صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۵۴۹۰۸

توجه به کانون‌های بحران زا؛ضرورت امروز امت اسلامی/سید رضا صدرالحسینی

اینک که سمت و سوی بحران سوریه به طرف راه حل‎های عقلایی و تلاش برای جستجوی راه حل‎های مسالمت آمیز سوری - سوری در حرکت است، منطقه ناگهان شاهد التهابات و تنش‎ها و فعل و انفعالات و درگیری‎های حاشیه‎ای و حملات انفجاری در عراق، پاکستان وسوریه می‎شود! تا جایی که...

اختصاصی بصیرت:تا مدتی قبل، بحران سوریه به صورت قابل توجهی بر تحولات منطقه و روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بطور عمده عربستان و قطر از یک سو، و ترکیه و مصر از سوی دیگر سایه افکنده بود. به میزانی که کشمکش در سوریه به نقطه اوج خود رسیده بود، تنش در روابط میان ایران با کشورهای مورد اشاره نیز اوج و شدت گرفته بود. نوعی جنگ سرد در ظاهر و نبردی گرم در واقع که خود را در سوریه، لبنان، عراق، و بحرین و تا حدودی یمن نشان می داد، در مناسبات بین ایران و کشورهای مقابل حکمفرما شده و وضعیت انفجارآمیزی را در منطقه بوجود آورده بود.
همزمان با جنگ تروریست‎ها بر علیه دولت قانونی و خط مقاومت در سوریه ( تأثیرات و حاشیه آفرینی‎های امنیتی آن در کشورهای اطراف، و ایجادشکاف و هم گسیختگی در صفوف کشورهای اسلامی و عربی در سطح منطقه و در میان قطب‎های قدرت در سطح جهانی)رسانه‎های خبری و تبلیغاتی وابسته به نظام سلطه و ارتجاع منطقه حملات شدیدی بر علیه جمهوری اسلامی و مذهب تشیع راه اندازی کرده‎ و خط ایران هراسی و شیعه هراسی را دنبال می‎کنند.
در چارچوب اصل نامقدس و ماکیاولی « هدف وسیله را توجیه می‎کند» متأسفانه منطقه اسلامی و عربی شاهد تلاش گسترده‎ای از سوی نظام سلطه برای شعله ور کردن آتش جنگ مذهبی و دامن زدن به اختلافات طائفه‎ای و تحریک فتنه های خفته و بحران‎های نهفته به سود خود و ارتجاع منطقه‎ای می‎باشد. دشمنان وحدت امت اسلام ،آتشی را افروختند که هزینه سنگینی را برامت اسلامی تحمیل کرد.اما اینک که سمت و سوی کشمکش و بحران سوریه به طرف راه حل‎های عقلایی و برقراری گفتگو میان طرف‎های درگیر و تلاش برای جستجوی راه حل‎های مسالمت آمیز سوری- سوری در حرکت است، منطقه ناگهان شاهد التهابات و تنش‎ها و فعل و انفعالات و درگیری‎های حاشیه‎ای و حملات انفجاری و نعره‎های مذهبی در عراق، پاکستان وسوریه می‎شود! تا جایی که تروریست‎های بمب‎گذار در کویته پاکستان پس از کشتن عده‎ای بیگناه از کسبه و مردم این منطقه به خود اجازه می‎دهند که اطلاعیه شجاعت و فتح منتشر نموده و تهدیدات خویش را رسانه‎ای نمایند! در این میان چند سئوال اساسی مطرح می شود: نخست این که آیا فروکش کردن بحران در سوریه باعث تشدید بحران در مناطق یاد شده می‎باشد؟
دوم،جستجو برای یافتن مرکز تصمیم گیری و مهندسی بحران در داخل جهان اسلام چقدر دارای اهمیت است؟
سوم،چگونه ناگهان یک بحران ایجاد می شود، اوج می‎گیرد، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‎دهد و رسانه‎ها هم آن را داغ می‎کنند و در یک مقطع، ناگهان شروع به افول می‎کند و از محوریت و اولویت خارج می شود؟
آگاهی و توجه به کانون بحران‎ آفرینان خانه براندازی مانند اشغال نظامی عراق و افغانستان،حمله‎های وحشیانه به لبنان و فلسطین، حمایت از آتش افروزی تکفیری‎ها درمیانمار، پاکستان، عراق و...، می تواند امت اسلامی را به گذر از این مرحله و نزدیک شدن به وحدت و اقتدار برساند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات