تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۶۰۰۲۰

انگلیس درباره کنترل‌های اسپانیا در جبل‌الطارق به اتحادیه اروپا متوسل شده است

دولت انگلیس از اتحادیه اروپا خواسته است برای تحقیق درباره سرپیچی احتمالی اسپانیا از قوانین این اتحادیه، به مرز اسپانیا با منطقه مورد مناقشه جبل الطارق گروه ناظر اعزام کند.

به گزارش بصیرت به نقل از پرس تی وی، اسپانیا با اعمال تدابیر جدید در مرز جبل‌الطارق، کنترل هرگونه ورود و خروج از این منطقه تحت حاکمیت انگلیس را تشدید کرده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در درخواست کتبی خود از خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا خواست درباره کنترل‌های مرزی اعمال شده بر ساکنان جبل‌الطارق و کارگران اسپانیا که به ایجاد صفوف طولانی و تاخیر‌های چند ساعته در منطقه مرزی منجر شده است، تحقیق کند.

کامرون افزود، انگلیس در حال جمع‌آوری مدرک است تا ثابت کند اقدام اسپانیا در اعمال بازرسی‌های مرزی، نامناسب و با انگیزه سیاسی است.

این درحالی است که قوانین اروپا هرگونه آزادی حرکت در سراسر این قاره را تضمین می‌کند.

تحولات اخیر از افزایش تنش در روابط دوجانبه انگلیس و اسپانیا حکایت دارد؛ تنش در منطقه با اقدام دولت محلی جبل‌الطارق در ایجاد صخره‌مصنوعی در آب‌های مدیترانه برای جلوگیری از صید ماهیگیران اسپانیایی آغاز شد.

این درحالی است که اسپانیا بازرسی‌های مرزی را برای جلوگیری از قاچاق دانسته و تاکید کرده است، هیچ ارتباطی بین مناقشه ساخت صخره مصنوعی با این تدابیر مرزی وجود ندارد.

دفتر نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرده است، لندن در حال «گردآوری مدرک درباره ماهیت گاه به گاه این تدابیر است که غیرقانونی بودن آن‌ها را ثابت خواهد کرد.»

انگلیس همچنان در صدد است اسپانیا را به خاطر آن‌چه تاخیرهای «غیرقابل قبول» در گذرگاه مرزی جبل‌الطارق می‌نامد، به دادگاه کشاند.

منطقه جبل‌الطارق با حدود ۳۰ هزار جمعیت در منتهی‌الیه جنوبی اسپانیا قرار دارد و دولت‌های اسپانیا و انگلیس بر سر حاکمیت آن اختلاف دارند؛ این منطقه از ۳۰۰ سال قبل و در زمان استعمارگری بریتانیا، تحت کنترل انگلیس است، در حالی که اسپانیا حاکمیت بریتانیا بر این منطقه را قبول ندارد.

سازمان ملل این منطقه راهبردی مشرف به ورودیِ اقیانوس اطلس به دریای مدیترانه را در فهرست مناطقی دسته‌بندی کرده است که در انتظار استعمارزدایی قرار دارند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات