صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۵۳۱۹۰

صدای پای فاز دوم هدفمندی!


پایگاه بصیرت:روز گذشته روز پرکاری برای دو وزیر اقتصادی و مهم کابینه بود؛ دو وزیری که حرف‌های مهمی داشتند.
شایعه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با سخنان مهدی غضنفری وزیر صنعت در پنجمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی که گفته «جلسات فاز دوم در دولت شروع شده» کمی به واقعیت نزدیک‌تر شده است. از سوی دیگر حسینی وزیر اقتصاد هم حرف‌های همکار صنعتی خود را تأیید کرده است.
به گزارش «جوان»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق تصمیم کارگروه اقتصادی ستاد تدابیر ویژه اولویت‌های ۳ تا ۹ کالاهای وارداتی ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند، نیازی به مصوبه جدید در این زمینه نیست و امیدواریم گروه ۹ از این هفته ارز خود را از مرکز مبادله دریافت کنند.
مهدی غضنفری در مورد ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی گفت: خودروهای خارجی به دلیل برخی مسائل ارزی از چندی پیش به دو دسته تقسیم شده است. بر این اساس ثبت سفارش خودروهای زیر ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی آزاد است و در گروه ۹ کالایی ارز مبادله‌ای می‌گیرند اما خودروهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ در گروه ۱۰ هستند و ثبت سفارش آنها ممنوع است.غضنفری در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: مجدداً جلسات ستاد هدفمندی یارانه‌ها به ریاست رئیس‌جمهور آغاز شده و از همه دستگاه‌ها از جمله وزارت صنعت خواسته شده ارزیابی خود را از اجرای مرحله اول اعلام کنند‌ تا بسته‌های حمایتی مرحله دوم به گونه‌ای باشد که موجب رونق بیشتر اقتصاد شود.وی افزود: در طراحی بسته‌های حمایتی صنعت به دنبال نرخ ترجیحی انرژی برای حوزه تولید هستیم.
غضنفری در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش قیمت برنج در بازار گفت: قرار است ۷۰ هزار تن از ذخایر برنج برای کاهش قیمت در بازار عرضه شود.
۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی
اما شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد قبل از حضور در این کنفرانس در مجلس پاسخگوی سؤال نمایندگان درباره معوقات بانکی بود که در نهایت نیز نماینده سؤال‌کننده از پاسخ وزیر قانع نشد.
وی در پاسخ به سؤال نماینده مردم قم مبنی بر علل دریافت نشدن معوقات بانکی به ویژه از افرادی که تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند و مدت طولانی از زمان آن می‌گذرد، چیست، با اشاره به نوع برخورد نظام بانکی با بدهکاران بانکی گفت: سیستم بانکی به صورت عادی با بدهکاران بانکی برخورد می‌کند، به این معنا که پس از بی‌توجهی بدهکار به اخطارهای بانک، بانک‌ها از سیستم ثبت استفاده می‌کنند.۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یعنی ۴۰ درصد معوقات، «اجرایی ثبت» صادر شده و ثبت این پرونده‌ها در حال پیگیری است هر چند که در «اجرایی ثبت» نیز مشکل نیروی انسانی وجود دارد ولی دوایر «اجرایی ثبت» در حال عملیات اجرایی در خصوص این پرونده‌ها هستند اما با چند مشکل روبه‌رو‌ایم.وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: آخرین عددی که رئیس‌کل بانک مرکزی از مطالبات بانکی اعلام کرده است بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات است که شامل تسهیلات ریالی و ارزی می‌شود.
بنابراین اینکه گفته می‌شود معوقات بانکی ۶۴ هزار میلیارد تومان است این عدد مربوط به تسهیلات ریالی است. وی تعداد پرونده‌های مطالبات بانک‌های دولتی را ۴۰میلیون پرونده اعلام کرد و افزود: از ۴۰میلیون پرونده تسهیلاتی که در بانک‌های دولتی تشکیل شده است حدود ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار پرونده جزو مطالبات معوق بانکی به شمار می‌رود که این پرونده‌ها از ۱۰۰ هزار تومان تا اعداد کلان را شامل می‌شود و بالغ بر ۵۰ درصد مطالبات معوق بیش از ۱۰ میلیارد تومان مطالبه معوق دارد که البته کشاورزان و خشکسالی همه داخل این پرونده قرار می‌گیرند.حسینی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود ۲۰۰ یا ۳۰۰ پرونده وجود دارد، درست است اما این افراد چه کسانی هستند باید گفت تولیدکنندگان، دولتی‌ها و افرادی که به اسم تولید، تسهیلات دریافت
200 اسم مربوط به متخلفان بانک‌های دولتی در اختیار کمیته مشترک قرار داده شده است که این کمیته به ریاست وزیر دادگستری در حال بررسی پرونده‌هاست و قرار نیست قبل از رسیدگی به این پرونده‌ها، اسامی بدهکاران اعلام شود‌
ولی صرف امور تجاری کرده‌اند جزو این لیست هستند اما نکته قابل توجه این است که با همه این افراد نمی‌توان برخورد یکسان کرد، حتی ایران‌خودرو و سایپا نیز جزو این لیست هستند اما تسهیلات دریافتی را صرف پرداخت به قطعه‌سازان کردند.وزیر اقتصاد تصریح کرد: ۲۰۰ اسم مربوط به متخلفان بانک‌های دولتی در اختیار کمیته مشترک قرار داده شده است که این کمیته به ریاست وزیر دادگستری در حال بررسی پرونده‌هاست و قرار نیست قبل از رسیدگی به این پرونده‌ها، اسامی بدهکاران اعلام شود.بررسی چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها
وی همچنین در این کنفرانس گفت: هیچ گاه نشست‌های مربوط به اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها تعطیل نشده است و از روزی که لایحه این قانون تنظیم شده تا به امروز جلسات مستمری با حضور رئیس‌جمهوری تشکیل شده است.شمس‌‌الدین حسینی تأکید کرد: فعلاً چیزی به عنوان جمع بندی به اتمام نرسیده و در حال بررسی و ارزیابی بخش‌های مختلف هستیم.به گزارش ایسنا، سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: در جلسات بخش‌های مختلف کار مورد بررسی قرار گرفته و سناریوهای مختلفی در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم و زمان آن و اینکه روی چه مسائلی بیشتر تأکید شود مورد بررسی قرار می‌گیرد.وی گفت: یکی از اهداف قانون برنامه پنجم رساندن رشد اقتصادی به ۸ درصد است که برای تحقق این هدف به فراهم کردن الزامات نیاز داریم.شعب بانک‌ها خیلی زیاد است
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سهم نظام بانکی در تأمین مالی حدود ۶۰ درصد است، گفت: میزان تأمین مالی بازار سرمایه در گذشته کمتر از ۱۰ درصد بود که اکنون به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده است.وی در پنجمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی در ایران نظام تأمین مالی کارآمد را از خلأهای موجود در نظام اقتصادی اعلام و تأکید کرد: ساختار و سازوکاری که وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد، نمی‌تواند ما را به اهداف توسعه کشور که در برنامه‌های مختلف توسعه آمده است، پشتیبانی کند.
حسینی در ادامه به تدوین قانون لایحه بودجه ۱۳۹۱ کل کشور اشاره و اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۹۲ دیده شده تا طرح‌های نیمه‌دولتی با روش‌هایی که سرمایه‌گذار در ابتدا نیاز به آورده نداشته باشد به بخش خصوصی واگذار شده آنگاه پروژه غیر دولتی محسوب می‌شود و می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.حسینی با انتقاد از افزایش تعداد شعب بانک‌ها تصریح کرد: باید راهکارهای دیگری را برای جذب نقدینگی پیدا کرد. همچنین تغییر نگاه به موضوع بسازو بفروشی از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و سازمان‌های توسعه‌ای به سازمان‌های توانمندسازی مالی تبدیل شوند.ارزش بازار سرمایه ظرف ۶ سال ۵ برابر شد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این همایش با بیان اینکه اوراق سلف نفتی به صورت سه ساله عرضه خواهد شد، گفت: نفت به فروش رسیده در اوراق سلف نفتی می‌تواند به صورت فیزیکی دریافت و صادر شود. به گزارش فارس، علی صالح‌آبادی افزود: اوراق سلف نفتی در سر‌رسید سه ساله عرضه می‌شود و اگر افرادی علاقه‌مند به دریافت نفت خام به صورت فیزیکی باشند می‌توانند آن را رأساً صادر کنند. افراد می‌توانند معادل ریالی و دلاری نفت خام را دریافت کنند.
رئیس سازمان بورس با بیان اینکه ۴۰ صنعت در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، گفت: در تمام بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های مختلف، صنایع در بورس حضور دارند که سودآوری این بنگاه‌ها نشان‌دهنده فروش و تولید مناسب آنهاست.
وی گفت: ارزش ۴۰هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه در سال ۸۵ به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان طی روزهای اخیر رسیده است.
صالح‌آبادی با اشاره به ارقام و آمار در بازار سرمایه تأکید کرد: ارزش ۴۰هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه در سال ۸۵ به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان طی روزهای اخیر رسیده است که رشد پنج برابری را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه ارزش معاملات بورس از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۸۵ به ۸۲ هزار میلیارد تومان طی روزهای اخیر رسیده است، گفت: جمع ارزش معاملات ۶۱ هزار میلیارد تومان شده است.
صالح‌آبادی ادامه داد: میزان ارزش بازار سرمایه در تولید ناخالص داخلی از ۱۶ درصد در سال ۸۶ به حدود ۵۰ درصد در سال جاری رسیده است.
مدیرعامل بانک ملت نیز در این کنفرانس با انتقاد از سرکوب نقدینگی در کشور گفت: اگر به جای کاهش و از بین بردن نقدینگی در کشور برای مدیریت نقدینگی تلاش می‌کردیم، بخش زیادی از مشکلات ما در این حوزه حل می‌شد.
علی دیواندری با اشاره به اینکه نقدینگی مشکل اقتصاد کشور نیست، اضافه کرد: اقتصاد ایران به نقدینگی بیش از این نیاز دارد و باید روش‌هایی را پیدا کنیم که این نقدینگی را با تخصیص بهینه و مدیریت ریسک‌ها، به صورت سالمی در اختیار سیستم واقعی اقتصاد قرار دهیم.جوان


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات