صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۵۹۴۷۴

نشریه اخبار و تحلیل های شماره 3670 شنبه 15 تیر 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی):امروز مهم‌ترين دستاويز دشمن براى مقابله‌ با بيدارى اسلامى، ايجاد اختلاف است؛ مسلمان را در مقابل مسلمان قراردادن، مسلمان را به دست مسلمان از بين بردن. (۱۳۹۱/۱۱/۱۰)

 

بدعت و رویه خانمانسوز!

روز گذشته صدها هزار نفر از هواداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، در شهرهای مختلف این کشور به‌ویژه قاهره در حمایت از وی دست به تظاهرات زدند. پس از تجمع هزاران نفر از هواداران مرسی در میدان «رابعه العدویه» قاهره، «عصام العریان» از رهبران برجسته اخوان‌المسلمین با سخنرانی در جمع معترضان گفت: «هرگونه همکاری با دولت موقت را رد می‌کنیم.» پس از سخنرانی وی، حضور ناگهانی «محمد بدیع» رهبر اخوان‌المسمین، در جمع تظاهرات‌کنندگان، آن‌ها را متعجب کرد و به وجد آورد. او در سخنانی تأکید کرد که نه دستگیر شده و نه هرگز قصد فرار از مصر را داشته است. به‌دنبال سخنان «محمد بدیع» معترضان به سمت میدان التحریر، محل حضور مخالفان مرسی، حرکت کردند و با آن‌ها درگیر شدند. این درگیری که در برخی از شهرهای دیگر نیز رخ داد، در پایان روز گذشته سی کشته برجای گذاشت. با وجود دخالت ارتش در درگیری‌ها و حضور گسترده در شهرهای مهم مصر، اوضاع همچنان متشنج است و به‌نظر می‌رسد روز یکشنبه که موعد اجتماع مخالفان مرسی در پاسخ به اعتراضات روز گذشته هواداران وی است، اوضاع مشنج‌تر هم بشود. شاید کودتاگران نظامی و سیاسی علیه مرسی و اخوان‌المسلمین باور نمی‌کردند با چنین واکنش گسترده مردمی مواجه شوند. در این میان، مهم مسئله اصلی این رخداد است که درباره آن باید گفت ضعف‌ها و اشتباهات مرسی در اداره کشور و رسیدگی به مشکلات و نیازهای مردم کم نبود و مرسی نتوانست به نیازهای اولیه و ضروری مردم پاسخ دهد؛ اما این راهم باید در نظر داشت که اشتباه بزرگ‌تر از اشتباه مرسی، رفتار مخالفان سیاسی وی در به صحنه درآوردن بدنه مردمی برای سرنگونی مرسی بود. جناح مخالف برای رسیدن به هدف سیاسی‌اش با تحریک افراطی مردم و میدان دادن به ارتش، رکن اصلی و ضامن ثبات و تحکیم نظام سیاسی مصر یعنی قانون را ویران کرد. این ویرانی باعث بدعت و بی‌اعتباری قانون در مصر برای دوره طولانی شده است. کودتا‌گران نظامی و سیاسی که قانون تأییدشده به وسیله مردم را زیر پا گذاشتند، چگونه انتظار دارند هواداران مرسی به قانونی که آن‌ها وضع می‌کنند، احترام گذارند و آن را مراعات کنند. متقاعد کردن هواداران مرسی برای دست برداشتن از مواضع قانونی‌شان و پذیرفتن وضع موجود و تمکین آنچه که در روزهای آینده در لباس قانون عرضه می‌شود، کار بسیار سختی است حتی اگر آن قانون، قانون اساسی باشد که در حال حاضر تعلیق شده است.

رویای الگوی ترکیه برای مصرِ مرسی بر باد رفت

گروه ترجمه-پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 6 ژوئیه 2013 (15تیر) در مقاله‌ای به سیاست دولت ترکیه در قبال  کودتای ارتش علیه دولت محمد مرسی پرداخت و نوشت: در حالی که دولت ترکیه طی دو سال گذشته تلاش کرد خود را الگوی مصر و سایر کشورهای عربی معرفی کند، اکنون این روند، معکوس شده است. مصر به سناریوی کابوس برای نخست‌وزیر ترکیه تبدیل شده است. مرحله خشونت‌آمیز اعتراضات در استانبول، آنکارا و سایر شهرها به پایان رسیده و اردوغان برای درس گرفتن از اشتباهات اخوان‌المسلمین مصر، چشمان خود را باز کرده است. بله، خطر کودتای نظامی در ترکیه در حال حاضر نزدیک به صفر است؛ اما تنها به این دلیل که اردوغان تمام دانشکده ارتش (حدود 300 افسر) را به جرم توطئه علیه خود به زندان انداخته است؛ اما شباهت‌های بسیاری میان مصر و ترکیه وجود دارد. محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر نیز تلاش کرد سال گذشته ارتش را پاکسازی کند؛ هرچند وی تنها تعدادی از ژنرال‌های ارشد را کنار گذاشت.

در ادامه مقاله آمده است: مهم‌تر اینکه هر دو کشور با طیفی از اسلام‌ سیاسی میانه‌رو رو‌به‌رو هستند. درست است که افراط‌‌‌گرایان اسلامی و محافظه‌کاران اسلامی (میانه‌روها) دو گونه متفاوت هستند که در گذشته تنش‌هایی داشته‌اند. همچنین دولت ترکیه به‌ویژه اصلاحاتی مطلوب را در کشور صورت داده است. با وجود این، واقعیت دیگر این است که در مصر و ترکیه درک اصلی اسلام‌گرایان میانه‌رو از دموکراسی با جریان‌های لیبرال‌تر بسیار متفاوت است. دولت‌های ترکیه و مصر (که به‌صورت دموکراتیک انتخاب شده‌اند) مطبوعات را سرکوب کرده‌اند، از برخی آزادی‌های مدنی جلوگیری کرده‌اند و در نظر دارند قانون اساسی را تغییر دهند که البته بسیاری از شهروندان، این موضوع را پذیرفتنی نمی‌دانند. به موازات تضعیف اوضاع اقتصادی، خطرات تنش و شکاف اجتماعی بیشتر می‌شود. مصر تحت فشار و تنش‌های شدید است؛ اما به هر حال، ترکیه نه‌تنها در خاورمیانه، بلکه در اروپا از شاخص‌های رشد اقتصادی بالایی برخوردار بوده است. بیشتر اعتبار اردوغان در نتیجه این رشد اقتصادی چشمگیر بوده است. با وجود این، یک حباب اقتصادی رو به رشد در ترکیه وجود دارد که در نتیجه انبوه سرمایه‌های عرب‌ها یا سرمایه‌گذاران غربی است که به‌دنبال فرار از رکود اقتصادی آمریکا و اروپا و نیز خطرات بحران اقتصادی یونان و سایر کشورها هستند. بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که طی یک سال یا دو سال آینده این حباب بترکد. ابعاد و پیامدهای این اتفاق همچنان مشخص نیست. ترکیه نیز مانند مصر طی دهه‌های گذشته با کودتاهای نظامی رو‌به‌رو بوده است که آخرین آن در سال 1997 بود.

در پایان مقاله آمده است: در حال حاضر، معترضان ترک به ابزارهای خلاقانه‌تر اعتراض و تلاش برای تقویت فرهنگ دموکراتیک متوسل شده‌اند. «اران اوزبک» فعال سیاسی می‌گوید: «پارک قزی اثبات کرد که تمام هویت‌ها می‌توانند در ترکیه همزیستی داشته باشند... این اعتراضات تنها شورش علیه دولت نبود، بلکه نوعی گام گذاشتن در صحنه سیاسی، اجتماعی و جنسیتی و هر آنچه یک جامعه را تعریف می‌کند، بود.» اما دولت اردوغان تلاش می‌کند دیدگاهی متفاوت را ارائه کند و عوامل مختلف داخلی و خارجی از جمله ایران را عامل توطئه برای سرنگونی دولت خود معرفی کند. این موضوع، راهبردی خطرناک و کوته‌بنیانه برای دولت اردوغان است. برخی گروه‌های سیاسی نیز برای بهره‌برداری از اعتراضات به‌نفع خود تلاش می‌کنند. دولت اردوغان به‌تازگی برنامه‌های خود برای سرکوب مخالفان در رسانه‌های اجتماعی را اعلام کرد. برخی وبلاگ‌نویسان ردیابی و در خانه‌های خود دستگیر شدند.


یأس و ناامیدی نتانیاهو از نتیجه انتخابات ایران


 نتانیاهو در مصاحبه با سردبير واشنگتن‌پست گفت: «مشائي» و نامزدهاي ديگر که متمايل به نزديکي با غرب و رژيم اسرائيل بودند، از رقابت‌هاي انتخاباتي حذف شدند و نامزدي که حاکميت اجازه داده بود، توانست در اين انتخابات شرکت کند. متأسفانه نتيجه انتخابات ايران، امکان تغيير در بلندپروازي‌هاي اين کشور را فراهم نمي‌کند»! بنيامين نتانياهو گفت: «شوراي نگهبان صلاحيت صدها نامزد ديگر را رد کرد و در نهايت هشت تن از نامزدها در صحنه رقابت‌هاي انتخاباتي حضور يافتند. آن‌ها حتي هاشمي رفسنجاني، رئيس‌جمهور سابق و مشائي را از صحنه انتخابات کنار زدند و به جاي آن‌ها، روحاني را حفظ کردند. روحاني مشاور امنيت ملي ايران و مذاکره‌کننده هسته‌اي بوده است. او مبتکر يک دکترين است که خود نام آن را «مذاکره و تداوم غني‌سازي» گذاشته است.» نتانياهو گفت: «روحاني دقيقاً مانند ديگر نامزدهاي مورد نظر قدرت حاکمه است که حاضر به همسويي با نگرش‌هاي رهبر هستند.» وی افزود: «انتخاب حسن روحاني زمينه‌ساز تغيير در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نخواهد بود.»

نتانياهو در پایان تأکيد کرد: «روحاني در کتابي که نوشته، گفته که ضمن مذاکره، ايران امکان تداوم غني‌سازي را خواهد داشت. اين دقيقاً همان چيزي است که در سال 2004 اعلام کرده بود؛ يعني زماني که ما با اروپايي‌ها در تهران مذاکره مي‌کرديم، در اصفهان داشتيم، بخشي از مرکز اصفهان را تجهيز مي‌کرديم... ما با برقراري فضاي آرامش، توانستيم کارهاي اصفهان را به پايان برسانيم.»

اخبار کوتاه


 «محمد خاتمی» از حامیان اصلی فتنه، از محمود احمدی‌نژاد خواست تا زمینه آزادی سران فتنه را از حصر خانگی فراهم کند! خاتمی گفت: «این‌ها در این دولت شده؛ ولو خودش می‌خواست یا نمی‌خواست. می‌تواند به‌عنوان باقیات صالحات[!] تلاش سازنده‌ای بکند تا این مشکل حل شود، چون این توقع را از آقای روحانی داشتن آسان نیست! گویا آقای خاتمی از یاد برده است افرادی که وی به دنبال آزادی آن‌هاست، با ادعای «تقلب» که ازسوی محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر وی در زمان «اصلاحات» اسم رمز آشوب خوانده شد و با زیر پا گذاشتن قانون و اردوکشی خیابانی چه خسارات بزرگ مادی و معنوی و چه ظلم بزرگی را در حق ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند. این خواسته خاتمی با استقبال گسترده بی‌بی‌سی و دیگر شبکه‌های ضدانقلاب خارج‌نشین مواجه شد.
 «جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس، در یک نشست کارشناسی در رسانه دولتی بی‌بی‌سی گفت: هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت بمب اتمی است، وجود ندارد. وی در این نشست بار دیگر آمریکا را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای با ایران دانست و گفت: «ما داشتیم به نتیجه می‌رسیدیم، اما این آمریکایی‌ها بودند که زیر پای خاتمی را خالی کردند و بعد چیزی را کشت کردند که نمی‌خواستند.» «ملانی فیلیپس» روزنامه‌نگاری که در روزنامه تایم انگلیس مقاله‌های زیادی درباره «خنثی‌سازی» ایران نوشته، یکی از کارشناسان شرکت‌کننده در این مناظره بود. وی دیدگاه‌های جک ‌استراو درباره برنامه‌ای هسته‌ای ایران را «ساده‌لوحانه» خطاب کرد.
 «محسن مخملباف» فتنه‌گر فراری، با فیلم مستند تازه خود به‌نام «باغبان» در جشنواره سینمایی اورشلیم که قرار است در شهر قدس برگزار ‌شود، شرکت می‌کند. فیلم باغبان روایتی مستند از باغ‌های اطراف آرامگاه بهاءالله، رهبر فرقه ضاله بهائیت، در منطقه «عکا» در نزدیکی شهر حیفاست.
 نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک شناور حامل 9هزار لیتر سوخت قاچاق (گازوئیل) را پس از تعقیب و گریز توقیف کرد. گروه گشت ناوتیپ 112 ذوالفقار قشم نیروی دریایی سپاه حین گشت‌زنی در حوزه مأموریتش با یک شناور حامل سوخت قاچاق برخورد کرد و توانست پس از تعقیب و گریز، قایق مورد نظر را توقیف کند.
 عنصر خاکستری اصلاحات در سخنانی در تحلیل انتخابات یازدهم گفته است: «ما با دست خود کمر به قتل اصلاحات بستیم. ما هم مانند اصول‌گرایان نمی‌خواهیم شکست را بپذیریم. باید شکست را بپذیریم، چرا که محمدرضا عارف را که نماد اصلاح‌طلبی بود، مجبور به کناره‌گیری کردیم، چون دیدیم که هفت‌درصد بیشتر رأي ندارد. پیش‌بینی من این است که دولت روحانی دولت چهارساله است. با شکست روحانی، چهارسال دیگر اصول‌گراها به‌قدرت باز خواهند گشت.»

نرم‌افزار اجوبه‌الاستفتائات

پیک پژوهشگاه-مجموعه کامل پاسخ‌های رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای(مدظله‌) به پرسش‌های شرعی، توسط مرکز نرم‌افزاری پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) طراحی و تولید شده است. این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های متعددی همچون جست‌وجو، فیش‌برداری و چاپ موضوعی احکام است. این اثر ارزشمند می‌تواند پاسخگوی جامعی به سؤالات شرعی خانواده‌ها، مراکز علمی و آموزشی، روحانیون گرانقدر و مربیان بزرگوار در کمترین زمان ممکن باشد.

(سامانه ارتباطی پژوهشکده امام صادق(ع) 1000118259)

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات