشد، اما در مسیر هدایت حرکت نکند، حتماً ضرر کرده است و حتماً پشیمان خواهد شد. اما نشانه صراط مستقیم چیست؟ راه‌ها، پرچم‌ها و دعوت‌های گوناگون در برابر انسان فراوان‌اند. خدای متعال تنها راه مستقیم و راه هدایت و صراط مستقیم را پیامبر و اهل بیت پیامبر و ائمه (ع) قرار داده است که آنها اولیای خدا هستند، از ناحیه خدا انتخاب شده‌اند و انسان‌های کامل‌اند؛ یعنی بدون عیب و نقص و اشتباه‌اند. علم، حکمت، ایمان، تقوا، درک و شناخت، اخلاص و اخلاق آنها کامل است. خدا آنها را به عنوان صراط مستقیم قرار داده است. هم خودشان صراط مستقیم هستند و هم راهنمایی‌کنندة بشر به سمت صراط مستقیم‌اند.
صراط مستقیم یعنی صراط ولایت. ولایت همان راهی است که انسان را به سمت سعادت و رضوان الهی هدایت می‌کند. صراط مستقیم یعنی صراط ولایت و صراطی که از پیامبر عزیز شروع می‌شود و ائمة طاهرین سلسله مراتب ولایت‌اند. خدای متعال فرمود: الله ولی‌الذین آمنوا، کسانی که ایمان بیاورند و در صراط مستقیم قرار بگیرند، تحت ولایت خدا قرار می‌گیرند؛ یعنی خدا خودش دستشان را می‌گیرد و آنها را هدایت می‌کند. با چه وسیله‌ای؟ به وسیله پیامبر، اهل بیت و ائمه طاهرین (ع) و وقتی که انسان در مسیر ولایت و هدایت الهی قرار گرفت، خدا او را از ظلمت به نور، از جهل به علم و از گمراهی به هدایت راهنمایی می‌کند. الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی النور، خدا به واسطة سلسلة ولایت انسان‌ها را از گمراهی، ظلمت و تاریکی به سمت نور هدایت منتقل می‌کند.
عزیزان من! تمام این عالم در مسیر هدایت الهی قرار دارد. خود خدا فرموده است: والذی قدر فهدی، خدا کسی است که برای هر پدیده و موجودی قدر و اندازه‌ای قرار داد و او را در مسیر هدایت الهی هدایت کرد. اگر انسان در مسیر هدایت باشد، یعنی بندگی خدا را بکند و پیرو حقیقت، توحید و اخلاص باشد و اطاعت امر خدا کند، همة عالم و هستی به کمک او خواهد آمد و مشکلی نخواهد داشت. کسی که در این مسیر حرکت کند، همواره پیروز است. هیچ قدرت و شیطانی از شیاطین قادر نخواهد بود جلوی پیشرفت، سعادت و عظمت او را بگیرد.
این درس پیامبر است. کسی که به این نقطه رسید، همة قدرت‌های طاغوتی عالم در نظراو هیچ‌اند، از هیچ قدرتی جز خدا نمی‌هراسد، در برابر حق خاضع و متواضع در برابر گردن کشان، زورگویان و زیاده‌خواهان، مفت‌خورها و اضافه خورها می‌ایستد و اگر همة دزدها، فاسدها و همة قدرت‌های طاغوتی عالم علیه او بسیج شوند، او ذره‌ای تردید به خودش راه نمی‌دهد، بلکه خوشحال می‌شود از اینکه در راهی قرار گرفته است که همة زشت‌کاران و بدکاران عالم در برابر او هستند.
ما خدا را سپاسگزاریم که ملت عزیز ایران و مردم مؤمن شهرستان نیر مردمی اهل ولایت هستند و در صراط مستقیم الهی حرکت می‌کنند. به همین دلیل پیروزند و هر حادثه‌ای در دنیا اتفاق بیفتد، لطمه‌ای به عزت و پیروزی آنها وارد نخواهد کرد.
اما عزیزان! مطلب دوم دربارة ساختن ایران است. امروز ساختن ایران بالاترین جهاد در راه خدا، عمل صالح و حرکت در صراط مستقیم الهی است. چرا؟ برای اینکه ایران امروز پرچم برافراشتة توحید، عدالت، تبعیت از پیامبران و پرچم برافراشتة دعوت بشریت به توحید، عدالت و راه خداست.
امروز ایران یک جغرافیا و نژاد نیست، بلکه یک فرهنگ، راه و پرچم برافراشته است. هر کسی که به دین، اسلام، خودش و سعادت دنیا و آخرت و ارزش‌های انسانی و حتی هر کس به سرزمین و ایران فکر می‌کند، باید برای ساختن ایران قیام کند. ساختن ایران کمک به همة این آرمان‌ها و اهداف است. هر کس که به دنبال عزت، اقتدار و ماندگاری است، باید کمک کند که ایران ساخته شود.
عزیزان من! هرصدا، عامل، دست، حنجره، گروه، دسته و هر کار و عملی که مانع ساختن ایران باشد و در راه ساختن ایران سنگ‌اندازی بکند، حنجرة دشمن و خائن به ملت ایران است.
امروز ما باید ایران را بسازیم. ایران ساخته شده و آباد است که می‌تواند الگو باشد و برای بشریت حرف و پیام داشته باشد. مأموریت همة ما ساختن ایران است. اما خدای متعال همة فرصت‌ها و امکانات را برای انجام این مأموریت در اختیار ما قرار داده است. باید ایران را با وحدت، همدلی، توکل برخدا و کار و تلاش بسازیم. یک کشور و شهرستان بدون کار و تلاش ساخته نمی‌شود. باید کار و تلاش کنیم تا ساخته شود. کسی می‌خواهد خانة شصت هفتاد متری برای خودش بسازد، چقدر باید زحمت بکشد و مدیریت اقتصادی بکند. در ساختن کشور نیز همین طور است. همه باید کار بکنیم. به خصوص من به جوان‌های عزیز عرض می‌کنم، خودتان را آماده کنید و کمربندها را ببندید. بزرگ‌ترین و زیباترین کار ساختن ایران است.
ما در این سفر چهارم دو کار داریم. کار اول ما پیگیری مصوبات قبل است. کدام اجرا شده؟ کدام نشده؟ کدام وسط کار است؟ مانعی هست یا خیر یا در گوشه کنار کار ضروری‌ای وجود دارد که از قلم افتاده است.
یکی از مهم‌ترین کارهای دولت در سفر چهارم این است. به همین دلیل به تمام شهرستان‌ها سفر و عرض ارادت می‌کنیم و با روند و ضعف‌ها و قدرت‌های کار آشنا می‌شویم.
اجازه بدهید من گزارش کوتاهی بدهم. در دور اول برای شهرستان نیر 47 مصوبه داشتیم که 36 مورد آن اجرا شده و چهار مورد در حال اجراست و 7 مورد آن هیچ کاری انجام نشده است. در دور دوم 37 مصوبه داشتیم که بیست مورد اجرا شده و نه مورد در حال اجرا و هشت مورد کاری انجام نشده و دور سوم هم به همین ترتیب. ان‌شاءلله در جلسه دولت آنهایی که در حال اجرا شدن است، تقویت می‌کنیم که سریع‌تر اجرا شود و آنهایی که هیچ کاری نشده آنها را بررسی می‌کنیم که علت و مشکل چه بوده و دنبال خواهیم کرد. بعضی از آنهایی که تکمیل شده. سد سرخاب هست و همچنین در دانشگاه پیام نور - گفتند تجهیزات کم دارد - پروژه های مخابراتی، سالن ورزشی، گازرسانی به روستاها، مرکز سلامت ده تختخوابی، شبکه‌های آبیاری و مراکز شبانه‌روزی از پروژه‌هایی است که اجرا شده است. مطالبی را هم آقای امام جمعه و آقای فرماندار فرموده‌اند که اینها را ما در دولت می‌بریم و ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم که به این موارد پاسخ مثبت بدهیم.
اما دومین کار ما در سفر استانی پیگیری امر مهم اشتغال است. در سال‌های 1360تا 1366 رشد جمعیت کشور خیلی بالا بود. امروز جمع کثیری از ملت ما جوانان مؤمن و کارآمدی هستند که وارد بازار کار می‌شوند. هر سال یک میلیون و دویست هزار نفر جوان متقاضی شغل وارد بازار می‌شود و دو و نیم میلیون هم بیکار از قبل داریم که باید برای همه شغل درست کنیم. دولت تصمیم گرفته در یک کار عظیم دو سال پشت سر هم ان‌شاءالله دو و نیم میلیون شغل ایجاد کند تا هم جوان‌هایی که جدیداً وارد بازار می‌شوند، شغل داشته باشند و هم بیکاران گذشته بتوانند فرصت شغلی پیدا کنند.این نیازمند همت همگانی است. همه کارآفرینان، جوانان، دولت، مجلس، قوا و همة دلسوزان باید وسط میدان بیاییم. دولت با همه توان حاضر است. بنده خودم و معاون اول به طور مرتب جلسات اشتغال راتشکیل می‌دهیم، به استان‌ها می‌رویم و پیگیری می‌کنیم. حتی من خودم برای بعضی کارخانجات و صنایع جلسه جداگانه می‌گذارم و معاون اول نیز همین‌طور. ان‌شاءالله در نیمه دوم سال برنامه‌ها به ثمر می‌نشیند. به خصوص شما جوانان عزیز هم همت کنید. ایران باید به دست شما آباد شود. باید خودمان را باور کنیم، همت کنیم و دست به دست هم بدهیم و حرکت کنیم.
من می‌خواهم از شما دو سه تشکر کنم. تشکر اول به خاطر همة خوبی‌های شما در طول تاریخ است. تشکر دوم من به خاطر لطفی است که به این خادم کوچک و فرزند خودتان دارید و در انتخابات و صحنه‌های دیگر اظهار بزرگواری و لطف می‌کنید.
تشکر سوم من به خاطر اجتماع امروز است. آمدید عزت، کرامت و اقتدار خودتان را به دنیا نشان دادید. دنیا ملت ایران را می‌بیند. همه جای ایران سرشار از نشاط، ایمان، عزت و اقتدار است.
ای خدای بزرگ، این مردم عزیزند، آنها را به اوج عزت جهان برسان!
موانع پیشرفت ملت ایران را برطرف کن!
جوانان عزیز ما را حفظ کن!
جوانان ما را به قله‌های علم، ایمان و عمل صالح برسان!
همة آرزوهای خوب جوانان و ملت ما را برآورده ساز!
دشمنان ملت ما را منکوب کن!
ای خدای بزرگ، همه مظلومان و مستضعفان عالم را نجات عنایت بفرما!
ای خدای بزرگ، باران رحمتت را بر این منطقه و تمام ایران سرازیر بفرما!
ای خدای بزرگ، این مردم مؤمن و صمیمی هستند، اما منتظرند. ملت ایران و جهان منتظرند. ظلم جهان را پرکرده است. گردنکشان گردن کشی می‌کنند، ای خدای بزرگ، تنها منجی بشریت، باقی مانده و عدالت گستر، مهدی عزیز ما را برسان!
والسلام علیکم و رحمة­الله و برکاته

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات