تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۴۹۵۰۶
واشنگتن پرده‌ها را کنار زد

استیصال آمریکا در بحران سوریه اوباما مجوز قتل‌عام داد


رئیس جمهور آمریکا با امضای فرمانی محرمانه از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دیگر سازمان های مشابه آمریکایی خواست بیش از پیش با گروه های تروریستی مسلح همکاری کند.
به گزارش خبرگزاری ها، باراک اوبا در فرمانی محرمانه خواستار حمایت از تروریست های مسلح در سوریه شد.
این اقدام پس از آن انجام می شود که آمریکا و متحدانش موفق نشدند تحریم های سخت تری را در ماه ژوئیه در شورای امنیت سازمان ملل علیه دولت بشاراسد رئیس جمهور سوریه تصویب کنند.
این فرمان که در هماهنگی کامل با ترکیه، قطر و عربستان سعودی صادر شده به سیا و سازمان های مشابه اجازه می دهد از نیروهای مسلح که تنها هدفشان براندازی نظامی سوریه است حمایت کنند و کمک ها، سلاح ها و تجهیزات مورد نیاز خود را از فرماندهی مخفیانه ای که ترکیه و متحدانش راه اندازی کرده اند دریافت کنند.
این پایگاه موسوم به «نرو سنتر» در شهر آدانای ترکیه واقع شده است. شهر آدنا محلی است که پایگاه هوایی اینجرلیک که مقر نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود در آنجا قرار دارد.
ارتش و سازمان اطلاعاتی آمریکا در این پایگاه حضور قابل توجهی دارند.
طیف کمک های واشنگتن به شورشیان و گروه های تروریستی در سوریه، امور گسترده ای از جنبه های مالی و غیرمالی را در برمی گیرد.
وزارت خارجه آمریکا اخیرا از کمک 25 میلیون دلاری خود که از آن به عنوان کمک غیر مرگبار یاد کرده به مخالفان سوری خبر داده است.
این در حالی است که تحلیلگران منطقه اظهار داشتند اوباما با تصویب این فرمان علنا با گروه القاعده برای براندازی نظام سوریه به توافق رسیده است. ناظران سیاسی می گویند فرمان اوباما در واقع دادن مجوز به تروریست ها برای قتل عام مردم سوریه است.
تحلیلگران سیاسی دستور اخیر اوباما را ناشی از شکست و استیصال کاخ سفید در بحران سوریه ارزیابی می کنند. آنها معتقدند که اوباما با این دستور در واقع نقش خود را در قتل عام مردم سوریه علنی کرده است.
در همین رابطه شرکت امنیتی بلک واتر آمریکا به منظور آموزش گروه های مسلح تروریستی علیه دولت سوریه، اردوگاه های نظامی در منطقه مرزی ترکیه برپا کرده است.
در گزارشی که روزنامه ایدینیک ترکیه منتشر کرده آمده است، عوامل بلک واتر در منطقه مرزی ترکیه فعال و مزدوران این شرکت از طریق استان حتای این کشور در حال نفوذ به سوریه هستند.
نیروهای امنیتی سوریه در شهر حمص نیز گفته اند، سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و بلک واتر در ناآرامی ها در سوریه دخالت دارند.
از سوی دیگر کوفی عنان از سمت خود به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد کناره گیری کرد. عنان در بیان استعفای خود گفت، من تمام حمایتی را که شایسته این سمت بود دریافت نکردم و اختلافات زیادی در جامعه جهانی درباره این ماموریت وجود داشت.
عنان در پاسخ خود در مورد انتخاب شخص دیگری به جانشینی اش گفت: دنیا پر از آدم های دیوانه ای مثل من است، به همین علت تعجب نکنید اگر دیدید بان کی مون موفق شد یک نفر دیگر را پیدا کند که جانشین من شود و این فرد شاید بتواند عملکرد بهتری از من داشته باشد.
بان کی مون نیز که پیشتر از استعفای کوفی عنان خبر داده بود، ضمن تشکر از وی تأکید کرد که رایزنی ها با اتحادیه عرب را برای تعیین جانشین عنان به صورت سریع دنبال می کند.
وزارت خارجه سوریه با ابراز تأسف از استعفای کوفی عنان اعلام کرد، دولت ها هیچ گاه نیت صادقانه ای برای کمک به سوریه در عبور از بحران نداشته و تلاش کرده اند از طریق حمایت از گروه های تروریستی مسلح و پناه دادن به آنها طرح عنان را با مشکل مواجه سازند.
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با ابراز تأسف از استعفای کوفی عنان تأکید کرد، از نظر چین، جامعه جهانی برای حل و فصل کامل مسئله سوریه باید بر راه صحیح سیاسی پافشاری کنند.
همچنین وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، از پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره سوریه که توسط تعدادی از کشورهای عربی پیشنهاد شده حمایت نمی کند چرا که آن را مغایر با اساسنامه سازمان ملل متحد می داند.
از حلب نیز خبر می رسد که ارتش آماده آغاز عملیات گسترده علیه تروریست ها شده است.
یک مقام نظامی سوریه در این باره گفت، نیروهای ویژه و تجهیزات جدید در راهند تا تحرکات ارتش سوریه در شهر حلب برای مقابله با تروریست ها افزایش یابد.
نیروهای ارتش اکنون در دو منطقه اصلی شهرحلب یعنی اتوبان حمدانیه و مدرسه نیروی پیاده در حی النیرب مستقر شده اند.
نیروهای سوری در حلب دست کم 150تروریست را طی روزهای اخیر کشته و تعداد زیادی را دستگیر کرده اند.
سربازان سوری خسارات سنگینی به تروریست ها در شهر حمص اطراف دمشق وارد کرده و شهر ریف نیز به طور کامل از وجود تروریست ها پاکسازی شده است.
همچنین در ادامه درگیری ها بین افراد مسلح و نظامیان دولتی در شهر حلب، ارتش سوریه سامانه مخابراتی شورشیان مسلح را که ترکیه در اختیار آنها گذاشته بود منهدم کرد.
شاهدان عینی در شهر حلب اظهار داشتند صدای انفجار و درگیری از سمت فرودگاه واقع در 30 کیلومتری شمال غرب حلب به گوش می رسد و نیروهای سوری مشغول پاکسازی فرودگاه از وجود تروریست ها هستند.
از سوی دیگر وزیر دفاع سوریه اعلام کرد، جنگی که ارتش سوریه وارد آن شده سرنوشت ساز است و ارتش سوریه طرح دشمنان برای تقسیم کشور را ناکام خواهد گذاشت.
اعزام تفنگداران روسیه به سوریه
روسیه 3 ناوجنگی بزرگ خود را به همراه شماری از نیروهای تفنگدار به بندر طرطوس سوریه اعزام می کند.
به گزارش العالم، یک منبع آگاه در ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد، مسکو تصمیم دارد 3 ناوجنگی بزرگ خود را به پایگاه روسیه در بندر «طرطوس» سوریه اعزام کند.
این منبع خاطرنشان کرد، ناوهایی که اکنون در دریای مدیترانه مستقر هستند اوایل هفته آینده به بندر طرطوس خواهند رسید. در هر کدام ازاین کشتی ها حدود 120 نیروی تفنگدار دریایی مستقر هستند.
هنوز مأموریت این گروه از نیروها اعلام نشده است، با این حال روسیه قبلا نیز از تصمیم خود برای اعزام نیرو به سوریه برای حمایت از نظامیانش در پایگاه این کشور در بندر طرطوس خبر داده بود .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات