صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۵۹۸۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3691 دوشنبه 14 مرداد ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در نظام جمهورى اسلامى، پذیرش مسئولیت به معناى کامجویى از قدرت نیست؛ به معناى قبول زحمات خدمت به مردم است.(12/5/92)

سرمقاله

جهان در انتظار پاسخ مناسب آمریکا و غرب

روز گذشته برای مردم ایران مبارک و به‌یادماندنی بود، چرا که در آن، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور انتخاباتی انجام شد که دشمنان برای آن نقشه‌های شومی داشتند که به لطف ‌الهی و هوشمندی رهبری و بیداری ملت، راه به جایی نبردند و مراسم تحلیف، با شکوه تمام و برای اولین‌بار با حضور مقامات بلندپایه حدود شصت کشور برگزار شد. این روز برای دشمنان ایران نیز به حسب فرصت مغتنم بودن، می‌تواند روز سرنوشت‌سازی باشد، مشروط بر آنکه برای لحظاتی عنان مدیریتی و نگرشی خود را از اختیار خوی استکباری و شیطانی خارج کنند و به عقل واگذارند.

 موضع‌گیری دکتر روحانی درباره کلیت سیاست خارجی ایران این فرصت مغتنم بازاندیشی در رفتار با ایران را برای آمریکا و کشورهای غربی فراهم ساخت آنجا که گفت: «ایران، بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است. گرچه تحریم‌ها فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد کرده است؛ اما مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آن‌ها در حراست از حقوق و منافع ملی خود، جدی و هوشیار هستند. ملتی را که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می‌کند، نمی‌توان با تحریم به تسلیم واداشت و یا به جنگ تهدید کرد، بلکه تنها راه تعامل با ایران، گفت‌وگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست. تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر، مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس، متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد. به‌صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می‌خواهید، نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.»

پس از موضع‌گیری سنجیده و دقیق دکتر روحانی درباره مسائل مهمی که سیاست خارجی ایران با آن درگیر است که هر عقل سلیم و بی‌غرضی آن موضع‌گیری را تأیید می‌کند و بسیاری از مردم جهان هم از آن آگاه شده‌اند، توپ در زمین آمریکا و غرب است. آن‌ها باید بدانند تکرار مواضع خصمانه گذشته یا اظهاراتی شبیه آن‌، به استحکام این موضع‌گیری‌ آسیب نمی‌زند و آن‌ها را از تنگنای پاسخگویی به این موضع‌گیری هوشمندانه نمی‌رهاند. غرب باید با قدرشناسی از این فرصت، پاسخی در تراز و استحکام این موضع ارائه کند تا راه نشان داده شده مسدود نشود. با این تفاصیل، افکار جهانی به این نتیجه درست رسیده که هر چیزی به غیر از به‌رسمیت شناختن حقوق مسلم هسته‌ای ایران، این راه را مسدود می‌کند و این غرب است که باید روشش را تغییر دهد.

 

ترجمه

رئیس‌جمهور جدید ایران و راهبرد توقف تحریم‌ها

گروه ترجمه- خبرگزاری آسوشیتدپرس 4 آگوست 2013 (13 مرداد) در مقاله‌ای به مراسم تحلیف و محتوای سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور جدید ایران روز یکشنبه از غرب خواست «زبان تحریم» را تغییر دهد، به این امید که فشارهای اقتصادی بر مردم ایران کاهش یابد. حسن روحانی که پس از ادای سوگند در مجلس سخن می‌گفت، روز شنبه مورد تأیید آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت. آقای روحانی، به‌عنوان فردی میانه‌رو در سخنان خود بر گفت‌وگو با غرب تأکید کرد و از قدرت‌های خارجی خواست در گفت‌وگوها به ایران احترام بگذارند. رئیس‌جمهور ایران که سخنانش به‌طور زنده از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شد، گفت: «اگر به‌دنبال پاسخ مناسبی هستید، از طریق زبان احترام با ایران صحبت کنید، نه زبان تحریم... گفت‌وگوها مستلزم اعتمادسازی، احترام متقابل و کاهش خصومت‌هاست.»

در ادامه مقاله آمده است: در حال حاضر، ایران تحت تحریم‌های سازمان ملل و نیز تحریم‌های نفتی و بانکی یکجانبه غرب است. روحانی جایگزین احمدی‌نژاد شده است که پیش‌تر از راهبردی تندروانه در قبال غرب به‌ویژه در مورد مسئله هسته‌ای پیروی می‌کرد. بسیاری از ایرانی‌ها و دیپلمات‌های خارجی امیدوارند که آقای روحانی بتواند لحنی آشتی‌جویانه‌تر در گفت‌وگوها داشته باشد. این امیدها را می‌توان در سخنان وی در مراسم تحلیف یافت. نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی ایران است که شخصیت‌های عالی‌رتبه خارجی در مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهور ایران شرکت می‌کنند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که تحلیف روحانی «فرصت را برای اقدام سریع ایران به‌منظور حل‌وفصل نگرانی‌های عمیق جامعه بین‌الملل بر سر برنامه هسته‌ای ایران فراهم کرد... در صورتی که دولت جدید تعامل جدی و واقعی برای تحقق الزامات بین‌المللی را در پیش گیرد و راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این مسئله بیابد، آمریکا نیز شریکی مشتاق خواهد بود.»

در پایان مقاله آمده است: روحانی در طول سخنرانی خود با هرگونه تغییر در نظام‌های سیاسی از طریق مداخله خارجی مخالفت کرد و گفت: «صلح و ثبات در کشورهای همسایه ضرورتی برای ایران است.» روز یکشنبه نیز گزارش شد که روحانی به نخست‌وزیر سوریه گفته است: هیچ نیرویی در جهان نخواهد توانست ائتلاف میان سوریه و ایران را از بین ببرد. روحانی گفت که ایران «به‌دنبال تغییر مرزها و دولت‌ها نیست.» وی در این باره وارد جزئیات نشد؛ اما به‌نظر می‌رسد وی اشاره به اسرائیل[رژیم صهیونیستی] داشت. سایر رهبران ایران خواستار نابودی اسرائیل شده‌اند. در عین حال، روحانی فهرستی از وزرای کابینه خود را به مجلس تحویل داد. با وجود این، رهبر ایران در تمام مسائل کلیدی حرف آخر را می‌زند.

اخبار و تحلیل‌ها: غربی‌ها و در رأس آن‌ها آمریکایی‌ها، در سخنانی که دکتر روحانی در مراسم تحلیف ایراد کرد، بیشتر منتظر شنیدن نظر وی درباره مباحث هسته‌ای بودند که دکتر روحانی هم به آن پرداخت؛ اما نه آن‌گونه که آن‌ها انتظار داشتند؛ وی در بیانی دقیق با انتقاد و رد تحریم‌ها اعلام کرد: «گفت‌وگوها مستلزم اعتمادسازی، احترام متقابل و کاهش خصومت‌ها است.» اگر غرب اهل منطق باشد، باید با استفاده از این فرصت و به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران برای تعامل مثبت با ایران تلاش کند.

  

ترس غربی‌ها از جهادی‌های چشم‌آبی!

 نشریه «فارین پالیسی» به‌تازگی در گزارشی با عنوان «جهادی‌های چشم‌‌آبی»، به حضور نیروهای تروریست سلفی متولد اروپا در سوریه پرداخت. در این گزارش آمده است: افراطی‌گری مذهبی جهادی‌ها [سلفی‌ها]، تجربه نظامی آن‌ها در سوریه و توان آن‌ها در مسافرت آزادانه در اروپا و ایالات متحده می‌تواند خطری مرگبار از پی داشته باشد. در این باره، «متیو اولسن»، مدیر مرکز ملی مقابله با تروریسم ایالات متحده، تصریح کرد: «سوریه به میدان نبرد اصلی جهادی‌ها در جهان تبدیل شده و نگرانی‌هایی درباره بازگشت این جهادی‌ها به اروپای غربی و احتمالاً ایالات متحده ایجاد کرده است.» بنابر این گزارش، پدیده جهادی‌گری اروپایی که به‌صورت سیل به‌سوی سوریه جاری شده است، توجه آژانس‌های امنیتی غربی را به خود جلب کرده است. آن‌ها در هراسند که این جهادی‌ها پس از بازگشت به خانه چه‌کار خواهند کرد؟ بر اساس اظهارات برخی مقامات اطلاعاتی غربی، تعداد غربی‌هایی که اکنون در سوریه مشغول نبرد هستند، بیش از تعداد آن‌ها در عراق، افغانستان، سومالی یا یمن است. بنابر آمار موجود، ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تروریست‌ اروپایی در سوریه مشغول جنگ با دولت این کشور هستند.

اخبار

اعتراضات سخت فتنه‌گران!

 «اکبر گنجی» از اصلاح‌طلبان فراری مقیم آمریکا در پایگاه اینترنتی رادیو فردا نوشت: «محمد خاتمی در جلسات خصوصی گفته که در انتخابات 88 تقلب صورت نگرفته، مصطفی تاج‌زاده هم گفته تقلب مؤثر صورت نگرفته است. محمد موسوی خوئینی‌ها نیز پس از شنیدن گزارش علی‌اکبر محتشمی‌پور و عبدالواحد موسوی لاری در مجمع روحانیون مبارز درباره تخلفات انتخابات 88، در همان زمان با تظاهرات خیابانی مخالفت کرده و فعالان اصلاح‌طلب بسیاری از شهرها نیز گفته بودند که آرای خوانده‌شده واقعی بوده است.»

این اعترافات گنجی و همفکران داخلی و خارجی وی همان نکته کلیدی‌ای بود که مقام معظم رهبری هم در دیدار اخیر دانشجویان با ایشان بدان اشاره فرمودند. بدین مضمون که این حضرات در جلسات خصوصی می‌گویند که تقلب نشده، اما آشکارا حاضر نیستند تا به آن اقرار کنند! که این مسئله نیز حکایت از خوی منافقانه سران فتنه دارد! البته این‌ها می‌دانند که اعتراف علنی به این موضوع، سؤالات بعدی را به‌دنبال خواهد داشت؛ اینکه، پس چرا کشور را هشت ماه با بحران مواجه کرده و این همه خسارت را بر آن تحمیل کردند؟! گنجی همچنین در این یادداشت با انتقاد از هاشمی رفسنجانی نوشت: «انتخابات فعلی با همان وضعیت انتخابات سال 88 برگزار شد، حال آنکه هاشمی انتخابات اخیر را دموکراتیک‌ترین انتخابات دنیا قلمداد کرده است!»

اخبار و تحلیل‌ها: از مجموع مطالب فوق برمی‌آید که در هر دو انتخابات قانون کاملاً رعایت شده و حق با نظام بوده؛ اما افراد براساس منافع شخصی و گروهی با آن برخورد کردند.

 اخبار کوتاه   

 *همزمان با تحویل رسمی پست ریاست‌جمهوری ایران به حسن روحانی، سرکرده گروهک تروریستی منافقین در سخنانی که حاکی از شکست توطئه‌های این گروهک و ناخرسندی آن از این اتفاق خوشایند برای مردم ایران است، مدعی شد که با روی کار آمدن روحانی، امیدی به تغییر در ایران نیست. مریم رجوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در بین اعضای گروهک وابسته‌اش ادعا کرد: ما هیچ امیدی به بروز تغییر در ایران نداریم؛ چراکه روحانی طی ۳۴ سال پست‌های کلیدی را در نظام ایران عهده‌دار بوده است.»

* شبکه اسکای‌نیوز عربی از ممانعت ریاض از عبور هواپیمای حامل عمر البشیر از فراز آسمان ‌عربستان خبر داد. شبکه اسکای‌نیوز عربی اعلام کرد: هواپیمای حامل عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان که راهی تهران بود تا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ایران شرکت کند، اجازه عبور از حریم هوایی عربستان سعودی را پیدا نکرد.

* «ریاض الاسعد» فرمانده تروریست‌های مسلح سوریه موسوم به «ارتش آزاد» که وابستگی وی به غرب و صهیونیست‌ها بر کسی پوشیده نیست، به‌تازگی در بیانیه‌ای، ضمن اعتراف به شکست نیروهایش در «حمص»، استان خوزستان را متعلق به اعراب دانست و از ایران خواست به اشغال این استان خاتمه دهد! وی در این بیانیه که خطاب به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، صادر شده، به اعراب قول داد که حمص، دمشق، یرموک و حتی قدس را نیز آزاد خواهد کرد! وی همچنین در این بیانیه مدعی شد اختلافات ایران و آمریکا کلامی و ساختگی است و حزب‌الله نیز همین رابطه را با صهیونیست‌ها دارد!

* به‌تازگی تصاویر گروهی از وهابی‌های سلفی در عربستان سعودی که نمازشان را پشت سر یک پسر بچه نابالغ اقامه می‌کنند، در سطح وسیعی در فضای مجازی منتشر شده است. وهابی‌ها مدعی هستند که پسر بچه نابالغ هنوز گناهی مرتکب نشده است از این رو می‌توان پشت سر او نماز اقامه کرد و نماز بدین شکل صحیح است! انتشار این تصاویر، واکنش‌های بسیاری در این کشور و محافل اسلامی داشت. وهابی‌ها با این نوع اقدامات درصدد هستند که بدعت‌های ضد اسلامی را در قالب اسلام آمریکایی و تندروی و افراط به مسلمانان القا کنند

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات