صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۴۶۶۵۶
مروری بر طرح های ترکیه علیه سوریه

ناتوانی آنکارا در تحمیل خواسته هایش به جهان

هرچند ترکیه تقلای بسیاری برای تصویب طرح منطقه حائل در خاک ترکیه با اولویت اجرای منطقه پرواز ممنوع داشته، اما این طرح با استقبالی همراه نشد. این امر چنان بود که حتی نماینده سازمان ملل در نشست شورای امنیت، طرح ترکیه را، طرحی خطرناک دانست که حتی نباید اعلام گردد چه رسد به اینکه بخواهد اجرایی شود.نوع برخوردها با طرح ترکیه نشان داد که...

پایگاه بصیرت:نشست شورای امنیت پنج شنبه برای بررسی وضعیت سوریه بار دیگر برگزار شد. نشستی که بانیان آن نیز چندان امیدی به نتایج آن نداشتند، چنانکه حتی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور نداشت. ادامه مخالفت های چین و روسیه با اقدام علیه سوریه و تأکیدشان بر لزوم لغو تحریم های اعمال شده علیه این کشور، از جمله مسائل مهم در این نشست بود. از دیگر مسائل مهم طرح ترکیه، لزوم اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع برای احداث منطقه حائل برای آوارگان سوری در مرزهای سوریه بود. بر اساس این طرح، آنکارا خواستار ایجاد منطقه ای امن برای اسکان آوارگان سوری در خاک سوریه شده بود تا به ادعای آنکارا گامی برای کمک به مردم سوریه برداشته شود.
اهداف ترکیه چیست؟
هرچند ترکیه ادعا دارد این طرح را برای کمک به مردم سوریه صورت داده، اما در ورای آن اهداف دیگری پنهان شده است که از آن جمله اند:
الف) ترکیه از ابتدا به دنبال سلطه بر بخش هایی از خاک سوریه بوده و تلاش داشته تا به نحوی اشغال این اراضی را اجرایی سازد.
ایجاد منطقه حائل برای آوارگان سوری در خاک سوریه زمینه ای خواهد بود تا ترکیه نیروهای نظامی خود را به بهانه کمک به آوارگان در سوریه مستقر سازد. طرح مذکور چنان است که در نهایت، ترتیه از خاک سوریه خارج نخواهد شد و سرانجام مناطقی از آن را ضمیمه خاکش خواهد کرد. نکته قابل توجه در این طرح، آن است که ترکیه تلاش دارد تا از بهانه مقابله با پ.ک.ک برای اجرای این طرح استفاده کند. آنکارا از مدت ها پیش با ادعای مقابله با پ.ک.ک اقدامات نظامی در مرزهای سوریه را توجیه کرده و حال به دنبال استفاده از این بهانه برای اشغال خاک سوریه است.
ب) ائتلاف ضدسوری شامل آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و عربی، صهیونیست ها و ترکیه که طرح های شان برای سلطه بر سوریه با شکست مواجه شده به دنبال بهانه ای برای افزایش اقدام نظامی و کشاندن دامنه حضور مستقیم شان در درون سوریه هستند. آنها که تاکنون از طریق ترکیه برای بحران سازی در سوریه، به آموزش تروریست ها و شبه نظامیان پرداخته اند، به دنبال آنند تا با ایجاد منطقه حائل به بهانه حمایت از آوارگان، حضور خود در خاک سوریه را محقق سازند. این امر موجب خواهد شد تا آنها از یک سو همچنان در لوای نام آوارگان به تجهیز و آموزش تروریست ها علیه سوریه بپردازند و از سوی دیگر، عملیات های اطلاعاتی و حتی نظامی در خاک سوریه را گسترش دهند. ترکیه که تاکنون محور اصلی طراحی نظامی غرب علیه سوریه بوده، تلاش دارد تا با ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه ضمن جبران شکست های گذشته همچنان محوریت نقش آفرینی خود برای تحقق اهداف غرب را حفظ تند تا از آن برای امتیازگیری از غرب بهره ببرد. با توجه به حضور آوارگان سوری در اردن، بخش بعدی سناریوی غرب پس از ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه، در مرزهای اردن خواهد بود تا از هر دو جناح مرزهای ترکیه و اردن به سوریه فشار آورده شود.
ج) نکته مهم آنکه ترکیه که در ابتدا تبلیغات بسیاری برای ورود آوارگان سوری به خاک این کشور داشته، اما اکنون با رسوایی افشای وضعیت اسفناک آوارگان سوری و جنایاتی که از سوی ترکیه علیه آنها اعمال شده مواجه است. ترکیه با انتقال آوارگان به خاک سوریه به دنبال پنهان سازی شکست طرح استفاده ابزاری از آوارگان و نیز اقدامات ضد بشری است که علیه آنها صورت داده است.
شکستی برای ترکیه
هرچند ترکیه تقلای بسیاری برای تصویب طرح منطقه حائل در خاک ترکیه با اولویت اجرای منطقه پرواز ممنوع داشته، اما این طرح با استقبالی همراه نشد. این امر چنان بود که حتی نماینده سازمان ملل در نشست شورای امنیت، طرح ترکیه را، طرحی خطرناک دانست که حتی نباید اعلام گردد چه رسد به اینکه بخواهد اجرایی شود.نوع برخوردها با طرح ترکیه نشان داد که این کشور نه تنها در اجرای طرح های مستقیم علیه سوریه، ناتام مانده، بلکه در عرصه جهانی نیز نتوانسته به اهداف ضد سوری خود دست یابد. ناکامی هایی که هر روز چالش های بیشتری پیش روی ترکیه قرار می دهد و در پیش گرفتن سیاست غرب گرایی همچنان دولتمردان این کشور را بیش از پیش در باتلاق نابودی فرو می برد.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات