تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۴۱۴۸۲

بازخوانی نسخه‌ای که قطر و اتحادیه عرب برای سوریه پیچیدند

اشاره: اتحادیه عرب بدون توجه به حقایق گزارش ناظران سوریه و حضور گروهک‌های مسلح، به صورت یکجانبه مسئولیت را بر دوش دولت سوریه انداخت و از رئیس جمهوری سوریه خواست اختیارات خود را واگذار کند.

به گزارش فارس،‌ وزرای خارجه اتحادیه عرب و در رأس آن حمد بن جاسم نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که ریاست نشست کمیته عربی ویژه سوریه را بر عهده دارد، گزارش یکصد صفحه‌ای ناظران عرب را نادیده گرفت و طرحی را که پیش از این برای یمن استفاده شده بود، این بار برای سوریه تجویز کرد.
در حالی که در گزارش 100 صفحه‌ای ناظران عرب و با شهادت 15 ناظر بر وجود گروه‌های مسلح و حمله آنان به ارتش سوریه،‌ مردم و ناظران عربی تصریح شده است،‌ اتحادیه عرب شب گذشته طرحی از پیش آماده شده را برای دمشق تجویز کرد که بر اساس آن رؤیای دولت‌های غربی بویژه آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی، دولت سعودی و دولت قطر مطرح شده است.
در این طرح از بشار اسد خواسته شده است تا به صورت مسالمت‌آمیز از اختیارات خود را به معاون اول خود تفویض کند تا دولت وحدت ملی تشکیل شود.
شش بند ابتکار عربی برای سوریه به شرح ذیل است:
1) تشکیل دولت وحدت ملی طی دو ماه با مشارکت دولت و مخالفان به ریاست فردی توافقی. ماموریت وی اجرای بندهای طرح اتحادیه عرب و آماده‌سازی مقدمات برای انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری با مشارکت احزاب مختلف تحت نظارت ناظرات عرب و بین‌المللی.
2) تفویض اختیارات کامل رئیس جمهور به معاو اول خود برای همکاری کامل با دولت وحدت ملی تا بتواند وظایف خود را در مرحله انتقالی انجام بدهد.
3) اعلام تشکیل دولت وحدت ملی به محض تشکیل آن که هدفش تاسیس نظام سیاسی دموکرات چند حزبی است که همه شهروندان بدون توجه به وابستگی یا دین و مذهبشان مساوی باشند و چرخش قدرت به صورت مسالمت‌آمیز در جریان باشد.
4) اقدام دولت وحدت ملی به بازسازی امنیت و ثبات در کشور و بازسازی نهادهای پلیس.
5) تاسیس هیئتی مستقل و تام‌الاختیار برای تحقیق در نقض حقوقی که در حق شهروندان صورت گرفته است.
6) اقدام دولت وحدت ملی برای آماده کردن مقدمات انتخابات برای تاسیس جمعیت موسسان ظرف سه ماه تشکیل خود، به این شرط که شفاف و پاک و تحت نظارت عربی و بین‌المللی باشد. جمعیت موسسان مسئولیت تهیه قانون اساسی جدید را دارد که به همه‌پرسی مردم گذاشته می‌شود. قانون انتخابات نیز بر اساس این قانون اساسی تهیه خواهد شد.
دمشق بلافاصله این طرح را رد و محکوم کرد. دمشق اعلام کرد که چنین طرحی نقض حاکمیت ملی سوریه و دخالت آشکار در امور داخلی سوریه است.
اتحادیه عرب در حالی خواستار پذیرش این طرح از جانب دمشق شده است که در آن خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل در سوریه شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات