صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۵۰۷۲۷

پشت پرده مذاکره با آمریکا


آرش طهماسبی

مسئله مذاکره با آمریکا در چند هفته گذشته در حالی مطرح شد که چند روز پیش فریادهای ضد آمریکایی دوباره در مقابل لانه سابق جاسوسی واشنگتن در تهران تازه تر و بلند تر از همیشه به گوش می رسید. مسئله مذاکره با آمریکا در حالی مطرح شد که نه تنها هیچ تغییری در سیاست های کاخ سفید نسبت به ایران ایجاد نشده است بلکه خود آمریکایی ها صراحتا اعلام می کنند که همچنان به دنبال افزایش فشارها بر تهران هستند تا به هر نوع مانع از افزایش قدرت ایران شوند. از این روست که به نظر می رسد هدف اصلی رسانه های غربی از طرح برخی مطالب در خصوص ارتباط میان تهران و واشنگتن اثر گذاری بر فضای داخلی کشور ما و به نوعی افزایش اختلاف نظر ها و جدل هاست. در همین خصوص مهدی فضایلی نیز بر این نکته تاکید دارد که ما نباید فریب این نوع از جنگ رسانه ای و روانی غربی ها را بخوریم چرا که آنان به دنبال تاثیر گذاری بر فضای داخلی کشور ما هستند.
 متن ذیل خلاصه و چکیده گفتگو مهدی فضایلی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص طرح موضوع مذاکره با آمریکا در هفته های اخیر است که از مد نظرتان خواهد گذشت.

مهدی فضایلی در گفتگو با خبرنگار روزنامه رسالت با اشاره به اینکه موضوع رابطه ایران و آمریکا یک موضوع پرسابقه است تاکید کرد: نوع برخورد و مواضع آمریکا با انقلاب اسلامی به دلیل نوع نگاه ایران به اسلام به عنوان یک مکتب الهام بخش و موثر در صحنه اجتماع است. وی نظام آمریکا را یک نظام طاغوتی بر اساس آموزه های قرآن دانست و افزود: این نظام طاغوتی با نظام جمهوری اسلامی اختلاف مبنایی دارد و همین اختلاف مبنایی نیز موجب شده است تا هیچ نوع رابطه ای بین این دو برقرار نشود. وی همچنین با تاکید بر اینکه البته رابطه با آمریکا از طرف ایران حرمت ابدی ندارد افزود: اگر رفتار آمریکا به نوعی باشد که در یک چارچوب حاضر به پذیرش عزت و مصلحت نظام ایران باشد
می توان به مذاکره نیز فکر کرد اما شرایط تحقق چنین فرضی آن‌قدر سخت است که مذاکره با آمریکا را تقریباً محال کرده است. وی با اشاره به اینکه موضوع رابطه میان ایران و آمریکا آن‌قدر مهم است که هر از چندگاهی سوژه رسانه ها شود و حتی برخی احزاب و گروه ها در ایران و آمریکا به آن اشاره کنند خاطرنشان نمود: البته در مقطع فعلی مسئله مذاکره میان ایران و آمریکا که از سوی غربی ها مطرح شده است برای تاثیرگذاری بر روی مسائل داخلی ماست و ما باید با هوشمندی تمام جوانب این موضوع را سنجیده و متناسب با شرایط اقدام نماییم.

وی در خصوص اهداف آمریکایی ها از طرح دوباره مسئله مذاکره در فضای رسانه ای نیز افزود: آنان چندین هدف را از طرح چنین مباحثی پیگیری می نمایند که ابتدایی ترین آن به مسئله رقابت انتخاباتی آمریکا باز می گردد. مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس در این خصوص توضیح داد: اکنون و در فضای انتخاباتی آمریکا دولت اوباما تلاش می کند تا این‌گونه القا نماید که فشارها علیه تهران جواب داده است و ایران حاضر به مذاکره با آمریکا شده است و عملا در حال عقب نشینی است. وی یکی دیگر از اهداف آمریکایی ها از طرح مسئله مذاکره را نیز شکستن وجهه الگویی ایران اسلامی در نظر ملت های مسلمان دانست و افزود: ایران بیش از سه دهه است که در مقابل آمریکایی ها ایستادگی نموده است و آنها درصدد هستند تا به هر نوعی نشان دهند که ایران نیز در نهایت مجبور می شود که با آمریکا مذاکره کند و به خواسته های آنان تن در دهد.

وی همچنین اثر گذاری بر فضای داخلی کشور را یکی دیگر از اهداف آمریکایی ها دانست و گفت: کاخ سفید یک تحلیل اشتباه در خصوص فضای سیاسی ایران دارد که بر اساس آن جمع کثیری از ملت ایران موافق با مسئله مذاکره با آمریکا هستند و آنان با تکیه بر همین پیش فرض فکر می کنند که اگر در شرایط فعلی مسئله مذاکره را مطرح کنند این موضوع می تواند موجب اعتراض همان جمعیت کثیر! به نظام شود و پس از آن جریان های سیاسی نیز وارد این بحث شوند و به اختلافات دامن بزنند و لذا ما باید دقت کنیم که فریب بازی رسانه ای آنها را نخوریم.

مهدی فضایلی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نیز اشاره کرد و با انتقاد از برخی ادعاها که این حرکت را به گروهی از چپ ها منتسب می کند خاطرنشان کرد: شاید اولین جرقه های این اقدام از سوی برخی گروه های چپ زده شد اما این افراد در پی آن بودند که در عرض چند روز سفارت را به آمریکا پس دهند اما با ورود امام خمینی (ره) به این قضیه و تعبیری که ایشان در این خصوص دارند که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا انقلاب دوم بود دیگر این اقدام از حیطه گروه های سیاسی بیرون آمد و تبدیل به یک اقدام انقلابی ملی شد که نماد استکبار ستیزی ملت ایران است و متعلق به هیچ گروه سیاسی خاصی نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی در تعلیل اینکه چرا همین گروه های دوم خردادی که در اوایل ضدیت شدیدی با آمریکا داشتند امروز مایل ترین افراد به مذاکره با آمریکا هستند نیز گفت: این چرخش سیاسی به سست بودن مبانی فکری ، اعتقادی و سیاسی این افراد باز می گردد. فضایلی در این خصوص توضیح داد:وقتی مبانی فکری فرد یا گروهی با اسلام ناب فاصله پیدا می کند این افراد با توجه به شرایط و امواج فکری دچار اعواجاج می شوند به نوعی که همین گروه های به اصطلاح چپ آن زمان تحت تاثیر دیدگاه های مارکسیستی ضد آمریکا شدند اما پس از چند دهه و تحت تاثیر تفکرات حلقه کیان رویکردها تعامل با غرب را در دستور کار خود قرار دادند. وی در این خصوص به گروهک تروریستی منافقین نیز اشاره کرد و گفت:منافقین نیز در اوایل خیلی ضد آمریکایی بودند اما سرانجام به خدمت آمریکا درآمدند. فضایلی در بخش دیگری از این گفتگو به نوع رویکرد دو دولت احمدی نژاد در خصوص آمریکا اشاره کرد و گفت: ما شاهد یک انعطاف و چرخش در رویکرد آقای احمدی نژاد هستیم و ایشان از ادبیات سخت و تهاجمی خود علیه آمریکا اندکی فاصله گرفته است و ادبیات ملایم تری را استفاده می کند. وی در خصوص این مسئله که آیا دولت دهم از مواضع ضد استکباری خود عدول کرده است گفت: به نظر من قضاوت در این زمینه کار بسیار دشواری است و برداشت من این مسئله که شما مطرح کردید نیست که دولت به دنبال مذاکره با آمریکاست.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات