تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۶۱۱۳۹

آینده نیوز رسانه مستقل یا رسانه وابسته به...


جواد شادانلو

Mobasher.sobh@Gmail

آذرماه سال 87 همزمان با عید غدیر خم، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه گردانندگان سایت بازتاب در سایت جدید «آینده نیوز» گرد هم آمدند تا به قول خودشان رسانه مستقل ایرانیان! باشند. این سایت با همکاری چهره‌های شاخص تحریریه سایت توقیف شده بازتاب، همچون فواد صادقی، عمار کلانتری، علی شکوهی، حجت‌الاسلام رسول جعفریان، علی منتظری و غلامعلی رجایی راه‌اندازی شد.

از همان ابتدا و با توجه به سابق رسانه‌‌ای فواد صادقی و عمار کلانتری مدیر مسؤول و سردبیر اسبق بازتاب توجه‌ها به این سایت جلب شد و از آنجا که این سایت برخلاف گرایش قبلی مسولانش در سایت بازتاب نام رسانه مستقل را بر خود نهاده بود، مخاطبان منتظر بودند تا میزان استقلال آنرا بسنجند، آینده اما خیلی سریع نشان داد که خاستگاهش کجاست؛ آنجا که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم به تخریب صرف اقدامات دولت و سیاه‌نمایی فضای جامعه پرداخت و در صف رسانه‌ها و تریبونهای رقبای انتخاباتی دولت ایستاد.

اندک اندک شاعبه وابستگی آینده نیوز به افراد خاص (آقازاده‌ها) و جریانات سیاسی که بر روی کار ماندن دولت نهم را به ضرر خود و منافعشان می‌دیدند، تقویت شد.

شکست پروژه جعل نظر رهبری یک روز قبل از انتخابات

در آستانه انتخابات 88 انتشار اخبار در جهت مخدوش کردن چهره دولت و زیر سوال بردن اقدامات آن در «آینده‌ نیوز» از وزن بالایی برخوردار شد تا جایی که یک روز مانده به برگزاری انتخابات و یک روز بعد از انتشار نامه سرگشاده هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب، آینده مدعی ملاقات بسیار مهم هاشمی رفسنجانی با رهبر انقلاب شدند و چنان با آب و تاب درباره آن نوشت که گویا این دیدار به مساله مناظره احمدی‌نژاد با موسوی و نامه هاشمی رفسنجانی ارتباط داشته است!

سایت آینده در این خصوص نوشت: «شب گذشته و تنها چند ساعت پس از انتشار نامه هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب، وی با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کرده است. بنابر اظهار یک منبع آگاه پس از این دیدار، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز خرسندی و رضایت کامل از گفتگوهای انجام شده، اظهار داشت: «این دیدار یکی از دیدارهای کارساز من با رهبری معظم انقلاب بوده است» (این خبر پس از دقایقی از سایت آینده حذف شده. اما در سایتهای دیگر به نقل از آینده منتشر شد!)

نحوه انعکاس این خبر به گونه‌ای بود که انگار دیدار هاشمی با رهبر انقلاب درباره آن نامه و یا اظهارات احمدی‌نژاد بوده است! حال آنکه دیدار اخیر هاشمی با رهبری، مطابق همه دیدارهای دو هفته یکبار وی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت بوده و هیچ ارتباطی هم با نامه مذکور نداشته است. بلافاصله بعد از انتشار این دروغ آشکار، سایت مقام معظم رهبری با تکذیب این ادعا تاکید کرد که «در پی شایعات مطرح شده در خصوص پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، یک مقام آگاه در دفتر مقام معظم رهبری ضمن تکذیب این شایعه اعلام داشت هیچگونه پاسخ شفاهی یا کتبی به این نامه از سوی معظم له داده نشده است.»

رمزگشایی از ارتباط پنهان مدیران آینده

اسناد به دست آمده از فعالیت‌های اقتصادی تیم خبری سایت آینده از خدمات صادقانه و بی‌مزد و منت! گردانندگان این سایت به خانواده هاشمی رفسنجانی به ویژه محسن هاشمی (مدیرعامل سابق متروی تهران) و حمله به منتقدان آن در تمام سطوح رمزگشایی کرد.

رجانیوز، در این باره نوشت: بر اساس این اسناد، مدیرمسئول و سردبیر این سایت به ترتیب مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت آرمان‌گستر هستند که این شرکت طی سال‌های گذشته در برخی پروژه‌های اجرایی ایستگاه‌های مترو به عنوان پیمانکار فعالیت کرده است. بنا بر این گزارش، در آگهی ثبت شده در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی با عنوان "آگهی تصمیمات شرکت آرمان‌گستر توسعه سهامی خاص ثبت شده بشماره 170072"، آمده است: «طبق صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده مورخ 7/11/86 شرکت مزبور که در تاریخ 7/11/86 واصل گردید:

آقای عبدالرضا رستمی به سمت بازرس اصلی و آقای محمدرضا حبیبی به سمت بازرس علی‌البدل برای مدت یک سال انتخاب گردیدند، اعضاء هیئت مدیره به مدت دو سال به قرار ذیل انتخاب گردیدند: آقایان نوید نظافتی ـ فواد صادقی و سیدعمار کلانتری همت‌آبادی ـ بموجب صورتجلسه هیئت مدیره مورخ 17/11/86 آقایان نوید نظافتی بسمت رئیس هیئت مدیره و سیدعمار کلانتری همت‌آبادی بسمت نایب رئیس هیئت مدیره و فواد صادقی بسمت مدیر عامل تعیین گردیدند و امضاء کلیه اوراق و اسناد تعهدآور از جمله چک و سفته و برات با امضاء مدیرعامل و یکی از دو عضو هیئت مدیره همراه با مهر شرکت و اوراق عادی و مراسلات با امضاء مدیرعامل به تنهایی همراه با مهر شرکت معتبر است.» این در حالی است که برابر اسناد دیگر، شرکت آرمان‌گستر توسعه در پروژه ایستگاه مترو هفت تیر و محوطه‌سازی برای ایستگاه شهید بهشتی به عنوان پیمانکار عمل کرده است. رمزگشایی از ارتباط گردانندگان سایت آینده با مدیریت متروی تهران و اعطای پروژه‌های سنگین در سا‌ل‌های نه چندان دور به یک شرکت تازه‌تأسیس در حالی است که این سایت، ضمن حمایت شدید از مدیریت ضعیف متروی تهران، حملات تندی را علیه منتقدان آن در تمام سطوح ایراد می‌کند.

آینده فتنه می‌کند

فعالیتهای آینده نیوز پس از انتخابات و شکست نامزدهای مورد حمایت این سایت ادامه یافت و آینده نیوزیها در ایام فتنه هم در قامت یک رسانه معاند ظاهر شدند تا جایی که این سوال که چرا آینده نیوز با وجود پوشش اخبار جریان فتنه سیاه‌نمایی‌ها و هتاکی‌های فراوانش فیلتر نشده است در ذهن بسیاری از مردم شکل گرفت، بالاخره بعد از فتنه‌افکنی‌های بسیار این سایت در روز 15 آذر 88 فیلتر شد، اما با استفاده از سرویس "آر اس اس" اخبار خود را منتشر می‌کرد و به پوشش خبری ویژه اغتشاشات 16 آذر و روز عاشورا سال 88 پرداخت، ولی در میان اخبار متعددی که بعد از راهپیمایی باشکوه 22 بهمن 88 بر روی خروجی خود قرار داد، هیچ اشاره‌ای به حضور حماسی مردم کشورمان در راهپیمایی روز 22 بهمن نکرد. این سایت طی 24 ساعت بعد از راهپیمایی بیش از 40 خبر را بر روی خروجی خود قرار داد ولی هیچ اشاره‌ای به حماسه مردمی در 22 بهمن گذشته نکرد.

پیوند آینده با لاریجانی

آینده نیوز در دوره فتنه 88 ارتباط تنگاتنگی با مهدی هاشمی داشت اما با فرار مهدی هاشمی به خارج از کشور و قطع حمایتهای آن از این سایت، اندک اندک پای یاران علی لاریجانی به این سایت باز شد و آینده نیوز تحت حمایت تیم رسانه‌ای رئیس مجلس که زیر نظر مسئول دفتر وی (جعفری) بود،‌ قرار گرفت؛ تا جایی که در ایام فتنه دفتر لاریجانی ملاقاتی را بین او و مسئولان آینده نیوز ترتیب داد؛ البته این سایت خبری هم در راستای تقویت خود،‌ خبر تفصیلی آن دیدار ـ در حالی که قرار بود این خبر منتشر نشود ـ را منتشر کرد.

حمله به خودی‌ها؛ دفاع از نخودی‌ها

روند کینه‌جویانه آینده نسبت به تمامی حامیان گفتمان اصولگرایی علاوه بر دولتی‌ها در عرصه‌های گوناگون ادامه داشت تا جایی که گذشته از تهمت و تخریب نسبت به فعالان سیاسی و رسانه‌ای افرادی مانند حسن عباسی به دلیل صحبت درباره سینمای استراتژیک و عضویت در هیات داوران جشنواره فجر و نادر طالب‌زاده به دلیل اجرای موفق برنامه راز و بسیاری از افراد موثر در مقابله فتنه 88 هم از ترکش‌های این سایت بی‌نصیب نمانند و آینده به انتشار اخبار و گزارش‌هایی علیه آنها پرداخت. آینده با به اصطلاح بازگشایی پرونده سرلشگر اردوبادی ـ پدر نادر طالب‌زاده که از افسران پیش از انقلاب و نزدیکان سپهبد شهید قرنی بوده است ـ در مطلبی، وی را به باد انتقاد گرفت و به این بهانه به برنامه راز و نادر طالب‌زاده حمله کرد جالب اینجاست که این سایت در اقدامی تامل‌برانگیز، ضمن انتشار خبر اعطای جایزه "امی" به شهره آغداشلو بازیگر بهائی فیلم ضد ایرانی "سنگسار ثریا" در عباراتی تامل‌برانگیز به تجلیل از وی پرداخت.

فعالیت آینده در 22 بهمن سال 88 به مدت هشت ماه فعالیت تعلیق شد. در مهرماه سال 1389 این سایت مجددا راه‌اندازی گردید. برخی گزارش‌ها حاکی است، رفع توقیف سایت آینده با وساطت مسئول دفتر یکی از سران قوا صورت گرفته بود. سایت آینده در 18 اسفندماه سال 89 مجددا فیلتر شد، ولی با شکایت مسؤولین این سایت به کمیته تعیین مصادیق پایگاه‌های غیر مجاز اینترنتی و تصمیم‌گیری اعضای این کمیته در اولین جلسه سال جاری، پس از قریب دو ماه رفع فیلتر گردید.

حمله به آیت‌الله مهدوی کنی

آینده طی روزهای منتهی به تشکیل اجلاسیه مجلس خبرگان تلاش فراوانی جهت انتشار اخبار کذب و جهت‌دار در راستای ابقای هاشمی رفسنجانی بر مسند ریاست مجلس خبرگان انجام داد و در این راستا چند روز قبل از اجلاس خبرگان، و در راستای مظلوم‌نمایی کلیپی در این سایت منتشر شد که در آن عده‌ای با نام و لباس حزب‌الله به هاشمی و خانواده وی به خصوص فائزه هاشمی فحاشی می‌کنند.

آینده در نهایت با اطلاع یافتن از عدم رای‌آوری هاشمی رفسنجانی به یکباره با تغییر لحن شدید، تخریب آیت‌الله مهدوی کنی را در دستور کار قرار داد و وی را مقصر اصلی شکافهای ایجاد شده دانست.

هم‌چنین این سایت در قسمتی دیگر از خبر منتشر شده مورد اشاره، با بکار بردن عباراتی نظیر، «مهدوی کنی به فصل پایانی زندگی سیاسی خود نزدیک می‌شود»، «مهدوی کنی در حالی که با ویلچر به جلسه هفتگی شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران آورده شد»، و تیتر جهت‌دار «آخرین فصل سیاست برای آیت‌الله متفاوت» به نوعی سعی در القای این موضوع را دارد که گویا ایشان در آخرین لحظات زندگی خود به سر می‌برند، حرکت زشتی که در جریان اصلاحات مسبوق به سابقه است و در دوران بیماری آیت‌الله مشکینی نیز روزنامه اعتماد با انتشار عکسی از ایشان کنار هاشمی رفسنجانی،‌ از آخرین روزهای حیات ایشان و جایگزینی هاشمی به جای مشکینی خبر داده بود!

مدیرمسؤول و سردبیر در بازداشت

فواد صادقی مدیر مسؤول در بهمن سال 88 و عمار کلانتری سردبیر آینده در جریان فتنه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده است و گفته می‌شود حکم زندان نیز برای صادقی صادر شده است، و وی در حال رایزنی برای کاهش مدت حکم خود است.

کامنت‌های آینده؛ کامنت‌های مخاطبان یا نظرات آینده

این سایت از ابتدای راه‌اندازی و طبق روش مرسوم برخی سایت‌ها و جریان‌ها در نظرسازی و القای دیدگاه‌هایشان به عنوان نظرات و خواسته‌های مخاطبان (همین توهم ریشه اصلی آشئبها و فتنه پس از انتخابات 88 شد) به امر اقدام کرد و گاهی نیز مطاب اصلی سایت را به عنوان نظرات ارسالی خوانندگان منتشر کرد، تا جایی که مشکلات بخش نظرات سایت موجب گشت تا آینده بعد از راه‌اندازی مجدد این بخش پس از تعطیلی کوتاه‌مدت، طی اطلاعیه از مخاطبانش بخواهد در نظراتشان خودداری از بکار بردن الفاظ رکیک و توهین‌آمیز نسبت به اشخاص، حمایت از سران معترضین و اشاره به تجمعات فاقد مجوز، درج نظر درباره اخبار مربوط به رهبر انقلاب و همچنین درج انتقاد نسبت به مراجع تقلید و مقدسات دینی، خودداری از انتقاد از عملکرد دستگاههای امنیتی و نظامی خودداری کنند. خواندن برخی نظرات ذیل این مطلب در آینده نیوز خالی از لطف نیست تا متوجه شویم چه دیدی نسبت به نظرات سایت در میان آینده نیوزیها وجود دارد:

در یک کلام نظر ندهیم دیگه!، خفه می‌شوییییییییییییییم، تو که ... نداری... می‌خوری اسم خودت رو می‌زاری مستقل، پس بفرمائید لال بشیم، الیوم، انتشار کامنت بای نحو کان حرام است، شما بگو ما چی بنویسیم، همونو بنویسیم.

آینده نیوز در دور جدید فعالیتهای خود و پس راه‌اندازی بعد از فیلتر شدن و دستگیری سردبیر و مدیرمسؤول‌اش تلاش مذبوحانه برای تغییر در بار معنایی برخی کلیدواژگان منسوب به گفتمان انقلاب اسلامی کرد و در این راستا طی فرآیندی ظریف و حساب شده مفاهیمی مانند فتنه، بصیرت، حرکت خودجوش از سوی رسانه در جایگاه مخالف مقصود اولیه و درباره اشخاص نامربوط به کار برده شد و مثلا برای بیان تظاهرات دولتی و نمایشی موافقان قذافی از کلمه تظاهرات خودجوش استفاده شد تا به نوعی ابهت این مفاهیم در ذهن مخاطبان بشکند و جایگاه‌اش جابجا شود.

دم خروس آینده

پس از تضعیف جایگاه سیاسی حامیان رسانه‌های دوم خردادی و بعد از انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر چرخش این رسانه‌ها به سمت جریان انحرافی اصولگرایان و توافقات پشت پرده این رسانه‌ها با رهبران این جریان، آینده که خود را در مظان اتهام می‌دید سعی فراوانی در تبری‌جویی از جریان کرد و با انتشار اخباری بر ضد این جریان تلاش کردن خود را مستقل نشان دهند در حالیکه که اخبار حاکی از دم خروس از پس قسم حضرت عباس(ع) آینده بیرون زده است.

آینده نیوز سرانجام در تاریخ 18 اسفند 89 فیلتر شد و یا به قول مسؤولان آن دست به تعلیق داوطلبانه زد، اما پس از گذشت کمتر از دو ماه دوباره شاهد رفع فیلتر این سایت و انتشار اخبار مغرضانه آن بودیم که به نظر می‌رسد دست‌های پنهانی حامی آن هستند. این سایت در دور تازه فعالیتهایش نام مهدی خرم‌دل دبیر سابق سرویس ورزشی تابناک را به عنوان مدیرمسؤول قید کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات