صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۵۹۶۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3981 یکشنبه 30 تیرماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر همین نمازها را بخوانیم، درست بخوانیم، به‌وقت بخوانیم... با توجه بخوانیم، یا روزه را درست بگیریم، همین‌ها انسان را پرواز می‌دهد.(23/4/92)

 سرمقاله

تبعیض‌نژادی تمام‌عیار!

یکی از مشکلات بزرگ نظام سیاسی آمریکا که هر از گاهی گریبان‌ آن را می‌گیرد، چالش‌های جدی داخلی با منشأ دوگانگی شعار و عمل است. آمریکا در سیاست خارجی و بهانه‌جویی برای اعمال فشار و دخالت در کشورهای غیر همسو از شعار جذاب «حقوق‌بشر» به‌عنوان یک ابزار بسیار کارآمد استفاده می‌کند، حال آنکه وضعیت «حقوق‌بشر» در این کشور نه اینکه بهتر از کشورهایی که به آن‌ها انتقاد دارد، نیست؛ که در مواردی بسیار هم بدتر است. دستگاه سیاسی آمریکا سال‌ها پس از لغو قانون برده‌داری و تصویب قانون حقوق مدنی، در عمل همچنان از اجرای آن طفره رفته و در این سال‌ها آنچه که در این باره در آمریکا مشاهده شده، شهروند مطلوب و شهروند نامطلوب بوده است، شهروندان به‌ویژه رنگین‌پوستان تا زمانی که در برابر نقض حقوق اساسی‌شان ساکت و غیرمعترض بوده‌اند، شهروند مطلوب شناخته شده‌اند و به محض اعتراض، شهروند نامطلوب تلقی گردیده‌اند. شهروند نامطلوب و یا شهروند درجه دو، بزرگ‌ترین ننگ و رسوایی سیاسی اجتماعی حاکمیت سیاسی آمریکا است که با وجود انواع نمایش‌های متظاهر به ارزش حقوق مدنی و حقوق‌بشر، هیچ‌گاه پنهان نشده است. یکی از آخرین موارد این رسوایی، کشته شدن «ترایون مارتین» نوجوان سیاه‌پوست غیرمسلح آمریکا در سال 2011 به ضرب گلوله یک نگهبان سفیدپوست محلی در ایالت فلوریدا است که هفته گذشته دادگاه در کمال تعجب، قاتل را تبرئه کرد. پس از ده‌ها تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف آمریکا، دادگستری این کشور در نهایت ناچار شد برای خاموش کردن آتش خشم مردم، اعلام کند پرونده بازنگری می‌شود. بر فرض که پرونده بازنگری شود و حکم آن هم تغییر کند، آیا واقعاً باید باور کرد چیزی عوض شده است؟ خیر. نگاه شهروند درجه دو یا شهروند نامطلوب در ذات نظام سیاسی آمریکا است که به‌آسانی قابل زدایش و جدایی از آن نیست.

ترجمه     

    دیدگاه‌های متفاوت مراجع شیعه در مورد بحران سوریه

گروه ترجمه- خبرگزاری رویترز 20 ژوئیه 2013 (29 تیر) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های متفاوت روحانی‌های عراق و ایران در مورد جنگ داخلی سوریه پرداخت و نوشت: جنگ داخلی در سوریه اختلاف‌نظر میان روحانیان برجسته شیعه در عراق و ایران را بیشتر کرده است. در شهر مقدس قم نیز روحانی‌های برجسته شیعه (مراجع) فتواهایی برای جنگیدن در سوریه در برابر شورشیان سنی صادر کرده‌اند. رهبران شبه‌نظامی شیعه در سوریه و آن‌هایی که مسئول جذب نیرو در عراق هستند، می‌گویند: شمار داوطلبان از زمان صدور فتواها به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

در ادامه مقاله آمده است: ایران، جدی‌ترین مدافع اسد در منطقه، از متحدان شیعه خود از جمله حزب‌الله لبنان استفاده کرده است. مداخله آشکار حزب‌الله در اوایل امسال، بعدی فرقه‌ای به این جنگ بخشیده است. ورود حزب‌الله به صحنه سوریه، اوضاع را به نفع حکومت سوریه تغییر داد. جنگ سوریه سنی‌ها و شیعیان را در سراسر خاورمیانه در برابر یکدیگر قرار داده، اما این مسئله در عین حال، شکاف‌های موجود میان دو جریان فکری اصلی در جهان اسلام را مشخص کرده است. همچنین علمای نجف و قم در این مورد اختلاف نظر دارند و روابط درون‌فرقه‌ای شیعیان در عراق پیچیده‌تر شده است. در نجف، آیت‌الله علی سیستانی که مورد حمایت اکثریت قاطع شیعیان عراق و بسیاری از شیعیان سراسر جهان است، ورود به جنگی که آن را سیاسی می‌داند و نه مذهبی، تأیید نکرده است. برخلاف دیدگاه سیستانی، برخی از متنفذترین گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی شیعه عراق که به رهبر جمهوری اسلامی ایران وفادار هستند، در جنگ سوریه به ارسال تسلیحات و اعزام نیرو اقدام کرده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: دولت شیعه عراق می‌گوید: در جنگ داخلی سوریه بی‌طرف است؛ اما اعزام شبه‌نظامیان عراق از مرز به سوریه، صحت این موضع‌گیری رسمی را زیر سؤال برده است. به گفته روحانیان و سیاستمداران ارشد،‌ رهبر ایران و طرفداران وی در عراق و ایران، سوریه را پیوند مهمی در تداوم «هلال شیعی» تلقی می‌کنند که از تهران تا بیروت کشیده شده است که البته بغداد و دمشق پیوند ارتباطی مهم آن به‌شمار می‌روند. آیت‌الله کاظم حائری، مرجع تقلید عراقی که در ایران ساکن است، در پاسخ به پرسشی در وب‌‌گاه خود در مورد مشروعیت جنگ در سوریه، جنگیدن در این کشور را «وظیفه» برای دفاع از اسلام توصیف کرد. شبه‌نظامیان می‌گویند: حدود پنجاه شیعه عراقی هر هفته برای جنگ به دمشق می‌روند و اغلب در کنار نیروهای اسد می‌جنگند یا به‌منظور حفاظت از مرقد (حضرت) زینب در حومه دمشق چنین اقدامی صورت می‌دهند. علی، عضو سابق جیش‌ المهدی، می‌گوید: «من از مرجع خود پیروی می‌کنم. رهبر معنوی من گفته است جنگ در سوریه وظیفه شرعی است. به آنچه دیگران می‌گویند، توجه نمی‌کنم... کسی حق ندارد جلوی من را بگیرد. من از مذهبم دفاع می‌کنم، از سیده زینب، دختر امامم.»   

اخبار و تحلیل‌ها: پس از سقوط صدام، اولین چیزی که نیروهای سیاسی را نگران کرد، علم شدن بحث قم و نجف بود. کاملاً قابل پیش‌بینی بود که دشمن به این موضوع دامن بزند که اتفاقاً به این دسیسه متوسل شد؛ اما با هوشیاری مراجع نجف به‌ویژه آیت‌الله سیستانی ناکام ماند. پس از ورود محدود حزب‌الله لبنان به درگیری‌های سوریه برای جلوگیری از کشیده شدن جنگ به خاک لبنان که پیروزی‌هایی را برای ارتش سوریه به همراه داشت، انتظار می‌رفت که دشمن در عرصه تبلیغاتی به تحرکات جدید روی آورد که این‌گونه شد و متن فوق، یکی از نمونه‌های آن است. رسانه‌های غربی که احساس می‌کنند دولت‌هایشان در قضیه سوریه در حال شکست خوردن هستند، تلاش می‌کنند با طرح تبلیغاتی سه موضوع: جنگ شیعه و سنی، اختلاف مراجع قم و نجف و حضور حزب‌الله و شیعیان در کنار ارتش سوریه، از شکست نهایی تروریست‌ها جلوگیری کنند.

اخبار

نگرانی اصلاح‌طلبان از بازگشت عارف!

در روزهای اخیر خبرهایی درباره احتمال تشکیل یک حزب سیاسی به‌نام «امید ایرانیان» از سوی دکتر عارف منتشر شده که با واکنش منفی بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب مواجه شده است. پس از کناره‌گیری عارف از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری که پیرو نامه محمد خاتمی اتفاق افتاد، موجی از ابراز مخالفت‌ها با این اقدام خاتمی در میان بدنه اصلاح‌طلبان شکل گرفت. عارف و حامیانش که با دلخوری از صحنه فعالیت انتخاباتی کنار کشیدند، پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم گرفته‌اند با آغاز مرحله جدیدی از فعالیت سیاسی، از نقش یک پیرو، خارج شوند و به‌عنوان پرچمدار جریان اصلاح‌طلبی به مرحله جدیدی از فعالیت سیاسی ورود کنند که انتخابات مجلس آینده می‌تواند محک خوبی برای وزن‌کشی معاون اول دولت اصلاحات باشد.

درعین حال، شخصیت‌های مطرح افراطی اصلاحات با نگاه بدبینانه نسبت به ورود مستقل عارف به عرصه سیاست و خروج وی از زیر بار تصمیم‌گیری‌های ملوک الطوایفی این جریان، معتقدند این اقدام عارف می‌تواند به ایفای نقش در زمین اصول‌گرایان و انشقاق بیشتر در بدنه اصلاح‌طلبان منجر شود!

 

اخبار کوتاه      

 *اخبار رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که مؤسسات وهابی این کشور، در ماه مبارک رمضان، کتاب‌های ضد شیعی میان عمره‌گزاران در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره توزیع می‌کنند. رسانه‌های عربستانی سال گذشته فاش کردند که ماه رمضان آن سال، 26 میلیون کتاب ضدشیعی در این کشور توزیع شد. بررسی‌های انجام شده نشان داد که بیشتر این کتاب‌ها با محوریت قیام عاشورا و حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) است.

* گفته می‌شود گروهک نهضت آزادی قصد دارد سلسله نشست‌های تشکیلاتی خود را در پوشش مراسم افطاری و مراسم احیا در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و زنجان برگزار کند. چیزی که در این میان بسیار قابل‌توجه و بااهمیت است اینکه، گروهک مورد اشاره به‌عنوان ستون پنجم دشمن در جنگ تحمیلی فعالیت‌های گسترده‌ای داشت و در آن زمان، ارتباطات گسترده‌ای با سفارت‌خانه‌های خارجی و جریان‌های همسو با ضد انقلاب داشته و دارد.

* باوجود شایعاتی که این روزها درباره جابه‌جایی مهندس ضرغامی و گمانه‌زنی‌هایی که درباره جانشینان وی در سطح رسانه‌ها انجام می‌شود، اخبار حاکی از آن است که تا پایان دوره مسئولیت ضرغامی بیش از پانزده ماه باقی مانده و هیچ برنامه‌ای برای تغییر پیش از موعد وی وجود ندارد.

* سعید حجاریان به‌تازگی در گفت‌وگو با نشریه آسمان ضمن نخبه‌گرا خواندن حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب گفت: به دلیل همین نخبه‌گرایی است که او در حلقه اصلی یارانش، صرفاً افراد محدودی دارد و گروه، ‌کادر و حزب مشخصی ندارد(!) از این رو باید با ابزار‌های تعاملی و کارت‌های دیگر خود بازی کند، البته روحانی «چانه‌زن» خوبی است؛ اما مشکل او به این برمی‌‌گردد که ابزار‌های فشار از پایین را در اختیار ندارد!

* به‌تازگی نشستی خبری با عنوان «نجات‌یافتگان فرقه بهائیت» از سوی برخی هدایت‌شدگان این فرقه در استان البرز برگزار شد و این افراد، گوشه‌هایی از خیانت‌ها و خباثت این فرقه انگلیسی‌ساخته را افشا کردند که همین موضوع سبب خشم و عصبانیت سردمداران خارج‌نشین این فرقه ضاله شد. گفتنی است بیت‌العدل (مرکز و قبله بهائیت) در سرزمین‌های اشغالی قرار دارد و مرگ و مدفن خود بهاء هم در فلسطین اشغالی است. جالب است بدانید که بهاء می‌گفت: قبله بهائیان من هستم و باید به طرف من نماز بخوانید! بهائی‌ها هر ۱۹ روز یکبار به بهانه‌های مختلف پول جمع می‌کنند و به رژیم صهیونیستی می‌فرستند. ضمناً اعضای «بیت‌العدل» در سال یک یا دو بار با رئیس‌جمهور این رژیم دیدار می‌کنند. 

* «محمد مرزیه» دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، علیه مدیرعامل شرکت ایرانسل به اتهام تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقدسات، اعلام جرم کرد. شرکت ایرانسل با بدسلیقگی و بی‌دقتی در طراحی یکی از سؤال‌های مسابقه پیامکی خود در چند روز گذشته واکنش‌ هموطنان اهل سنت سیستان‌وبلوچستان را برانگیخته بود.  

* صدای آمریکا به‌تازگی در برنامه «آنتن» این هفته خود با نمایش تصاویر یک زوج ترکیه‌ای که از شیوه‌ای ابتکاری برای ترک سیگار استفاده کرده بودند، مدعی شد این زوج «ایرانی» هستند! و خانم برای اینکه جلوی «روزه‌خواری» شوهرش را بگیرد، به این ابتکار دست‌زده است!

 
 

پیک پژوهشگاه: «ماموستا فروتن»، روحانی اهل سنت و دو تن از علمای شیعی در ابتکاری ارزشمند و برای وحدت جامعه اسلامی، آیاتی از قرآن کریم را که بزرگان شیعه و سنی به نزول آن درباره اهل بیت(ع) تصریح کرده‌اند، گردهم آورده‌اند. این کتاب از سوی پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) منتشر شده است.

(ارتباط با پژوهشکده   1000118259)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات