تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۶۰۸۶۶
«شهروند» گزارش می‌دهد

رمزگشایی از اجرای پروژه «هاشمی2»

رضا اصلانی - اشاره: حسن روحانی، کاندیدای دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، سال‌ها است با حکم آیت‌الله رفسنجانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است. محمدباقر نوبخت، سخنگوی ستاد روحانی، بعد از ثبت‌نام او در انتخابات و قبل از ثبت‌نام رفسنجانی گفته بود: هاشمی رفسنجانی گفته بود: هاشمی رفسنجانی از حسن روحانی حمایت می‌کند.

بعد از ثبت‌نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات و قبل از اعلام نام کاندیداهایی که صلاحیت آنها در شورای نگهبان احراز شده است،‌ روحانی در دانشگاه زنجان گفت: طبق مذاکرات من و آقای رفسنجانی در نهایت، در روز انتخابات یکی از ما دو نفر باقی خواهد ماند. (باشگاه خبرنگاران) شورای نگهبان اما صلاحیت هاشمی رفسنجانی را احراز نکرد. بعد از این رویداد، حسن روحانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بنده پس از احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردم. هدف از این دیدار مشورت برای آینده بود و نظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز بر آن بود که بنده راه را محکم‌تر و قاطع‌تر از گذشته ادامه دهم.

اما آیا حمایت رفسنجانی و اردوگاهش از حسن روحانی به همین موضعگیری‌ها خلاصه می‌شود؟ به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی دانا، یاسر هاشمی رفسنجانی، پسر آیت‌الله رفسنجانی، چند هفته قبل از ثبت‌نام پدرش در انتخابات ریاست جمهوری در دیدار با جمعی از اصلاح‌طلبان مشهد گفته بود: به تشخیص خودم به روحانی رسیده‌ام و معتقدم تنها اوست که بعد از خاتمی و هاشمی و به دلیل روابط بالایی که با رهبری دارد، می‌تواند کشور را به آرامش بازگرداند.

یاسر هاشمی همچنین در این همایش گفته بود: روحانی با مشورت هاشمی و خاتمی به این مسیر قدم گذاشته است و اعتدال سیاسی داخل را قطعا می‌تواند برگرداند و امید است این اعتدال برگردد.

اما در اولین همایش انتخاباتی حسن روحانی که او در آن به صورت رسمی از تصمیم خود برای کاندیداتوری خبر داد، دو نفر از فرزندان هاشمی، یاسر و فاطمه، حضور داشتند. در این نشست چهره‌های دیگر نزدیک به هاشمی، همچون حجت‌الاسلام تیمور علی‌عسگری، مشاور پارلمانی آیت‌الله رفسنجانی حضور داشتند. ترکیب ستاد حسن روحانی نیز، حاکی از نزدیکی‌ روحانی به هاشمی رفسنجانی است. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنایع دولت رفسنجانی، رئیس ستاد انتخاباتی روحانی و اکبر ترکان، وزیر راه و ترابری دولت رفسنجانی، قائم‌مقام ستاد حسن روحانی هستند. یاسر رفسنجانی نیز در این ستاد، مشاور حسن و عضو اتاق فکر این ستاد است.

به تازگی، عسگری، مشاور پارلمانی آیت‌الله رفسنجانی در مراسم افتتاح ستاد روحانی در استان خراسان گفته است: روحانی یک هاشمی جدید است که حمایت آقای هاشمی قدیم و با تدبیر، مدیریت کشور و نظام را به همراه خود دارد. به گزارش تسنیم، عسگری در این مراسم گفته است: از نظر آینده‌نگری و از نظر خلق حماسه برای مردم و نظام، هر کجا هاشمی رفسنجانی درخشیده، حسن روحانی نیز همراه او بوده است.

عسگری همچنین در یادداشتی که به تازگی منتشر کرده چنین نوشته است: آیت‌الله هاشمی در صورتی که با حکم حکومتی مقام معظم رهبری وارد عرصه رقابت‌ها نشوند، علنا از یکی از کاندیداهای فعلی حمایت خواهد کرد. از بین کاندیداهای موجود هم فردی که بیشترین نزدیکی و قرابت را با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارد، حسن روحانی است. به نظر می‌رسد روحانی با توجه به سابقه و تجربه‌ای که طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف داشته، می‌تواند مورد اجماع نخبگان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل قرار گیرد. به علاوه اجماع گروه‌های مختلف سیاسی روی ایشان می‌تواند بار دیگر شور و نشاط سیاسی را به کشور بازگرداند و به فضای یخ زده سیاسی کشور رنگ و بوی دیگری دهد. بازگشت ایشان به عرصه اجرایی قطعا مطلوب بسیاری از نخبگان اعتدال‌گرا و دارای تدبیر از هر گروه سیاسی، چه چپ و چه راست، خواهد بود. باید بار دیگر تاکید کرد که اگرچه با رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فضاهای بانشاط و پرشور سیاسی کشور یخ زد و به حالت کما رفت، اما برای شکستن این فضای سرد و یخ‌زده به شوک‌های جدیدی نیاز است؛ یکی از این شوک‌ها می‌تواند حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب باشد که ما هنوز از آن مأیوس نیستیم. در غیر این صورت اقبال عمومی به سمت کاندیدایی خواهد رفت که هاشمی از وی یاد و رسما اعلام کند. اگر گروه‌های سیاسی که تا قبل از این از آیت‌الله هاشمی حمایت کرده بودند از گزینه مورد نظر هاشمی حمایت کنند،‌ شور و نشاط سیاسی برای خلق حماسه سیاسی دوباره احیا خواهد شد. بده بستان بین ستادهای حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، وجه دیگری از حمایت رفسنجانی از روحانی را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت خاتمی، پیش از ثبت‌نام رفسنجانی، به عنوان مسئول اقوام و مذاهب در ستاد حسن روحانی فعالیت می‌کرد. به گزراش نسیم او در آن زمان در همایش هواداران روحانی در مشهد گفته بود: آمدن روحانی یعنی آمدن هاشمی، خاتمی، اصلاح‌طلبان دوراندیش و اصول‌گرایان عاقل متدین. یونسی اما بعد از ثبت‌نام رفسنجانی، به عضویت ستاد رفسنجانی درآمد و به عنوان معاونت اجتماعی در این ستاد فعالیت می‌کرد. بعد از احراز نشدن صلاحیت رفسنجانی توسط شورای نگهبان، وی به ستاد روحانی بازگشت. به گزارش فارس یونسی، 11 خرداد در گردهمایی مسئولان ستاد انتخاباتی روحانی در اصفهان، گفت: من بهترین فرد را در این شرایط آقای حسن روحانی می‌دانم ضمن آنکه هاشمی نظر قطعی به روحانی دارد.

نعمت‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی، روز 6 خرداد از نشست مشترک روحانی و رفسنجانی خبر داد. به گزارش ایسنا، نعمت‌زاده گفت: در این دیدار،‌ دکتر روحانی بر این نکته تاکید کرد که باید شرایط و زمینه برای حضور حداکثری مردم فراهم شود. آیت‌الله هاشمی نیز با اعلام حمایت از روحانی در دولت آینده خواستار کناره‌گیری از فضای گله‌گذاری و تخریب‌ها شد. وی با اشاره به بخشی از سخنان هاشمی رفسنجانی خطاب به حسن روحانی تصریح کرد: آقای هاشمی خطاب به روحانی گفته است که شما با قدرت به فعالیت خود در انتخابات ریاست جمهوری ادامه دهید و من هم به موقع در این باره اقدام خواهم کرد.

نعمت‌زاده همچنین روز گذشته در نشست خبری با تسنیم گفت: موضوع سخن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که خطاب به حسن روحانی گفته بود تا آخر بمانید، مربوط به زمانی است که هاشمی رفسنجانی نام‌نویسی کرده بود و تردید وجود داشت که آیا با وجود هاشمی رفسنجانی، روحانی باید کنار برود یا نرود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خطاب به حسن روحانی گفت که هر دوی ما در صحنه بمانیم و در روز آخر تصمیم‌‌گیری کنیم که یک نفر پای صندوق‌های رای برود. رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی ادامه داد: بعد از اینکه نتیجه تایید صلاحیت‌ها مشخص شد، مجددا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که حسن روحانی باید تا آخر بماند و مورد حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفت و در ملاقات‌های دیگر نیز دیگران این حرف را شنیده‌اند، ولی اینکه رسما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چگونه از حسن روحانی حمایت خواهد کرد به خودشان مربوط است و باید خودشان در این زمینه تصمیم بگیرند و هر زمان که صلاح ببینند این کار را انجام خواهند داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات