صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۶۰۱۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3707 چهارشنبه 6 شهریور ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) علت اصلی وضعیت فعلی منطقه، دخالت‌های گوناگون از بیرون منطقه است. (4/6/92)

سرمقاله

حمله آمریکا به سوریه؟!

دولت آمریکا طی چند ماه گذشته تلاش کرد در رابطه با حوادث سوریه سنجیده‌تر عمل کند، از این رو مواضع و رفتار مقامات آن با احتیاط همراه بود تا آنجا که در ظاهر به‌نظر می‌رسید، نقش اول در تحولات سوریه را عربستان، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی به عهده دارند. شاید این رفتار با سیاست اعلامی اوباما که گفته بود خط قرمز ما در سوریه به‌کارگیری سلاح شیمیایی است، همخوانی داشت. این نشانه‌ای که اوباما اعلام کرده بود، کسانی را که خواهان نقش فعال‌تر آمریکا در قضیه سوریه بودند به فکر انداخت تا به هر نحوی وجود این نشانه را در سوریه پررنگ و قطعی نشان دهند؛ البته این بدان معنا نیست که خود آمریکا بی‌میل بوده است، بلکه آمریکا قصد داشت وانمود کند حضور جدای‌اش مشروط است و در صورت تحقق آن شرط به موضوع ورود پیدا می‌کند. اینگونه بود که به ناگاه با دروغ بزرگی که تروریست‌های سوریه و رسانه‌های حامی آن‌ها گفتند، آمریکا به بهانه لازم دست یافت و در حال و انمود کردن به حمله نظامی به سوریه است. با توجه به حضور بازرسان شیمیایی سازمان ملل در سوریه که برای تشخیص صحت و سقم همین بهانه به این کشور آمده‌اند، آمریکا هم فرصت حمله به سوریه را دارد و هم دلایل اجتناب از حمله را. اگر نتیجه کار بازرسان مثبت باشد احتمال حمله افزایش می‌یابد و اگر منفی باشد ضمن آنکه احتمال حمله کاهش می‌یابد، آمریکا به ارزیابی نسبی درباره واکنش‌های احتمالی هرگونه حمله به سوریه در‌آینده پیدا می‌کند. در هر صورت وجه مشترک هر دو مقوله افزایش فشار بیشتر بر سوریه است که نحوه مواجهه سوریه با آن، میزان موفقیت اقدام آمریکا را مشخص می‌‌سازد.

ترجمه

آمریکا  در مسیر آماده‌سازی جنگ علیه سوریه

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی «وال استریت جورنال» 28 آگوست 2013 (6 شهریور) در مقاله‌ای به بحران سوریه و سیاست‌های غرب در قبال آن پرداخت و نوشت: مقامات آمریکایی به‌طور خصوصی اعلام کرده‌اند که اطلاعات محرمانه از جمله تصاویر ماهواره‌ای و شنود ارتباطات تمام تردیدها را از بین برده و آن‌ها را مطمئن ساخته که رژیم سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده است. مقامات نظامی فرانسه، انگلستان و آمریکا روز سه‌شنبه در مورد هماهنگی واکنش به این حملات گفت‌وگو کردند. موضع‌گیری کنونی آمریکا که در اظهارات جدی روز سه‌شنبه جو بایدن، معاون باراک اوباما مشهود بود، نشان‌دهنده تغییر لحن نسبت به هفته گذشته است.

در ادامه مقاله آمده است: «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «سامانتا پاور» سفیر سازمان ملل و سایر مقامات ارشد در سازمان ملل موضع خود را اعلام کردند، زیرا کاربرد تسلیحات شیمیایی قطعی به نظر می‌رسید. آمریکا به‌طور خصوصی از سازمان ملل خواست بازرسان را خارج کند و شرایط برای اعلام واکنش نظامی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا فراهم شود. گزارش‌های اطلاعات جدید مشاوران ارشد امنیت ملی اوباما را متقاعد کرد که نیروهای وفادار به اسد از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند و آن‌ها فعالانه تلاش می‌کنند شواهد مربوط به آن را پاکسازی کنند.

در پایان مقاله آمده است: آقای اوباما در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه از خطرات مداخله نظامی در سوریه بدون تأیید شورای امنیت سازمان ملل سخن گفت. شنبه شب نیز دولت آمریکا مسیری متفاوت اتخاذ کرده بود؛ اگر آمریکا تصمیم به حمله نظامی بگیرد، این اقدام را با همکاری متحدان خود و بدون تصویب سازمان ملل صورت خواهد داد تا با وتوی روسیه روبه‌رو نشود. مقامات کنونی و پیشین آمریکایی می‌گویند برای کاخ سفید که تلاش می‌کند تجربه جنگ عراق تکرار نشود، پرهیز از تکیه بر اطلاعاتی که صرفاً به منظور توجیه جنگ ارائه می‌شوند، بسیار است. دولت آمریکا در نظر دارد پیش از حمله نظامی حداقل بخشی از مدارک و شواهد خود را برای اطلاع عمومی منتشر کند که البته هدف آن تنبیه و نه سرنگونی اسد اعلام شده است.

اخبار و تحلیل‌ها: این روزها اخبار و گزارشات زیادی درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش علیه سوریه (ولو به صورت محدود) به گوش می‌رسد. حمله‌ای که قرار است آمریکایی‌ها در ژستی انسان‌دوستانه و برای تنبیه دولت سوریه به دلیل حمله شیمیایی به مردم این کشور انجام دهند! به انجام یا انجام این حمله کاری نداریم؛ اما ذکر چند نکته در اینجا حائز اهمیت است: 1- واقعیت این است 29 ماه جنایات تروریست‌ها و حمایت‌های گسترده تسلیحاتی، مالی، سیاسی و... غرب و ارتجاع عرب از آنان نه‌تنها تاکنون نتیجه‌ای نداشته که حتی تمام شواهد از شکست قریب‌الوقوع آنان در سوریه دارد. پس غرب به سرکردگی آمریکا سعی دارد با تمسک به بهانه و دروغی کاملاً آشکار و در حمله‌ای ولو به صورت محدود، ضمن جلوگیری از شکست قطعی تروریست‌ها به آنان روحیه دهد. 2- حال این سؤال مطرح است که آیا پاسخ سوریه و یا احیاناً جبهه مقاومت هم به این حمله آمریکا محدود خواهد بود؟! البته این همان دغدغه‌ای است که آمریکایی‌ها و غربی‌ها نیز دارند. 3- این حمله به جز حمایت چند کشور غربی و مرتجع عربی با مخالفت بسیاری از کشورها  و ملت‌ها مواجه شده است. جالب اینکه، یک عکاس آمریکایی که به‌تازگی به ویتنام سفر کرده، تصاویر کودکان عقب‌مانده‌ای را در اینترنت منتشر کرد که آثار حمله شیمیایی آمریکا در ویتنام را پس از 60 سال یادآوری می‌کند. وی در توضیح این تصاویر تلویحاً و با طعنه به دولتمردانش می‌گوید: آمریکا خود یکی از جنایتکاران در بحث حملات شیمیایی است، از این رو نباید دیگران را متهم به جنایت شیمیایی کند!

اخبار 

اعتراف فتنه‌گران  به تندروی!

پایگاه اینترنتی «رادیو زمانه» که با چند تن از اعضای جوان‌تر حزب منحله مشارکت گفت‌وگو کرده از قول یکی از آن‌ها می‌نویسد:‌ «اگر تندروی نمی‌شد، الان وزرای اصلاح‌طلب مجبور نبودند بروند پشت میکروفون و اعلام برائت کنند از فتنه. بهانه به دست اصول‌گرایان افتاد تا مانع ورود اصلاح‌طلبان به کابینه شوند. تنها دلیل مخالفت نمایندگان اتفاقاتی بود که بعد از سال ۱۳۸۸ رخ داد. باید به نتیجه انتخابات احترام گذاشت. ببینید اگر الان اصول‌گرایان نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرفتند و اردوکشی خیابانی می‌شد چقدر به ضرر ما بود.» یک عضو دیگر حزب منحله مشارکت نیز به رادیو زمانه گفت: «وقتی در برابر یک ساختار، اقدام انقلابی می‌کنیم دیگر نمی‌توانیم برگردیم داخل ساختار. وضعیت الان ما اینجوری است. نظرات مختلف است. برای فعالیت مشترک در قالب گروه، سازمان و حزب باید بین اعضا حداقل ۷۰ درصد شباهت فکری باشد، ولی الان در بین گروه‌ها این‌طوری نیست. به همین دلیل اختلافات، جنبش(فتنه) سبز به پیروزی نرسید، چون باعث شد زمان از بین برود. درباره کابینه جدید هم نظر مشترک نداریم. نمی‌شود یک عضو ما داخل زندان باشد و روی حرف خودش بایستد و یک عضو دیگر بگوید اشتباه کردیم.»!

اخبار و تحلیل‌ها: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و مواجهه گروه‌های سیاسی با نتیجه انتخابات که نمایشی درس‌آموز از چگونگی رعایت قانون و گردن نهادن به نتیجه انتخابات بود و نیز برخورد نمایندگان مجلس با وزرای پیشنهادی دکتر روحانی و همچنین اظهارات بیشتر این وزرای پیشنهادی درباره اصول کلی نظام و رفتارهای ساختارشکنانه برخی در گذشته از جمله فتنه 88 سازمان فکری و رفتاری فتنه را که در چند سال گذشته تلاش زیادی برای حفظش شده بود، کاملاً در هم ریخت؛ به‌طوری که فتنه‌گران با معضل بزرگ ریزش هواداران مواجه شده‌اند و به احتمال زیاد روند این ریزش افزایش پیدا خواهد کرد و حقایق بیشتری برملا می‌شود.

برچیده شدن یک نماد ضد استعماری!

 گفته می‌شود به‌تازگی مجسمه‌ «غضنفرالسلطنه برازجانی» از مبارزان ضداستعمار انگلیسی بوشهر که تازه چند ساعت در میدان روبه‌روی دژ شهر برازجان نصب شده بود با دستور فرماندار و شورای تأمین به پایین کشیده شد! «محمدتقی گرمسیری» عضو شورای اسلامی شهر برازجان، درباره این موضوع گفت: نصب مجسمه غضنفرالسلطنه و مجاهد برازجانی مصوب شورای اسلامی شهر برازجان بوده و مصوبات پس از گذشت 15روز از تصویب اگر ارگانی به آن اعتراض نداشت، لازم‌الاجرا خواهد بود. وی ادامه داد: پس از تصویب این مصوبه و گذشت مدت قانونی از آن و اعتراض نکردن هیچ یک از نهادها، شهرداری اقدام به نصب آن‌ها در میادین مذکور کرد. عضو شورای شهر افزود:  پس از نصب تندیس، جلسه‌ای در فرمانداری تشکیل شده و شورای تأمین در آن جلسه، تصمیم به پایین کشیدن تندیس غضنفرالسلطنه برازجانی از میدان مذکور می‌گیرد. یک عضو شورای شهر برازجان هم با بیان اینکه نصب تندیس غضنفرالسلطنه مورد درخواست اکثریت مردم دشتستان بوده، گفت: مراحل قانونی نصب تندیس طی شده و برداشتن آن غیر قانونی است. به تصریح مؤلف کتاب «طوفان در ایران» صفحه 385 بانک شاهی به تلافی مخالفت و مبارزه غضنفرالسلطنه با انگلیسی‌‌ها مبلغ چهل هزار تومان پول او را ضبط و مصادره کرد» گفتنی است  غضنفرالسلطنه بارها با اشغالگران انگلیسی در جنوب جنگیده است و یکی از حامیان  رئیس علی دلواری بوده است.

    اخبار کوتاه

* یکی از پایگاه‌های اینترنتی نوشت: به‌تازگی سایت آیت‌الله هاشمی در قسمت «موزه مطبوعات» صفحه‌ای از روزنامه کیهان را منتشر کرد که امام شدیداً نسبت به خط تخریب دولت تذکر داده‌اند و با این کار، به دنبال به نقد کشیدن نشریات منتقد دولت رفت؛ اما واکنش به این سایت هم جالب بود. یکی از کاربران در کامنتی نوشت: «به آقای رفسنجانی باید عرض کرد، امام، حمایت از دولت را برای همیشه عنوان کرده بودند نه برای دوره خاصی! در دولت آقای احمدی‌نژاد شما نه تنها این کار را نکردید، بلکه دولت را با عوامل خود تضعیف کردید. یکی دیگر نوشت: «دولت الآن فقط دولت است آقای هاشمی؟! انحصارطلبی تا کی؟!»    

 *مدتی است که یک وبلاگ‌نویس نزدیک به یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بهانه دفاع از برخی افراد در وبلاگ خود بی‌محابا به شخصیت‌های مختلف کشوری حمله و توهین می‌کند، گفتنی است این فرد به‌تازگی در راهروهای مجمع تشخص مصلحت نظام رفت و آمد زیادی پیدا کرده است.

* یک منبع آگاه از شکاف  بین اصلاح‌طلبان و ریزش آرای محسن هاشمی بین اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر خبر داد. این منبع آگاه ‌ درباره انتخاب شهردار از سوی اصلاح‌طلبان،‌ اظهار داشت: عدم اجماع اصلاح‌طلبان موجب ناراحتی محسن مهر علیزاده شده است و وی از سردرگمی  اصلاح‌طلبان انتقاد کرده است.

* «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور با «کاظم جلالی» نماینده شاهرود، برای پذیرش قائم‌مقامی وزیر و معاونت سیاسی وزارت کشور مذاکره کرده است. گفته می‌شود: دکتر جلالی نیز مخالفتی ابراز نکرده، اما پذیرش این مسئولیت را موکول به موافقت مجلس و ریاست آن کرده است.»

 
 

پیک پژوهشگاه: از ابتدای سال جاری تاکنون 42 اثر در انتشارات زمزم هدایت پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) به چاپ رسیده است. از این آثار 22 اثر مربوط به پژوهشکده و 20 اثر نیز از سفارش‌های نهادها، ادارات و افراد بیرون از پژوهشکده بوده است. شایان ذکر است انتشارات زمزم هدایت آماده انعقاد قرارداد به‌منظور کسب مجوز انتشارو چاپ آثار مختلف است.

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات