تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۵۹۹۸۶
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

مخالفان: برنامه های حجتی توجهی به امور زیربنایی ندارد/ موافقان: خودکفایی در تولید گندم دستاورد حجتی است


تاکید بر ناکارآمدی برنامه های حجتی برای اصلاح بخش کشاورزی، نبود برنامه در امور زیربنایی، رسیدن به خودکفایی گندم به عنوان دستاوردهای وزیر پیشنهادی، از جمله مواردی بود که از سوی موافقان، مخالفان و وزیر پیشنهادی در جلسه بررسی صلاحیت حجتی مطرح شد. 

آنچه در زیر از نظرتان می گذرد گزیده ای از سخنان نماینده مخالف و نماینده موافق و نیز سخنان محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس است.

موسوی: حجتی در 8 سال گذشته هیچ ارتباطی با بخش کشاورزی نداشته است / در برنامه حجتی هیچ توجهی به امور زیربنایی نشده است

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان این که حجتی در هشت سال گذشته هیچ ارتباطی با بخش کشاورزی نداشته است گفت: وی در این مدت به دنبال کارهای عمرانی در داخل و خارج کشور بوده است و با تصدی ایشان بیم آن می رود ضمن از دست دادن فرصت های طلایی مجددا افراد سیاسی فاقد وجاهت در راس پست های کلیدی وزارت خانه قرار گیرند.

شکر خدا موسوی در مخالفت با وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان هیچ پشت و پناهی ندارند و در دعواهای سیاسی بی حاصل سالیان گذشته فریاد تظلم خواهی آنان شنیده نشد و انتظار ما این است که وزیر کشاورزی دولت جدید کشاورزی را به جایگاه اصلی خود برساند زیرا با کمترین هزینه می تواند بیشترین امکانات و بازدهی را به کشور بدهد.

نماینده مردم اهواز با بیان این که کشاورزی محور توسعه است گفت: امروز 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی قابل کشت وجود دارد که فقط از این 18 میلیون 4 میلیون آن زیر کشت است.

موسوی افزود: آقای کلانتری که از اعضای موثر انتخاب وزیر کشاورزی است گفته است توجه حکومت به بخش کشاورزی اجتناب ناپذیر است اما این که کشاورزی محور توسعه باشد مخالفم اگر محور توسعه را کشاورزی در نظر بگیریم مردم باید از گرسنگی بمیرند. شما باید پاسخ دهید چه نسبتی با این سخن دارید. امام می فرمایند کشاورزی محور توسعه است.

وی عدم التزام عملی طیف حجتی به خودکفایی اقتصادی را از دیگر اشکالات وارده به وزیر پیشنهادی نام برد و گفت: شما در دوران وزارت خود اعتقاد داشتید موضوع خودکفایی یک موضوع سنتی، غیر علمی و فاقد موضوعیت اجرایی است.

موسوی خرید تضمینی محصولات کشاورزی را یکی از دغدغه های کشاورزان نام برد و گفت: یکی از مشکلات کشاورزان بیمه محصولات کشاورزی و کود شیمیایی است.

وی با بیان این که پس از بررسی برنامه حجتی برای کشاورزی دریافتند که در عرصه اجرا تدبیری حکیمانه که حاکی از امید باشد در آن دیده نشده است با اشاره به نقاط ضعف این برنامه گفت: یکی از ویژگی های برنامه وزرا باید این باشد که تحلیلی از برنامه پنجم توسعه ارائه کنند. چرا که ممکن است بعد از رسیدن به وزارت خیلی از مفاد برنامه پنجم رها کرده و از مسئولیت تحقق آن شانه خالی کند.

نماینده مردم اهواز با اشاره به نامه حجتی به مقام معظم رهبری در زمان مسئولیتش در سازمان جهاد کشاورزی گفت: در آن نامه خطر طمع وارد کنندگان محصولات استراتژیک را بر خودکفایی و استقلال کشاورزی گوشزد کردند. به نظر می رسد ایشان باید بیان می کردند به طور مشخص چه برنامه ای برای مقابله با این تهدید در دوره چهار ساله دارند.

موسوی با بیان این که در برنامه حجتی هیچ توجهی به امور زیربنایی نشده است گفت: ایشان از عبارت حذف واردات صحبت کرده است که در رسانه ها بازتاب زیادی داشته است اما باید مدیریت صحیح واردات به گونه ای که تولیدات داخلی مورد خدشه وارد نشود مورد توجه قرار گیرد نه این که به طور کامل حذف شود.

وی با بیان این که در برنامه حجتی توجه به خرید تضمینی محصولات کشاورزی نشده است گفت: کارآمدترین ابزار دولت برای نیل به خودکفایی خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.

موسوی با بیان این که برخی از فعالان جهاد سازندگی هنوز از ایشان و برخی دیگری از مسببان ادغام وزارت کشاورزی با جهاد کشاورزی ناراحت هستند تصریح کرد: سوال این است که با این اقدام چقدر توانستند روحیه جهادی را در روحیه کشاورزی و توسعه روستایی منتقل کنند.

وی با بیان این که حجتی در برنامه خود به حماسه اقتصادی توجه نکرده است با اشاره به برخی نقاط ضعف حجتی در زمان تصدی اش در وزارت کشاورزی گفت: در زمان مسئولیت ایشان معاونان وزارتش در حمایت از مجلس ششم استفا داده و به جمع متحصنین پیوستند؛ برخی از مدیران کشاورزی حذف و مدیران حزبی جایگزین آن ها شدند. تمام طرح های خودکفایی کشاورزی که در زمان ایشان شروع شد به دلیل اشکالات اساسی و مبانی علمی این طرح ها با شکست مواجه شد.

موسوی با بیان این که حجتی در هشت سال گذشته هیچ ارتباطی با بخش کشاورزی نداشته است اضافه کرد: ایشان در این مدت به دنبال کارهای عمرانی در داخل و خارج کشور بوده است و با تصدی ایشان بیم آن می رود ضمن از دست دادن فرصت های طلایی مجددا افراد سیاسی فاقد وجاهت در راس پست های کلیدی وزارت خانه قرار گیرند و به جای پرداختن به امور کشاورزی به باشگاه سنتی تبدیل شود.

 

جباری: خودکفایی در تولید گندم از دستاوردهای حجتی است

نماینده مردم بندرلنگه و پارسیان گفت: : در دوران وزارت آقای حجتی کشور توانست در تولید گندم به خودکفایی برسد. در حالیکه در سال‌های قبل از وزارت ایشان تراز تجارت منفی داشتیم، در دوران آقای حجتی این تراز مثبت شد و صادرات بخش کشاورزی از واردات آن پیشی گرفت.

احمد جباری در موافقت وزیر جهاد کشاورزی گفت: نام حجتی  با نام جهاد کشاورزی و جهاد سازندگی عجین شده و برای کشاورزان، دامداران، باغداران، مرغداران و فعالان این بخش آشنا است.

نماینده بندرلنگه و پارسیان در پاسخ به نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: برخلاف سخنان همکارم در مدیریت، سلامت نفس، تدین و معتقد بودن مهندس حجتی به انقلاب اسلامی جای هیچگونه شک و شبهه ای نیست؛ چراکه وی در خانواده ای رشد یافته که 14 شهید و 9 جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی نموده و خودش نیز در دفاع مقدس در عملیات های بسیاری شرکت داشته است.

وی ادامه داد: آقای حجتی از ابتدای آغاز به کار جهاد سازندگی در کمیته کشاورزی جهاد فعالیت داشته است، لذا معتقدم که آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم با شناخت کاملی که از شرایط سخت اداره کشور دارد، مردانی کارآزموده را برای عبور از شرایط موجود به میدان آورده است.

جباری با انتقاد از سخن نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی که رشته تحصیلی حجتی را نامتناسب با جهاد کشاورزی خوانده بود، تصریح کرد: عمران یک رشته درسی بین‌رشته‌ای است، آنهایی که با بحث کشاورزی سروکار دارند، می دانند که 50 درصد فعالیت های کشاورزی متشکل از فعالیت های عمرانی است و اقتصاد کشاورزی با فعالیت های عمرانی عجین شده است.

وی به بخشی از دستاوردهای وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دوران پیشین وزارتش در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در دوران وزارت آقای حجتی کشور توانست در تولید گندم به خودکفایی برسد. در حالیکه در سال‌های قبل از وزارت ایشان تراز تجارت منفی داشتیم، در دوران آقای حجتی این تراز مثبت شد و صادرات بخش کشاورزی از واردات آن پیشی گرفت.

وی یادآور شد که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دارای روحیه جهادی است و سیاست ها و برنامه هایش نشان می دهد که شناخت کاملی از بخش کشاورزی دارد.

 

چهاردولی: حجتی هیچ برنامه کوتاه مدت، بلند مدت و میانمدت ندارد / برنامه های ارائه شده در شرایط کنونی حلال کار نیست

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه مخالفت من بیشتر به خاطر برنامه های شماست گفت: اگر نگاهی به برنامه های حجتی داشته باشید متوجه می شوید به چند دلیل در شرایط کنونی حلال نخواهد بود.

علی نعمت چهاردولی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: مخالفت من بیشتر به خاطر برنامه های شماست. اگر نگاهی به برنامه های حجتی داشته باشید متوجه می شوید به چند دلیل در شرایط کنونی حلال نخواهد بود.

وی در واکنش به سخن یکی از موافقان که می گفت حجتی بچه روستاست گفت: وی متولد نجف آباد است، همچنین در برنامه های ایشان هیچ اشاره ای به برنامه های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت نشده است. در ابتدای برنامه عدم تطبیق برنامه هایشان با شرایط موجود کشور دیده می شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه یکصد میلیون تولید کشاورزی داریم ولی سهم هر نفر 283 کیلوگرم بوده است، گفت: در برنامه کلان تولیدات کشاورزی، زراعت تاکنون رشد 3.3 درصدی داشته است و قرار است تا پایان سال به 7 درصد برسد. در شرایط کنونی که دشمنان تحریم را به کار گرفته اند.

چهاردولی ادامه داد: در این شرایط باید تولیدات بیشتر و واردات را کمتر کرده تا بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم که وزارتخانه ای که باید این کار را انجام دهد، وزارت جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس با طرح این سئوال که کدام وزارتخانه باید حماسه اقتصادی را رقم بزند، خاطر نشان کرد: مشکلات کشاورزان بسیار زیاد است و من خود به عنوان یک بچه روستایی و کشاورززاده این مسائل را درک می کنم. مگر کشاورزی تولید نیست و نباید سهمی در اقتصاد کشور داشته باشد؟

وی با اشاره به جشن خودکفایی گندم گفت: ما در این حوزه نیاز به برنامه ریزی پایدار داریم، کشاورزی ما الان وابسته به نزولات آسمانی است، کشاورزی باید برنامه محور باشد.

چهاردولی از حجتی وزیر پیشنهادی پرسید برنامه شما برای افزایش بهره وری و راندمان تولید که اکنون کم است، چیست و چه برنامه ای برای افزایش سهم تحقیق، توسعه و مطالعات کاربردی دارید؟

نماینده مردم ملایر در مجلس با طرح این سئوال که شما به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه برنامه ای برای افزایش راندمان آب دارید، گفت: یکی از راهکارهای بهبود وضعیت کشاورزی افزایش سرمایه گذاری در عملیات زیربنایی است شما چه برنامه ای برای تقاضا محور کردن این سرمایه گذاری دارید؟

وی با انتقاد از اینکه آمار دقیقی از تولید سالانه کشاورزی وجود ندارد، اظهار داشت: برنامه شما برای کاهش هزینه مبادلات در بخش کشاورزی چیست و برای تغییر مداوم سیاست گذاری ها چه برنامه ای برای کشاورزان دارید؟

 

نوروزی: ارتقای بهره وری با در نظر گرفتن مشکلات آبی از برنامه های وزیر پیشنهادی است

نماینده مردم علی آباد کتول گفت: جلوگیری از توسعه بی رویه کشت و توجه بر افزایش و ارتقای بهره وری با توجه به وجود مشکلات آب از دیگر موضوعاتی است که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آن را از جمله اقدامات خود در صورت بر عهده گرفتن مسئولیت خوانده است.

رحمت الله نوروزی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: به نمایندگی از نمایندگان از جمله نمایندگان شمالی کشور به ویژه دکتر احمد توکلی تایید می کنیم که مهندس حجتی وزیری با سابقه درخشان و موفق و اهل مشورت است.

وی افزود: افزایش ضریب خودکفایی در محصولات کشاورزی از طریق  روش های نوین از جمله موضوعات مهمی است که در برنامه ارایه شده از سوی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مورد اشاره قرار گرفته است.

نماینده علی آباد کتول با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر در کشاورزی، باغداری، دامداری، مرغداری و ... مشکلات بسیاری دارد تصریح کرد: جلوگیری از توسعه بی رویه کشت و توجه بر افزایش و ارتقای بهره وری با توجه به وجود مشکلات آب از دیگر موضوعاتی است که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آن را از جمله اقدامات خود در صورت بر عهده گرفتن مسئولیت خوانده است.

 

لاهوتی: چای، برنج و ابریشم در زمان حجتی نابود شد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقاط ضعف حجتی در دوران پیشین وزارتش گفت: چای، برنج و ابریشم شهر ما در زمان شما نابود شد، در سازمان چای تخته شد و ادغام جهاد کشاورزی و سازندگی در زمان شما صورت گرفت.

مهرداد لاهوتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: من نماینده استان های شمالی هستم در حالی که ایشان نماینده شهر خودشان است. من از آقای روحانی سئوال می کنم در این کشور اتفاق افتاده که مهندس کشاورزی، وزیر راه یا بهداشت شود اتفاق عجیب الان این است که مهندس عمران را در بخش کشاورزی می گذاریم.

وی با بیان اینکه حجتی در وزارت راه موفق بوده اما نگرانی هایی برای حضور ایشان در وزارت کشاورزی وجود دارد، اظهار داشت: اکنون مشکلات بسیاری در کشاورزی وجود دارد و مهندس جدید مهندس عمران است و تخصص کشاورزی ندارد.

لاهوتی تاکید کرد: چای، برنج و ابریشم شهر ما در زمان شما نابود شد، در سازمان چای تخته شد و ادغام جهاد کشاورزی و سازندگی در زمان شما صورت گرفت.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با تاکید بر بحث توسعه روستایی تصریح کرد: ما اکنون نگران بحث توسعه روستاها هستیم، این نگرانی در خصوص محیط زیست و بحث جنگل ها نیز وجود دارد.

 

حجتی: جلوی واردات بی رویه را می‌گیرم / واردات 14 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه نتیجه بی توجهی به خودکفایی محصولات کشاورزی این بود که بیش از 14 میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی به کشور داریم، گفت: باید جلوی واردات بی رویه محصولات کشاورزی را گرفت.

محمود حجتی امروز در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدوارم با رای اعتماد شما در خدمت کشاورزان، روستائیان و ملت باشم، گفت: در سندهای یک و 9 اصل 44 قانون اساسی تاکید شده است که افزایش تولید کشاورزی تا در بخش نیازهای عمومی کشور به خودکفایی برسد.

وی افزود: سند چشم انداز یک قانون بالادستی دیگر است که توسعه یافتگی کشور و برخورداری از امنیت غذایی با تکیه بر تولید و خودکفایی در محصولات اساسی کشور در آن مورد توجه قرار گرفته است

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با اشاره به ماده 18 قانون برنامه چهارم، اظهار داشت: ماده 16 و 143 تا 149 برنامه پنجم هم اهدافی مانند نیل به خودکفایی در تولید، افزایش ارزش افزوده سالانه 7 درصد، ارتقای کیفی تولیدات کشاورزی، نوسازی ناوگان و ادوات، انجام عملیات آب و خاک، ارتقای سطح کمی حمایت از کشاورزی برای رسیدن به حداقل 35 درصد از ارزش تولیدات و افزایش سالانه سهم پژوهش به نیم درصد از تولید داخلی از دیگر اهداف بالادستی است که ملزم به تدوین پروژه ها بر اساس آنها است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی و افزایش ضریب خودکفایی در بسیاری از اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: امنیت غذایی به عنوان کالای عمومی تعریف شده از وظایف دولت ها است و حمایت های بخش کشاورزی هم باید در راستای تحقق این آرمان ملی باشد.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه وضعیت امنیت غذایی به دلایل مختلفی روز به روز تضعیف شده است، تصریح کرد: سهم تولیدات داخلی در تامین نیازهای غذایی کشور بسیار شکننده و نگران کننده است به طوریکه متوسط واردات سالیانه کشور در برنامه سوم توسعه علی رغم دو سال خشکسالی 10.3 میلیون تن بود، اما در طول برنامه چهارم با 34 درصد رشد به 13.8 میلیون تن رسید.

حجتی افزود: در سه سال اخیر این رقم به 16.6 میلیون تن افزایش یافته است و وابستگی کشور در تامین محصولات غذایی در برنامه سوم به 20 درصد رسید در حالی که در سال های اخیر این رقم از 38 درصد فراتر رفت.

وی با اشاره به اینکه عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی یکی از مشکلات بزرگ است، گفت: برنامه های کشور باید براساس افزایش بهره وری باشد، همچنین باید به مساله آب هم توجه ویژه ای شود زیرا امروزه با بحران آب در کشور روبرو هستیم و باید با توسعه سرمایه گذاری استمرار تولید و تقویت امنیت غذایی را بوجود بیاوریم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با اشاره به اینکه بانک جهانی سرمایه گذاری را عامل رشد بخش کشاورزی دانسته است، اظهار داشت: مقوله سرمایه گذاری علت ضعف کشاورزی در کشور است در حالی که میانگین سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی بر اساس برنامه اول تا سوم و حتی چهارم توسعه متوسط 4.6، 4.2، 4.8 و 5.2 تعیین شده است. حجتی افزود: در حالی که در این دوره سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی 14.5 درصد و سهم اشتغال حدود 20 درصد است.

وی با بیان اینکه مدیریت امور دامی و نباتی و حفاظت از منابع طبیعی و خاک از دیگر مسئولیت های بخش کشاورزی است، گفت: متاسفانه مسائل روزمره و گرفتاری در اداره جامعه کشور را از توجه به قرنطینه و صیانت از آب و خاک، جنگل ها و منابع طبیعی دور کرده است و در حال حاضر در کشور مشکلاتی در زمینه آب و خاک می بینیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: توسعه سیستم های آبیاری اعم از سطحی یا تحت فشار برای افزایش بهره وری از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حجتی به تجهیز و یکپارچه سازی اراضی اشاره کرد و افزود: مشکلات مکانیزاسیون در بخش کشاورزی به این موضوع برمی گردد و همچنین سیستم های نوین آبیاری به دلیل خرد بودن اراضی قابل اجرا نیست، بنابراین در این بخش هم از برنامه ها عقب تر هستیم.

وی با بیان اینکه تجهیز ناوگان ماشین آلات کشاورزی، نوسازی، توسعه باغات و بهبود مزارع چای از دیگر موضوعات مورد توجه است، گفت: مدرن سازی مزارع پرورش دام، طیور و آبزیان، ارتقای بذر و نهال، توسعه تحقیقات، صنایع تبدیلی و تکمیلی و دیگر موارد از برنامه های مهم این بخش است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی افزود: به منظور حمایت از توسعه تولید داخلی و استمرار تولیدات کشاورزی و کمک به پایداری صنایع آب یکی از برنامه های اصلی دولت آینده است.

حجتی با اشاره به برنامه های شیلاتی خود اظهار داشت: در جنوب کشور باید توسعه ناوگان، صیادی در آب های دور و توسعه بنادر صیادی، حمایت از بخش خصوصی برای دستیابی به منابع آبزی در دستور کار قرار بگیرد، همچنین در شمال کشور باید علاوه بر توجه جدی به مسائل زیست محیطی به توسعه ذخایر آبزیان و افزایش ذخایر تکثیر و پرورش آبزی پروری پرداخته شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما اقتصادی نمودن تولید کشاورزی است، بیان کرد: کشورهای توسعه یافته علی رغم آنکه بخش کشاورزی سهم بالایی در اقتصاد ملی آنها ندارد، اما برای حفظ استقلال و حاکمیت ملی به این بخش توجه زیادی کردند که بر اساس آمار سازمان های بین المللی، هنوز هم با یارانه این بخش را حمایت می کنند.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی افزود: متاسفانه کشورها تولیدات کشاورزی خود را با نازل ترین قیمت در دریاها عرضه می کنند و این قیمت ها مبنای قضاوت مسئولان در کشور برای قیمت محصولات کشاورزی قرار می گیرد که باید در این بخش بازنگری شده و از تولید محصولات کشاورزی حمایت کنند.

حجتی با بیان اینکه از تمامی امکانات باید برای کاهش هزینه های تولید و مزیت های رقابتی محصول بهره بگیریم، اظهار داشت: ارتقاب بهره وری عوامل تولید، توسعه مکانیزاسیون، تسهیلات ارزان قیمت، تامین بذور استاندارد و مقاوم، اصلاح نژاد دام و طیور، بکارگیری از فناوری های نوین، سرمایه گذاری در بخش آموزش و ترویج یافته های تحقیقاتی کشاورزی، تکمیل و بازنگری و اصلاح سند ملی کشاورزی، سند الگوی کشت و اجرایی کردن این برنامه ها با همکاری بهره برداران، دولت و مجلس از برنامه های این وزارتخانه است.

وی به مدیریت محصولات پس از تولید اشاره کرد و گفت: توسعه انواع بیمه از جمله محصولات باغی، زراعی، بیمه درآمد تولیدکنندگان، اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی، گسترش بورس کالای کشاورزی، استمرار و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، مدیریت نظام تعرفه برای جلوگیری از واردات بی رویه و حمایت از تولید داخلی از برنامه های این وزارتخانه پس از تولید است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با تاکید بر مدیریت واردات محصولات و اختصاص یارانه صادراتی به محصولات، اظهار داشت: علی رغم همه محدودیت ها هزینه آب در داخل کشور برای کشاورزان بالاتر از دیگر کشورها است در صورتیکه تعرفه محصولات کشاورزی بسیار پایین است.

حجتی با اشاره به حمایت سایر کشورها از تولیدات کشاورزی گفت: در سال 2010 رقم حمایت از تولیدکنندگان در کشورهای توسعه یافته صنعتی معادل 18 درصد تولید یعنی 227 میلیارد دلار، کشورهای اروپایی 139 میلیارد دلار و ترکیه 19 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به کمبود کود شیمیایی، بذر، خوراک دام و طیور افزود: اگر نهاده ها به موقع در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و بذر شناسنامه دار و باکیفیت به آنها داده نشود، کاهش محصولات را در آینده به دنبال دارد.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با اشاره به حضور 15 ساله در بخش های مدیریتی جهادکشاورزی و جهاد سازندگ،ی گفت: مجری قانون ادغام جهاد در وزارت کشاورزی بوده ام و پس از تصویب آن ماموریت پیدا کردم که در وزارت جدید قانون جهادکشاورزی را که مصوب مجلس بود، اجرا کنم، بنابراین اگر نقدی به اجرای قانون در آن زمان دارید به بنده اعلام کنید.

وی با اشاره به ضرورت توجه به باغات چای، اظهار داشت: اولین مشکل در تولید برنج یکپارچه سازی اراضی و تقویت و پشتیبانی ارقام پرمحصول برنج است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجتی با بیان اینکه نتیجه بی توجهی به خودکفایی محصولات کشاورزی این بود که بیش از 14 میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی به کشور داریم، گفت: واردات چای باید با کمک چایکاران، تولید کنندگان و مسئولان شمال کشور سر و سامان پیدا کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات