صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۴۶۲۴۵

استراتژی آمریکا برای حفظ نظام تک قطبی


پایگاه بصیرت:آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، سیاست های خود را بر اساس نظام تک قطبی، طراحی و اجرا کرده است. رفتارشناسی آمریکا نشان می دهد که این کشور صحنه بین الملل را به محلی برای یکه تازی هایش تعریف کرده و برای رسیدن به این مقصود، به هر ابزاری چنگ می زند. بر همین اساس نیز آمریکا راهبردهای بلندمدت را برای مقاصد خود تعریف کرده است که جدیدترین این طراحی ها استراتژی راهبردی آمریکا برای سال 2030 است. این طراحی که از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا ارائه شده ضمن برشمردن چالش های آمریکا در صحنه بین الملل راهکارهایی را برای مقابله با آنها اعلام داشته است. در راهبرد 2030 آمریکا چند نکته اساسی قابل توجه است.
الف) بر اساس تعریفات صورت گرفته، جهان اسلام از چالش های اصلی آمریکا به ویژه پس از آغاز بیداری اسلامی در کشورهای عربی و سرنگونی برخی متحدان آمریکا است. آمریکایی ها برای مقابله با این مسئله چند طرح را اجرا می کنند:
اولاً گزینه همیشگی آمریکا تفرقه میان شیعه و سنی است. البته آمریکا در این راهبرد برای ایجاد چهره مثبت از خویش، از حضور مستقیم در صحنه خودداری می کند و از سایر کشورها در این حوزه استفاده می کنند. نمود عینی این امر را در تحولات سوریه می توان مشاهده کرد. آمریکا تلاش دارد با طولانی ساختن بحران سوریه و مقابله با حل سیاسی این مسئله، طرح تقابل و سایش جهان اسلام را اجرا کند. در این عرصه سه مولفه مقاومت، خط سازش و القاعده محور قرار گرفته اند. در طراحی آمریکا سه مولفه مذکور در برابر یکدیگر قرار گرفته اند تا در صورت امکان، هر کدام دیگری را نابود سازد و یا اینکه در اثر سایش، توان آنها کاهش یابد تا در نهایت آمریکا بتواند الگویی جدید را در منطقه اجرا سازد. متأسفانه برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، عربستان و قطر برای رسیدن به برخی منافع این طراحی آمریکا همگام شده و خواسته و ناخواسته به مولفی برای شکاف میان جهان اسلام مبدل شده اند.
ثانیاً؛ ایجاد تقابل میان مسلمانان و سایر ادیان، از طراحی های آمریکا است. تشدید تنش ها میان اسلام و مسیحیت، تقابل میان مسلمانان و بودائیان نظیر آنچه در میانمار روی می دهد و نیز درگیری مسلمانان و سیک ها و سایر فرق در هند ازجمله این رفتارها است.
ب) محور دیگر طراحی آمریکا را ایجاد تقابل در شرق آسیا تشکیل می دهد. آمریکایی ها تأکید دارند که در آینده، شرق آسیا از محورهای تحولات جهانی است و از هم اکنون باید در این منطقه وارد شوند.
آمریکا در این موازنه، دو راهبرد را در پیش گرفته است:
نخست؛ ادامه تقابل ها در افغانستان، هند و پاکستان به عنوان مناطق استراتژیک برای حضور سلطه طلبانه آمریکا. دوم؛ تقابل میان کشورهای شرق آسیا بر اساس اختلافات قدیمی.
در ماه های اخیر تقابل های شدیدی میان چین، ژاپن، کره شمالی، کره جنوبی، اندونزی، ویتنام، فیلیپین و ... بر سر جزایر و مناطق مورد مناقشه صورت گرفته است. این تحولات در حالی روی داده که آمریکا به بهانه برقراری امنیت و نیز حمایت از متحدانش - به ویژه در برابر چین- حضور نظامی و سیاسی در این منطقه را تشدید کرده است. آمریکا به دنبال استقرار ناوگان نظامی در این منطقه است، چنانکه آنها بارها از حضور گسترده در منطقه پاسیفیک برای اعمال فشار بر شرق خبر داده اند.
ج) بحران سازی در سراسر جهان از دیگر مولفه های راهبرد 2030 آمریکا است. آمریکایی ها که تحت فشار افکار عمومی کمی از نظامی گری خود کاسته اند به دنبال بهانه ای برای گسترش حوزه نظامی هستند. بسیاری تأکید دارند بحران های شدید امنیتی در سراسر جهان، به ویژه در مناطق استراتژیک آفریقا، آسیای مرکزی و قفقاز برگرفته از طرح آمریکا برای توجیه نظامی گری در جهان است. آمریکا با نام ناجی بشریت، ضرورت حضورش در سراسر جهان را توجیه می کند. این روند را به خوبی در آفریقا می توان مشاهده کرد که آمریکا به نام مقابله با درگیری های قومی و تجزیه طلبی حضور نظامی خود را توجیه می کند. آمریکا به دنبال احداث 12 پایگاه نظامی در آفریقا است.
با توجه به آنچه از راهبرد آمریکا برای سال 2030 ذکر شد می توان گفت که این کشور طراحی گسترده ای را برای سراسر جهان در پیش گرفته است که هدف نهایی آن، بحران سازی گسترده، جهت ایجاد برتری جهانی و نظام تک قطبی است. نکته قابل توجه آنکه به چالش کشاندن جهان اسلام، روسیه و چین از محورهای این طراحی است. آمریکا چنان طراحی می کند که در نهایت این سه مولفه در مجموع تحولات گرفتار شوند تا یا از صحنه حذف و یا چنان تضعیف گردند که توان مقابله با آمریکا را نداشته باشند.
بر این اساس، می توان گفت که جهان اسلام با تهدیداتی شدید مواجه است که عدم وحدت و همگرایی در مقابله با طراحی های آمریکا، خسارت های جبران ناپذیری را برای آن به همراه دارد، چنانکه نمود عینی این امر را امروز در تحولات خاورمیانه و توطئه های طراحی شده علیه سوریه می توان مشاهده کرد که متأسفانه با همراهی برخی کشورهای اسلامی با آمریکا، می رود تا به چالشی گسترده برای جهان اسلام مبدل شود. این در حالی است که رویکرد به حل سیاسی مسئله سوریه و پایان همگرایی این کشورها با آمریکا علیه دمشق می تواند ضمن برقراری آرامش در این کشور، جهان اسلام را نیز در برابر توطئه آمریکا مصون بدارد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات