صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۵۱۰۳۸

توسل آل سعود و آل خلیفه به حربه تفرقه های دینی

در ارزیابی تحولات بحرین و عربستان می توان گفت که تحرکات جدید آل خلیفه و آل سعود برای سرکوب مردم، نشانگر عمق گرفتن انقلاب مردمی در این کشورها است که سران این کشورها و متحدان غربی آنها را به شیوه های جدید سرکوب سوق داده است در حالی که سیاست تفرقه افکنی، محور اصلی تحرکات دشمنان مردم بحرین و عربستان را تشکیل می دهد؛ امری که ....

پایگاه بصیرت:مردم بحرین و عربستان که از انحصار قدرت و نیز عدم توجه دولتمردان به خواسته های مردمی به ستوه آمده بودند قیامی سراسری را علیه آل خلیفه و آل سعود آغاز کردند. خواست آنها تغییرات در ساختار سیاسی و اجتماعی، بهبود اوضاع اقتصادی، اجرای اصول دینی در کشورشان به ویژه توجه به اصل وحدت میان شیعه و سنی، دوری دولتمردان از غرب و صهیونیست ها به عنوان دشمنان اصلی جهان اسلام، رویکرد به جبهه مقاومت به عنوان مولفه ای برای رسیدن به وحدت و کرامت اسلامی و احیاگر جایگاه جهان اسلام در عرصه جهانی و... بوده است. با وجود آنکه حرکت های مردمی در قالبی مسالمت آمیز بوده به گونه ای که پس از 20 ماه حتی یک بار نیز از سلاح در برابر نیروهای امنیتی استفاده نشده، اما آل خلیفه و آل سعود برای حفظ قدرت انحصاری و تحقق خواسته های غرب، با مطالبات مردمی مقابله کرده اند. با وجود، تمام تحرکات صورت گرفته از سوی سران بحرین و عربستان، حرکت های مردمی نه تنها متوقف نگردیده، بلکه هر روز ابعاد گسترده تری به خود گرفته است.در باب تحولات بحرین و عربستان مشاهده می شود که سران این کشورها موازنه های جدیدی را برای سرکوب مردم در پیش گرفته اند که نشانگر عمق هراس آنها از بیداری اسلامی جاری در کشورشان است.

الف) بخشی از طراحی های جدید سران آل خلیفه و آل سعود را اجرای طرح محاصره مناطق حساس تشکیل می دهد. در بحرین نمود این رفتار را در منطقه العکر می توان مشاهده کرد. در عربستان نیز آل سعود منطقه قطیف را تحت محاصره نیروهای امنیتی قرار داده اند که مانع از رفت وآمد آزاد مردم می شود. نکته مهم اینکه اکثریت جمعیت مناطق مذکور بحرین و عربستان را شیعیان تشکیل می دهد.

ب) بهره گیری از ایجاد فضای ناامنی، بعد دیگر این تحرکات است. در بحرین همزمان در چندین منطقه از جمله در منامه، پایتخت، چندین انفجار روی داد در حالی که دستگاه های اطلاعاتی آل خیلفه ابتدا انقلابیون و سپس حزب الله لبنان را عامل این انفجارها معرفی کردند. در عربستان نیز انفجارهای مشکوک در ریاض و مکه روی داد که ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت. آنجا نیز آل سعود تلاش کرد تا معترضان به سیاست هایش را عامل این ناامنی ها معرفی کند و حتی تعدادی را نیز محاکمه کرد.نکته مهم آنکه در این ناآرامی ها آل خلیفه و آل سعود تلاش کردند تا چنان وانمود کنند که شیعیان برای انتقام گیری از اهل سنت این ناآرامی ها را رقم زده اند.

ج) مرحله مهم اقدامات آل خلیفه و آل سعود را طرح اخراج معارضان با محوریت شیعیان تشکیل می دهد. بر اساس گزارش های منتشره، دادگاه فرمایشی آل خلیفه ده ها شیعه را به جرم های واهی لغو تابعیت و به خارج از بحرین تبعید کرده است. این روند به صورت پنهانی در سال های گذشته صورت گرفته؛ اما اکنون ابعاد آشکارتری به خود گرفته و به جزئی از قوانین بحرین مبدل شده است. در عربستان نیز با همین عناوین، اخراج شیعیان به بهانه معارض بودن ابعاد گسترده ای گرفته است. این اقدامات در حالی صورت گرفته که بسیاری این تحرکات را نه برای برقراری امنیت، بلکه اقدامی برای ایجاد فضای بحرانی هدایت شده در این کشورها جهت حفظ قدرت آل خلیفه و آل سعود و توجیه سرکوب گری ها می دانند. آل خلیفه و آل سعود که نتوانسته اند وحدت مردم را متزلزل سازند، اکنون با سه مولفه محاصره مناطق شیعه نشین، انجام انفجار در مناطق سنی نشین با اتهام زنی به شیعیان و نیز اخراج شیعیان از کشور برآنند تا طرح شکاف میان مردم را اجرایی سازند. آنها درصددند تا تحولات کشورشان را نه برگرفته از اعتراض های مردمی به سیاستمداران، بلکه برگرفته از اختلاف های قومی و دینی اعلام دارند تا بتوانند توجیه کننده اقدامات سرکوب گرایانه آنها باشند. آنها می خواهند تا سرکوب مردم را از ماهیت حقوق بشری خارج کنند و به آن رنگ امنیتی بدهند تا از بازخواست جهانی به دور باشند.نکته مهمی که در این فرایند مشاهده می شود آن است که تفرقه افکنی میان شیعه و سنی از اهداف اصلی غرب است و به نوعی می توان گفت که آل خلیفه و آل سعود خواسته یا ناخواسته در بازی غرب گرفتار شده و به مجریان طرح های ضداسلامی آنان مبدل شده اند. غرب با بهره گیری از آنها به دنبال ایجاد شکاف در میان کل جهان اسلام است. امری که برخی دیگر از متحدان منطقه ای آمریکا نظیر قطر و امارات نیز آن را اجرا می کنند چنانکه گزارش های منتشره، از اخراج هدفمند شیعیان از این کشورها حکایت دارد.

در کلام آخر در ارزیابی تحولات بحرین و عربستان می توان گفت که تحرکات جدید آل خلیفه و آل سعود برای سرکوب مردم، نشانگر عمق گرفتن انقلاب مردمی در این کشورها است که سران این کشورها و متحدان غربی آنها را به شیوه های جدید سرکوب سوق داده است در حالی که سیاست تفرقه افکنی، محور اصلی تحرکات دشمنان مردم بحرین و عربستان را تشکیل می دهد؛ امری که مردم این کشورها با تأکید بر حفظ وحدت میان شیعه و سنی برای رسیدن به حقوق شان شکست زودهنگام این توطئه ها را رقم زده اند و راه رسیدن آنها به حقوق واقعی شان هموارتر شده است.

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات