تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۵۱۸۶۹
5 شهریور 1386: گفته‌های حسن روحانی درباره دولت، پول نفت، انتخابات و مشکلات اقتصادی

سلامت انتخابات کافی نیست، احساس سلامت نیاز است


محمدحسین روانبخش
گروه سیاسی ـ دغدغه و نگرانی پیرامون چگونگی برگزاری انتخابات، چیزی نیست که مربوط به دو سه سال اخیر باشد، اگر چه این روزها توجه بیشتری به این امر می‌شود و حتی از ارائه طرحهایی در زمینه برگزاری انتخابات سخن گفته می‌شود و بارها سخنگوی شورای نگهبان از امکان تغییر نهاد برگزار کننده انتخابات سخن گفته است. بعد از انتخابات سال 1388 تقریبا این موضوع برای همگان مسجل شده که «سلامت انتخابات کافی نیست، احساس سلامت نیاز است» و شاید بر این مبنا است که طرح‌هایی تازه درباره چگونگی برگزاری انتخابات ارائه می‌شود؛ اما جالب اینجاست که این واقعیت در سال 1386 توسط حسن روحانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان شده بود.
وی در 5 شهریور ماه 1386 با تبریک هفته دولت و با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی، باهنر و تمام شهیدانی که در راه انقلاب و دفاع مقدس خون خود را در راه اعتلای کشور و نظام تقدیم کردند در دیدار با شاخه‌های جوانان و دانشجویان برخی از احزاب، گفت: هفته دولت به معنای هفته همه دولت‌ها و نه یک دولت است. متاسفانه در رسانه‌های گروهی در هفته دولت کمتر از خدمات دولت‌های گذشته یاد می‌شود. دولت شهید رجایی، شهید باهنر، مهندس میرحسین موسوی، آقای رفسنجانی، آقای خاتمی‌و دولت نهم، همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران هستند که این دولت‌ها مورد تایید امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده‌اند. خوب است که در هفته دولت از خدمات دولت‌هایی که در طول این مدت برای استقلال نظام و توسعه کشور تلاش کرده‌اند، یاد شود.
البته طبیعی است که درباره هر دولتی انتقادات و نقدهایی وجود داشته باشد؛ چرا که دولت بی نقص دولت امام زمان(عج) و دولت‌هایی همچون دولت حضرت علی (ع) و پیامبر اکرم(ص) است و در عین حال هر دولتی می‌تواند قابل نقد و انتقاد بوده و ما می‌توانیم از خدمات دولت‌ها یاد کرده و تکریم کنیم. روحانی تصریح کرد: امروز کشور در شرایط خاصی قرار گرفته، شرایطی که از یک طرف امتیازاتی پیش روی ماست و از طرف دیگر مضایقی، که این امتیازات و مضایق را باید در راستای منافع و مصالح ملی و آینده کشور در نظر گرفت.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: باید در رابطه با ایجاد اطمینان برای سلامت و صحت انتخابات در افکار عمومی تلاش کرد و کاری نکرد که مردم در رابطه با آن دچار شک و تردید شوند؛ چراکه تنها امنیت برای جامعه کافی نیست و احساس امنیت نیز نیاز است و همچنین سلامت انتخابات نیز کافی نیست و احساس سلامت انتخابات نیز نیاز است. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که دولت پول دار خوب بوده ولی باید دید که آن پول را در کجا خرج می‌کند؟
اظهار داشت: اتکای بودجه به نفت یکی از نگرانی‌های همه ماست که این خطر بزرگی است که سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که به تایید مقام معظم رهبری و قانون سالانه و چشم انداز که در آن تاکید کرده اتکای ما باید به نفت کمتر شود، عنوان شده است و از سوی دیگر برخی می‌گویند علت سقوط شوروی سابق آن بود که در دورانی نفت گران شد و شوروی بر اساس پول نفت برای کشورش برنامه ریزی کرد و هنگامی که یک دفعه نفت ارزان شد، شوروی سقوط کرد و یا این که برخی دیگر می‌گویند در رژیم شاه که یک دفعه نفت گران شد، شاه نتوانست از آن استفاده کرده و نظام ستمشاهی فروپاشید.
وی ادامه داد: در صورتی که حواس مان نباشد پول نفت خطرناک است و همچون سیلی که آمده و در صورتی که حساب شده این سیل پشت یک سد قرار نگیرد آن سیل همه را می‌برد. روحانی با تاکید بر این که امروز به منطق و کار کارشناسی در بخش اقتصاد و سیاست نیازمندیم، گفت: به دلیل شرایط اقتصادی از یک سو پول نفت فراوان شده و از سوی دیگر حجم نقدینگی بسیاری وارد جامعه می‌شود، که اگر پول نفت داخل بانک مرکزی شده و اجازه دهیم هر دلار آن به حساب دولت واریز شود و پول به جامعه تزریق شود، آنگاه این اتفاق که در طول یک سال نقدینگی به 42 درصد افزایش پیدا می‌کند، رخ می‌دهد و در این صورت تورم و قدرت خرید بالا رفته، کالا گران شده و مشکلات مردم زیاد می‌شود پس امروز به کارشناسان قوی اقتصادی نیازمندیم.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز فشارهای زیادی وجود دارد و برای ما طراحی کرده اند که در این زمینه‌ها نیاز به کار کارشناسی وجود دارد و به طور کلی هیچ مشکلی با شعار دادن در اقتصاد و سیاست خارجی حل نمی‌شود؛ چراکه همان طور که شما برای اداره خانواده می‌توانید برای مدت محدودی با شعار مسائل را حل کنید در آینده نیاز به برنامه ریزی برای حل مشکلات بوده و باید واقعیات را برای اعضای خانواده بازگو کرد و با کار، معضلات را حل کنیم پس در همه امورنیاز به کار کارشناسی وجود دارد.
وی با بیان این که در بحث سیاست خارجی به کار کارشناسی، دقت و برنامه ریزی نیازمندیم، گفت: راه حل تمام این مشکلات انتخاب‌هایی است که پیش‌رو داریم و باید همواره توجه کنیم که همیشه باید نقد دلسوزانه کرد ولی هرگز تخریب نکرد. روحانی با بیان این که نقد آزاد، منطقی، دلسوزانه و برای اصلاح امور مفید و مثمرثمر بوده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که بزرگان شما را تخریب کردند راه این نیست که شما نیز آن‌ها را تخریب کنید؛ بلکه باید برای مردم توضیح داد که تخریب کار درستی نیست و حتی قانون اساسی نیز اجازه نمی‌دهد که به افرادی که اتهاماتی به آنان وارد است در جامعه حرف زده و قانون تاکید می‌کند که در این رابطه قاضی و دادگاه باید تصمیم گیری کنند و حتی قانون اساسی تاکید دارد که در رابطه با فردی که تخلف مرتکب شده و جرم انجام داده افراد حق ندارند که حیثیت و آبرویش را بریزند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات