تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۴۸۴۱
ماموریت خاتمی ازسوی برخی مراجع درگفت‌وگوی ایسنا با موسوی لاری

ارسال نامه‌هایی برای دبیرکل سازمان ملل، دبیران سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و...


حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌لاری که چندی پیش به همراه آیت‌الله توسلی‌وآیت‌الله امام جمارانی برای دیدار با برخی مراجع معظم تقلید به قم رفته بود درباره این دیدارها و ماموریت سید محمد خاتمی از سوی مراجع معظم تقلید توضیح داد.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار ادیان و تمدن‌های خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بیان داشت: « یکی از مسائل مهمی که ذهن بسیاری از متدینان، مومنان، علما، روحانیون و مراجع عالیقدر را به خود مشغول کرده حوادثی است که درعراق کشور همسایه‌ ما رخ می‌دهد همچون کشتارهایی که هر روز از طریق رسانه‌ها خبر آن را می‌شنویم، هم‌چنین تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد و به‌ویژه مسائلی که مربوط به هتک حرمت عتبات عالیات و تخریب اماکن مقدس مذهبی در این کشور است که تلخ‌ترین و ناگوارترین آن‌ها حادثه تخریب حرمین عسگریین در سامرا بود که توسط عناصر معلوم‌الحال، حرم مطهر آن دو امام بزرگوار تخریب شد.»

وی با بیان این‌که بی‌تردید اهانت به اعتاب مقدسه و تخریب حرم اولیای خدا، فرزندان و یادگاران رسول خدا موجب تألم همه‌ی مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده و هست، ادامه داد:« معتقدیم در این رابطه همه‌ی آن‌هایی که به کلام خدا و نبوت رسول معتقدند و شهادتین بر زبان می‌رانند،‌ از اهانت به اهل بیت پیامبر قطعا ناراضی هستند و قطعا تخریب حرم و توهین به آن بزرگواران را برنمی‌تابند و این امر مختص شیعه نیست؛ بلکه اهل سنت هم به دلیل اعتقاد به مبانی دین و احترام به خاندان رسالت، حتما از این حادثه ناراحت‌ هستند.»

موسوی لاری افزود:« در این میان مراجع بزرگ تقلید به دلیل جایگاه خاص، موقعیت معنوی و شیفتگی به خاندان پیامبر(ص) عموما از این وضعیت ناراحت بوده و هستند و بی‌تردید چاره‌اندیشی برای جلوگیری از این گونه مسائل و جبران آن چه تاکنون اتفاق افتاده است، خواست همه‌ آن‌هاست و بی‌تردید مرجعیت دینی و حوزه‌های علمیه نسبت به این مساله حساسند.»

وی در همین راستا افزود:« در یکی از دیدارهایی که یکی از مراجع بزرگ تقلید با آقای سید محمد خاتمی داشتند، این مساله مطرح شد و این‌که باید چاره‌ای اندیشید و راهی پیدا کرد که جلوی این فجایع بزرگ که در حال استمرار است، گرفته شود. به خاتمی گفته شد که جایگاه و موقعیت‌تان در سطح بین‌المللی، علاقه‌ی فردی و انتساب به خاندان پیامبر، موقعیت روحانی و سیدبودنتان اقتضا می‌کند که در این زمینه قدم‌های بلندی بردارید. بالطبع خاتمی هم که مانند همه مسلمانان و همه روحانیون و کسانی که عاشق اهل بیت و متألم از این شرایط هستند، با انتقال این مساله به فکر فرو رفتند که موضوع را دنبال کنند شاید بتوانند راهی پیدا کنند که درجهت کاهش این‌گونه فجایا و جلوگیری از تکرار آن‌ها قدمی برداشته شود.»

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ادامه داد:« موضوع در جلسه‌ای با برخی دوستان مطرح شد. پیشنهاد خاتمی این بود که آیت‌الله توسلی، امام جمارانی و من مسافرتی به قم و دیداری با علما و مراجع تقلید داشته باشیم تا ابعاد قضیه بررسی و نظر مراجع عظام اخذ شود و پس از کسب نظر مراجع بزرگوار تقلید، اقداماتی که در توان است، صورت بگیرد.‌ دو هفته پیش به اتفاق آیت‌الله توسلی و امام جمارانی مسافرتی به قم داشتیم و خدمت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی رسیدیم. ایشان نسبت به این مساله بسیار حساس و معتقد بودند که ما باید از همه‌ی توان و ظرفیت برای جلوگیری از این فجایا استفاده کنیم و حتی تعابیری داشتند از این قبیل که "همه ما در قبال این مساله مسوولیم و باید پیگیر مساله باشیم. درمیان همه کسانی که می‌توانند این مساله را دنبال کنند خاتمی به دلیل موقعیتی که در سطح بین‌المللی دارد وهم‌چنین به دلیل علقه و علاقه شخصی، شخص مناسبی هستند که از طرف مرجعیت دینی و حوزه‌های علمیه برای این مساله تعیین شوند و ایشان هم پیگیری کنند". ایشان هم‌چنین تاکید داشتند که این مساله از جایگاه نهاد دینی و به عنوان خواست علما و مراجع دین توسط خاتمی دنبال شود.»

موسوی لاری گفت:« آیت‌الله خراسانی تعابیری هم نسبت به خاتمی داشتند که خداوند به ایشان موقعیتی داده که به دلیل ارادت به مادرشان فاطمه زهرا(س) و این‌که حرف ایشان در دنیا شنیده می‌شود و خوب است که با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی تماس بگیرند و این مساله را به عنوان خواست علما و مراجع منعکس کنند. ایشان اصرار داشتند خواستی که مطرح می‌کنم خواست علمای نجف و خواست خودم است و طبعا هریک از علما هم که با آن‌ها صحبت شود، همه آن‌ها علاقه‌مند هستند که این کار انجام شود.»

وی افزود:« در همان سفر خدمت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی هم رسیدیم که ایشان هم بر این مساله تاکید کردند که باید این کار هر چه سریع‌تر دنبال شود و خاتمی باید به عنوان کسی که مورد اعتماد مراجع است و جایگاه مناسبی در سطح بین‌المللی دارد این مساله را دنبال کند. تاکید ایشان این بود که دراین زمینه هرنوع حمایتی که لازم باشد انجام خواهیم داد. ایشان اظهار داشتند که خودشان حاضرند که با سایر علما در این‌باره صحبت کنند.»

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در ادامه با اشاره به دیدار با آیت‌الله العظمی صانعی نیز گفت: « ایشان هم از این مساله بسیار استقبال کردند و معتقد بودند حوزه‌ی علمیه باید به طور کامل از این عمل پشتیبانی کند. معتقدیم که خاتمی مناسب است به دلیل آن‌که در داخل و خارج از مرزها مقبولیت دارد و شاید با پیگیری ایشان و حمایت مراجع تقلید بشود برای این معضل چاره‌اندیشی کرد. در دیدار با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نیز ایشان فرمودند این مساله حتی اگر احتمال ضعیفی هم نسبت به تاثیر آن بدهیم لازم است پی‌گیری شود؛ البته نکاتی را هم تذکر دادند که خوب است همه‌ی جوانب در نظر گرفته شود و با دولت قانونی عراق هم تبادل نظر و هماهنگی شود و آقای خاتمی حتما با دولت عراق هم هماهنگی‌هایی داشته باشند که ما هم تذکرات را به آقای خاتمی منتقل کردیم.»

وی تصریح کرد:« در دیدار آقای شهرستانی نماینده‌ی آیت‌الله العظمی سیستانی در قم هم ایشان گفتند همان‌طور که آیت‌الله وحید خراسانی فرمودند این خواسته خواسته‌ی آیت‌الله العظمی آقای سیستانی است وآنچه که از طرف آیت‌الله العظمی وحید خراسانی گفته شده از طرف آقای سیستانی هم است و آقای سیستانی هم بر این مساله تاکید دارند. در دفتر آیت‌الله سیستانی وقتی که با آقای شهرستانی صحبت می‌کردیم ایشان اظهار داشتند اگر که کمی فرصت دارید می‌توانید با مهمانانی که از عراق آمده‌اند دیداری داشته باشید که امام جمعه کربلا که تولیت حرم مطهر حضرت ابی‌عبدالله و حرم حضرت ابوالفضل(ع) را برعهده دارد با جمعی آمده بودند که نگرانی شدیدی از حوادث گذشته و هم‌چنین دغدغه‌هایی نسبت به آینده داشتند و نگران تسری این حوادث به سایر اماکن مقدسه بودند. آن‌ها شرح مفصلی از اتفاقات عراق را گفتند و هم‌چنین دغدغه‌ها‌شان را نسبت به آینده بیان کردند و در واقع آن‌ها هم می‌خواستند که این مساله را با مسوولان و تاثیرگذاران جمهوری اسلامی مطرح تا آنان به کاهش این آلام کمک کنند.»

موسوی لاری ادامه داد:«‌ بنابراین در آن روز تا فرصتی که بود خدمت این بزرگواران رسیدیم بنا بود که با سایر مراجع هم دیدار کنیم که برخی از مراجع از جمله آیت‌الله بهجت و آیت‌الله زنجانی در مسافرت مشهد بودند. با آیت‌الله مکارم شیرازی نیز دیداری برای روز بعد داشتیم که متاسفانه به دلیل مشکلی که برای بعضی از اعضای ما به وجود آمد این دیدار به بعد موکول شد. البته آیت‌الله مکارم شیرازی به مشهد مشرف شدند که امیدواریم شرایطی پیش آید که موضوع را خدمت ایشان بیان کنیم. بالطبع همان‌طور که حضرات آیات عظام آقایان اردبیلی و وحید خراسانی مطرح کردند اصل مساله دغدغه همه علما، مراجع و متدینان است و این خواسته خواسته همگان است. به تعبیر آیت‌الله وحید، حوزه‌ی علمیه‌ی نجف، شخص سیستانی و فیاض هم خواسته‌شان همین بود و امیدواریم که خاتمی بتواند با انتقال این خواست‌ها و با ماموریتی که از طرف این بزرگواران به وی داده شده به عنوان فردی که آن‌ها احساس می‌کنند می‌تواند این مساله را دنبال کند، قدمی در این راه بردارد؛ گرچه راه پردردسر و دشواری است و بالطبع رسیدن به نقطه مطلوب به این سادگی نیست. چرا که یک طرف ماجرا کسانی هستند که به هیچ اصلی از اصول پایبند نیستند. این‌که سازمان‌ها، مجامع بین‌المللی و شخصیت‌های ذی‌نفوذ و اثرگذار بتوانند در این راه همراهی کنند و جلوی تکرار این حوادث را بگیرند جای امیدواری هست اما نمی‌توانیم مدعی شویم که قطعا همه آنچه می‌خواهیم اتفاق خواهد افتاد.»

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان این که بعد از انتقال دیدگاه مراجع تقلید به آقای خاتمی، ایشان برای پیگیری مساله مصمم‌تر شدند، به خبرنگار ایسنا گفت:« قدم‌های اولیه‌ای برداشته شده و نامه‌هایی برای دبیر کل سازمان ملل متحد، دبیران سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و برخی شخصیت‌های ذی‌نفوذ بین‌المللی و اسلامی نوشته شده و با آن‌ها تماس‌هایی گرفته شده است. امیدواریم که این اعتماد مراجع و امید آن‌ها به این پی‌گیری‌ها و معنویت اولیای نعم ما یعنی اهل بیت پیامبر(ص) کمک کند که ان‌شاءالله تلاش‌های خاتمی به نتیجه برسد و تاثیرگذار باشد، هم نسبت به آلامی که مسلمانان در عراق متحمل می‌شوند و هم نسبت به فجایعی که به عتبات عالیات وارد شده ان‌شاءالله بتوان قدم‌های جدی برداشت.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال به نامه‌ها پاسخی داده شده، اظهارداشت:« فعلا آقای خاتمی پیگیر این مساله و در تماس با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی است و از همه مهمتر با دولت عراق هم مساله را در میان گذاشتند تا با همکاری و همفکری نوری المالکی، نخست‌وزیر دولت قانونی عراق مساله را پیگیری کنند. نتایج تا این لحظه دریافت نشده است و به محض دریافت قطعا از طریق دفتر آقای خاتمی به اطلاع عموم خواهد رسید.»

لاری در ادامه با اشاره به فتوای علمای وهابیت عربستان در تخریب اماکن مقدسه عراق گفت:« اهل بیت پیامبر(ص) همواره مورد احترام شیعه و سنی بوده وهستند و هیچ‌کس در کسوت دفاع از دین پیامبر اهانت به ساحت اهل بیت را روا نمی‌دارد. تخریب اماکن مقدسه قطعا از طریق فتوای رسمی علمای مسلمان صورت نخواهد گرفت و درباره آن چه سایت‌ها درباره برخی افراد که گفته می‌شود صاحب فتوا در میان اهل سنت هستند، نوشته‌اند، معتقدم که این فتوا هنوز قطعی نیست و نمی‌شود آنرا باور کرد و ثانیا اگر هم باشد به یک فرقه معدود کوچک که به نظر ما فرقه فراگیری نیست و اهل سنت به صورت عام قطعا با آن‌ها همراه نخواهند بود، برمی‌گردد؛ اما آن چه اتفاق افتاده تخریب حرمین عسگرین بوده و تهدیدی که نسبت به سایر عتبات می‌شود از ناحیه کسانی است که ما فکر می‌کنیم بیشتر عناصر سیاسی هستند تا عناصر مذهبی و انگیزه‌های مرتجعانه پشت این مساله است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که علما و مردم عادی اهل سنت اهانت به اهل بیت و تخریب قبور آنان را جایز می‌دانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات