صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۴۶۶۷۸

چین برای تقابل تمام‌عیار با آمریکا آماده می‌شود


رضا اشرفى
رقابت های بین چین و آمریکا هر روز در حال افزایش است. می توان گفت مناسبات بین این دو کشور از رقابت گذشته و شکل تنش به خود گرفته است. اختلافاتی که اخیراً بین این دو کشور درخصوص دریای جنوبی چین در گرفته سبب شده که روزنامه حزب حاکم چین در برابر واشنگتن موضع گرفته و به طور صریح از اصطلاح «خفه شو» (Shut up) استفاده کند. این موضع حتی مورد انتقاد مقامات چینی قرار نگرفت، به این معنا که از چنین سیاستی در برابر آمریکا حمایت کرده و درصدد هستند تا در آینده مواضع سخت تری علیه این کشور داشته باشند.
این در حالی است که پکن از اواخر دهه 1970 که تصمیم گرفت خیز اقتصادی خود را بردارد، یکی از مهم ترین سیاست های خود را در عرصه بین المللی، تنش زدایی و کاهش اصطکاک با دیگر کشورهای تأثیرگذار جهان تعریف کرد، اما با اوج گیری فعالیت های اقتصادی این کشور و همچنین نیاز مبرم آن به انواع بازار و منابع انرژی، ادامه این سیاست غیرممکن به نظر می رسد، بنابراین مقامات چینی یا باید سیاست های اقتصادی خود را تغییر دهند و از خیزی که به آن فکر می کنند تا در سال 2040 به نوک قله دنیا برسند، عقب نشینی کنند، یا اینکه مجبور هستند خود را برای رویارویی با رقیب به نسبت در حال افول آماده کنند.
رفتار چند سال گذشته به خصوص از سال 2011 تاکنون نشان می دهد که چینی ها گزینه دوم را انتخاب کرده و خود را تمام قد در برابر آمریکا قرار داده اند. نفوذ اقتصادی چین در رگ های مالی دنیا به قدری افزایش پیدا کرده که می توان گفت در حال تسخیر شاهراه های اقتصادی دنیا است. این مسئله حتی خود را در بازی های پربیننده و حساس المپیک نیز نشان داد.
در این بازی ها، چین مسئول تولید لباس ها شناخته شد که این مسئله مورد انتقاد مقامات انگلیس و آمریکا قرار گرفت. مسئله لباس های چینی در المپیک لندن حتی به کنگره آمریکا کشیده شد و نمایندگان این کشور به شدت از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کردند، اما چاره ای نیست چین برای تمامی بازارهای جهان نقشه دارد و درصدد است تا در این زمینه آمریکا را شکست دهد؛ چشم اندازی که از اکنون می توان آن را دید. برای این که کشوری از کناره های کشورهای قدرتمند جهان کم کم بالا آمده، به قدرت خود افزوده و کم کم تبدیل به ابرقدرت جهانی شود، علاوه بر داشتن پتانسیل لازم در زمینه های مختلف، مستلزم دارا بودن اقتصادی قدرتمند و خدشه ناپذیر است. آمریکا نیز در شروع جنگ جهانی دوم از چنین موقعیتی برخوردار بود.
بنابراین نه تنها زمان جنگ از کشورهای اروپایی حمایت مالی کرد، بلکه پس از آن نیز با ارائه طرح مارشال دست به خرید کل اروپا زد و آن را به تسخیر خود درآورد. در این زمینه انگلیس که از قدرت های بلامنازع دنیا بود به دلیل فشار و ضربات شدید نظامی و اقتصادی به شدت به سرمایه آمریکا نیازمند شد، بنابراین مجبور شد کم کم از سراسر دنیا عقب نشینی کند و خورشید بی غروب خود را مجبور به خاموشی کند. در آن زمان اقتصاد آمریکا تبدیل به بزرگ ترین ابزار برای تبدیل به ابرقدرتی جهانی شد، بنابراین مقامات این کشور در حال حاضر کاملاً از این مسئله مطلع هستند که اوج گیری اقتصاد چین به چه معنا است. نفوذهای بی حد و حصر اقتصاد چین در نظام سرمایه داری و حتی نیازها و درخواست های هر روزه اتحادیه اروپا از آن برای کمک به دلیل گذار از بحران مالی سبب شده تا آمریکا به یاد طرح مارشال خود بعد از جنگ جهانی دوم بیفتد که اکنون در حال اسیر شدن به دست اقتصاد چین است.
از این رو باید گفت تنش های پیش آمده بین دو کشور بیش از هر چیز به دلیل حساسیتی است که آمریکا به پیشرفت های پکن نشان می دهد و سعی می کند با فشارهای مختلف از سبقت اقتصادی چین جلوگیری کند. آمریکا حتی قصد دارد بر اساس برنامه ریزی های کوتاه مدت تمرکز کامل خود را از روی دیگر نقاط جهان برداشته یا کاهش دهد و آن را به منطقه جنوب غرب آسیا از جمله دریای زرد و حواشی مرزهای چین منتقل کند، از این رو کم کم می توان انتظار داشت که آسیا بیش از گذشته به سمت امنیتی شدن گام بردارد، به این دلیل که بازی های تنش زا در حال انتقال به این سمت است.
شدت عمل و جدیت پکن در زمینه های کلان سیاسی نظام بین الملل نشان می دهد که چین کاملاً برای این رویارویی آماده است. وتو کردن سه قطعنامه ضد سوری که از سوی آمریکا و متحدانش در شورای امنیت به شور گذاشته شده تنها یکی از نشانه های این تقابل است که مطمئناً ادامه پیدا خواهد کرد. پکن برای اثبات پایداری خود در مواضع غیرقابل برگشت درخصوص تحولات کنونی خاورمیانه سه کشتی نظامی خود را روانه آب های مدیترانه در مرزهای سوریه کرده است. عملکرد قاطع چین و روسیه در این زمینه که می تواند کلید در ورودی آنها به سمت اتحاد بی شائبه استراتژیک شود، سبب شده تا آمریکا از شورای امنیت ناامید شده و از طریق حکومتی قبیله ای دست به دامان مجمع عمومی سازمان ملل با تزریق پول و تبلیغات شدید شود. با این وجود چشم انداز تشدید دشمنی‌ها بین چین و آمریکا دیده می شود؛ دشمنی هایی که با حضور بلامنازع روسیه می تواند سرنوشت دیگری را برای آمریکا رقم بزند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات