صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۶۰۷۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3725 سه‌شنبه 2 مهرماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جمهورى اسلامى با اتکا به خداوند روى پاى خود ایستاده است و درحال پیشرفت است.( 5/4/1392)

سرمقاله

فنا و بقای اخوان!

دادگاه بررسی‌های فوق‌العاده، روز گذشته جماعت اخوان‌المسلمین و فعالیتش را غیرقانونی اعلام کرد و دستور داد تمام دارایی‌های این جماعت در مصر مصادره شود. اخوان‌المسلمین نیز در واکنش به این حکم، آن را سیاسی خواند و در صفحه خود در توئیتر با رد این حکم، تأکید کرد همچنان در صحنه خواهد ماند. در ادامه واکنش اخوان آمده است: «با وجود تلاش رژیم‌های فاشیست برای دور کردن این گروه از عرصه، همچنان فعال خواهد ماند و انحلال این گروه، تأثیری بر فعالیت آن نخواهد گذاشت.» فعالیت اخوان‌المسلمین مصر در حالی در زادگاهش ممنوع شده که شاخه‌های منشعب از آن در برخی از کشورهای عربی در ردیف قوی‌ترین تشکلات سیاسی فعالیت می‌کنند. برخورد کودتاچیان مصر با اخوان، مانند برخورد با گروه‌های خلق‌الساعه و بدون اصل و ریشه است، حال آنکه اخوانی‌ها در مصر سابقه هشتاد ساله و هواداران متعصب میلیونی دارند. قدرت اخوانی‌ها در سقوط مبارک و تدوین قانون اساسی و انتخابات ریاست‌جمهوری مصر مشخص شد و یقیناً غیرقانونی اعلام کردن تشکیلاتی با چنین بدنه اجتماعی قدرتمند و فراگیری، به معنای پاک کردن صورت مسئله است. مصری که دستخوش تحول بیداری اسلامی شده، به هیچ وجه نمی‌تواند روش‌های سرکوبگرانه حکومت مبارک را تحمل کند. مبارک با تمام استبداد و برخورد تندش نتوانست اخوانی‌ها را در حاشیه نگه‌دارد و به‌طور قطع، کودتاچیان کنونی مصر از مبارک قوی‌تر نیستند و با غیرقانونی اعلام کردن جماعت اخوان‌المسلمین، برای آن‌ها زمستان زودرسی را رقم زدند که بهارش نیز با همان سرعت از راه می‌رسد. مردم مصر چند نسل با اخوانی‌ها زندگی کرده‌اند، آن‌ها را می‌شناسند و تنهایشان نمی‌گذارند. اخوان برای ماندن و بازگشتن، به پایگاه اجتماعی نیاز ندارد؛ زیرا بالقوه و بالفعل آن را دارد؛ اخوان به بازسازی نیاز دارد که فرصت پیش‌آمده، زمان مناسبی برای بازسازی و بازگشت است.

ترجمه

حرکت ایران در مسیر تعامل سازنده با غرب

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 24 سپتامبر 2013 (2مهر) در مقاله‌ای به سیاست فرانسه در قبال دخیل بودن ایران در حل‌وفصل بحران سوریه پرداخت و نوشت: وزیر خارجه فرانسه که در نشستی با هیئت تحریریه نیویور‌ک‌تایمز شرکت کرده بود، در مورد روند منعطف شدن مواضع غرب در قبال ایران، روز دوشنبه گفت که ایران می‌تواند مطابق تحقق برخی شرایط مشخص در نشست ژنو به‌منظور پایان جنگ داخلی خونین سوریه دخیل شود. وزیر خارجه فرانسه گفت که «ایران باید هدف این نشست را بپذیرد: ایجاد همگرایی به منظور انتخاب حکومتی موقت بدون حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه... همچنین ایران باید درک کند که در ازای همکاری در مورد سوریه، امتیازی در مورد مسئله هسته‌ای یا مسئله‌ جدی دیگر با غرب کسب نخواهد کرد... این استدلال محکم برای حضور ایران وجود دارد... که هنگامی که شما می‌خواهید به صلح برسید، باید این صلح را میان طرف‌های مخاصمه ایجاد کنید و ایران نیز در این کشمکش و مخاصمه دخیل است.»

در ادامه مقاله آمده است: وزیر خارجه فرانسه تشریح کرد: «آن‌ها (ایرانی‌ها) باید علناً هدف نشست ژنو 2 را بپذیرند... نکته دوم اینکه باید برای ایرانی‌‌ها مشخص شود که میان مسئله سوریه و برنامه هسته‌ای تفاوت وجود دارد... آن‌ها (ایرانی‌ها) نمی‌توانند بگویند در صورتی که شما (غرب) در مورد تسلیحات هسته‌ای انعطاف به خرج بدهید، ما با راه‌حل مسئله سوریه موافقت می‌‌کنیم. خیر، این دو مسئله متفاوت هستند.» تاریخی برای نشست صلح موسوم به ژنو 2 مشخص نشده است که طی آن، نمایندگان دولت سوریه و مخالفان نیز حضور داشته باشند. یک مانع این است که کدام کشورها باید در این نشست شرکت کنند؛ برای نمونه، روسیه تأکید کرده است ایران باید مشارکت کند. اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، نیز مصرانه خواستار مشارکت ایران شده است. آمریکا و متحدانش با دخیل شدن ایران مخالفت کرده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: مقامات آمریکایی علناً از دخیل شدن ایران در گفت‌وگوها به‌منظور انتخاب دولتی انتقالی در سوریه سخن نگفته‌اند. به‌نظر می‌رسد آن‌ها منتظر نشست روز سه‌شنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با همتایان وی در گروه‌ 1+5  هستند. دیدار میان آقای ظریف و اعضای شورای امنیت که در آن، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز حضور دارد، یکی از عالی‌ترین تماس‌های چهره‌به‌چهره میان ایران و آمریکا طی بیش از سه دهه دشمنی است. روز دوشنبه نیز کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با وزیر خارجه ایران دیدار کرد. خانم اشتون گفت که «آقای ظریف در مورد مسائل مختلف صحبت کرد؛ اما تمرکز وی بر مسئله هسته‌ای بود.» ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که «دیدار نخست وی با آقای ظریف، سازنده» بوده است و تصور می‌کند که ایران ممکن است «نقشی سازنده» در گفت‌وگوهای مربوط به جنگ سوریه ایفا کند؛ اما تأکید کرد که بریتانیا انتظار دارد ایران «گام‌های ملموس به‌منظور رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل بردارد... اگر آن‌ها واقعاً به آنچه می‌گویند، عمل کنند، قطعاً ممکن خواهد بود.»

اخبار و تحلیل‌ها: وزیر امور خارجه فرانسه و انگلیس و به‌ویژه فرانسه، تصور کرده‌اند همچنان در دوران استعمار و آقایی به‌‌سر می‌برند که این‌گونه صحبت‌ کرده‌اند. برای خارج شدن آن‌ها از فضای خیالی و موهوم گذشته و بازگرداندن‌شان به وضع موجود، باید گوشزد کرد که ایران همان خصم قدرتمند استکبار است که به این ادبیات استکباری اعتنایی ندارد و آن‌ها فراموش هم نکنند که پس از انتخابات اخیر خودشان به بیشتر شدن تعامل و نزدیک‌تر شدن روابط تمایل نشان دادند.

  

اخبار

دیپلماسی ظریف یا ضعیف؟!

وزیر امورخارجه انگلیس در دیدار با آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، تقریباً هرچه دلش خواست، نثار همتای ایرانی خود کرد! جناب ظریف که معمولاً زودتر از خبرگزاری‌ها، خبر دیدارها و فعالیت‌هایش را در صفحه فیس‌بوکش می‌نویسد، در این شبکه اجتماعی نوشته که دو طرف توافق کرده‌اند برای بازگشایی سفارت‌ها در تهران و لندن مذاکراتی میان مدیران وزارت‌خانه‌ها انجام شود؛ اما بی‌بی‌سی - بنگاه خبرپراکنی وابسته به وزارت امورخارجه انگلیس - روایت کامل‌تری از این دیدار ارائه کرده و نوشته است: وزیر امور خارجه در این دیدار گفته است: کلمات به‌تنهایی کافی نخواهند بود. «وقت آن است که آن بیانیه‌ها با گام‌های ملموس از سوی ایران برای پاسخ به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود و اگر چنین گام‌هایی برداشته شود، در آن صورت، به اعتقاد من امکان ایجاد رابطه‌ای سازنده‌تر میان ما وجود خواهد داشت.»[!]

هیگ از ایران خواست با پایان دادن به حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و حمایت از یک معاهده صلح در سوریه که سازمان ملل تلاش دارد میانجیگری کند «نقشی سازنده» در بحران سوریه بازی کند. او همچنین خواستار بهبود وضع حقوق بشر در ایران شد.[!]

آقای هیگ همچنین گفت که سفارت بریتانیا فقط در صورتی مجدداً باز خواهد شد که بتواند «بدون آزار و بدون مشکلاتی که در گذشته در مسیر آن قرار داده شده بود»، کار کند.

این‌طور که بی‌بی‌سی جریان این دیدار را روایت کرده، ظاهراً آقای ظریف مطلب خاصی برای ارائه در این دیدار نداشته است! ظاهراً «دیپلماسی ظریف» که روزنامه‌های اصلاح‌طلب به هر بهانه‌ای تیترش می‌کنند، این قدر‌ها هم ظریف نیست، بلکه می‌شود گفت در این اتفاق ضعیف است!

بسیار جالب است که وزیر خارجه انگیس اساساً به حمایت غرب از جنگجویان مستقر در سوریه و ارسال سلاح و کمک به آن‌ها حرفی به میان نیاورده است.

بلایی که «اصلاح‌طلبان» بر سر آموزش‌وپرورش آوردند!

محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش، روزگذشته طی یادداشتی با انتقاد از سیاست‌های اصلاح‌طلبان در هشت سال حاکمیتشان از جمله حذف معاونت پرورشی، فاش کرد: (در این دوران) نفس‌های تربیت معلم به شماره افتاد، کتاب‌های تاریخ با رویکرد ملی‌گرایانه تحریف شد و تدوین نقشه راهی تحت‌عنوان سند ملی بر اساس آموزش‌وپرورش غربی و سکولاریستی در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر آن، بسیاری از مدیران ارزشمند در طی دو دوره حاکمیت اصلاح‌طلبان، حذف شدند و گروه‌های سیاسی بدون شناسنامه و بعضاً خلق‌الساعه در پوشش پیگیری مشکلات صنفی معلمان به صحنه آمدند و مورد حمایت مسئولان آموزش‌وپرورش وقت قرار گرفتند و یا بعضاً مدیران، خود دست به کار تأسیس این‌گونه تشکل‌ها شدند و از طرفی دیگر، جاسوس‌هایی نظیر رامین جهانبگلو، وابسته به بنیاد جرج سوروس، در سازمان دانش‌آموزان نفوذ کردند و امثال آغاجری‌ها، جامعه فرهنگیان را ظرفیت مناسبی برای تحریکات سیاسی خویش تشخیص دادند. نکته قابل‌تأمل آنکه دولت اصلاحات از طرفی با کاهش سهم آموزش‌وپرورش در بودجه کل کشور، بیشترین فشار اقتصادی را بر معلمان وارد می‌ساخت و از طرف دیگر، از گروه‌های غیرقانونی یا از رفتارهای غیرقانونی برخی گروه‌ها حمایت می‌کرد و به آن‌ها رسمیت و اعتبار می‌بخشید تا با کشاندن پای معلمان و بالطبع دانش‌آموزان به اعتصابات، سیاست تشنج‌آفرینی را در ابعادی میلیونی دامن بزند؛ اما جامعه فرهیخته و متعهد فرهنگیان، هوشیارانه مشکلات را تحمل کردند و حاضر نشدند برای دستیابی به حقوق خویش حق دانش‌آموزان را زیر پا بگذارند.

   اخبار کوتاه

* پس از تغییرات سیاسی در مدیریت دانشگاه آزاد، اخبار رسیده از تغییرات سیاسی دیگری در بدنه مدیریتی این دانشگاه حکایت دارد که بر اساس آن، تعدادی از افراد نزدیک به«م-ه» و متهمان فتنه سال 88 که  اموال دانشگاه آزاد را که متعلق به بیت‌المال است، در خدمت برخی فعالیت‌های رسانه‌ای ساختارشکنانه و ضدانقلابی قرار داده بودند، در حال بازگشت به این دانشگاه هستند.

 *نشریات آمریکایی، تحلیل‌های قابل‌تأملی درباره تعامل با ایران و احتمال مصافحه تصادفی باراک اوباما با دکتر روحانی منتشر می‌کنند. روزنامه لس‌آنجلس تایمز از قول «ری تاکیه» عضو شورای روابط خارجی آمریکا، نوشت: آمریکا قابل‌اعتماد بودن روحانی را براساس اقداماتش می‌سنجد و نه براساس سخنان وی. تاکیه گفت: باید از تلاش روحانی برای تغییر وجهه ایران و آرام کردن لفاظی‌های این کشور استقبال کرد؛ اما با این حال باید روحانی را با اقداماتش سنجید نه با سخنانش؟ آیا او حاضر است از سوریه خارج شود یا فعالیت‌های هسته‌ای را محدود کند یا به آزادسازی زندانیان بازداشتی بپردازد؟!

* طی روزهای اخیر یکی از سفارت‌خانه‌های مستقر در ایران، جمعی از همسران سفرا و همسران برخی مسئولان را به مراسم برپایی شوی لباس زنانه در منزل سفیر دعوت کرد؛ مراسمی که ورود عکاسان مرد هم به آن آزاد بود و کارکنان مرد برنامه نیز منعی برای حضور نداشتند. نکته قابل‌تأمل در این گردهمایی، این بود که اکثر خانواده‌‌های سفرای ایران و همسران مسئولان ایرانی، با چادر و حجاب کامل در این مراسم حضور یافته بودند، ولی مدل‌ها (فشن‌ها) از بین دختران ایرانی حدود 25 ساله‌ای انتخاب شده بودند که بدون حجاب، روی استیج قرمز برنامه، عرض اندام می‌کردند و عکاسان مرد نیز، این لحظات را به ثبت می‌رساندند.    

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات