تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۴۲۸۰۰
دیدار شهردار تهران با مراجع عظام تقلید و علما در قم

آیت‌الله وحید خراسانی: تغییرات در شهر کاملا محسوس است


دکتر محمدباقر قالیباف در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید در شهر مقدس قم با آیت الله نوری همدانی دیدار کرد.
آیت الله نوری همدانی در این دیدار ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا( س) بیان داشتند: قبل از انقلاب عقب ماندگی‌های بسیاری در ایران از جهت اقتصادی،‌ فرهنگی،‌ عمرانی و ... داشتیم و دشمنان آن را بر پای اسلام می‌نوشتند و می‌گفتند اسلام پاسخگوی نیازهای بشر نیستاما با وقوع انقلاب اسلامی گام‌های مهمی که در همه ابعاد عمرانی،‌ اجتماعی و آبادانی برداشته شد نشان داد اسلام تا چه حد موفق است.ایشان افزودند: کسانی که امروز به ایران قدم می‌گذارند به این نکته اذعان دارند که در تهران کارهای مهمی انجام شده است .
نوری همدانی: به حمدالله توانستید آنقدر خدمت کنید که جنوب تهران از شمال آن بهتر شود
آیت الله نوری همدانی خطاب به شهردار تهران خاطرنشان کردند: شما توفیق زیادی داشتید که با ابتکار و خلاقیت خود تحول بسیار بزرگی در پایتخت ایران اسلامی به وجود آوردید . نکته اول که به چشم می‌آید بحث عمران و آبادانی است . در گذشته جنوب و شمال تهران تفاوت زیادی داشت . البته در کشورهای دیگر هم وضع به همین منوال بود اما به حمدالله شما توانستید آنقدر خدمت کنید که جنوب تهران از شمال آن بهتر شود.ایشان ادامه دادند: به هر حال مردم جنوب تهران همواره در انقلاب نقش پررنگی داشتند . در دفاع مقدس هم حضور چشمگیری داشتند . قیامهم از جنوب تهران بود و امروز هرگاه که نیاز به حضور مردم باشد به صورت گسترده در صحنه حضور پیدا می‌کنند.
مرجع تقلید شیعیان تصریح کردند: زمانی من نماینده امام (ره) در لندن بودم . طراحی شهر به گونه ای بود که از ابتدا باغ‌های بزرگی در مرکز شهر وجود داشت اما در تهران چنین فضاهایی نداشتیم ولی امروز هرچه فضای سبز و بوستان‌های بزرگ در تهران می‌بینیم،‌ همچنین ساخت پل‌ها و تونل‌ها از خلاقیت شماست و تهران همچنان رو به رشد است . این باقیات صالحات شماست و فصل مهمی در عمران و آبادانی خواهد بود.ایشان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در شهرداری تهران گفتند: گام‌های بزرگی در این عرصه برداشته شده و به هر شکل تهران در کل کشور اثر گذار است.مرجع تقلید شیعیان از خدمات و خلاقیت شهردار تهران تشکرو با اشاره به وقوع سیل در تهران افزودند: اتفاق مهمی بود که در شهر رخ داد و شهرداری توانست آن را مدیریت کند و مانع از بروز خسارات جانی به مردم شود.
همچنین شهردار تهران با آیت الله وحید خراسانی دیدار و گفت و گو کرد.
‌در این دیدار پس از ارائه گزارشی توسط شهردار تهران از مجموعه فعالیت‌های انجام شده در شهرداری،‌ آیت‌الله وحید خراسانیبیان داشتند : هر مسئولی که به کاری مشغول است باید نسبت به آن کار اشراف داشته باشد،‌ شهرداری یعنی دارنده شهر و خواه ناخواه جنبه صاحب شهر را دارد،‌ شهر یعنی مجمع اجتماع بشر،‌ ‌یعنی مجموعه انسان ها که انسان ها از جوهر عقل گرفته شده که این جوهر اساس انسانیت است ؛ ‌در این صورت شهردار که مقام سیطره درشهر را دارد به عنوان صاحب شهر است و تمام افراد عائله او محسوب می‌شوند .مرجع جهان تشیع با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسائل دینی و مذهبی و به خصوص اقامه عزای حضرت زهرا (س) در تهرانافزودند: خوشبختانه از زمانی که شما مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتید تغییرات در شهر کاملا محسوس است و باعث خیر بسیار بودید و این ها به خاطر فطرتی است که دارید.
ایشان خطاب به شهردار تهران افزودند : ان شاء الله شما با این موقعیتی که دارید و با مواردی که گفتم بتوانید جنبه های مادی و معنوی را برای شهرونداناین گونه فراهم کنید.خواندن نماز اول وقت وقرآن به مدتی که به کارتان مزاحمتی ایجاد نکند و هدیه آن به امام زمان (عج)را فراموش نکنید،‌ ‌چرا که عزیزترین گوهر نزد امام قرآن است و اگر هر روز آن را به او هدیه کنید او هم به شما دعای بسیار خواهد کرد .
آیت‌الله جوادی‌آملی: حادثه سیلاب تهران به شکل مناسبی مدیریت شد
شهردار تهران در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید و علما در شهر مقدس قم، با آیت الله عبدالله جوادی آملی دیدار کرد . آیت الله جوادی آملی در این دیدار ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه (ص) از شهردار تهران به خاطر ارائه گزارش از فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف تشکر کرد و گفت: این گزارشات هم امید بخش بود و هم زمینه ساز پیشرفت بیشتر.وی ادامه داد : آن چه که شهرداری‌ها را کامیاب می‌کند، در سایه نقشه جامعی از کل کشور است چون با وضعیت فعلی و قوانین شهری، شهر را شهرداری اداره نمی‌کند بلکه ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلفی در اداره یک شهر دخیل هستند که همین امر موجب برخی مسائل و مشکلات می‌شود.آیت الله جوادی آملی افزود : به نظر می‌رسد باید نقشه جامعیبه تایید شوراهای شهر برسد، تهیه شود تا تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها خود را مقید به رعایت و التزام به آن بدانند در این صورت است که شهرداری‌ها می‌توانند نمود بهتری داشته باشند و به طور مشخص پیشرفت‌های شهرداری تهران نیز دوچندان شود.
وی در تبیین این نقشه جامع گفت : این مهم از 3 بخش تشکیل می‌شود، جهان دانی، جهانی داری و جهان آرایی.آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: جهان دانی نقشه جامعی است که همه بدانند چه مسئولیتی دارند و چگونه باید عمل کنند و در حقیقت بدانند در عالم چه خبر است . جهان داری مدیریت صحیح است و جهان آرایی نتیجه این وضعیت است که باعث افزایش توان و قدرت شهرداری‌ها می‌شود.وی در تبیین مبحث جهان داری افزود : باید بدانیم می‌خواهیم مردمرا اطعامکنیم یا اکرام؟ در اسلام آن چه مهم است اکرام مردم است .این استاد برجسته حوزه علمیه در باره سیل اخیر تهران نیز گفت: حادثه خطرناکی بود که خدا را شکر به شکل مناسبی اداره شد و از تلفات جانی جلوگیری به عمل آمد.
آیت‌الله مقتدایی: در تهران هم کار فراوان انجام می‌شود و هم کارها با سلیقه صورت می‌گیرد
مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: امروز وقتی از تهران می‌گذریم تغییرات را در شهر کاملا احساس می‌کنیم . در تهران هم کار فراوان انجام می‌شود و هم کارها با سلیقه و مناسب صورت می‌گیرد ، از همین جهت همیشه شهردار تهران را دعا می‌کنیم . آیت الله مقتدایی دردیدار با دکتر محمد باقر قالیباف با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در زمینه مسائل دینی و مذهبی و اقدامات انجام شده در رابطه با توسعه مدارس حوزوی در تهران گفت: امیدواریم اقداماتی که شهرداری تهران در رابطه با ساخت ، تجهیز و توسعه مدارس حوزوی دارد همچنان با سرعت ادامه یابد تا بتوانیم از مجموعه طلاب تربیت شده در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم و این کار باقیات صالحاتی است که برای ما می‌ماند.
وقتی شما یک حوزه علمیه می‌سازید پایگاهی برای سربازان امام زمان (عج)خواهد بود.مدیر حوزه‌های علمیه ای کشور خطاب شهردار تهران گفت: کارهایی که شهرداری تهران انجام می‌دهد عام المنفعه است و محبوب ترین فرد نزد خدا کسی است که نفعش بیشتر به دیگران برسد و شما کارهای عام المنفعه بسیاری دارید . این‌ها اعمال نیک و ماندگاری است که در کارنامه انسان می‌ماند و همیشه نامه عمل انسان را باز نگاه می‌دارد .وی افزود: شهردار تهران از پیشکسوتان دفاع مقدس است و در هر حوزه ای که مدیریت کرده در آنجا کارها باتدبیر و خوش سلیقگی انجام شده است. کارهای شما توام با دیانت و ایمان است و این دیانت و مدیریت صحیح که در کنار یکدیگر قرار گرفته قابل تقدیر است.
آیت‌الله علوی گرگانی: تهران را نمی‌توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد
مرجع جهان تشیع ضمن تشکر از فعالیت‌های انجام شده در شهرداری تصریح کردند: انصافا آنچه ما مطلع هستیم و از هر گروهی درباره فعالیت‌های شهرداری پرسیدیم،صحبت از تدبیر و خدمات چشمگیر شهرداری است،‌ تهران را نمی‌توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد چون طرح جامعی نداشت، ‌راهها درست نبود و مشکلات بسیاری پیش پای مردم بود، ‌اما امروز از حسن تدبیر مسئولان شهرداری، ‌خوشبختانه تهران چهره جدیدی به خود گرفته و این تغییرات تاثیر زیادی در پیشبرد کارهای کشور و اقتصاد کشور و غیره دارد . دکتر محمد باقر قالیباف در ادامه سفر خود به شهر مقدس قم با آیت الله علوی گرگانی دیدار و گفتگو کرد .
مرجع جهان تشیع در این دیدار و پس از ارائه گزارش شهردار تهران از مجموعه فعالیت‌های شهرداری،‌ آیه ای از سوره توبه را قرائت کردند که در آن خداوند رستگاران را این گونه معرفی می‌کند که آن‌ها کسانی هستند که ایمان آورده،‌ مهاجرت می‌کنند و جهاد می‌کنند و گفتند: شاید خیلی‌ها این فعالیت‌هایی را که شما انجام داده اید انجام می‌دهند اما ممکن است در راه خدا نباشد، ‌در راه خدا بودن ‌، انسانی بودن و بشر دوستانه بودن است و مردی که ریاستی در دست دارد خود را مسئول می‌داند و باید در قبال مردم و حقوق مردم پاسخگو باشد .ایشان افزودند: گزارشی که شما دربارهعملکرد شهرداری گفتیددر عمل بسیار سنگین و دشوار است و این چند سال که این مسئولیت را بر عهده داشتید چقدر موانع جلوی شما ایجاد شد، ‌عمدی یا غیر عمدی، سیاسی یا غیر سیاسی اما شما باید همه را پشت سر می‌گذاشتید، ‌این امکان چطور می‌توانست میسر شود و این تنها زمانی است که لطف الهی موانع را برطرف کند .
مرجع جهان تشیع ضمن تشکر از فعالیت‌های انجام شده در شهرداری گفتند: انسانیت انسان و موفقیت او را اگر دیگران بگویند هنر است و انصافا و بینی و بین الله آنچه ما مطلع هستیم واز گروهیدربارهفعالیت‌های شهرداری پرسیدیم، صحبت از تدبیر و خدمات و فعالیت‌های خوب و چشمگیر شما در شهرداری است،‌ تهران را نمی‌توان با شهری که قبلا بود مقایسه کرد چون طرح جامعی نداشت، ‌راهها درست نبود و مشکلات بسیاری پیش پای مردم بود، ‌اما امروز از حسن تدبیر شما و مسئولان شهرداری، ‌خوشبختانه تهران چهره جدیدی به خود گرفته و این تغییرات تاثیر زیادی در پیشبرد کارهای کشور و اقتصاد کشور و غیره دارد .
آیت الله علوی گرگانی با اشاره به اهمیت ساخت،‌توسعه و تجهیز مساجد توسط شهرداری تهران از شهردار تهران خواستند تا این موضوع را با سایر مسئولان و قانون گذاران کشور مطرح کند که موضوعات مربوط به هزینه‌های مساجد؛ تکایا و حسینیه‌ها که امروز به دلیل تورم،‌ تقبل آنها هزینه‌های بسیاری ایجاد کرده از دوش مردم برداشته شود و تدبیری اتخاذ شود تا بودجه ای برا ی پرداخت و جبران این مسائل اتخاد شود .ایشان همچنین با اشاره به فعالیت‌های گسترده در شهرداری تهران گفتند: بسیاری از کارها که شما در شهرداری انجام دادید وظیفه شما در مسئولیت شما نبوده است، ‌اما احساس تکلیف کردید، ‌انجام دادید و شد و امیدوارم الگوی تهران گسترش یابد و در سایر شهرهای کشور نیز شاهد این گونه اقدامات باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات