صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۵۹۴۸۸

نشریه اخبار و تحلیل های شماره 3671 یکشنبه 16 تیر 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی):كسانى كه امروز دنياى اسلام را از اتحاد و يكپارچگى دور مي‌كنند، اين‌ها به ‌نفع شياطين كار مي‌كنند، به‌ نفع ابليس‌ها كار مي‌كنند.(18/3/92)

 

نمونه‌هایی از شیرین‌ترین خدمات

چند روزی است که در بین اخبار متنوع و گوناگون در عرصه‌های مختلف، اخبار مربوط به اقدامات بسیج جامعه پزشکی، زیباترین و وجدآورترین است. شاید در ایجاد شور و شعف معنوی چیزی با شنیدن این خبر برابری‌ نکند که کاروان بسیج جامعه پزشکی با حضور در یکی از مناطق محروم ایلام با جراحی رایگان چشمان نوجوانی که کم‌بینا بود، نعمت مشاهده روشن و شفاف آفرینش خداوند را به وی ارزانی کردند؛ یا شنیدن این خبر که بسیج جامعه پزشکی استان کردستان آب‌مروارید چشم‌ ده‌ها نفر از ساکنان مناطق این استان را که حتی از امکان بهبودی و معالجه چشمانشان هم بی‌خبر بودند، عمل جراحی کرد و با نورانی کردن چشمانشان، نور امید و زندگی را نیز بر دلشان تاباند و مشابه این اخبار درباره استان سیستان و بلوچستان و یا سایر مناطق.

یکی از اصیل‌ترین آموزه‌های دین مبین اسلام در امور اجتماعی، توجه و کمک به همنوع و دستگیری از نیازمندان است. در یکی از مأثورات ترغیب‌کننده به این امر، از امام رئوف، امام رضا(ع) نقل شده که فرمودند: «ان‌لله عباداً فی‌الارض یسعون فی حوائج الناس هم الامنون یوم القیامه. خداوند در زمین بندگانی دارد که پیوسته در حال تلاش برای برآورده کردن نیاز مردم هستند. اینان روز قیامت ایمنی دارند.»

این توصیه جدی تا زمانی که در حدود فعالیت برخی از افراد نیکوکار قرار دارد، از یک میزان اثر و شعار برخوردار است و زمانی که در دایره حکومت و نهادهای آن واقع می‌شود، شمولیت و فراگیری آن نیز گسترده‌تر می‌گردد. یکی از شئونات اصلی حکومت‌های دینی، توجه به این دست از امور است که اجازه نمی‌دهد افراد نیازمند و ضعیف از مواهب اصلی زندگی برخوردار شوند. اگر حکومت‌های دینی به این ظیفه ذاتی عمل کنند، یکی از نتایج قطعی آن، که حکومت‌های غیردینی برای رسیدن به آن، هزینه‌های گزافی متحمل می‌شوند، تقویت و استحکام پایگاه مردمی حکومت است. در وضعیت حاضر با اقدامات صورت گرفته، بسیج جامعه پزشکی یکی از نهادهایی است که در این باره، بخشی از این وظیفه سنگین را به عهده گرفته که بنابر اخبار متعدد و متکثر، به بهترین نحو نیز از عهده آن برآمده است. در آستانه ماه مبارک رمضان خداند به تمام نهادها و افراد عادی که از امکان خدمت‌رسانی به محرومان برخوردارند، توفیق چنین خدماتی را عنایت فرماید تا مقداری از بار سنگین مشکلات محرومان کاسته شود. ان‌شاء‌الله

علل شکست اسلام‌گرایی در مصر

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی بلومبرگ 7 ژوئیه 2013 (16تیر) در مقاله‌ای به علل تحقق نیافتن دموکراسی در دوران ریاست‌جمهوری محمد مرسی پرداخت و نوشت: بهار عربی در تونس آغاز شد و طی چند هفته به مصر در همسایگی تونس رسید. در حال حاضر، تونس در آستانه تصویب قانون اساسی دموکراتیک با حمایت دو سوم مجلس است. ارتش مصر نیز با کودتای نظامی، رئیس‌جمهوری را که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود، کنار زد. مسئله واضح و اساسی این است که تفاوت چیست؟ چرا تکیه بر قانون اساسی دموکراتیک در تونس و مصر با پاسخ‌های متفاوتی روبه‌رو شد؟ در تونس و مصر پس از برگزاری نخستین انتخابات، احزاب دموکراتیک اسلامی بیشترین آرا را کسب کردند. هر دو گروه به ترکیب ارزش‌های اسلامی با دموکراسی معتقدند و نقش سیاسی برای زنان و شهروندی برابر برای غیرمسلمانان قائل هستند؛ هرچند در عمل این دو گروه به لحاظ اجتماعی محافظه‌کار و به‌دنبال اسلامی‌سازی تدریجی و داوطلبانه جامعه هستند. با وجود این، شخصیت‌ها و سبک‌های متفاوت و متضاد رهبران آن‌ها سبب شده است النهضه و اخوان‌المسلمین در هنگام گفت‌وگو با سکولارها در مورد مذهب، رفتار متفاوتی داشته باشند. راشد الغنوشی (رهبر معنوی اسلام‌گرایان تونس) شبیه «نلسون ماندلا» ظاهر شد. الغنوشی طی چند دهه تبعید، به‌طور گسترده‌ای در مورد سازگاری اسلام و دموکراسی نوشت و دیدگاهی نسبتاً لیبرال در مورد نحوه تعامل دین و سیاست ارائه کرد. برخی منتقدان مدعی بودند دیدگاه‌های الغنوشی پوششی برای دستورکار افراطی‌تر است و برخی سکولارهای تونس همچنان بر این باور پافشاری می‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: اما شواهد، واقعیت‌های متفاوتی را نشان می‌دهد. هنگامی که اسلام‌گرایان خواستار درج و اشاره به شریعت در قانون اساسی تونس شدند (که معمولاً برای گروه‌های سیاسی اسلام‌گرا امری ضروری است)، الغنوشی با مخالفت جدی سکولارها روبه‌رو شد. او در یک زورآزمایی با اعضای حزب خود ظاهراً تهدید به استعفا کرد، مگر آنکه اشاره به شریعت در قانون اساسی لغو شود. منتقدان الغنوشی می‌گویند حذف اشاره به شریعت در پیش‌نویس قانون اساسی تنها یک عقب‌نشینی تاکتیکی بود، نه یک عقب‌نشینی ایدئولوژیک؛ اما اگر حق با آن‌هاست، این دلیل دیگری است که چرا روند قانون اساسی تونس، مؤثر و کارآمد است: رهبران تمایل خود را به مصالحه در صورت مواجهه با مخالفت ایدئولوژیک، نشان داده‌اند. در مقابل، هنگامی که محمد مرسی به‌عنوان رئیس‌جمهور مصر انتخاب شد، اثبات کرد که به گفت‌وگو در روند تدوین پیش‌نویس قانون اساسی تمایلی ندارد. اخوان‌المسلمین می‌توانست حسن نیت خود را با اعتدال‌بخشی به مفاد اسلامی مندرج در قانون اساسی نشان دهد. در مقابل، اخوان‌المسلمین پا را فراتر نهاد و به روحانیون الازهر اجازه داد بر مفاد قانون اساسی اثر بگذارد. در واقع، مرسی پایه‌های دولت خود را بر اساس تحقق آرمان‌های طرفداران اخوان‌المسلمین بنا کرده بود. سنت عدم نظارت بر قدرت رئیس‌جمهور نیز بر رفتار مرسی برای بی‌توجهی به خواست مخالفان، تأثیر گذاشت و مخالفان، وی را در هیبت یک دیکتاتور دیدند؛ هرچند او به‌طور دموکراتیک انتخاب شده بود.

اخبار و تحلیل‌ها: این پایگاه اینترنتی آمریکایی تنها بخش کوچکی از دلایل شکست سیاست‌های مرسی و به‌تبع اخوان‌المسلمین مصر را بیان کرده حال آنکه دلایل معتبر زیادی وجود دارد که سبب شد ارتش به‌راحتی و با سوءاستفاده از برخی اعتراضات، کودتا علیه مرسی را عملی کند. واقعیت این است که اشتباهات بزرگ مرسی در عدول از آرمان‌های انقلاب مانند تأیید پیمان کمپ‌دیوید، ادامه ارتباط با رژیم صهیونیستی، باز گذاشتن دست‌ افراطی‌های سلفی و وهابی در این کشور و سکوت در برابر جنایات آنان، حمایت از تروریست‌های سوریه و حمایت از طرح‌های ضداسلامی غرب و ارتجاع عرب در منطقه، عدم سازماندهی و اصلاح ساختار در قوه‌قضائیه و ارتش مصر به‌طوری که بسیاری از آنان همچنان از گماشتگان مبارک بودند و... سبب شد که پس از یک‌سال و به بهانه خدمت به مردم با حمایت آمریکا و برخی کشورها، ارتش دست به کودتا علیه مرسی بزند و انقلاب مصر در ابتدای کارش با شکست مواجه شود. مرسی و اخوان‌المسلمین چوب مماشات خود با دشمنان اسلام و ادامه روند سیاست‌های گذشته این کشور را خوردند.

 

نشست اطلاعاتی حامیان تروریست‌های سوری

سران سرویس‌های اطلاعاتی کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و قطر با حضور در اقامتگاه سفیر انگلیس در آنکارا، در مورد راه‌های تلافی شکست «القصیر» با یکدیگر بحث کردند. مقامات ارشد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و اردن به‌تازگی نشستی را با موضوع سوریه برگزار کرده‌اند. در این جلسه، در مورد راه‌های انجام یک اقدام انتقامی از سوی مخالفان دولت سوریه در پاسخ به پیروزی ارتش سوریه در شهر «القصیر» بحث شده است. براساس اخبار موثق، در این نشست اضطراری که در اقامتگاه سفیر انگلیس در آنکارا برگزار شد، گزینه حمله مخالفان مسلح به مراکز دولتی و مواضع ارتش سوریه مورد بررسی قرار گرفت در این نشست همچنین با توجه به شکست و عقب‌نشینی گروه‌های تروریستی از القصیر، راه‌های جایگزین تحویل سلاح به مخالفان هم مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان در نشست، موضوعات محوری و روش‌هایی را که رسانه‌های غربی و عربی باید با پرداختن به آن‌ها، روحیه تروریستی را افزایش دهند نیز مورد بحث قرار دادند. به گفته یک مقام آگاه، افزایش کمک‌های مالی از طریق عربستان و قطر به مخالفان نیز تصمیم دیگری بود که در این نشست اتخاذ شد.

      

 یک وزیر رژیم صهیونیستی با تأکید بر تجربه زیاد حسن روحانی در عرصه دیپلماسی گفت که رئیس‌جمهور منتخب ایران از توسعه برنامه هسته‌ای این کشور دست برنخواهد داشت. وزیر روابط بین‌المللی و امور راهبردی و سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گویی با روزنامه فیگارو گفت: قطعاً می‌توان گفت که حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید، در علم بیان و دیپلماسی تجربه زیادی دارد. احتمال می‌رود که وی برای جلوگیری از سخت‌تر شدن تحریم‌ها و مداخله نظامی احتمالی، امتیازات کوچکی به غرب بدهد؛ اما به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

 پس از آنکه بزرگان نظام از حسن روحانی خواستند هر چه سریع‌تر تعریف خود را از «اعتدال» ارائه دهد تا این واژه هم به سرنوشت «اصلاحات» دچار نشود، وی کارگروهی به ریاست «علی ربیعی» براي تعریف مبانی گفتمان اعتدال تشکیل داده است. در این کمیته، افرادی چون مراد ثقفی، عليرضا علوی‌تبار، عباس عبدی، حسام‌الدين آشنا، صادق آیینه‌وند، مهدي منتظرقائم و... حضور دارند. از برخی استادان علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و رسانه هم برای حضور در جلسات مشورتی دعوت به عمل آمده است.

 بر اساس گزارش‌های دریافتی، با سقوط مرسی و موضع‌گیری سران دولت‌های عرب خلیج‌فارس در قبال رویدادهای مصر و حمایت نکردن آن‌ها از وی، جماعت اسلامی لبنان (اخوان‌المسلمین شاخه لبنان) حمله شدید‌اللحنی علیه این دولت‌ها به راه‌ انداخته است. شیخ یوسف‌ الجاجیه، خطیب نماز جمعه و عضو جماعت اسلامی، شاه عربستان را «خائن الحرمین الشریفین» خواند و به همکاری وی با مخالفان اخوان‌المسلمین و آمریکا به‌شدت انتقاد کرد. الجاجیه در سخنان خود همچنین به سران دولت‌های عرب خلیج‌فارس حمله کرد و وهابی‌ها و به‌ویژه «محمدبن‌ عبدالوهاب» بنیان‌گذار فرقه ضاله وهابیت را «مزدور غرب» توصیف کرد.

 گفته می‌شود آلمان، فرانسه، هلند و بریتانیا از وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا در نشست آتی که 22 جولای برگزار می‌شود، درباره قرار دادن شاخه نظامی حزب‌الله در فهرست تروریستی اروپا گفت‌وگو کنند. دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که به‌نظر می‌رسد باید به‌صورت جدی و در سطحی سیاسی در این مورد گفت‌وگو شود تا بتوان در این‌باره به اتفاق‌نظر رسید.

 رصد نشریات اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که رسانه‌های اصلاح‌طلب با توهم سوءاستفاده از رئیس‌جمهور منتخب و چسباندن برچسب‌هایی همچون «لیبرال تر از خاتمی» سعی دارند با پای کار آوردن عناصر فکری خود که اختلاف عمیقی با یکدیگر دارند، همان گزاره‌های دولت اصلاحات را در ذیل آرزوی دست‌نیافتنی «توسعه سیاسی» البته با آن شاخصه‌های دوم خردادی در ایام آتی مطرح کنند! به‌تازگی احمد پورنجاتی در گفت‌وگو  با روزنامه اعتماد گفته است: یک روز بیرون از جلسات در حضور من آقای خاتمی به روحانی گفت: شما که از ما لیبرال‌تری!  

 یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری مدعی شده است که تنها او می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و برای این منظور باید مدیریت وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به وی واگذار شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات