صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۵۳۳۷۹
واکاوی بیانات امام خامنه ای در دیدار مردم قم

هشدار درباره گفتمان سازی منفی علیه انتخابات/رضا گرمابدرى

تکرار عبارت «انتخابات آزاد» به معنای گفتمان سازی منفی است که دشمن از آن استقبال می کند و آنقدر بر آن می دمد تا سهم برانگیزاننده این گفتمان در طراحی توطئه آمیزش برآورده شود. تبدیل «انتخابات آزاد» به گفتمان انتخاباتی با این کارکرد دنبال می شود که در پس زمینه ذهن مردم این تصور باطل و فتنه انگیز رشد داده شود که...

اشاره
انتخابات در دنیای امروز از بارزترین نشانه های نظام های مردم سالار است. انتخابات واقعی موجب تقویت ارکان نظام های سیاسی در برابر چالش های داخلی و خارجی است. کشورهای غربی با نهادیه کردن انتخابات و نوع سازوکارهایی که برای آن تعبیه کرده اند و نیز متقاعد کردن مردم در طول سال های متمادی به اینکه هرگونه تغییر و تحول در مناسبات قدرت، لزوماً بایستی از مسیر انتخابات صورت گیرد، موفق شده اند با هدایت هرگونه اعتراض و مخالفت به این مسیر، نظام های سیاسی خود را از هرگونه تهدید بنیادی اجتماعی مصون نگه دارند و در مقابل، چند سالی است که با مطالعه و هزینه های گزاف به دنبال راه ها و روش هایی بودند تا مبحث تقویت کننده نظام های سیاسی تازه رسته از چنگال استعمار و استبداد، یعنی انتخابات را که برای خودشان تضمین کننده ثبات و امنیت در برابر هر حرکت اجتماعی تهدیدکننده است، برای این دسته از کشورها به عامل بسیار ناامن کننده تا حد براندازی تبدیل کنند. آنها این روش براندازی را در انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران در سال 88 آزمودند و با وجود تحمیل هزینه به نظام شکست سنگینی خوردند، اما در عین حال نسبت به آن روش ناامید نشدند و به زعم خود با بازخوانی آن تجربه و بازسازی خود آماده ورود مجدد به این عرصه برای انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال 29 هستند. دشمن بر این گمان است که در برنامه تقابل کلان با نظام اسلامی که در سال های اخیر تشدید شده، مواردی وجود دارد که می تواند از آن در کنار رفتار برخی از مخالفان داخلی برای آسیب زدن به نظام در ایام انتخابات استفاده کند. تا هفته گذشته مباحث انتخاباتی انتخابات سال آینده بیشتر در محافل و رسانه های احزاب و گروه های سیاسی طرح و دنبال می شد و موارد نادری هم که مسئولان بیان می کردند به سازوکار انتخابات مربوط بود و درباره مسائلی که به محورهای اصلی فرایند انتخابات از حیث نوع فعالیت ها و رخدادها و احتمالات و هشدارها و باید و نبایدها بپردازد، سخن دقیق و روشنی به گوش نمی رسید. دیدار هفته گذشته مردم متدین و انقلابی مردم قم با امام خامنه ای (مدظله العالی) فرصت مغتنمی را پیش آورد تا معظم له با ورود به مباحث مهم انتخابات به آن میزانی که تا این بازه زمانی آگاهی از آن برای مردم لازم است، بپردازند. نوشتار حاضر گزیده هایی از این مباحث را بازخوانی و واکاوی می کند.
الف- بی پرده شدن رویارویی دشمن با مردم
یکی از مشکلات بزرگ استکبار در دشمنی با انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه برای حمایت و دفاع از انقلاب است. آنها می دانستند و می دانند تا زمانی که مردم در میدان دفاع از انقلاب حضور دارند، نمی توانند گزندی به انقلاب برسانند. این را هم خوب فهمیده اند که رویارویی مستقیم با مردم انقلابی ایران کار را بر آنها سخت تر می کند. چون به اعتقاد آنها برای ضربه زدن به انقلاب و به زانو درآوردن نظام باید نظر مساعد مردم را جلب کرد و رویارویی مستقیم با مردم مانع جلب نظر آنها می شود و چیزی تغییر نمی کند. با اینکه تمام توطئه های آنها علیه نظام کاملاً علیه مردم بود، اما بسیار مواظب بودند که هیچ گاه علنی نشود تا مسئله تشدید تحریم ها پیش آمد. آنها تا مرحله ای از اعمال تحریم ها توانستند دشمنی با مردم را حداقل از بخشی از آنها پنهان نگه دارند، اما رفته رفته کار به جایی رسید که پنهان کاری امکانپذیر نبود و آنها ناچار شدند نقاب از چهره بردارند و دشمنی آشکارشان با مردم را ابراز کنند. امام خامنه ای (مدظله العالی) این مهم را چنین بیان کردند: «مستکبران برخلاف گذشته به صراحت اذعان می کنند که هدف تحریم ها، خسته کردن ملت، تحریک مردم به مقابله با جمهوری اسلامی، افزایش فشار بر مسئولان و در نتیجه تغییر محاسبات مسئولان است.» امام خامنه ای (مدظله العالی) با شناخت عمیقی که از مردم ایران دارند، واکنش مردم ایران به این حرکت دشمن را چنین بیان می کنند: «اما گرایش مردم این سرزمین بزرگ به مبانی اسلام و انقلاب و عزت ملی ایرانیان روزبه روز بیشتر می شود و این درست نقطه مقابل خواست دشمنان است.» معظم له پس از آشکار ساختن دشمنی بی پرده استکبار با مردم ایران در این باره که بیشتر در راستای روشنگری های انتخاباتی است، انذارگونه توصیه هایی داشتند.
ب- توصیه های انذاری
«بررسی رفتار و گفتار مستکبران، نشان می دهد که ذهن دشمن بر انتخابات مهمی که پنج ماه دیگر یعنی در خرداد 92 برگزار می شود، متمرکز شده است.» امام خامنه ای (مدظله العالی) در این بیان افزون بر شناختی که از ماهیت استکبار و عملکرد گذشته آن دارد بر رفتار و گفتار امروز مستکبران استناد می کند و وضعیت حال آنها را در رابطه با انتخابات برمی شمارد. مفهوم این بیان این است که در هر ابعاد باید بیش از دشمن، بر امور انتخابات متمرکز بود. از این رو ایشان در ادامه چند توصیه انذاری دارند:
1- مراقبت و هوشیاری؛ «باید با تقوای جمعی و مراقبت و هوشیاری همگانی متوجه طرح های دشمن باشیم و اجازه ندهیم هیچ مسئله ای حواس ما را از دشمن پرت کند.» معظم له با پرهیز دادن رسانه ها از سرگرم کردن مردم به مسائل فرعی و نادرست افزودند: «همه این توصیه ها به دلیل این است که باید حواس مان به دشمن جمع باشد تا بفهمیم که دنبال چه طرح و هدفی است.» امام خامنه ای (مدظله العالی) با تأکید بر مراقبت از دشمن این مسئله مهم را به عهده همگان گذاشته، نه مراکز اطلاعاتی و امنیتی، زیرا بر اساس آشکار شدن دشمنی استکبار با مردم، تک تک مردم هدف هستند و لذا باید تک تک آنها مراقب دشمن باشند و هیچ کس نباید خود را از وظیفه و مأموریت مراقبت از دشمن مستثنی بداند، در صورت مراقبت همگانی راه دشمن مسدود و دشمن ناکام می شود. چنین تصمیم و آمادگی، مانع بزرگی بر سر راه و برنامه دشمن است از این رو منطقی است که تلاش کند این مانع را از سر راه بردارد و این سد محکم را بشکند، اما چگونه؟ در فراز فوق به پرت شدن حواس از دشمن اشاره شده که چگونگی آن در ادامه(بند ج) می آید.
2- اخلال در برگزاری انتخابات؛ «آنها در درجه اول اگر بتوانند مانع برگزاری انتخابات می شوند، اما می دانند که نمی توانند بنابراین از این مسئله مأیوسند.» این هشدار امام خامنه ای (مدظله العالی) با اینکه در ادامه بیان ایشان منتفی دانسته شده، باید به دو علت بسیار جدی گرفته شود؛ 1- نفس برگزار نشدن انتخابات در زمان مقرر تشنج آفرین است به ویژه اگر دشمنانی نیز باشند - که هستند- که بخواهند برای ایجاد تنش و تشنج از آن استفاده کنند. از قبل این حرکت سلبی می توان بهره برداری های بسیار سوء و خطرناک داشت. 2- دورخیز جمعی در گذشته برای برگزار نکردن انتخابات مجلس هفتم سابقه ای است که می تواند هم دشمن را وسوسه کند و هم برخی ها را در داخل. این یادآوری رهبر معظم انقلاب با هشدار به دشمن و آنهایی که در این باره مانند آن می اندیشند هم موضوع را سوزاند و قاعدتاً از حیزانتفاع خارج و هم مردم را پیشاپیش آماده مقابله با حادثه احتمالی کرد.
3- جلوگیری از برگزاری انتخابات با شکوه؛ امام خامنه ای (مدظله العالی) مانع تراشی در راه حضور پرشور و همگانی مردم در انتخابات را هدف ملموس دشمن برشمردند و فرمودند: «همه، حتی کسانی که ممکن است از سر دلسوزی درباره انتخابات توصیه های عمومی کنند، حواس شان باشد که به این مقصود دشمن کمک نکنند. «یکی از افتخارات و سرمایه های بزرگ انقلاب اسلامی که موجب تبلیغ انقلاب و شادی و سرور دوستداران آن در اقصا نقاط دنیا و خشم و غضب دشمنان شده و بارها و بارها همچون پتکی سنگین بر فرق استکبار فرود آمده، برگزاری ده ها انتخابات باشکوه و خیره کننده بوده است. سرمایه گذاری کلان استکبار در آستانه هر انتخاباتی برای سرد وبی رونق کردن انتخابات که همیشه با شکست سنگین مواجه شده، حاکی از اهمیت حضور مردم در انتخابات و تأثیر جدی و بی بدیل آن در بر هم ریخته شدن برنامه های دشمن است. به عبارت دیگر، زمان برگزاری انتخابات، اوج جنگ و درگیری انقلاب با استکبار بوده که به لطف الهی و هوشیاری مردم در این نبردهای سنگین، پیروزی همیشه با انقلاب بوده است. با ادامه روند این پیروزی ها در نبردهای انتخاباتی میان انقلاب و استکبار در گرو آن است که هیچ کس درباره موضوعات دلسردکننده و یأس آور سخنی نگوید و شخصیت ها و افراد خود را ملزم بدانند که پیش از هر سختی در باب انتخابات، اثر آن را در میزان حضور مردم به دقت بسنجند و ارزیابی کنند و در صورت آسیب زدن به حضور مردم از بیان آن اجتناب ورزند و چنانچه افرادی پیدا شدند- که احتمالاً پیدا می شوند- و چنین سخنانی ابراز کردند، این روند که باید سخن آنها را در دستگاه منطق و تعلق شان هضم و محو کنند، آنچنان که اثری از آن باقی نماند.
ج- هشدار به مسئله سازها
انتخابات سنجیده ترین و به هنگام ترین رفتار سیاسی شهروندان یک نظام سیاسی است که به شکل کاملاً قانونی و در طول یک روز انجام می گیرد و در طول این روز شهروندان دقایقی را صرف این رفتار سیاسی می کنند. برخلاف زمان انتخابات که معمولاً یک روزه است فضای سیاسی منتهی به زمان برگزاری انتخابات از ماه ها پیش شکل می گیرد. این فضای سیاسی را بازیگران حزبی، تشکلاتی، ائتلاف ها، گروه ها و افراد سیاسی شکل می دهند. آنچه که در این فضا پراکنده می شود با هدفی که این بازیگران دارند، در رابطه با انتخابات اثر مثبت و منفی دارد و آنچه که در سال های اخیر در فضای انتخاباتی ایران رشد داشته و پیچیده تر شده، گفتمان سازی منفی بوده که نقطه مشترک و بعضاً هم پوشانی شده دشمنان بیرونی و مخالفان داخلی است. امام خامنه ای (مدظله العالی) به این بحث این گونه ورود پیدا کردند:
1- انتخابات آزاد؛ «معلوم است که انتخابات باید آزاد باشد، مگر بیش از سی انتخابات سه دهه اخیر آزاد نبوده است؟ در کدام کشورانتخابات از ایران آزادتر است؟ مراقب باشید این حرف ها شما مردم را از انتخابات مأیوس نکند.» نمی توان ادعا کرد کسانی که تاکنون بر انتخابات آزاد تکیه کرده اند آگاهانه به نفع دشمن حرف زدند، اما ادامه چنین ادبیاتی یقیناً از جنس خواسته دشمن است و اصرار بر آن مصونیت برائت آنها از خدمت به اهداف دشمن را باطل می کند؛ زیرا نادیده گرفتن انتخابات های آزاد گذشته و تکرار عبارت «انتخابات آزاد» به معنای گفتمان سازی منفی است که دشمن از آن استقبال می کند و آنقدر بر آن می دمد تا سهم برانگیزاننده این گفتمان در طراحی توطئه آمیزش برآورده شود. تبدیل «انتخابات آزاد» به گفتمان انتخاباتی با این کارکرد دنبال می شود که در پس زمینه ذهن مردم این تصور باطل و فتنه انگیز رشد داده شود که انتخابات پیش رو فرمایشی و نامقبول است و نتایج آن پذیرفتنی نیست. پدید آوردن چنین ذهنیت ساختگی و آلوده مانند آغشته کردن پارچه به مواد مشتعل کننده است که برای اشتعال تنها به جرقه نیاز دارد و در فضایی که دشمن و عواملش می سازند آنچه که زیاد است جرقه است.
2- احراز صلاحیت ها؛ «در کدام کشور درباره صلاحیت ها، ملاحظات لازم اعمال نمی شود؟ چرا اینقدر بر این مسئله تکیه و تلاش می کنید در ذهن مردم این تصور به وجود بیاید که شرکت در انتخابات فایده ندارد؟» این بحث نیز در ذیل گفتمان سازی منفی قرار دارد و با اینکه چنین اصل عقلایی و مقبولی در تمام نظام های انتخاباتی قرار دارد و در بیشتر آنها ازجمله نظام جمهوری اسلامی ایران از نقاط قوتی است که مانع آسیب دیدن کشور می شود و پیشاپیش بسیاری از ضعف ها و خطرات را رفع می کند، دشمنان و مغرضان می کوشند با گفتمان سازی منفی به این نقطه قوت حمله کنند تا بتوانند با عبور از آن به هدف خود برسند و یا با چنین زمینه سازی هایی نتیجه انتخابات را به چالش بکشند.
3- سلامت انتخابات؛ «البته بنده نیز اصرار و تأکید دارم که انتخابات باید با سلامت و امانتداری کامل انجام شود و مسئولان دولتی و غیردولتی با رعایت کامل قوانین و تقوا و پاک دستی، انتخابات سالمی برگزار کنند که مطمئناً همین جور خواهد شد.» رهبر معظم انقلاب این عبارات را در انتقاد از کسانی فرمودند که سعی می کنند به مردم تلقین کنند که انتخابات سلامت لازم را ندارد و با چنین ادعاهای بی اساسی که حمایت دشمن را در پی دارد به تحقق اهداف استکبار کمک می کنند و این در حالی است که معظم له با اشاره به راه ها و روش های بسیار خوبی که در قوانین برای سالم برگزارشدن انتخابات پیش بینی شده است فرمودند: «پایبندی همه به این راه ها و قوانین سلامت انتخابات را تضمین می کند مگر اینکه کسانی که بخواهند از راه های غیرقانونی عمل کنند.»
د- هشدار درباره ترفندهای احتمالی دشمن
جدال و مبارزه طولانی مردم ایران با استکبار جهانی این دستاورد مهم را در پی داشته که ملت ایران به عمق کینه استکبار به انقلاب اسلامی پی برده و با روش ها و حیله گری های آنها کاملاً آشناست و می داند که استکبار دست از دشمنی با انقلاب اسلامی برنمی دارد، اما در دهه چهارم انقلاب آنچه که اهمیت بسیار یافته شدت پیچیدگی توطئه دشمن است که امام خامنه ای (مدظله العالی) در دیدار مردم قم بر مراقبت از رفتار دشمن بسیار تأکید کردند و حتی در فرازهای پایانی مجدداً با بیانی دیگر به این مهم پرداختند و فرمودند: «ممکن است کسانی سعی کنند در ایام انتخابات با به وجود آوردن حادثه ای یا ماجرایی اقتصادی، سیاسی یا امنیتی سر مردم را به چیزهای دیگری گرم کنند که این هم جزء نقشه هاست . البته بنده مطمئنم که ملت ایران با بصیرت تر و با هوش تر از این است که با چنین ترفندهای خصمانه دشمنان یا عوامل آنها فریب بخورد. » همگان باید این هشدار امام خامنه ای (مدظله العالی) را کاملاً جدی بگیرند که در زمان مقتضی بیشتر به آن پرداخته خواهد شد. ان شاء الله
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات