تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۴۴۲۲۵

نگاهی به محوریت اندیشه‌های امام(ره) در بیداری اسلامی (بخش پایانی)


گالیا توانگر
شکی نیست که کشورهای منطقه خاورمیانه از پتانسیل های لازم برای وحدت آفرینی بین خودشان برخوردارند. هم ذخایر طبیعی و نعمتی های خدادادی را دارند و هم از نیروهای بالقوه ای برخوردارند. به راستی چرا تاکنون شاهد یک وحدت منسجم بین کشورهای جهان اسلام نبوده ایم، به گونه ای که به نظر می رسد هر یک ساز خود را زده و هر کدام در درون مرزهای خود حکومت خاص خود را دارند؟
یکی از مهم ترین دلایل این است که این کشورها برای یک زمان طولانی ضعیف نگه داشته شده اند. امپریالیسم انگلیس و آمریکا هر روز به شکلی آنها را بازی داده و از ذخایرشان سوءاستفاده کرده است. تولید از بدنه جامعه این کشورها حذف شده و طی سالیان طولانی همواره مصرف کننده بوده اند. این درحالی است که یکی از محورهای اندیشه حضرت امام(ره) در مسیر قطع وابستگی ما عزم ملی و سازندگی داخلی بود که همواره به آن تأکید می شد.
حالا با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم منطقه تأثیرات اندیشه های ضداستکباری امام(ره) را به خوبی شاهد هستند. درحال حاضر ایران به یک کشور قدرتمند، صاحب اندیشه، علم و تکنولوژی تبدیل شده است که می خواهد برای اقتصاد تولیدی برنامه هایی داشته باشد. در حقیقت جایگاه ایران از صفر به 100 رسیده است.
وقتی مردم منطقه شعار «ما می توانیم» ایرانیان را از طریق رسانه های جمعی دریافت کردند و از آن سو تسلیم بودن صددرصد حکومت هایشان را به آمریکا با تمام وجود لمس می کردند، یکباره به حد انفجار رسیدند.
این سؤال در ذهن شان پررنگ و پررنگ تر شکل گرفت که چرا ما نمی توانیم؟! گویی از دیدن موفقیت های کشور همسایه شان ایران زیر پرچم اندیشه های آزادیخواهانه امام(ره) جانی دوباره گرفته و روحیه اتکا به خود در درونشان تقویت شده بود. وابستگی فرهنگی به غرب و اقتصادی که پایه های آن توسط اجانب غارت می شد، طاقت مردم مسلمان منطقه را طاق کرد.
این مردم دیگر نمی خواهند بازیچه باشند و عقب مانده خوانده شوند. می خواهند برروی خاک خود با افتخار زندگی کنند و در زیر پرچم اسلام دوران شکوفایی خود را از سر بگیرند. این ها همه آمالی است دست یافتنی که استکبار از دست یافتنی بودنش و حتی فکر به آن در هراس است.
سونامی بیداری اسلامی پشت استکبار را لرزاند
محمدصادق شهبازی کارشناس مسائل بین المللی پایه اصلی بیداری اسلامی را از زمان تشکیل انتفاضه فلسطین دانسته و می گوید: «شاید تشکیل انتفاضه فلسطین را بتوان اولین موج بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دانست. مردم سرزمین اشغالی همواره از اندیشه های امام(ره) امید گرفته اند و عزمشان برای مبارزه با استکبار راسخ تر شده است.
موج دوم بیداری در بیانات امام(ره) در موسم حج نمود پیدا کرد. جمعه خونین مکه تلنگر حقیقی بر تئوری پردازی های غرب بود که همواره می پنداشتند مسلمین جهان در خواب غفلت به سر می برند.»
وی در توصیف موج سوم بیداری جهان اسلام توضیح می دهد: «موج سوم بیداری با پایداری رهبر معظم انقلاب و مشخص شدن دستاوردهای انقلاب اسلامی رقم خورد. در سال های ابتدایی دهه80 موج سوم بیداری با رأی آوردن اسلامگرایان در کشورهای مختلف وسعت گرفت.»
این کارشناس مسائل بین المللی با بررسی وضعیت کنونی کشورهای خاورمیانه این نوید را می دهد که هم اکنون در موج چهارم بیداری اسلامی قرار داریم.
وی می گوید: «حضور یکپارچه مردم در صحنه برای نفی دخالت های ابرقدرت ها و منادیان اسلام آمریکایی، گواه این است که موج چهارم بیداری اسلامی با قدرت هرچه تمام تر آغاز شده و وسعت می گیرد. برخلاف ادعای غربی ها که همواره دلخوش بودند با حضور چندین و چند ساله شان در خاورمیانه توانسته اند الگوی شیوه های زیستن و فکر کردن مردم این منطقه قرار گیرند، باید گفت آنها هیچ گاه نتوانسته اند الگوی مردم سالاری باشند. مردم کشورهای مسلمان امروز بیش از هر زمان دیگری خواهان این هستند که براساس ریشه های اسلامی شان زندگی کنند و سرنوشت شان در دستان خودشان باشد.»
در این قسمت از صحبت های شهبازی به یاد تحلیل محمد حسنین هیکل اندیشمند بزرگ مصر می افتم که در برنامه زنده خود با شبکه الجزیره گفته بود: «ایران و مصر باهم جنبش استقلال خواهانه را آغاز کردند. اکنون ایران با ایستادگی و تأکید بر اقتدار ملت خویش توانسته قله های پیشرفت را بپیماید و امروز در اوج منطقه و جهان قرار گیرد و در مقابل مصر به دلیل وابستگی به آمریکا و روابط با رژیم صهیونیستی در مسیر زوال حرکت کرده که نتیجه آن فقر درونی و تزلزل موقعیت منطقه ای است.»
بدون شک با هوشیاری مردم امروز دنیا که از انواع تحلیل های سیاسی روز از طریق فناوری های جدید همچون اینترنت برخوردارند، مردم خاورمیانه نیز با آگاهی از این تحلیل ها و مقایسه وضعیت خود با وضعیت کشورهای موفق منطقه، نسبت به وضع موجود خویش که چیزی جز وابستگی محض نبوده، معترض شده اند.
امتداد معبر بیداری اسلامی از سنگرهای اندیشه امام(ره)
محمد ذوقی مدیر عامل خبرگزاری دانشجو نسبت به ارائه برخی برداشت های تعریف شده از اندیشه های امام(ره) هشدار داده و می گوید: «متاسفانه برخی از سیاسیون نگاه انتخابی به اندیشه های امام(ره) دارند و این یک آفت است. هدف اینها چیزی جز این نیست که خود را به اندیشه های امام(ره) بچسبانند و در کارشان به خود مشروعیت و مقبولیت ببخشند. نباید به مکتب امام(ره) نگاه گزینشی داشت. این نگاه گزینشی چه بسا پایه گذار تفرقه ها شود. برای مثال عده ای داعیه احیای اندیشه های امام(ره) را دارند، ولی وقتی بحث بیداری اسلامی پیش می آید، تلاش می کنند این بخش حذف شود!»
بیانات امام(ره) در فضای بیداری اسلامی به خوبی روشن می کند که امام(ره) تا چه حد برتحقق بیداری اسلامی سفارش داشته اند.
مدیرعامل خبرگزاری دانشجو با اشاره به روحیه استکبارستیزی در کلام و عمل امام(ره) تاکید می کند: «بیداری انسانی به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی ایران صرفاً به دلیل دگرگونی های انقلابی پدید آمده نبود، بلکه اسلام و موازین اسلامی در آن به شدت دخیل بوده است.
از سوی دیگر پیش بینی های تاریخی امام(ره) درباره نابودی استکبار در منطقه، تضعیف آمریکا و نابودی رژیم وابسته آل سعود را نباید نادیده گرفت.»
وی ادامه می دهد: «ما می توانیم، مرواریدی بود که از مکتب امام(ره) به ملت ایران به ارث رسید. با گذشته سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هم اکنون شاهد این هستیم که تاکید و سفارش امام(ره) به اتکا به نفس و خودباوری در اندیشه ملت ها شکوفا شده و عن قریب می رود که به گل بنشیند.»
ذوقی به تحریف دیگری اشاره کرده و می گوید: «برخی مغرضین در پی آنند که دیدگاه امام(ره) در باب بیداری اسلامی را از دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به این مقوله جدا ارزیابی کنند، در حالی که مقام معظم رهبری طی سه دهه شجاعانه ایستاده اند و سعی دارند در فضای تثبیت شده انقلاب اسلامی پیروزهای بیشتری را منطبق بر بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رقم بزنند. بنابراین بیداری اسلامی محقق نخواهد شد، مگر این که به مبانی جمهوری اسلامی ایران و تلاش های انقلابیون ایرانی توجه ویژه ای شود.»
همسویی مطالبات مبارزان مسلمان با انقلابیون بهمن 57
بلافاصله بعد از شکل گیری موج بیداری در کشورهای عرب منطقه تحلیل گران غربی این طور مانور دادند که ایران به تحریک این ملت ها پرداخته و جمهوری اسلامی ایران را محکوم به مداخله جویی در کار کشورهای منطقه کردند.
شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان در تشریح دیدگاه این جنبش در قبال تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا نقش اندیشه های امام خمینی(ره) و آموزه های انقلاب اسلامی ایران را در شکل گیری قیام های مردمی بسیار مهم دانسته و تاکید می کند: «تاثیرپذیری ملل مسلمان از آرمان های امام(ره) به رغم آنچه آمریکا و غرب ادعا می کنند، مداخله ایران در امور داخلی این کشورها نیست، بله مشابهت شعارهای داده شده از سوی ملل عرب در جریان قیام ها با شعارهایی که مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی سر می دادند، نشانگر همسویی مطالبات سیاسی آنان است.»
شیخ نعیم قاسم در پاسخ به این ادعای محافل رسانه ای و سیاسی که تفاوت در روند تحولات انقلاب اسلامی ایران با قیام ملت های عربی را مطرح می کنند، می گوید: «مشاهده می کنیم که شعارهای یکسانی در سیر قیام های مردمی کشورهای عربی و انقلاب اسلامی ایران وجود دارد؛ البته باتوجه به طبیعت و سیستم اداره هر کشور، این شعارها از کشوری به کشوری دیگر دارای جزئیات و تفاصیل مختص به خود است. ولی مسئله مهم این است که انقلاب های کشورهای عربی تحت تاثیر امام خمینی(ره) قرار گرفته اند.»
اقتدار ایران اسلامی در برابر اجانب
کشور ما همواره در طول تاریخ مبارزات اسلام گرایانه اش الگویی برای بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه بوده است. حتی گزاف نگفته ایم که پیروزی های ایران اسلامی در مسیر بیداری اسلامی الگویی فراروی همه ملت های آزادیخواه دنیا قرار گرفته است.
غرب همواره از این ظرفیت تمدن سازی انقلاب اسلامی در هراس بوده است. خصوصاً آن که خیزش اسلامی از نقاط مختلف جهان اسلامی نیز فراتر رفته و روح بیداری اسلامی از آسیا گرفته تا آفریقا و آمریکای لاتین را نیز در نوردیده است.
علی آبدیده کارشناس علوم سیاسی می گوید: «انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی که بر پایه ارزش های دین مدار شکل گرفته است، شیوه ای نو از دمکراسی را فراروی ملت ها قرارداد. الگوی جدید مقاومت، مبارزه با استعمار و استبداد، الگوی جدیدی از مدیریت در عرصه قدرت، سیاست و حاکمیت همگی از مکتب امام(ره) و انقلاب اسلامی برخاستند. امام خمینی(ره) اولین کسی بود که در قرن های اخیر اصطلاح امت اسلامی را به عنوان یک مفهوم انقلابی وارد ادبیات سیاسی جهان کرد.
ایران در شرایط فعلی نظم نوینی را نوید می دهد که بنیادهای معادلات سیاسی و امنیتی موجود را در اشکال نرم و سخت با چالش های جدی و بی سابقه مواجه کرده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات