تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۶۰۸۷۲

نگاهی به تلاش برخی جریان‌ها برای مصادره دولت تدبیر و امید (بخش پایانی)

پریسا جلالی - اشاره: مجال باقی مانده تا معرفی دولت جدید توسط دکتر حسن روحانی اندک است و در این فاصله تا معرفی وزرای پیشنهادی یازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران و برگزاری جلسه رای اعتماد در اوایل شهریور سال 92 باید منتظر ماند و دید رئیس‌جمهور منتخب چه کسانی را به عنوان یار خود در دولت جدید انتخاب خواهد کرد. اما به این نکته هم بایدتوجه داشت که بسیارند گروه‌هایی که قصد مصادره آرای مردم را داشتند و امروز تور خود را برای گرفتن کرسی‌های وزارت و معاونت در دولت جدید پهن کرده‌‌اند. از این رو دولت یازدهم باید به هوش باشد، چرا که «در صورتی که آقای روحانی قصد استفاده از هر یک از اعضای شناخته شده جبهه اصلاحات را داشته باشند، لازم است به این نکته توجه کند که افراد مورد نظر اولا؛ سابقه حضور در فتنه آمریکایی‌-اسرائیلی 88 و یا دفاع و حمایت از فتنه‌گران را نداشته باشند و ثانیا؛ از آنجا که هنوز مدعیان اصلاحات مرزبندی مشخص و تعریف‌شده‌ای با اصحاب فتنه نکرده‌اند، حضور آنها در کابینه می‌تواند به مفهوم حضور فتنه‌گران تلقی شود.» این امتحان بزرگی است که مدیرمسئول روزنامه کیهان بدان تاکید دارد و دولت را متوجه برهه سرنوشت‌سازی که در آن قرار دارد می‌کند.

از مدت‌ها پیش و شاید چند روز بعداز اعلام رسمی انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم در روزنامه‌های مختلف اسامی متعددی مطرح شد، لیست‌هایی که روز به روز و از رسانه‌ای به رسانه دیگر دستخوش تغییر است، اسامی مطرح شده بیشتر در سایت‌ها و روزنامه‌های وابسته به طیف اصلاح‌طلب منعکس می‌شود، موضوعی که با حاشیه همراه بود و رئیس‌جمهور منتخب به این اسامی واکنش نشان داد و در این باره گفت که «در مورد اعضای کابینه هیچ‌گونه تصمیم‌گیری صورت نگرفته است و بنده با مشورت صاحب‌نظران و گروه‌های مختلف به دنبال تعیین کابینه هستم.»

وضعیت پیش‌آمده در تعیین وزرای پیشنهادی دولت این گمانه‌زنی را بیشتر تقویت می‌کند که اسامی عنوان ��ده بیشتر برای مطرح کردن افرادی است که به هر قیمتی می‌خواهند در دولت آینده سمتی را داشته باشند و برای رسیدن به این سمت استفاده از هر لابی و وسیله‌ای را مجاز می‌شمارند. آنها با استدلال اینکه دولت روحانی برآمده از گفتمان و جریان اصلاح‌طلبی است پیشاپیش کابینه وی را نیز اصلاح‌طلب می‌دانند!

مردم از جناح‌گرایی خسته‌اند

در انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده از همه مسائل و مباحث مطرح درباره ترکیب دولت آینده که بگذریم به طور قطع حماسه‌ای خلق شد که رسانه‌ها و سیاستمداران مختلف هم به آن اذغان کردند و آن را یک پیروزی بزرگ دانستند.

دکتر زهره الهیان، تحلیل‌گر مسایل سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در این باره به گزارشگر کیهان می‌گوید: پیروز واقعی این انتخابات نظام، انقلاب و رهبر معظم انقلاب هستند که با تدبیر خودشان شرایط را فراهم کردند که مردم سالاری دینی و مشارکت حداکثری مردم محقق شد و در عمل برای جهانیان ثابت شد که بعد از شرایط سال 88 و سیاه‌نمایی‌هایی که علیه جمهوری اسلامی صورت گرفت و مظلومیتی که برای نظام اتفاق افتاد با تدبیر و هوشمندی رهبری چهره واقعی و مردم سالارانه نظام مجددا به دنیا معرفی شد و امروز شاهد اقتدار هرچه بیشتر و قدرت مضاعف جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی هستیم. این پیروزی بزرگی است که دشمنان و رسانه‌های بیگانه هم به آن اذعان داشتند.

سیامک باقری کارشناس مسائل سیاسی هم پیروز انتخابات را مردم می‌داند و تصریح می‌کند: رهبر انقلاب هم مردم را پیروز دانستند اما اگر مبنای تحلیلی را بر اساس گفتمان رهبری قرار بدهیم و از مفاهیم برد و باخت در چنین رقابت‌هایی پرهیز کنیم نشان می‌دهد که کدام مولفه‌ها در خلق حماسه نقش داشتند؛ نقش رهبر انقلاب تعیین‌کننده بود و نه تنها اذعان گروه ها و جریان های داخلی بلکه اعتراف کارشناسان خارجی نیز همین است و کسانی که رأی آوردند یا نیاوردند به این موضوع اذعان دارند که رهبری بسترها را مدیریت و ایجاد کردند تا رقابت سالم و قانونمند در چارچوب مردم سالاری انجام شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرحیم علیزاده عضو هیئت رئیسه مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به گزارشگر کیهان می‌گوید: همان طوری که رهبری فرمودند رأی به کسانی که از جانب شورای نگهبان تشخیص داده شده‌اند رأی به نظام است، رهبری فرمودند حتی کسانی که به نظام دلزدگی داشتند به نظام رأی بدهند؛ بالاخره آقای روحانی فرد نظام بوده و هست و رأی به این کاندیداها رأی به جمهوری اسلامی است.

وی اضافه می‌کند: این اشتباه فاحش دشمن است که فکر می‌کند اگر کسی حالت انتقادی دارد و دو تا اشکال دارد ضد نظام تلقی شود و قطعا رأی به هرکدام از این کاندیداهای تأیید صلاحیت شده رأی به نظام جمهوری اسلامی بوده و هست.

در جست‌وجوی سهم ویژه!

«فتنه‌گران در انتخابات اخیر دستاوردی نداشتند و مواضع‌شان بعد از انتخابات نشان داد باید به دنبال سهم باشند اما دولت یازدهم باید دقت کند.»

این نکته‌ای است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرحیم علیزاده با اشاره به تلاش برخی برای ورود به دولت یازدهم به آن اشاره می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی دکتر روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌داند و تصریح می‌کند: روحانی قطعا اصلاح‌طلب نیست و تاکنون نیز نبوده ولی اصلاح‌طلبان می‌خواهند از وی بهره ببرند، وی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجلس خبرگان رهبری است ولی تاکنون در طیف اصلاح‌طلب نبوده است.

در واقع باید گفت دشمنان امید داشتند که دکتر روحانی همه عناصر فتنه را در قالب اعتدال جای دهد! به هرحال اتفاقاتی که رخ داد برای اپوزیسیون امیدواری ایجاد کرد هرچند عده‌ای بعد از نخستین سخنرانی رئیس‌جمهور که برخلاف انتظار آنها بود تغییر موضع دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا مدیح کارشناس سیاسی و رییس اسبق بسیج طلاب هم با تأکید بر سوابق رئیس‌جمهور منتخب، وی را فردی مبارز قبل از انقلاب و رزمنده بعد از انقلاب معرفی می‌کند.

وی نیز در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان معتقد است: لیست‌های مطرح شده در رسانه‌ها بیشتر برای مطرح کردن برخی اسامی است تا افرادی را به رئیس‌جمهور منتخب تحمیل کنند و بتوانند در دولت بعدی سهمی داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برخی رسانه‌ها برای تأثیرگذاری در کابینه دولت روحانی می‌شود اظهار می‌دارد: روزنامه آفتاب یزد سخنان رئیس‌جمهور را تحریف کرد و از قول وی تیتر زد که عارف معاون اول من است! درحالی که وی چنین سخنی را نگفته بود. آن طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید روحانی به شدت تحت فشار است تا افرادی برای دولت آینده بر وی تحمیل شود.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید می‌کند: دولت جدید از همه طیف‌ها و افرادی که مؤمن و انقلابی و توانمند هستند استفاده کند و تلاش خود را بر شایسته‌سالاری گذارد که این به نفع جمهوری اسلامی ایران است. از کشمکش‌ها خیلی صدمه می‌بینیم و در انتخاب‌های جناحی و در انتصاب‌های جناحی خیلی بیشتر لطمه خواهیم دید بنابراین این جناح‌بندی‌ها را باید کنار بگذاریم و از افرادی استفاده کنیم که خدمتگزار نظام و مردم باشند. اگر دولت جدید بتواند همان پارادایم‌هایی که معتقد است را عملی کند و نیروهای باتقوای انقلابی و دانشمند بیاورد این بالاترین خدمت به انقلاب اسلامی است که این نیروها هم در جمهوری اسلامی فراوان هستند و هم تربیت‌شدگان همین نظام و انقلابند.

بسیج رسانه‌ای در داخل و خارج!

فقط رسانه‌های اصلاح‌طلب به لیست احتمالی دولت آینده نمی‌پردازند. رسانه‌های معاند هم نسخه‌هایی می‌پیچند که می‌تواند ناشی از چندین دلیل باشد.

سیامک باقری کارشناس مسائل سیاسی گمانه‌زنی‌ها را محدود به رسانه‌های اصلاح‌طلب نمی‌داند و معتقد است: رسانه‌های وابسته به محافل غربی در خارج از کشور هم فعالند و می‌خواهند افراد خودشان را مطرح کنند و از طریق واسطه‌هایی خود را رسانه‌ای کنند و به شکل سازمان یافته شده با طرح اسامی در رسانه فقط به دنبال مطرح کردن خود هستند تا افکارسازی کنند؛ دلیل دوم برخی جریانات است که به صورت برنامه‌سازی شده اسامی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند دولت آینده را ماهیت بدهند و با توجه به اینکه دولت آقای روحانی با ادعای اعتدال آمده عده‌ای می‌خواهند با خلط ماهیت و هویت جریانات یک تصویرسازی ارائه دهند که به آن نزدیک باشد. دلیل سوم هم صرفا دلایل ژورنالی است و از حس جست وجو و آگاه‌سازی رسانه‌ها نشات می‌گیرد این حس در اینجا موثر است و وارد صحنه می‌شود و خبرهایی را رسانه‌ای می‌کنند.

وی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان تصریح می‌کند: این لیست‌ها تاثیر تعیین‌کننده‌ای ندارد اما با هدف ذهنیت‌سازی است تا اگر فردی در ذهن این کمیته نبود، معرفی بشود و از این زاویه در کمیته‌ها مطرح شود یا جزو گزینه‌ها قرار گیرد.

باقری درباره مطرح شدن بیشتر اصلاح‌طلبان در دولت روحانی می‌گوید: در این لیست‌ها دلیل اینکه اصلاح‌طلبان بیشتر مطرح می‌شوند فکر می‌کنم بیشتر یک جریان خاص از سوی اصلاح‌طلبان باشد که احساس می‌کنند سهمی در این قضیه دارند و از زاویه سهم‌خواهی این اسامی را مطرح می‌کنند. اما اینکه آقای روحانی چگونه عمل خواهد کرد اگر مبنا را براساس مشی دکتر روحانی قرار دهیم یک کابینه فراجناحی و در واقع دولتی که تابلوی یک جریان را نداشته باشد تشکیل می‌شود.

وفاداری به گفته‌ها پیش شرط موفقیت

زهره الهیان، نماینده سابق مجلس درباره طیف فکری رئیس‌جمهور منتخب می‌گوید: روحانی در صحبت‌های خود تاکید داشت که مستقل به صحنه آمده و دولت آینده، دولتی مستقل خواهد بود و از همه ظرفیت‌ها و سلایق سیاسی که در چارچوب نظام و انقلاب حضور دارند استفاده می‌شود، براساس این ایده و بر مبنای حرف‌های وی دولت آینده باید نوعی از برنامه‌ریزی را داشته باشد که از ظرفیت‌های موجود در کشور به نحو احسن استفاده شود و ملاک انتخاب افراد همان اصل شایسته‌سالاری باشد نه دسته‌بندی‌های سیاسی و طیفی.

این نماینده سابق مجلس لیست‌های مطرح شده در رسانه‌ها را از جانب یک جریان خاص تلقی کرده و عنوان می‌کند: شاید این پوشش رسانه‌ای برای القا و تاثیرگذاری بر نوع ترکیب کابینه آینده باشد، آنچه که مذموم است و نباید اتفاق بیفتد، سهم خواهی گروه‌ها و احزاب سیاسی و فشارهای رسانه‌ای بی‌مورد است؛ انتظاری که از یک رئیس‌جمهور می‌رود این است که به همان نکاتی که در مصاحبه‌ها و بیانیه‌های خود اشاره داشتند، پایبند بمانند و استقلال در تصمیم‌گیری را حفظ کنند.

احتمال به کارگیری نیروهای تندرو و مسئله‌دار در دولت روحانی هم یکی از نگرانیهایی است که توسط برخی از دلسوزان مطرح می‌شود.

دکتر حسن بنیانیان، عضو شورای انقلاب فرهنگی در این باره اظهار می‌کند: این‌ها بیشتر در حوزه شایعات است و با هدف سهم‌خواهی مطرح می‌شوند. وقتی رئیس‌جمهور افراد کابینه را مطرح می‌کند به طور قطع با مجلس هماهنگی خواهد کرد. روحانی گفته که محور من تعادل است و تعادل هم این است که بتواند با مجلس کار کند و ضرورت‌های لازم را برای اداره دستگاه‌های مختلف داشته باشد ولی در مجموع برای بررسی ترکیب دولت و اظهار نظر در مورد آن مقداری زود است و وقتی می شود قضاوت کرد که وی افراد را معرفی کرده باشد.

حجت‌الاسلام علیزاده هم اظهار می‌دارد: توقع و انتظار این است که آقای روحانی افرادی صالح که شایستگی‌های لازم را برای دولت آینده دارند انتخاب کند و یک دولت کاری و اجرایی و در عین حال با سابقه خوب و مثبت تشکیل دهد؛ طبیعی است کسانی که در فتنه نقش داشتند نمی‌توانند در دولت آینده حضور داشته باشند. اگر کسی سکوت کرده شاید بشود سمتی به او داد اما کسانی که هنوز هم از فتنه حمایت می‌کنند و از تقلب سخن می‌گویند طبیعی است که نباید در کابینه حضور داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: دولت روحانی بداند که زیر ذره‌بین چشمان بینای یاران ولایت، امام راحل، نیروهای انقلابی و ارزشی است و عملکرد وی قطعا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این گونه نیست که وی هر گونه رفتاری را از خود بروز بدهد؛ دولت جدید بداند آخرین انتقاداتی که به دولت فعلی می‌شود بلافاصله با شروع دولت بعدی اولین انتقادات به دولت روحانی آغاز خواهد شد بنابراین باید در انتخاب‌های خود درست عمل کند و در چارچوب وعده‌هایی گام بردارد که مطرح کرده است. آن بخش از وعده‌هایی که در چارچوب نظام بوده را باید انجام دهند.

دکتر الهیان هم در ادامه تاکید می‌کند: امیدواریم آقای دکتر روحانی پایبند به صحبت‌های خود در رابطه با فراجناحی بودن دولت آینده باشد و همان طور که اشاره شد، سهم‌خواهی احزاب و گروه‌های سیاسی باعث تاثیرگذاری در نوع و ترکیب کابینه آینده نباشد. لیست‌هایی که الان در برخی از رسانه‌های منتسب به جریان خاص ارائه می‌شود، ترکیبی است از وزرایی که عمدتا مربوط به 15 سال پیش و شاید بیشتر هستند قاعدتا در یک کابینه پویا و پرنشاط این ضرورت است که از چهره‌های جوان و متخصص در حوزه‌های مختلف استفاده شود.

اما تا زمان باقی مانده برای شروع به کار دولت جدید باید منتظر ماند و دید که آیا دولت جدید خواهد توانست از ظرفیت‌های حماسه سیاسی و مشورت نخبگان مختلف که از طیف‌های گوناگون برای همکاری با دولت اعلام آمادگی کرده‌اند استفاده کند؟ دولت جدید تا چه حد می‌تواند شعارهای مطرح شده در جریان تبلیغات را عملی کند؟ چه درصدی از مسئولان دولت جدید فراجناحی و به دور از جنجال‌های سیاسی خواهند بود؟ 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات