تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۵۰۱۷۱
تشدید خطرات امنیتی در فضاهای اطلاعاتی و سایبری

جاسوسانی با یونیفرم مجازی


علیرضا حسنیه
عصر ارتباطات دنیا را ملزم به استفاده از تکنولوژی های جدید ساخته است.
تکنولوژی هایی که سعی در تسهیل زندگی و افزایش کیفی رفاه جوامع دارند. هر روز در بازار فناری محصولی جدید ارائه می شود که توانایی های بسیار بیشتری از مدل های قبلی دارد. شاید تنها چند سال پیش برخی از همین ابزارهای فناورانه جدید را تنها در خیال باید تجسم می کرد اما اکنون استفاده از این لوازم حتی در جوامع کمتر توسعه یافته نیز در حال عادی شدن است.
از سوی دیگر پیشرفت های اطلاعاتی و فناوری موجب شده است تا دولت ها درصدد ارائه خدمات خود از طریق فضای مجازی باشند. همه ما احساس راحت تری داریم و قتی که بتوانیم به جای ساعتها پیمودن راه و در صف ماندن کارهای روزمره خود را از گوشه اتاقمان انجام دهیم و وقت بیشتری را به خانواده اختصاص دهیم. در سالهای اخیر این رویاها تبدیل به واقعیت هایی شده اند که روز به روز بر کیفیت و مخاطبان آنها افزوده می شود اما در این میان یک نکته نیز بسیار حائز اهمیت است و آن مسئله امنیت است!
شاید این نوع نگاه اندکی بدبینانه به نظر می رسد اما به هرحال برخی ار کارشناسان و صاحب نظران بر این باور هستند که هرچه میزان نفوذ فضاهای اطلاعاتی و سایبری در جوامع افزایش می یابد امنیت فردی و اجتماعی نیز بیشتر به خطر می افتد. اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم.
امروز بسیاری از ایرانی ها اطلاعات کاملی را از خود در بسیاری از سامانه های اطلاعاتی به امانت گذاشته اند . از اپراتورهای تلفن های همراه گرفته تا بانک ها و... دارای داده های اطلاعاتی بسیار وسیعی هستند که این اطلاعات در صورت افشا می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. همین چند وقت پیش بود که شاهد افشای اطلاعات رمز عابربانک ها بودیم و پس از آن بانک ها مجبور شدند تا از کاربران خود بخواهند که رمز های خود را تغییر دهند. البته این مثال ها مثال های ساده ای هستند و مسئله امنیت در فضاهای اطلاعاتی وسایبری بیش از اینها اهمیت دارد.
امروز می توان این احتمال جدی را مطرح کرد که بسیاری از ابزارهای اینترنتی که ما از آنها استفاده می کنیم می تواند به نوعی یک تهدید جدی علیه امنیت باشد. مثلا آیا می توان گفت که سرویس هایی مانند یاهو و گوگل تحت نظارت برخی دستگاه های جاسوسی نیستند؟ آیا می توان به سرویس هایی مانند شبکه های اجتماعی اعتماد کرد و داده ها و اطلاعات شخصی را در آنها به امانت گذاشت؟! آیا همه تبلت ها امن هستند و از اطلاعات ما محافظت می کنند؟اینها تنها چند سئوال است و در این زمینه می توان موارد بسیار زیادی را مطرح نمود.
البته تهدیدات در فضای مجازی و اطلاعاتی تنها به مسئله ورود هکرها و یا سارقان ختم نمی شود بلکه امروز شاهد یک نوج جنگ جدید اطلاعاتی ، مخابراتی و سایبری علیه کشورمان هستیم که باید به شدت نسبت به آن حساس و هوشیار بود و مسائل را با بدبینی و شکاکی مورد مطالعه قرار داد.
شاید اینکه چند وقت پیش از سوی مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد و یا اینکه در سال جدید قرار است رشته امنیت فضای مجازی یا فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه عالی دفاع ملی ایجاد شود و یا صحبت های مکرر سردار جلالی در خصوص مسئله امنیت در فضای مجازی نشانه هایی باشد از اینکه کشور به صورت جدی در حوزه امنیت فضاهای مجازی فعال شده است و گام های موثری نیز در حال برداشته شدن است.
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل و مسئول قرار گاه دفاع سایبری است .جلالی با اشاره به اینکه نزدیک 9 ماه است که این قرار گاه تشکیل شده است گفت علت تشکیل آن این بوده که تهدید های فضای مجازی و سایبری از مسائل جزئی و سیاسی به سمت مسائل دولتها و حکومت ها رفته است.چلالی اضافه کرد با توجه به گسترش فضای سایبری حوزه عمل این تهدیدات مراکز حیاتی و حساس کشوری مثل مراکز هسته‑ای، دفاعی ، انرژی و اقتصادی هستند که طبیعتا وقتی تهدید متوجه این مراکز باشند امنیت یک کشور مورد تهدید قرار گرفته است و نیاز به دفاع دارد و دفاع در برابر این تهدید نیز ابتدا با مقاومت سازی و بر طرف کردن آسیب پذیریها شروع می شود.
در این میان اما به نظر می رسد که اصلی ترین راهکار برای مقابله با هجمه های سایبری دشمنان و همچنین تامین امنیت فضاهای مجازی و اطلاعاتی حرکت کردن به سمت بومی گرایی است. به هر تقدیر بخش عمده ای از خطرات امنیتی در حوزه فضاهای مجازی و اطلاعاتی به استفاده از نرم افزارها و یا سخت افزارهای دشمنان بازمی گردد.نرم افزارهایی که به هر تقدیر با قیمت های بسیار نازلی در کشور ما به فروش می رسند و دشمنان نیز در تحویل آنها به ایرانی ها هیچ محدودیتی ندارند در حالی که مثلا برای ورود یک ماشین صنعتی ابتدا باید معلوم شود که این ابزار استفاده دوگانه دارد یا خیر!پس می توان نتیجه گرفت که مسال امنیت فضاهای مجازی و امنیتی یک مسئله بسیار مهم و کلیدی است.
البته این تصور که نمی توان امنیت را در این چنین فضاهایی برقرار کرد و از حریم خصوصی افراد دفاع نمود اشتباه است اما به هر تقدیر لازم است که مسئولین و حتی خود مردم دقت نظر بیشتری را در خصوص مساله امنیت در فضای مجازی داشته باشند و بی دلیل به هر سایت و یا پایگاه اینترنتی اطمینان نکند.
در این میان آغاز روند بومی سازی در فضای مجازی نیز نقش بسیار حائز اهمیتی دارد که خوشبختانه آغاز شده است و طرح هایی همچون اینترنت ملی و یا سرویس ایمیل داخلی از جمله مواردی است که می تواند نشانگر برنامه و عزم مسئولین برای تقویت مسئله امنیت در فضای مجازی باشد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات