تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۴۲۲۲۵

زوایای پنهان سیاست نفتی آل‌سعود (بخش دوم و پایانی)

اشاره: اینگونه نیست که نقش عربستان در استراتژی منطقه‌ای آمریکا ، صرفاً به تأمین دلارهای نفتی محدود شود. ریاض در کنار ایفای این نقش، تأثیر بسزایی هم در راهبرد نظامی بیگانگان در خاورمیانه به ویژه منطقه حساس خلیج‌فارس دارد.نقش رژیم آل سعود در پیشبرد منویات آمریکا، در پروژه «ایران هراسی» نمودی مشخص‌تر دارد که در بخش حاضر از مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، تقویت جبهه ضد ایرانی، وعده دریافت تسلیحات پیشرفته‌تر از سوی آمریکا، سابقه تاریخی شکست تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از تجهیز سعودی‌ها، از مهمترین عواملی هستند که سبب مخالفت نکردن رژیم صهیونیستی با توافقات میان آمریکا و عربستان شده‌اند.
روزنامه‌ «هاآرتص» در مطلبی نوشت: آمریکا به منظور تقویت موضع خود در برابر جمهوری اسلامی ایران و مقابله با قدرت روز افزون ایران، در حال تجهیز نظامی و تقویت اسرائیل و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.
روزنامه ‌هاآرتص در جای دیگر آورده است: مقام‌های اسرائیلی معتقدند که آمریکا با افزایش سطح کمک‌های نظامی خود به اسرائیل و تجهیز توان نظامی کشورهای به اصطلاح میانه ‌رو حاشیه خلیج فارس، این کشورها را برای مقابله با قدرت فزاینده نظامی ایران آماده می‌کند. یکی دیگر از دلایل موافقت یا به تعبیر بهتر، سکوت رژیم صهیونیستی در برابر فروش تسلیحات پیشرفته آمریکایی بنا بر نظر بسیاری از آگاهان، وعده‌ای بوده است که آمریکا به این رژیم داده و آن فروش هواپیماهای فوق پیشرفته «اف-22» و دیگر تجهیزات پیشرفته به رژیم صهیونیستی است.
روزنامه «جروزالم پست» درباره علاقه‌مندی رژیم صهیونیستی برای حفظ برتری خود در منطقه می‌نویسد: اسرائیل علاقه‌مند است تا به منظور حفظ بازدارندگی نظامی خود در منطقه خاورمیانه، پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده جهان را از آمریکا دریافت کند. به نوشته این روزنامه، نیروی هوایی اسرائیل علاقه‌مندی خود را برای دریافت جت‌های «اف- 22» اعلام و درخواست کرده است وزارت جنگ این رژیم، این درخواست را رسماً به پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) ارائه کند. همانطور که ایالات متحده خود را به امنیت اسرائیل متعهد و آن را تعهد اخلاقی خود می‌داند، در واقع تقویت ریاض نیز از ابعاد دیگر سیاست خارجی آمریکا تلقی می‌شود. اسرائیل در لابیگری‌های خود برای جلوگیری از فروش تسلیحات به این کشور تاکنون یک‌بار شکست سنگینی را متحمل شده است.
ایران‌هراسی
به باور ناظران بین المللی، فروش تسلیحات مدرن و انعقاد قراردادهای نظامی با کشورهای عربی را می‌توان در راستای راهبرد «ایران هراسی» با هدف مقابله با بسط نفوذ سیاسی، امنیتی و نظامی ایران در منطقه و برقراری ترتیبات جدید امنیتی در خاورمیانه ارزیابی کرد. تحلیلگران معتقدند در کشاکش مناقشه هسته‌ای میان ایران و غرب و تهدیدات و نگرانی‌های دو طرف از پیامدهای این مناقشه، یکی از نگرانی‌های غرب و کشورهای خلیج فارس، عملیات نظامی آمریکا علیه ایران و در مقابل، تهاجم تلافی جویانه جمهوری اسلامی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای عرب منطقه و متحدان آمریکا بوده است. در این چارچوب به پاور غرب، فروش تسلیحات به کشورهای عربی، می‌تواند توانایی دفاعی کشورهای خلیج فارس را افزایش دهد و ازجمله، عربستان سعودی را در مقابل ایران تقویت کند.
راهبرد «ایران هراسی» در واقع وادار کردن کشورهای عربی به ورود به مسابقه تسلیحاتی ‌است تا واشنگتن از محل فروش تسلیحات، بتواند بازار سودآوری را برای خود فراهم کند. انعقاد قرارداد تسلیحاتی 60 میلیارد دلاری میان آمریکا و عربستان سعودی و برخی امیرنشین‌های منطقه، ناظر بر تحقق این هدف است. قراردادهای تسلیحاتی بی‌سابقه در حوزه کشورهای خلیج فارس و تباه کردن منابع عظیم مالی و ذخایر نفتی منطقه، بخشی از عوارض طرح «ایران هراسی» است که در سال‌های اخیر توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی کلید خورد و شیوخ وابسته عرب فریب آن‌را خوردند و به جای آنکه اسرائیل، دشمن اصلی ملت‌های مسلمان معرفی شود، از تهدید واهی جمهوری اسلامی ایران نام برده و پیمان‌های شوم استراتژیک با آمریکا منعقد شد.
اینکه چه دست‌هایی در داخل و خارج منطقه به این توهم دامن زده و چه پول‌هایی را به جیب کمپانی‌های تسلیحاتی آمریکا سرازیر کردند، موضوع بحث ما نیست، ولی بدون شک خاستگاه شوم این قراردادها و نطفه نامشروع این توافقات، همان وحشتی است که از جمهوری اسلامی ایران در میان رژیم‌های عرب انداخته شد و اکنون ثمره آن، سیاست غلط در قالب قراردادهای تسلیحاتی صدها میلیارد دلاری متجلی می‌شود. شاید آمریکایی‌ها آنچنان مجذوب ارقام این خریدهای نظامی و خروج سریع از بحران اقتصادی کنونی شده‌اند که فراموش کرده‌اند این قراردادها درحالی امضا می‌شود که هیچگونه خطر خارجی رژیم آل سعود و دیگر شیوخ منطقه را تهدید نمی‌کند. این احتمال هست که این رژیم‌ها در آینده نزدیک از درون دچار فروپاشی شوند؛ همانطور که کسی گمان نمی‌کرد رژیم‌هایی که اتکای بیشتری هم به آمریکا داشتند، بر اثر بیداری اسلامی، این‌گونه سریع دچار تزلزل و سرنگونی شده و حاکمیت این کشورها در قالب ساختارهای جدید، به دست مردم بیافتد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات