تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۴۱۷۹۵
بحرین یک سال بعد از بیداری اسلامی

نگاهی آماری به دلایل آمریکا در جلوگیری از تحقق انقلاب بحرین

اشاره: واشنگتن که پس از دست دادن حضور نظامی قدرتمند خود در عراق استراتژی جدیدی را برای خلیج فارس ترسیم کرده ادامه حضور در بحرین را به عنوان کلید حضور در خاورمیانه تصور می کند از همین رو تلاش می کند تا با همدستی عربستان و به هر نحو ممکن از به نتیجه رسیدن بیداری اسلامی در بحرین جلوگیری کند.

هفته گذشته را مردم بحرین با معرفی به عنوان سالروز آغاز قیام خود علیه حکومت آل خلیفه به عنوان روزی برای ادامه حرکت موج بیداری آغاز شده از سال قبل و پیگیری خواسته های برحق . . . و دموکراتیک خود برگزیده اند و از چند روز قبل تظاهرات های گسترده ای در منامه و وبویژه اطراف میدان لوءلوء از سوی مردم این کشور برگزار شده و البته نیروهای امنیتی بحرین با کمک نظامیان عربستان سعودی نیز تلاش کرده اند تا از گسترش این اعتراضات جلوگیری کنند.
در سال گذشته میلادی موج بیداری اسلامی ایجاد شده در کشورهای عربی و شمال آفریقا در ایستگاه سوم خود به بحرین رسید کشوری که به دلیل موقعیت ویژه خود بسیاری از نگاه ها را متوجه خود کرد و درست به دلیل همین ویژگی ها کشورهایی چون آمریکا و عربستان سعودی با قرار گرفتن در کنار آل خلیفه از تحقق خواست مردم بحرین جلوگیری کردند.
قیام مردم بحرین از فوریه سال گذشته میلادی آغاز شد اما نتیجه این قیام تا کنون متفاوت تر از نتیجه ای بود که در کشورهای تونس، لیبی و مصر و حتی یمن بدست آمده و اکنون با گذشت یک سال از قیام مردم در بحرین نگاهی دقیق به آن ما را در شناخت ماهیت بیداری اسلامی و چرایی مخالفت کشورهایی چون عربستان و آمریکا با تحقق آن را یاری می دهد.
سود آمریکا در حفظ آل خلیفه
بحرین کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس است که پایگاه پنجم ناوگان دریایی آمریکا در این کشور قرار دارد اما وقتی ما به لیست منافع آمریکا در بحرین نگاه می کنیم این منافع فقط محدود به وجود این پایگاه در خلیج فارس نمی شود. “پیر تریستام” در مقاله ای در سایت تحلیلی “ابات دات کام” که با عنوان “منافع آمریکا در بحرین به چاپ رسیده آورده است : منافع آمریکا در بحرین بسیار وسیع، استراتژیک و گران بها هستند.
هر چند سفارت آمریکا در بحرین در سال ۱۹۷۱ گشایش یافت اما روابط آمریکا با این کشور به سال ۱۹۵۸ و زمانیکه اولین کشتی آمریکایی در سواحل این کشور پهلو گرفت بازمی گردد و از آن زمان تا کنون روابط منامه-واشنگتن بطور مرتب افزایش یافته است.
به نوشته تریستام، منافع آمریکا در بحرین به حدی قابل توجه است که پنتاگون در سال ۲۰۱۱ پیشنهاد دریافت ۲۵۸ میلیون دلار بودجه ویژه برای ساخت تسهیلات ویژه در پایگاه خود از جمله اختصاص ۴۵ میلون دلار برای توسعه پایگاه هوایی شیخ عیسی را داده بود.
بر همین اساس اهمیت بحرین برای آمریکا به دلایل جغرافیایی بازمی گردد : بحرین یک پایگاه دریایی مکمل برای قطر است که در میانه خلیج فارس قرار گرفته و بر ایران نیز مشرف است. حضور در این کشور امکان دسترسی سریع به آبهای خلیج فارس و خطوط کشتی رانی را فراهم کرده و علاوه بر آن صادارت نفت از عراق، کویت، عربستان سعودی، عمان و … را نیز می توان با حضور در بحرین کنترل کرد.
علاوه بر این موارد بحرین یکی از مهمترین بازارهای کالاهای آمریکایی در خلیج فارس است بطوریکه صادرات امریکا به بحرین در سال ۲۰۱۱ به ۶۶۸ میلیون دلار رسید که این رقم با توجه به جمعیت اندک بحرین رقمی قابل توجه محسوب می شود.
هر چند بحرین ارتشی کوچک متشکل از ۱۳ هزار نظامی دارد اما با این حال سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار از درآمد خود را صرف خرید تجهیزات نظامی آمریکا می کند.
درباره اهمیت بحرین برای آمریکا و چرایی جلوگیری واشنگتن از تحقق خواست مردم این کشور “هنری کسینجر” وزیر خارجه اسبق ایالات متحده می گوید : تغیرات دموکراتیک در بحرین منافع آمریکا را تامین نمی کند.
کسینجر معتقد است که به قدرت رسیدن شیعیان در بحرین به هیچ وجه به نفع آمریکا نبوده و علاوه بر آمریکا منافع عربستان را نیز به خطر می اندازد.
بر همین اساس مشخص می شود که از چه رو آمریکا برای حفظ رژیم آل خلیفه تلاش می کند و در این راه با عربستان همراه شده است بدون تردید انجام تغییرات در این کشور و تغییر ساختار حکومت در بحرین منافع آمریکا در خاورمیانه را با مشکل اساسیس مواجه می کند.
نقش آمریکا در جنایات آل خلیفه
دکتر علی الکبانی، روزنامه نگار و تحلیل‌گر سیاسی مقیم لندن در مصاحبه ای در توضیح اینکه چرا آمریکا و دیگر کشورهای غربی از سرکوب مردم بحرین حمایت می کنند می گوید.
در واقع شما چیزهایی که از امریکا و اتحادیه اروپا می‌شنوید، صرفا حرف هستند و در عمل این‌طور نیستند. آن‌ها می‌خواهند این‌طور القا کنند که حافظ حقوق بشر هستند. شما می‌توانید این تناقض را در اظهارات هیلاری کلینتون بشنوید. او گفته است که دولت بحرین حق دارد از نیروهای شورای همکاری خلیج فارس دعوت به عمل آورد. چطور ممکن است یک دولت که به خاطر تظاهرات اکثریت مردم مشروعیتش را از دست داده است، نیروهای خارجی را دعوت کند تا با مردم مبارزه کند.
این رفتار از سوی امریکا دوگانه است. آن‌ها از سویی می‌گویند که بحرین به خاطر داشتن حق حاکمیت می‌تواند نیروهای خارجی را دعوت کند و از سویی می‌گویند که امیدوارند این وقایع با آرامش به اتمام برسد. دولت بحرین هرگونه مذاکره با مخالفین را قطع کرده است. پس از آن‌که آن‌ها تمام تظاهرکنندگان را از میدان مروارید راندند، احساس قدرت می‌کنند. آن‌ها مرتکب جرایم علیه بشریت می‌شوند و این اتفاقات زیر نظر امریکا و ناوگان پنجم دریایی این کشور روی می‌دهد.
البته امریکا مدعی است که مدافع اخلاقیات و حقوق بشر نیز هست. بنابراین امریکا وقتی شاهد تظاهرات مردم و کشتار آنان است، نباید دچار تناقض شود. در بحرین صداهایی شنیده می‌شود که گفته می‌شود، جمعیت شیعه که با حکومت آل ‌خلیفه مخالف هستند، می‌توانند کشور را ترک کنند و به ایران بروند. این اظهارات فاشیستی و نژادپرستانه است و افرادی که چنین حرف‌هایی می‌زنند باید در دادگاه محاکمه شوند. حتی در مورد اقلیت سنی بحرین هم نباید چنین حرف‌هایی زده شود، چنین حرف‌هایی حتی در اروپا هم به مسلمانان زده نمی‌شود.
“مجید میلاد” یکی از رهبران جمعیت وفاق بحرین نیز با اشاره به افشای تصاویر آموزش نیروهای ویژه آل‌خلیفه به دست تفنگداران آمریکایی، تأکید کرد آمریکا در بحرین از استبداد حمایت می کند.
“مجید میلاد” عضو دبیرخانه جمعیت وفاق در این باره گفت : جوانان انقلابی نقش مزدوران رژیم در سرکوبگری اعتراضات و تظاهرات با استفاده از گازهای سمی را فاش کردند.
جوانان انقلابی تصاویر یکی از این مزدوران آل خلیفه را در حال آموزش دیدن از سوی نیروهای تفنگدار آمریکایی به دست آوردند.این نشان می دهد که آمریکا از رژیم آل‌خلیفه پشتیبانی می‌کند، و همه تلاش نظامی و امنیتی خود را در این مجال به کار می برد.
مجید میلاد سیاست دوگانه آمریکا در برخورد با انقلاب بحرین را محکوم کرد و گفت: آمریکا مدعی حمایت از دموکراسی است، اما وقتی نوبت به بحرین می رسد، برای ایجاد استبداد تلاش می کند، و این عملکرد سبب رسوا شدن آمریکا در قبال مساله بحرین شده است.
“یوسف ربیع” رییس باشگاه حقوق بشر بحرین نیز تأکید کرده که آمریکا به صورت آشکار از سرکوب مردم بحرین حمایت می کند، مسأله ای که از نظر حقوق دانان مشارکت در قتل به شمار می‌آید.
“یوسف ربیع در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: آمریکا آشکارا در بحران بحرین دست دارد و این مساله را قراردادهای تسلیحاتی امضا شده و مزدوران بیگانه ای که برای حمایت از رژیم به کار گرفته می شوند ، ثابت می کند.
بسیاری از سازمان های مدافع حقوق بشر تاکید کرده اند که دولت آمریکا آشکارا نقشی منفی در بحرین دارد، این در حالی است که ایفای چنین نقشی با ادعای حمایت از گسترش دموکراسی کاملا مغایرت دارد.
رییس باشگاه حقوق بشر بحرین با تاکید بر اینکه سلاح به کار رفته در کشتار غیرنظامیان و تظاهر کنندگان بحرینی ساخت انگلیس و آمریکا است، خاطر نشان کرد : مردم شهر النویدرات و همچنین مردم منطقه الدیر و المحرق، مرتب پیام های کمک به همه سو ارسال می کنند، و توقف استفاده از گازهای سمی را خواستارند؛ گازهایی که آمریکا به رژیم آل خلیفه داده است.
رژیم آل خلیفه در سرکوب مردم بحرین از حمایت و پشتیبانی آمریکا برخوردار است، و در این میان شماری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به سرکردگی عربستان سعودی و قطر تحرکاتی منفی را در دستور کار خود قرار داده اند، که هدف نهایی آن ابقای حمد در راس قدرت است.
نقش آمریکا در سانسور رسانه‌ای کشتار بحرین و سکوت دیگر کشورهای غربی
سانسور نرم اصطلاحی است که به عملکرد رسانه‌ها در انعکاس برخی وقایع و حوادث و اخبار اشاره دارد.
بر این اساس رسانه درصدد است تا اثرگذاری اجتماعی یک واقعیت و بازتاب آنرا خنثی کند. در حقیقت در این خصوص رسانه سعی دارد که حقیقت خبر را مهجور سازد.وقایعی که در بحرین در حال رخ دادن است و نوع انعکاس برخی رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های غربی نمونه‌ای از این سانسور نرم به شمار می‌رود. در برخی از مواقع و در بحث سانسور نرم صحبت از عدم انعکاس آن واقعه نیست، اما آنچه رخ می‌دهد بازتاب آن حادثه به گونه‌ای خاص و زیرکانه و در جهت برخی از اهداف است تا نشان دادن واقعیت و حقیقت.
انعکاس اخبار سرکوب مردم در بحرین توسط برخی رسانه‌ها نشان از قربانی کردن حقیقت برای رسانه‌هایی دارد و ادعای آزاد بودن و آزادگی را دارند.اهمیت این موضوع سبب شد تا دیدگاه پروفسور نوآم چامسکی را در این زمینه جویا شویم. چامسکی این اتفاق و عدم انعکاس اخبار مربوط به بحرین بر اساس واقعیت را مسبوق به سابقه می‌داند و آنرا موضوع جدیدی نمی‌داند.
وقایعی که در بحرین اتفاق می‌افتد و سرکوب مردم این کشور توسط حکومت به گونه‌ای نرم توسط برخی رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های غربی مورد سانسور قرار می‌گیرد. در اینباره توضیح بدهید؟پاسخ به این سؤال ساده است. در این مواقع رسانه‌ها بر اساس منافع خود رفتار می‌کنند. برخی رسانه‌ها منافع کشور متبوع خود را در انعکاس چنین اخباری مورد ملاحظه قرار می‌دهند.سانسور نرم سرکوب مردم بحرین توسط حکومت این کشور مشخصاً با منافع کدام کشورها پیوند خورده است؟به طور کلی آمریکا از سرکوب مردم بحرین حمایت می‌کند.
باید توجه داشت در این مورد آمریکا بر اساس منافع خود عمل می‌کند. منافع آمریکا در بحرین ایجاب می‌کند تا از سرکوب مردم این کشور توسط حکومت بحرین حمایت به عمل آورد.این تنها ایالات متحده آمریکا و غرب نیست که از سرکوب مردم بحرین حمایت می‌کنند. برخی کشورهای منطقه خاورمیانه نیز از این سرکوب حمایت می‌کنند. برای نمونه عربستان سعودی از جمله کشورهای منطقه است که حامی دولت بحرین در سرکوب مردم بحرین است.به نظر می‌رسد که این موضوع امری طبیعی است و اتفاقی است که مسبوق به سابقه است. این کشورها به سبب منافعی که در آن کشور دارند از سرکوب مردم در بحرین توسط حکومت حمایت می‌کنند.
فروش سلاح توسط آمریکا به بحرین
همانگونه که اشاره شد بحرین رد سالهای گذشته ۲۰ میلیون دلار از درآمد خود را برای خرید تسلیحات نظامی از آمریکا هزینه می کرد اما این رقم در سال ۲۰۱۱ به اوج خود رسید بطوریکه رویترز از قرارداد ۵۳ میلیون دلاری فروش تسلیحات توسط آمریکا به بحرین خبر داد.
این قرارداد در حالی منقعد شده بود که سرکوب مردم در بحرین به وحشیانه ترین شکل خود در جریان بود . در همین رابطه “سانجیو بری” در مقاله ای در سایت “هیومن رایتز نو” با اعتراض به ادامه فروش تسلیحات از سوی آمریکا به بحرین چهار پرسش اساسی را از سیاستمدارن آمریکایی مطرح کرده که این چهار پرسش عبارتند از :
چرا فروش سلاح به بحرین بصورت محرمانه انجام شده و اخبار آن به اطلاع مردم نمی رسد؟
تسلیحات فروخته شده به بحرین از چه نوعی هستند؟
چه تعداد از این قراردادهای محرمانه فروش سلاح همچنان در جریان است؟
فروش این حجم از سلاح را چگونه می توان به سخنان رئیس جمهور درباره حقوق بشر ارتباط داد؟
از سوی دیگر یک سازمان دیده بان حقوق بشرموسوم به ” دیده بان حقوق بشر یک ” تاکید کرد که دولت آمریکا باید درباره گزارش های مربوط به فروش تسلیحات نظامی جدید به رژیم آل خلیفه دربحرین توضیح دهد. درخواست این سازمان حقوق بشری درحالی مطرح شده که شمار شهدای انقلاب بحرین در اثر استفاده نیروها و مزدوران رژیم آل خلیفه از تجهیزات جدید مانند گازهای سمی افزایش یافته است.در بیانیه این سازمان حقوق بشری آمده است: دولت آمریکا همچنین باید تدابیر امنیتی شدید رژیم بحرین درآستانه اولین سالروز شروع قیام مردم این کشور در ۱۴ فوریه را محکوم کند.
براساس این بیانیه، ” فروش تجهیزات نظامی از سوی آمریکا به بحرین یک روز بعد از حملات نیروهای بحرینی به منازل روستای بنی جمره مطرح شد که طی این حمله دست کم ۲۲ باب منزل مسکونی ویران شد و ۵ نفر بازداشت شدند.سازمان دیده بان حقوق بشر یک یاد شده در بیانیه خود با اشاره به جدی نبودن رژیم بحرین دراجرای وعده هایش از جمله از سرگیری محاکمه پزشکانی که برای گرفتن اعتراف تحت شکنجه قرار گرفته اند، اعلام کرد دادگاهی نظامی این پزشکان را محاکمه و محکوم کرده است.
”براین دویلی” مدیر این سازمان حقوق بشری گفت : به نظر می رسد رژیم بحرین هر اندازه که به سالروز شروع اعتراض های مردمی نزدیک می شود، حملات به تظاهرات مردم را افزایش می دهد جلوگیری از ورود ناظران به منامه در همین راستا صورت گرفته است..محاکمه های صوری و تعقیب های قضایی که هیچ پایه و اساسی ندارد ، در دادگاه های بحرین ادامه یافته و این درحالی است که اتهام آنان فقط استفاده از حق آزادی بیان و افشای واقعیت هایی بوده که درجریان قیام و انتفاضه سال گذشته روی داد.درپایان این بیانیه آمده است ” زمانی بدتر از این برای اقدام آمریکا در فروش و صادرات تسلیحات نظامی جدید به بحرین وجود نداشته است”..
سخن آخر اینکه، مجموع این نوشتار نشان می دهد که به نتیجه رسیدن انقلاب مردم در بحرین به هیچ وجه به سود آمریکا نیست، واشنگتن که پس از دست دادن حضور نظامی قدرتمند خود در عراق استراتژی جدیدی را برای خلیج فارس ترسیم کرده ادامه حضور در بحرین را به عنوان کلید حضور در خاورمیانه تصور می کند از همین رو تلاش می کند تا با همدستی عربستان و به هر نحو ممکن از به نتیجه رسیدن بیداری اسلامی در بحرین جلوگیری کند و این بهترین سند و شاهد برای اثبات وجود سیاست های دوگانه در نزد مقامات آمریکایی در برخورد با مسائل مشابه در کشورهای مختلف است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات