تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۶۱۰۰۰
در گفت‌وگوی اقبال محمدی با «مردم‌سالاری» بررسی شد:

نقش آرای اهل سنت در پیروزی روحانی

کورش شرفشاهی - اشاره: انتخابات تمام شده و حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم انتخاب شده است. بسیاری از افراد، احزاب و گروهها تلاش کردند تا روحانی پیروز انتخابات شود که در نهایت هم این اتفاق امیدبخش افتاد. اما اینک و در 4 سال آینده چه خواهد شد؟در این رابطه با اقبال محمدی، نماینده مریوان در مجلس هشتم گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه آمده است.

* چه اتفاقاتی در انتخابات 92 افتاد که یکباره روحانی رییس جمهور شد؟

** عامل مختلفی دست به دست هم دادند تا روحانی انتخاب شد. مساله اصولگرا و اصلاح‌طلب را پیش رو داشتیم و اینها دلخوری‌هایی از یکدیگر داشتند. از طرف دیگر شرایط طوری بود که بعد از هشت سال نمی‌شد صرفا با تابلوی اصلاح طلبی وارد عرصه شد. بنده عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس دوره هشتم و از یک طرف هم نماینده ادوار اهل سنت مجلس هستم و از زمانی که آیت الله‌هاشمی در انتخابات ثبت نام کرد، جلسات مختلفی با طیف‌های اصلاح طلب داشتم. با خیلی از توده‌های مردم به صورت جناحی و فراجناحی جلسه برگزار کردم.

البته با آمدن‌هاشمی یک موجی ایجاد شد که حماسه سیاسی مورد نظر رهبری داشت خلق می‌شد، اما متاسفانه با عدم احراز صلاحیت هاشمی، به مشکل خورد و در نهایت بین عارف و روحانی اجماع شد تا طیف اصلاح‌طلبان حضور فعالی داشته باشند. واقعا هم درست تصمیم گیری شد. اولا جای تقدیر از عارف دارد که واقعا با منش بزرگی که داشت، از خیلی چیزها گذشت. ثانیا شعارهایی که روحانی داد، برای مردم جذاب بود. بنده قبل از اینکه دکتر عارف انصراف بدهد، در ستاد وی فعالیت می‌کردم و سپس در ستاد روحانی به عنوان عضو شورای راهبردی فعال شدم. در اولین جلسه دعوت هم در سالن لابی ستاد مرکزی با حاج حسین فریدون و محمد ترکان دیدار داشتم و برای فعالیت موثر جلسه ای برای نمایندگان ادوار اهل سنت فراهم کردم.

ما بیانه ای در 10 ماده تنظیم کرده بودیم. در نشستی که با روحانی داشتیم و مسایلی در مورد حقوق شهروندی و اجرای قانون اظهار کرد و اینکه پنج دوره نماینده مجلس بود، در نهایت به این نتیجه رسیدم و معتقد شدم که روحانی می‌تواند به عنوان یک نیروی معتدل و فراجناحی سکان مدیریت کشور را به دست بگیرد. امروز نیز همه چیز به خیر گذشت. اما واقعیت امر این بود که مردم با رای حداکثری برای تحقق حماسه سیاسی حضور پیدا کردند. حضور مردم به دلیل نارضایتی از وضعیت موجود در بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی بود.

* آیا روحانی می‌تواند این مشکلات را حل کند؟

** به نظر من امروز توپ در زمین روحانی و تمام کسانی است که الان دور و بر روحانی را محاصره کرده‌اند. من این را به صراحت می‌گویم که روحانی در اولین مناظره انتخاباتی مواردی را مطرح کرد که در راستای سوال‌هایی که صداوسیما از داوطلبین در زمینه مسکن مهر، هدفمندی یارانه‌ها، بهداشت، سلامت، کشاورزی، صنعت، بیکاری عنوان می‌کرد، هشت صفحه مطلب را مستند، مختصر و مفید تهیه کردم و به دست روحانی رساندم. در کنار آن، بیانیه مورد نظر ما در بحث مطالبات قومی و مذهبی در سایت‌ها پخش شد، که همه اینها دست به دست هم داد تا در مناطق سنی نشین رای خوبی برای روحانی جمع‌آوری شود. به نظر من خیلی بدبینانه صحبت کنیم، بالغ بر 6 میلیون رای اهل سنت به نفع روحانی وارد صندوق‌های رای‌گیری شد. غیر از این، در دوره مجلس هشتم برای بهورزان طرح پیشنهاد کردم، برای کارگزاران روستایی قانون وضع کردم و برای 10 هزار ناظر بخش کشاورزی با پیشنهاد دفاعی بنده قانونی وضع شد که جذب و استخدام این 10 هزار نفر عملیاتی شود. در طول 22 روز تبلیغات انتخاباتی نه تنها خودم، بلکه تمام افراد در سه گروه بهورزان، کارگزاران روستایی و ناظرین کشاورزی را فعال کرده بودم.

* اکنون بحثی مطرح است که عده ای به دنبال سهم خواهی هستند، آیا شما نیز برای این تلاش‌هایی که کردید، مطالبه‌ای دارید؟

** امروزه تمام این سه گروه انتظاراتی از دکتر روحانی و کابینه یازدهم دارند. به نظر من روحانی باید به رای مردم و مطالباتی که در استان‌ها به گوشش رسیده، توجه کند و شعارهایی را هم که خودش در مناظره سیاسی و در سفرهای استانی مطرح کرده، عملیاتی کند. مثلا روحانی که به استان کردستان آمد، اعلام کردکه کارگروه ویژه برای اهل سنت تشکیل می‌دهم، ولی الان خبر دارم در تمام زمینه‌ها کارگروه تشکیل داده، ولی یک نفر از بچه‌های اهل سنت در این کارگروه‌ها عضو نیستند! این رفتار برای من و برای کسانی که صادقانه و دلسوزانه از ابتدا به دنبال جذب نیروها بودند، سوال برانگیز است. به خاطر دارم که با آقای حکیمی در ستاد روحانی در خیابان لبافی‌نژاد تهران نشسته بودیم که تقریبا در 300 متری ستاد مرکزی بود و ما این ستاد را فعال کردیم. این همه افراد را دعوت کردم و آن ستاد شلوغ شد. اما الان همه با من تماس می‌گیرند که وعده‌ها چه شد؟ ولی من نمی‌توانم با حاج حسین فریدونی تماس بگیرم و بپرسم این مطالباتی که مردم دارند، چه شد؟

* هنوز که روحانی رییس‌جمهور نشده است. گمان نمی‌کنید قدری زود باشد؟

** نمی‌گویم الان بشود. می‌دانم که در بحث سیاسی برای تحقق یک وعده حداقل 100 روز باید فرصت داد. بنده به این معتقدم که امسال هیچ‌کاری نمی‌شود و باید تا سال دیگر صبر کنیم و به مردم هم می‌گویم که صبر کنید. اولا باید ببینیم کابینه روحانی شامل چه کسانی خواهد بود. من پیشنهاد می‌کنم برای اینکه اعتماد مردم سلب نشود و مردمی که پشت صحنه بودند و باعث شدند روحانی رییس جمهور بشود، نا امید نشوند و برای جلب اعتماد و اعتبار مردم، کابینه یازدهم باید کابینه ای مردمی باشند. دوم اینکه کسانی را باید به کابینه یازدهم بیاورند که به برآورد خواسته‌ها و شعارهای مردم اعتقاد داشته باشند. سوم اینکه کابینه یازدهم ترکیبی باشد و همان بحثی که روحانی ادعا می‌کرد، شامل معتدلین و نیروهای فراجناحی باشد.

* به نظر شما جایگاه احزاب و اصلاح‌طلبان در کابینه یازدهم چیست؟

** البته سوال بنده نیز همین است که جایگاه احزاب در دولت روحانی چیست؟ آیا واقعا اقشار اصلاح طلب در جمع آوری آرا و جلب نظر مردم و همین موجی که برای روحانی فراهم شد، نقش نداشتند.

* یعنی شما معتقدید که روحانی باید برای احزاب و اصلاح‌طلبان سهمیه‌ای قایل شود؟

** بله. خود روحانی در جریان است که چقدر گروه‌های حزبی را در سطح استان‌ها فعال کردم. بسیاری از اینها شایسته و مستحق حضور در همکاری با دولت هستند. نه تنها در سطح مدیریت کلان، بلکه اعتقاد دارم باید از تشکل‌های جریان اصلاح‌طلب در سطح شهرستان‌ها در مدیریت میانی بهره بگیرند.

* گمان نمی‌کنید باید انتخاب را بر عهده دکتر روحانی گذاشت؟

** اکنون هم دکتر روحانی حق انتخاب دارد اما فراموش نشود که خودشان در مقابل مردم صحبت کردند و اکنون باید پاسخگو باشند. اگر بحث دولت یازدهم، فراجناحی است، سهم جناح‌ها را باید به طور مساوی و نسبی در نظر بگیرند تا این نشود که بگویند روحانی به صورت فراجناحی عمل نکرده است. افرادی الان دور و بر روحانی را گرفتند و در قالب گمانه زنی لیست‌هایی در مطبوعات منتشر می‌کنند. الان نمی‌دانم روحانی منتظر چیست و چه خواهد شد، ولی اعتقاد دارم به منظور ضرورت توسعه مشارکت مردم از طریق توجه به نهادهای مدنی مثل احزاب، انجمن‌ها، تشکل‌ها و جناح‌ها اقدام شود.

اکنون جماعتی در اهل سنت فعالیت می‌کنند که باید به صورت رسمی آنها را فعال کرد. اینها امروز از ما سوال می‌کنند که جایگاه اهل سنت در دولت چه شد؟ اعتقاد من بر این است کسانی که قرار است در کابینه یازدهم فعالیت کنند، نسبت به شعارهای انتخاباتی روحانی دقیق باشند و خواسته‌های مردم را اجرایی کنند. برای تحقق این مهم افرادی می‌توانند از جناح‌ها و تشکل‌های مختلف در کابینه یازدهم باشند تا شعار فراجناحی که مد نظر روحانی است، عملیاتی شود. من نمی‌گویم دولت وابسته یا وامدار احزاب باشد، ولی نیاز دارد که از هر جناحی به دولت یازدهم کمک کنند.

* فکر می‌کنید برای اینکه دولت یازدهم با مشکل اجتماعی و حمایت بدنه مردمی روبرو نشود ، چه باید بکند؟

** اگر دکتر روحانی به صورت فراجناحی عمل نکند و کابینه اش شامل کسانی نباشند که ترکیبی از تمام جناح‌ها، احزاب و تشکل‌ها باشد، مطمئنا ضربه خواهد خورد. روحانی باید از شایستگان تمام احزاب چه در حوزه اصولگرایی و چه در حوزه اصلاح طلبی به صورت مساوی استفاده کند. در آن صورت است که شعار فراجناحی محقق می‌شود.یک نکته را نیز نباید فراموش کند که آن بحث مردم است. یک وزنه سنگین آرا در حوزه اهل سنت بود. من مطمئن هستم 90 درصد آرای اهل سنت به نفع روحانی بود و این را اطمینان کامل می‌دهم و الان انتظار می‌رفت در کارگروه‌هایی که فعال شدند، من نمی‌گویم 50 درصد، اما حداقل 5 درصد سهم بچه‌های اهل سنت را در نظر بگیرد. فعالان اهل سنت ستادهای روحانی افرادی شایسته و صاحب نظر هستند که نماینده دو دوره مجلس و کسانی بودند که وقتی پیشنهاد همکاری کردم، لبیک گفتند. اینها آمدند و فعال بودند و خود روحانی هم شاهد است لذا انتظار توجه دارم .

* نظر شما در مورد آنهایی که برای انتخابات مجلس یا شوراها و موارد دیگر رد صلاحیت شدند، چیست ؟ آیا دکتر روحانی باید از آنها در کابینه اش استفاده کند؟

** اعتقادم این است آنهایی که رد صلاحیت شدند، در صورتی که توانایی دارند باید در دولت یازدهم از آنها استفاده شود و اگر هم جایی برای آنها نبود روحانی باید برای تایید صلاحیت اینها برای دوره‌های آینده واقعا تلاش کند. من شخصا تا سال دیگر صبر خواهم کرد و به عنوان فردی که صادقانه برای دکتر روحانی تبلیغات کردم، رای جمع کردم و رای اثرگذار بدون هیچ هزینه ای را به سبد روحانی ریختم، این انتظار را دارم که روحانی برای تایید صلاحیت بنده در دوره‌های بعدی تلاش کند. من از توانایی خودم می‌گویم، در حوزه انتخابی خودم درصد بالایی از رای در قالب سخنرانی که من داشتم به سوی دکتر روحانی هدایت شد. در حوزه مریوان و دیواندره بیشترین آرا به نفع روحانی هدایت شد که آمار و ارقامش مستند وجود دارد.

* آن چیزی که در دولت یازدهم باید برای مردم در نظر گرفته شود، چیست؟

** مطالبات ما در بیانیه ای که در سایت دکتر روحانی منتشر شد و یکی از عوامل اصلی گرایش اهل سنت به ایشان بود، آمده و راجع به اجرای قانون اساسی است. یکی از آنها حقوق شهروندی و یکی دیگر اجرای اصول 3 و 12 و 15 و 22 قانون اساسی است که هنوز معطل هستند. ما غیر از اجرای قانون اساسی هیچ انتظاری از روحانی نداریم.

بنده به عنوان عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری که واقعا برای انتخاب روحانی فعالیت کردم،خوشحال هستم که این حزب، اولین حزبی بود که به نفع ایشان اطلاعیه داد و اساسا در پنجم بهمن، به صورت غیر رسمی، اعلام کاندیداتوری دکتر روحانی از کنگره یازدهم این حزب شروع شد و در بیش از 15 استان، مسوولان شعب حزب مردم سالاری، در راس ستادهای دکتر روحانی فعالیت می‌کردند و چاپ ویژه نامه انتخاباتی و نظرسنجی گسترده و... از جمله دیگر فعالیت های این حزب است.

* از فرصت پیش آمده چگونه باید استفاده کرد؟

** به نظر من دولت فعلی و دولت آتی باید به جدیت در حوزه بین المللی فعال بشوند تا فرصت‌ها تبدیل به تهدید نشود و زمینه ای را فراهم کند که اعتماد مردم را از دست ندهد. اگر روحانی بتواند کابینه ای فراجناحی تعریف کند و مطالبات مردم به مرور زمان ادا شود، کار بزرگی شده است. البته مطالبات مردم و کشور واقعا زیاد است و حداقل یک سال باید به دکتر روحانی و کابینه اش فرصت بدهیم تا حل مشکلات تحقق پیدا کند. من بارها گفته ام که روحانی امیرکبیر دوم ایران خواهد بود. ولی اگرعکس قضیه باشد و فرصت‌ها تبدیل به تهدید بشود و مسائل اشتغال، اقتصاد، تورم و روابط بین‌الملل بهبود پیدا نکند، مطمئنا مردم تحمل نخواهند داشت و همه چیز از دست خواهد رفت. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات