صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۵۲۲۲۱

دوقطبی سازی کاذب/ مهدى سعیدى

سردمداران دوقطبی سازی انتخابات آتی را باید جریان انحرافی دانست که دوام و بقای خود را در ایجاد جنجال و تنش و تخریب می بینند. رسانه های منسوب به این جریان مدت هاست که تلاش برای القای این دوقطبی سازی را آغاز کرده اند که آخرین و صریح ترین نوشته ...

اختصاصی بصیرت: رقابت های سیاسی متناسب با شرایط سیاسی - اجتماعی هر نظام سیاسی، حالت های مختلفی به خود می گیردد که یکی از مشهورترین آنها حالت دو قطبی است. در این شیوه، طیف ها و گروه های سیاسی حول دو محور مخالف و متضاد گرد هم آمده و به ائتلاف می رسند و برای کسب قدرت، مبارزه می کنند. در رقابت های سیاسی سه دهه گذشته جمهوری اسلامی نیز اغلب رقابت های سیاسی ادوار انتخابات مختلف در قالب رقابت دو قطبی دنبال شده بود.
دوقطبی سازی فضای سیاسی کشور هرچند ممکن است برای احزاب و گروه های سیاسی دستاوردهایی بالاخص در رقابت های سیاسی و انتخاباتی داشته باشد، ولیکن بی شک تبعاتی نیز از آن برای نظام سیاسی و جامعه حاصل خواهد شد که در این میان تجربیات به دست آمده از انتخابات ریاست جمهوری نهم و دهم چندان خوشایند نبوده است. این شیوه وقتی خطرناک می شود که بازی درونی آن به جای برد - برد به بازی برد - باخت و حتی باخت - باخت بدل گردد! بازی های پرشدتی که فضای جامعه را از وضعیتی عقلانی به سوی احساسی - عاطفی تقلیل داده و زمینه های مناقشات اجتماعی و درگیری و آشوب را فراهم می آورد.
از سوی دیگر برخی بازیگران سیاسی حیات، دوام و قوام خود را در قطبی سازی رقابت های انتخاباتی می بینند. این جریان های افراطی رمز فعال شدن پایگاه اجتماعی خود را در همین دوگانه سازی یافته اند، چراکه امید دارند به جای داشتن برنامه ای مشخص، با تخریب رقیب به بسیج نیروها دست یازند.سردمداران دوقطبی سازی انتخابات آتی را باید جریان انحرافی دانست که دوام و بقای خود را در ایجاد جنجال و تنش و تخریب می بینند. رسانه های منسوب به این جریان مدت هاست که تلاش برای القای این دوقطبی سازی را آغاز کرده اند که آخرین و صریح ترین نوشته در این زمینه هفته گذشته در روزنامه ایران با عنوان «مختصات جبهه مخالفان احمدی نژاد» درج شد که در آن نویسنده، جریان اصولگرا را در کنار اصلاح طلبان و فتنه گران و جریان هاشمی و ضدانقلاب و اپوزیسیون در اردوگاه واحدی قرار داده است! و مدعی است که «شاید پر بیراه نگفته باشیم اگر هاشمی رفسنجانی و همراهان همیشگی اش را فرمانده این جبهه بدانیم.»
نوشتار فوق مبتنی بر محور قرار دادن جریان انحرافی در انتخابات آتی شکل گرفته است که همه منتقدان و مخالفان برای نابودسازی آن ائتلاف کرده و حتی اختلافات مبنایی خود را کنار خواهند گذاشت! این در حالی است که جریان انحرافی با پایان یافتن دوره هشت ساله احمدی نچژاد از نداشتن گزینه مناسب شناخته شده ای برای جلب آرای ملت رنج می برد، لذا در صف آرایی انتخابات آتی نقش حاشیه ای و کم وزنی خواهد داشت و چنین تحلیل هایی بیشتر برای القای محوریت و توانایی نوشته می شود.جالب آن است جریان هاشمی نیز که مایل است بار دیگر میدان دار صحنه انتخابات شود، راه حیات سیاسی خود را در شکل گیری این دوقطبی سازی می بیند. شاید دور از حقیقت نباشد که بگوییم طرح شکل گیری دولت وحدت ملی با حضور همه گروه های سیاسی چپ و راست با همین هدف محوریت یافتن هاشمی در انتخابات طرح ریزی شده باشد و تلاش دارد تا با دوقطبی سازی هاشمی : احمدی نژاد طرح خود را تا پیروزی در انتخابات به پیش برد. بد نیست به این بخش از نوشتار «تیمور علی عسگری»، مشاور پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت توجه کنیم که با صراحت در یادداشتی اعلام داشته است: «احمدی نژاد قطعاً در دولت وحدت ملی جایی ندارد. احمدی نژاد با سلیقه و سبک مدیریتی که دارد، وحدت شکن است و به هیچ وجه وحدت آفرین نیست؛ چراکه هرچه موضع گیری افراد به دور از افراط در تصمیم گیری و تصمیم سازی باشد به دولت وحدت ملی نزدیک تر می شود و او در طول این هفت سال نشان داد که کاملاً از این مسیر دور است!»
همانطور که اشاره شد دوقطبی سازی مطروح با پرهزینه کردن انتخابات آتی برای نظام جمهوری اسلامی همراه خواهد بود و خواسته یا ناخواسته امنیت و آرامش انتخابات را نشانه رفته است. هنوز خاطرات حوادث تلخ انتخابات سال 88 از اذهان فراموش نشده است که چطور آتش کینه ناشی از دوقطبی سازی پیش از انتخابات، دامن آرای ملت را نیز گرفت و چهره حماسه بزرگ 40 میلیونی ملت را مخدوش کرد.
منطق پندآموزی و عبرت گرفتن از حوادث گذشته آشکار می سازد که نباید اجازه داد بازی برد - باخت انتخابات پیشین در انتخابات آتی ریاست جمهوری تکرار شود و بار دیگر سلامت و آرامش انتخابات مخدوش گردد. امروز حفظ آرامش انتخابات اصلی اساسی و اولویت اول انتخابات آتی است که جریان های سیاسی باید راهبردها و تاکتیک های انتخاباتی خود را در درون آن تعریف کنند. هر حرکتی که در تعارض با این اصل اساسی شکل گیرد بی شک منافع ملی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است، لذا جریان های سیاسی وفادار به انقلاب اسلامی باید با توجه کامل به ابعاد و زوایای این بازی انحرافی، از قرار گرفتن در پازل ایشان خودداری کرده و با تعریف صحیح صحنه انتخابات ریاست جمهوری، افراطیون را به حاشیه برانند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات