تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۵۹۹۸۸

آخوندی: اگر دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی کنند با رهبری و راهبری مقام معظم رهبری از کشور دفاع می‌کنم


انجام پروژه مسکن مهر همراه با اصلاحات، اعتقاد به طرح مسکن اجتماعی از جمله دلایل موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و سه برابر شدن قیمت زمین و مسکن در زمان وزارت از موارد مخالفت با اخوندی بود.
آنچه در زیر از نظرتان می گذرد گزیده ای از سخنان نماینده مخالف و نماینده موافق و نیز سخنان عباس آخوندی ، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس است.

نوباوه: در زمان وزارت آخوندی قیمت زمین و مسکن سه برابر شد

نماینده تهران و عضو جبهه پایداری با اشاره به اینکه عدم حمایت از تولید مسکن در دوره وزارت آقای آخوندی باعث شد که این کالا به یک کالای سرمایه تبدیل شود، گفت: در دوران وزارت وی طی چهار سال قیمت زمین، خانه و اجاره بها 300 درصد افزایش یافت.

بیژن نوباوه به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: خوشحالم که در آینده کابینه دولت مقتدر، کاردان و با چشم اندازی رو به جلو انتخاب شود.

وی با اشاره به بررسی هایی که در بررسی وضعیت کاری آخوندی، وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی انجام داده، گفت: با نگاه به استدلال رئیس جمهور محترم به این عدله برخوردم که آیا بکارگیری افراد با تجربه با توجه به سوابق افراد است و آیا این سوابق تجزیه و تحلیل عملکرد قبلی آنها را نیز دارد؟

نماینده مردم تهران، ادامه داد: متاسفانه در کشور ما سازمانی که عملکرد افراد را در پست های مختلف آنالیز کرده و نتیجه آنها را منعکس کند، کمتر داریم.

نوباوه عنوان کرد: به نظر ما با توجه به سوابق مدیریتی آقای آخوندی در بین سال های 72 تا 76 که وزارت  مسکن دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی را در اختیار داشت، نه تنها موفقیتی بدست نیاورد بلکه در آن زمان کشور بخصوص در زمینه توسعه مسکن که به عنوان یک اصل مهم در قانون اساسی مطرح است و دولت موظف است که متناسب با نیاز هر خانواده ایرانی با رعایت اولویت افراد بخصوص روستاییان و کارگران آن را فراهم کند، هیچ حرکت مثبتی انجام نداده است.

وی با اشاره به اینکه امروز در صحنه اجتماعی یکی از مهمترین مشکلات جامعه ما مساله مسکن و اشتغال است، ادامه داد: ایجاد مسکن خود می تواند بسیاری از مشاغل را ایجاد کند به طوریکه محوری‌ترین اشتغال در کشور محسوب می شود.

نوباوه گفت: عملکرد آقای آخوندی نشان می دهد که در دوره مسئولیت خود بسیار ضعیف بوده، اداره سکان هدایت قطار وزارت مسکن در دوره دوم هاشمی در حالی بدست آخوندی سپرده شد که قبل از آن سیاست عرضه زمین برای تصحیح در رسیدن به مسکن به مدت 10 سال از سال 61 تا 71 در دستور کار بود و تا قبل از آن شاهد رشد نسبی در تولید مسکن در کشور بودیم.

این نماینده مخالف ادامه داد: اما با ورود آخوندی به وزارت مسکن قانون عرضه زمین مسکن تمدید نشد و عدم حمایت از تولید مسکن زمینه تبدیل شدن آن از یک کالای ضروری را به یک کالای سرمایه ای تبدیل کرد.

وی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد قیمت یک متر زمین در تهران طی چهار سال مسئولیت وی بیش از 300 درصد افزایش یافت، این آمار در قیمت یک متر خانه و قیمت اجاره‌ بها نیز وجود داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه سیاست های آخوندی در صحنه وزارت مسکن سیاست‌های ضعیفی بود، یادآور شد: بدتر از آن، همه این سیاست ها مبتنی بر برنامه ای بود که اعلام کرده بود؛ برنامه های سال 72 آقای آخوندی نشان می دهد که در همان بند اول برنامه ها مغایرت با قانون داشت.

نوباوه گفت: در یکی از راهبردهای اساسی پیشنهادی آقای آخوندی در سال 72 گسترش عرضه زمین دولتی با قیمت مناسب به عنوان مزیت برای سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان مورد تاکید بود. حال سوال اینجاست که چرا در اولین قدم اساسی خود ارائه زمین را به بخش های گوناگون قطع کردند؟

این نماینده مخالف افزود: بررسی شاخصه ها نشان می دهد وزارت مسکن برای تنظیم بازار خوب عمل نکرده و از سال 72 تا 76 فرآیند افزایش قیمت روند صعودی داشته است.

وی با اشاره به بخشی از برنامه های آخوندی در دوره وزارت خود گفت: در این برنامه ها کاهش میانگین سطح زیربنای مسکونی و صرفه جویی انرژی گرمایشی و سرمایشی بخشی از برنامه های آقای آخوندی بود، اما یکی از نمایندگان بگوید که بعد از گذشت 20 سال از اعلام این برنامه ها امروز کدامیک از آنها انجام شده است، بدتر از آنکه می گویند در سال 92 زمین ارزان در اختیار قرار می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد 6 میلیون مسکن مهر در مناطق محروم توسط دولت غرب گفت: آقای آخوندی در برنامه هایی که ارائه داده هیچ صحبتی از ادامه این طرح مهم که راه گشای بسیاری از مردم محروم است به میان نیاورده بلکه همه طرح هایی که مطرح کرده مبتنی بر طرح عملیاتی نبوده، بلکه مبتنی بر راهبرد است.

نوباوه افزود: در برنامه پنجم توسعه 25 هزار کیلومتر راه ریلی پیش بینی شده در حالیکه فقط 12 کیلومتر از این راه ریلی را داریم، شما چه برنامه ای برای تحقق 13 هزار کیلومتر بعدی دارید؟ چه برنامه ای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه مسکن و شهرسازی دارید؟

این نماینده مخالف در پایان تصریح کرد: اگر آقای آخوندی موفق به رای آوردن از مجلس شد، مهم است علاوه بر برنامه مدونی که ارائه کرده اند، برنامه عملیاتی نیز ارائه کنند.

زارعی: قوه قضاییه نقش آخوندی و زنگنه را در فتنه درست بررسی نکرد

نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی راه و مسکن با تشریح آنچه اقدامات وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حوادث انتخابات 88 خواند گفت: به نظر من این دوستان خودشان جزء عواملی هستند که جوانان را به اشکال و ابهام سوق داده اند و سهم آقای آخوندی و زنگنه حقیقتا کم نیست در مورد این دو نفر قوه قضاییه و دستگاههای اطلاعات خوب بررسی و رسیدگی نکردند.

زارعی در مخالفت باعباس آخوندی وزی�� پیشنهادی مسکن، راه و شهرسازی، در صحن علنی مجلس گفت: مخالفت بنده با آخوندی برای وزارت راه بحثهایی مربوط به برنامه و عملکرد آقای آخوندی که قسمتی از آن را نوباوه اعلام کردند و یک مقداری هم در مورد عملکرد و مواضع سیاسی آقای آخوندی خواهم گفت.

وی در ابتدا به عملکرد آخوندی وزیر پیشنهادی مسکن، راه و شهرسازی در دوران مدیریتش پرداخت و گفت: از سال 61 تا سال 71 سیاست مسکن عرضه زمین بود تا مردم خودشان بتوانند مسکن تولید کنند اما از سال 72 که آقای آخوندی مسئولیت وزارت مسکن را عهده دار شدند این قانون تمدید نشد.

زارعی با بیان اینکه تمدید نشدن این قانون موجب کاهش تولید و عرضه مسکن شد ادامه داد: آمار نشان می دهد قیمت زمین و مسکن 3 برابر شد از سال 75 به بعد مسکن قسمت اعظمی از هزینه سبد خانوارها را به خود اختصاص داد سرمایه گذاری ها در مسکن کاهش پیدا کرد و مشکلی به نام بحران در بازار مسکن به وجود آمد.

وی ادامه داد: این را نیز اضافه کنم که تراکم فروشی در شهردار بالاخص شهر وقت تهران در زمان وزارت آخوند آسیبهای اجتماعی زیادی به شهر زد البته آخوندی در پی گیریهای انجام داده اند مخالف بلند مرتبه سازی بوده است. ولیکن چه فایده ای، هیچ کدام این مخالفتها موثر واقع نشده است.

نماینده مردم تهران به عملکرد و مواضع سیاسی وزیر پیشنهادی، مسکن راه و شهر سازی اشاره کرد و گفت: اولا اینکه بعد از وزارت آقای آخوندی برای دوره اقتصاد سیاسی به خارج تشریف بردند و این دوره را با بورس وزارت نفت رفتند آقای زنگنه هم حرف مرا تایید کردند یعنی ایشان بدون اینکه عضویتی در وزارت نفت داشته باشد از بورسیه آن استفاده کرده اند.

زارعی با بیان اینکه آخوندی بیشتر از اینکه مهندس راه سازی باشد شخصیتی سیاسی است ادامه داد: شما اگر در اینترنت جستجو کنید بیشتر مقالات ایشان در مورد شهروند فعال و حقوق مدنی و اقتصاد سیاسی است.

وی به بارزترین عملکرد آقای آخوندی در انتخابات 88 پرداخت گفت: آخوندی در سال 88 نماینده میر حسین موسوی در هیات نظارت شورای نگهبان بود من هم در آن هیات نظارت بودم البته این فی النفسه هیچ اشکالی ندارد منتهی آنچه را که من مشاهده کردم دارای اشکال است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: از ابتدای روز جمعه که پیامک ها قطع شد آقای آخوندی اعتراض شدیدی به قطع پیامک ها داشتند و اصرار می کردند با دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفته شود تا پیامک ها باز شود البته ما آنجا اعتراض کردیم و گفتیم اگر پیامک های قطع شده برای همه است.

زارعی به عملکرد آخوندی در بعد از ظهر روز رای گیری انتخابات 88 اشاره کرد و گفت: از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد آقای آخوندی بارها تماس می گرفتند و اظهار می کردند اعلام کنید آقای موسوی با 60 درصد جلو است من گفتم چرا جامعه را ملتهب می کنید اجازه دهید زمان انتخابات تمام شود و بعد نتایج را اعلام کنید ایشان به من اعتراض کرد و گفت به شما ربطی ندارد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه آخوندی بعد از اعتراض من بقیه تماسها را از راهروهای شورای نگهبان انجام داد افزود: ساعت 10 شب آقای کدخدایی از آخوندی سوال کردند آقای موسوی با خبرنگاران مصاحبه و اعلام پیروزی کرده است؟ که ایشان با سر تایید کردند کدخدایی گفت موسوی کار اشتباهاتی کرده البته بعد از آنکه اخباری از آرای روستاها آمد که نشان داد آرای موسوی کم است آخوندی در شورای نگهبان نماند و خارج شد.

وی به مقایسه آخوندی با عملکرد صادق نماینده روحانی در شورای نگهبان پرداخت و گفت: وقتی رفتار این دو را مقایسه می کنیم متوجه می شویم صادق شرایط را مدیریت کردند تا نتایج از صندوقهای استخراج شود. به خاطر همین کار در سه نوبت از آقای صادق تشکر کردم. در واقع کاری که آقای آخوندی کرد با کار آقای صادق متفاوت و بالعکس بود.

زارعی با بیان اینکه آخوندی تصور و تصویر سازی برای آقای موسوی در مورد پیروز ایجاد کرد افزود: ایشان طوری وانمود کرد که انگار کار تمام شده و مشکل از همان جا شروع شد آخوندی در جمع نمایندگان تهران که همین مطالب را عرض کردم گفت: به قرآن قسم می خورم این مطالب درست نیست البته من شواهدی دارم و برخی از این مطالبی را که گفتم بارها مطرح شد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی راه مسکن و شهرسازی ادامه داد: من به وی گفتم شما قسم بخورید ولی برای ما حتی مواضع فعلی شما هم مهم است ایشان گفتم بعد از خطبه مقام معظم رهبری هیچ موضع گیری نداشتم من هم قسم می خورم این حرفها درست نیست.

وی به اقدامات آخوندی بعد از 26 خرداد 88 گفت: در 26 خرداد که ستادها به دفتر مقام معظم رهبری دعوت شده بودند که آقای زنگنه و نجفی و آقای آخوندی هم بودند آقا فرمود هر کس هر چه می خواهد بگوید برخی مطرح کرد ابطال انتخابات، برخی حکمیت را مطرح کردند، آخوندی مطرح کرد اگر صندوق رای چند نوبت هم بشمریم نتیجه تغییری می کند به نوعی تقلب را در کردند.

وی ادامه داد: آقا فرمودند ابطال انتخابات تو دهنی به مردم است بنده به هیچ وجه کوتاه نمی آیم حکمیت هم ضرورت ندارند بروید و اعلام کنید این آشوب گران از شما نیستند و در این زمینه بیانیه بدهید مقام معظم رهبری علاوه بر این  در 29 خرداد نیز فرمایشاتی نیز داشتند.

نماینده مردم تهران به عملکرد آخوندی و زنگنه در 30 خرداد اشاره کرد و گفت: آخوندی و زنگنه در 30 خرداد یعنی فردای نماز جمعه مقام معظم رهبری نامه ای تنظیم می کنند به رئیس مجلس شورای اسلامی و بحث حکمیت را دوباره مطرح کردند البته اشکال اینجاست که در 27 تیر حدود یک ماه بعد آخوندی و زنگنه این نامه را به سایت های رسمی می دهند و علنی می کنند.

نماینده مردم تهران به قسمتهایی از این نامه اشاره کرد و گفت: در این نامه آمده است اگر در موقعیت استراتژیک مقامات ملی درست تصمیم می گرفتند می توانستیم شاهد چنین وضعیتی نباشیم و در ادامه نیز خواستار حکمیت بودند یعنی یک ماه بعد دوباره نامه را بازخوانی می کند.

وی ادامه داد: به نظر من این دوستان خودشان جزء عواملی هستند که جوانان را به اشکال و ابهام سوق داده اند و سهم آقای آخوندی و زنگنه حقیقتا کم نیست در مورد این دو نفر قوه قضاییه و دستگاههای اطلاعات خوب بررسی و رسیدگی نکردند.

کسانی که در پشت صحنه مدیریت می کردند در حاشیه ماندند لذا من فکر می کنم آقای آخوندی و زنگنه نمی توانند چنین مسئولیت اجرایی را بگیرند.

حسین زاده : نرخ مسکن در سالهای اخیر 600 درصد رشد داشته است

نماینده نقده و اشنویه با ارایه توضیحاتی درباره برخی سخنان در خصوص نامه انتخاباتی سال 88 که وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی آن را امضا کرده است گفت: امیدوارم بیشتر از این درباره مسائل سیاسی و فتنه بحث نشود.

عبدالکریم حسین زاده در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی اظهار کرد: در هفته جاری مسائل متعددی پیرامون موضوعات سیاسی و بحث فتنه در مجلس و جلسات بررسی وزیران پیشنهادی مطرح شد. که امیدوارم بیشتر از این در این حوزه ها از سوی نمایندگان مجلس بحث نشود.

وی افزود: آقای روحانی خود 16 سال در شورای عالی امنیت ملی بوده است و بیشترین سابقه را در این حوزه دارد لذا بهتر از هر کسی می تواند در خصوص مسائل سیاسی و امنیتی تصمیم بگیرد و حتما هم در انتخاب کابینه این موضوع را مد نظر داشته است.

نماینده نقده و اشنویه با تاکید بر اینکه حضور افرادی امثال آقای آخوندی فرصتی جدید برای کشور است تا با برنامه های نوین شرایط را بهبود ببخشد یاد آور شد: ما 8 سال شاهد مدیریت اصلاح طلبان و 8 سال شاهد مدیریت اصولگرایان در کشور بوده ایم حال که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور در مسیر اعتدال حرکت کرده و از همه طیفها برای پیشبرد امور کشور بهره گرفته است باید آنرا قدر دانسته و از فرصت به وجود آمده بهره ببریم.

وی با بیان اینکه اگر آقای آخوندی رفتارهایی را در سال 88 داشته که خلاف قانون بوده است باید امروز در حصر و زندان بود نه اینکه در پی رای اعتماد مجلس برای رسیدن به وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در خصوص نامه ای که برخی از دوستان آن را مطرح کردند باید اشاره کنم این نامه به شورای نگهبان نوشته شده تا اعضایی را مشخص و موضوع انتخابات 88 را بررسی کنند که این موضوع خلاف قانون است.

حسین زاده با بیان اینکه نرخ رشد مسکن در سالهای اخیر بیش از 600 درصد بوده است یادآور شد مخالف محترم از افزایش نرخ مسکن در زمان مدیریت آقای آخوندی گلایه داشت در حالی که در سالهای اخیر 2 میلیون مسکن مهر ساخته شده و دولت بیش از 600 میلیون دلار در آمد نفتی داشته است. ولی باز هم شاهد افزایش 600 درصدی نرخ مسکن بوده ایم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش 5 هزار میلیارد بدهی داریم و بودجه عمرانی تنها 16 درصد تحقق یافته است لذا باید به دنبال روی کار آمدن وزیری باشیم که مدیریت محور باشد نه اینکه تنها به دنبال ایجاد هزینه و نه هزینه محور باشد.

هاشمی: آخوندی پروژه مسکن مهر را با اصلاحاتی ادامه می دهد

نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتهامات سیاسی که برخی از نمایندگان به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی داشته اند، و با بیان اینکه آخوندی اتهام تقلب را در جلسه با رهبر انقلاب رد کرده است، گفت: آخوندی بر مسکن مهر تاکید دارد و با رفع مشکلات و معضلات آن این پروژه را ادامه خواهد داد.

سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: دوستانی که به عنوان مخالف صحبت کردند مطمئنا برای تقوی و حمایت از دولت بوده است.

وی وزارت شهرسازی را یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور دانست و گفت: این وزارتخانه از الحاق دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به وجود آمده و برای این وزارتخانه بیش از 86 تکلیف در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم میناب افزود: دو فصل مهم راه و ترابری و زمین و مسکن در این وزارتخانه مهم وجود دارد که مشتمل بر 20 سازمان و شرکت مادرتخصصی زیر مجموعه این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه 4 نوع حمل و نقل داریم گفت: حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و زمین قسمت مهمی از فعالیت اقتصادی کشور را تشکیل می دهد و هر کدام زیرمجموعه های مختلف و پیچیدگی ها و مسائل و مشکلات فراوانی دارند.

هاشمی با بیان اینکه تهیه مسکن مهر، تهیه طرح های توسعه روستایی، مسکن اجتماعی، روستایی، عمران  و نوسازی روستاها، هر کدام دارای مسائل و مشکلات خویش است، گفت: با توجه به این شرایط در حال حاضر در بخش عمرانی کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه تمام در سطوح ملی  و بیش از 20 هزار استانی نیمه تمام داریم و برای تکمیل پروژ ه های عمرانی نیز به بیش از 200 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه برای اداره چنین مجموعه وسیعی ما نیاز به مدیری توانمند، شجاع و متخصص و دارای سابقه در حوزه های عمرانی اجرایی ، مدیریتی و مسلط بر حوزه بازار سرمایه داریم، گفت: آقای آخوندی لیسانس راه و ساختمان، دکترای اقتصاد سیاسی هستند و از سوابق اجرایی ایشان می توان به عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، معاون سیاسی وزارت کشور، رئیس بنیاد مسکن کشور، مسئول بازسازی مناطق زلزله زده رودبار و منجیل، وزیر مسکن و شهرسازی ، تجربه اجرای بیش از100 بیمارستان در کشور اشاره کرد.

ابراهیمی، با اشاره به دلایل دفاع اش از وزیر پیشنهادی راه گفت: ما نیاز به مدیری داریم که دارای توانمندی های اقتصادی و اشراف به مسائل اقتصادی، فنی و مدیریتی داشته باشد و کسی نباشد که صرفا به حوزه مالی و اعتباری دولت وابسته باشد.

وی افزود: سال گذشته 35 درصد تخصیص در حوزه عمرانی داشتیم و امسال هم بعید می دانم که بیش از این تخصیص داشته باشیم به همین دلیل ما نیازی به نیرویی داریم که بتواند از حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی بنگاههای اقتصادی، نظام فنی مهندسی کشور، بازار سهام و سرمایه به درستی استفاده کند و بتواند این بخش را از شرایطی که وجود دارد نجات دهد.

نماینده مردم میناب، همچنین به اتهامات سیاسی که به آخوندی زده شد گفت:ایشان توضیح دادند که در جلسه ای که با حضور مقام معظم رهبری بوده بحث تقلب را رد کردند و خودشان در این زمینه توضیح بیشتری می دهند و انشاءالله بتوانیم از ظرفیت مدیرانی همچون آخوندی استفاده کنیم.

ابراهیمی در پایان تاکید کرد: آخوندی نیز بر مسکن مهر تاکید دارند و با رفع مشکلات و معضلات آن این پروژه را ادامه خواهد داد، بنابراین آقای نوباوه ( مخالف برنامه های آخوندی ) در مورد مسکن مهر و مسکن اجتماعی ناراحتی نخواهند داشت.

لاهوتی: آخوندی به طرح مسکن اجتماعی اعتقاد دارد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از عمکلرد نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم ، گفت: آخوندی به طرح مسکن اجتماعی اعتقاد دارد که آن نیز طرحی شبیه مسکن مهر است .

لاهوتی نماینده مردم لنگرود در موافقت با وزیر پیشنهادی مسکن و راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در جریان بررسی صلاحیت اعضای کابینه گفت: در بحث مسکن از شما نمایندگان سئوال می کنم آیا وظیفه دولت حاکمیتی است یا اجرا؟

وی افزود: دولت نهم مسکن مهر را مطرح کرد این ابتکاری از جانب آن دولت بود آیا همیشه دولت زمین دارد که بخواهد به عنوان مسکن مهر در اختیار مردم قرار دهد بنابراین باید هر دولتی با توجه به شرایط خودش یک تصمیم جدید بگیرد.

لاهوتی ادامه داد: منتقدان محترم گفته اند مسکن مهر 6 میلیون واحد مسکونی بوده است باید بگویم که 6 میلیون نبوده بلکه 2 میلیون واحد مسکونی داشته ایم و بقیه آن خودمالکی بوده است.

وی با بیان اینکه ما سه مرحله با افزایش قیمت مسکن در کشور روبرو بوده ایم گفت: یکی در سال 80، دیگر در سال 86 و بعد از آن در سال 91 بوده است و شما در کارنامه ها بررسی کنید و ببینید در کدام مقطع درصد افزایش بیشتر بوده است و همه شاهد قضیه هستید که در سال 91 به چه میزان افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم لنگرود آخوندی را یکی از مدیران انقلابی، با سابقه و خوشفکر نامید و گفت: در بحث حمل و نقل جاده ای 90 درصد آن در جاده ها و 10 درصد دیگر در راههای ریلی و هوایی تقسیم شده است که ما باید راههای ریلی را افزایش دهیم و در افق 1404، 26 هزار کیلومتر راه آهن داشته باشیم یعنی سالی 1000 کیلومتر باید در کشور ریل گذاری کنیم، آیا با این اعتبارات محدود دولتی که حداکر آن 6-5 هزار میلیارد تومان است می توانیم ریل گذاری کنیم.

وی افزود: آخوندی می تواند با استفاده از بخش خصوصی این بخش از سند چشم انداز را محقق سازد.

لاهوتی ادامه داد: تا پایان برنامه چهارم می بایست 50 درصد آزادراه‌های متصل به استانها را باید می ساختیم و 50 درصد راه‌های اصلی متصل به شهرستانها 90 درصد روستاهای بالای 100 خانوار را باید آسفالت می کردیم و میانگین درصد تحقق آن 40 درصد است و این راه سنگین و دشواری است که وزیر بعدی باید آن را طی کند.

وی با بیان اینکه اداره کردن حمل و نقل در شرایط تحریم کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: سن ناوگان حمل و نقل ما بر اساس قانون برنامه چهارم باید زیر 15 سال می رسید اما الان متوسط سن ناوگان حمل و نقل هوایی22.5 است و این باید اصلاح شود و این نیاز به تدبیر دارد.

نماینده لنگرود همچنین با اشاره به حوادث جاده ای و ضمن تقدیر از نیکزاد در کاهش آمار حوادث جاده ای گفت: ما الان 20 هزار کشته در سال داریم که این نیز در مقایسه با آمارهای گذشته کاهش داشته است اما باید سن ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش دهیم که امروز سن ناوگان حمل و نقل عمومی ما در کامیون ها 19  و اتوبوس ها 15 سال است که ما باید آن را به زیر 10 سال برسانیم.

وی با بیان اینکه در دوران آخوندی زمین های تعاونی واگذار شد، گفت: الان در طرح مسکن اجتماعی، سالیانه یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار مسکن نیاز داریم و این دغدغه مسکنی که آقای نوباوه به آن اشاره کردند قبول است و باید کسی که وزیر مسکن بوده را بر این وزارت خانه بگذاریم تا بتواند دغدغه های ما را برطرف کند.

لاهوتی در پایان خاطرنشان کرد: آخوندی به طرح مسکن اجتماعی اعتقاد دارد که آن نیز طرحی شبیه مسکن مهر است و تحصیلات آخوندی مرتبط با این وزارتخانه است و سابقه او هم  وی را بیشتر لایق این سمت خواهد کرد.

آخوندی: برنامه تامین مسکن فراتر از مسکن مهر است/ توضیحات آخوندی درباره انتخابات سال 88

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای بنده بسیار سخت است که وفاداری‌ام از سوی برخی زیر سوال می‌رود، گفت: برنامه تامین مسکن ایران فراتر از مسکن مهر است.

عباس آخوندی عصر امروز در دفاع از خود در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه پیشنهادی چند اصل حاکم است، گفت: اولین موضوع عدالت است؛ به این معنا که باید انعکاس این اصل در چارچوب عدالت جغرافیایی، توزیع منابع، توسعه متوازن در تمام سرزمین ایران باشد نه اینکه منابع فقط در تهران متمرکز شود.

وی افزود: رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان، حق دسترسی ایمن و آزاد به منابع، شبکه راه ها، شهرها و رونق کسب و کار در صدر برنامه های بنده است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: کارایی بیشتر با توجه به سرمایه گذاری های بزرگ در صنعت حمل و نقل و کاهش مخاطرات در جاده ها از دیگر برنامه هایی است که باید اجرایی شود.

آخوندی با اشاره به نکته چهارم در برنامه های این وزارتخانه، اظهار داشت: تولید ثروت برای سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در کشور دارند، از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر مقابله با فساد در وزارت راه و شهرسازی، گفت: توسعه بدون مقابله با فساد بدست نمی آید و به دلیل اینکه طرح های صنعت حمل و نقل و تاسیسات زیربنایی بسیار پرهزینه و سرمایه بر است و منابع دولتی هم بسیار محدود است بنابراین باید بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری شود.

آخوندی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل و ساختمان بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد، تصریح کرد اما سهم این صنعت در بازار سرمایه صفر است و هنوز درهای بازار سرمایه به سمت حمل و نقل گشوده نشده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: برای اینکه تمایل به ورود سرمایه گذاران به بخش حمل و نقل ایجاد شود، نیاز به ستادهای تنظیم مقررات در صنایع ریلی، هوایی، جاده ای و دریایی داریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد اختلاف میان سرمایه گذاران حمل و نقل ریلی با شرکت راه آهن هستیم، گفت: هنوز مشکلاتی بین بخش خصوصی و دولت در این صنعت حل نشده که نشانگر کاهش تمایل بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنعت حمل و نقل است.

آخوندی تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی باید از بن دندان اعتقاد به توسعه بخش خصوصی داشته باشد و با توجه به اینکه تدوین پیش نویس اصل 44 را برعهده داشتند، بر این امر تاکید دارم که باید اعتماد را به بخش خصوصی بازگرداند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به حمایت بخش انجمن های مهندسی حمل و نقل و صنعت ساختمان از وی گفت: اتصال شبکه ریلی و جاده ای به کشورهای همسایه که موجب افزایش ترانزیت و رونق اقتصاد می شود از ضروریات صنعت حمل و نقل است که توسعه کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب از درخواست های نمایندگان مجلس هم بوده است.

وی افزود: به وسیله توسعه این کریدورها بازارهای جدیدی در کشور بوجود می آید و راه های دسترسی مناطق مرزی به کشورهای همسایه هموار می شود.

آخوندی با اشاره به اینکه باید سهم جدی تری را به حمل و نقل دریایی اختصاص دهیم، گفت: دو هزار و 500 کیلومتر مرز دریایی داریم که می تواند در حوزه بار، مسافر، ماهیگیری و توریسم بخش عمده ای از زندگی اقتصادی بندرنشینان را شکل دهد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص حمل و نقل هوایی اظهار داشت: ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است و براساس برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت این ناوگان به یک و نیم برابر افزایش پیدا کند و عمر ناوگان جوان شود.

آخوندی افزود: خوشبختانه در دولت گذشته مصوبه خوبی در این خصوص وجود دارد که امکان حمایت مالی از صنعت حمل و نقل هوایی را فراهم می کند که ما در دولت جدید این مصوبه را پیگیری خواهیم کرد و ظرفیت ناوگان را افزایش می دهیم، ضمن آنکه اجرای ترمینال2، فرودگاه امام خمینی(ره) و ساماندهی دوباره فرودگاه مهرآباد ضروری است.

آخوندی در خصوص ایمنی جاده ها گفت: باید شورای عالی ایمنی جاده ها و سازمان ایمنی جاده ها را تاسیس کنیم و به خصوص آموزش شهروندان اهمیت ویژه ای دارد زیرا موجب ارتقاء ایمنی می شود، همچنین باید دستگاه های کنترل الکترونیکی جاده ها و سطح سرویس دهی را توسعه دهیم.

وی به بهبود محیط کسب و کار اشاره کرد و گفت: براساس اصل 44 بسیاری از مجوزهایی که بخش خصوصی از دولت می گیرد ضروری نیست و نباید بخش خصوصی برای هر مجوز به وزارت راه مراجعه کند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی و قانون کنترل ساختمان در زمان وزارت بنده از مسکن و شهرسازی ایجاد شد، گفت: ما نیاز داریم استانداردهای حمل و نقل و مهندسی را به سطح بین المللی افزایش دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش بین المللی مهندسان اظهار داشت: نباید توسعه روستایی و عدالت در حوزه جغرافیایی را از یاد ببریم بهسازی مسکن روستایی، طرح هادی روستایی، سنددار کردن زمین‌های روستایی باید مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی تصریح کرد: قبل از سال 1372 بهسازی مسکن روستایی، طرح های هادی و سنددار کردن اراضی وجود نداشت و این از دستاوردهای دوره وزارت بنده در مسکن و شهرسازی است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی اصلی ترین مساله توزیع متوازن جمعیت است، بیان کرد: در حال حاضر جمعیت به شکل متمرکز در تهران و 10 شهر دیگر وجود دارد و در اکثر شهرهای ایران و مناطق روستایی جمعیت در حال تخریب است بنابراین باید جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود.

آخوندی افزود: بحث آمایش سرزمین و طرح های منطقه ای و ناحیه ای در سال‌های 72 تا 76 انجام گرفت، اما متاسفانه در دوره های بعدی فراموش شد اما در دستور کار وزارت بنده قرار دارد. وی با بیان اینکه معتقدم باید بخشی از وظایف وزارت راه و شهرسازی به شهرداری ها منتقل شود، گفت: اختیارات و ماموریت ها را می توان در استان ها به شهرداری ها محول کرد.

وی در خصوص مسکن مهر اظهار داشت: معتقدم مسکن مهر باید سه طبقه پایین درآمدی را پوشش دهد و به همین منظور در دوران وزارت مسکن و شهرسازی پیگیر مسکن اجتماعی بودیم. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه تا قبل از سال 1372 هیچ ردیف بودجه ای برای تامین مسکن اقشار کم درآمد وجود نداشت، گفت: با طرح مسکن اجتماعی و تامین مسکن برای اقشار کم درآمد این موضوع ردیف بودجه پیدا کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بنابراین مخالف مسکن مهر نیستم، زیرا خود اولین کسی بودم که تامین مسکن اقشار کم درآمد را وارد نظام برنامه ریزی ایران کردم. آخوندی با طرح این پرسش که آیا مسکن مهر تمام برنامه مسکن ایران است، گفت: باید به مسکن اقشار متوسط هم توجه شود، زیرا طرح مسکن فقط مختص به مسکن مهر نیست و برنامه تامین مسکن ایران فراتر از مسکن مهر است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه مکان یابی مسکن مهر درست انجام نشده است، گفت: تاسیسات زیربنایی و خدمات روبنایی از مهمترین مشکلات پروژه مسکن مهر است بنابراین در حال حاضر اصلی ترین ماموریت ما این است که این تاسیسات را تامین کنیم.

وی افزود: راهکار آن تقویت نهادهای شهرداری و تمرکز کمک دولت توسط شهرداری ها است، همچنین معتقدم که باید مدیریت در تمام بخش های صنعت حمل و نقل و مسکن و شهرسازی با هم در نظر گرفته شود و نمی توان تمام وظایف را به مسکن مهر تقلیل داد.

آخوندی با اشاره به اشتباه آماری یکی از نمایندگان مجلس افزود: کل مجموعه مسکن مهر دو میلیون و 100 هزار واحد است که تاکنون یک میلیون واحد آن تحویل داده شده و 800 هزار واحد نیمه تمام است که مشکلات بزرگی را در تامین خدمات زیربنایی دارد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر اجازه دهید هر کسی که وزیر شد 9 ماه فرصت داشته باشد و پس از بررسی نتیجه را در قالب لایحه به مجلس تقدیم کند.

وی با اشاره به سوابق کاری خود در جهاد سازندگی گفت: بنده با حکم شهید بهشتی وارد اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی شدم و در سال 61 معاون سیاسی- اجتماعی وزیر کشور بودم ضمن آنکه در همین مدت به عنوان مسئول شورای تامین ویژه غرب فعالیت می کردم.

آخوندی افزود: دوستانی که در کردستان و آذربایجان بودند می دانند که رویکرد اجتماعی- فرهنگی در ایجاد امنیت بسیار نقش زیادی داشت که ما آن را اجرایی کردیم. همچنین در آن زمان گزارشی از ناهنجاری های فرهنگی ایران خدمت مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس جمهور بودند ارائه دادیم که به شدت از آن استقبال کردند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به ساخت 220 هزار واحد آسیب دیده زلزله در گیلان و زنجان گفت: در همان زمان 200 میلیون دلار از بانک جهانی کسب اعتبار کردیم که بنیاد مسکن کنونی یادگار آن دوره است.

وی در پاسخ به نماینده دیگری که ادعا کرده بود نرخ مسکن در دوره وزارت وی 3 برابر شد، گفت: نمی دانم این نماینده آمار را از کجا آورده است، اما باید به این توجه کرد که در 8 سال گذشته نرخ مسکن 6 برابر و زمین 9 برابر شد، در دولتی که قرار بود قیمت زمین صفر باشد. آخوندی با تاکید بر اینکه مسکن تابعی از تورم عمومی کشور است، تصریح کرد: در دوره 72 تا 76 افزایش قیمت چند برابری نداشتیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به ادعاهای سیاسی مطرح شده علیه‌ خود، گفت: آقای علی‌اصغر زارعی به بنده کمک کرد. بنده آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری توضیح می‌دادم این کار را انجام دادم و آقای زارعی در نطق مخالفتش با این بیان خود کمک خوبی به بنده کردند.
آخوندی با بیان اینکه برایم بسیار سخت است که بعد از 35 سال خدمت به نظام حالا باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم،‌ گفت: برای بنده بسیار سخت است که وفاداری‌ام از سوی برخی زیر سوال می‌رود. بنده تمام زندگی‌ ام را وقف پشتیبانی از جبهه‌ها و نظام کردم حالا برخی از بنده درباره وفاداری‌ام می‌پرسند.
وی با اشاره به انتقادات علی‌اصغر زارعی نسبت به مباحث مطرح شده در سال 88، گفت: چطور می‌شود ما نظر شورای نگهبان را که عین حکم قانون است، نپذیریم؟ آیا می‌شود کسی که برای وزارت توسط رئیس‌جمهور کاندیدا می‌شود به رهبری و نظام اعتقاد نداشته باشد، 35 سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم، آیا این سوابق مهم نیست؟ اگر خدای ناکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی به کشور کنند با رهبری و راهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می‌کنم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در انتها با خواند چند بیت شعر، گفت:" من نه آن باشم که روز جنگ بینی پشت من  بر این زادم هم بر این بگذرم یقین دان که خاک در حیدرم. ما حتما به آیین این کشور وفادار هستیم."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات