تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۶۲۰۴۱

نگاهي به راهبردهاي اقتصاد مقاومتي


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اعمال سیاست‌های تشویقی تولید به جای جرایم،صرفه‌جویی با تولید انبوه،قطع واردات کالاهای مشابه داخل،بهره‌گیری از نخبگان و بهره‌گیری از درامدهای ارزی در توسعه زیرساخت‌ها را ۵ رکن اقتصاد مقاومتی دانست.

خبرگزاری فارس: ۵ راهبرد اساسی در اقتصاد مقاومتی و مهار شوک‌های تحریمی

مهدی تقوی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت در برابر فشارهای خارجی و داخلی در عرصه اقتصاد کشور، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به نوعی مرهم است، به عبارت دیگر با توجه به معضلات اقتصادی موجود، اقتصاد مقاومتی موجبات رهایی را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به سیاست‌هایی که در قبال اقتصاد کشور اتخاذ شد، چاره‌ای جز طرح اقتصاد مقاومتی در کشور نداریم،چراکه طبق اطلاعات و ارقام بسیاری از تولیدکنندگان در حال حاضر از عدم وجود شرایط و زیرساخت‌های لازم در مسیر ارتقای کمیت و کیفیت کالاهای خود گلایه مندند،بنابراین با توجه به طرح اقتصاد مقاومتی بر روند تولیدات کشور تاثیرات و برکات خوبی را به همراه خواهد داشت.

مهار شوک‌های اقتصادی در اقتصاد مقاومتی

این استاد مسائل اقتصادی با بیان اینکه طرح موضوع اقتصاد مقاومتی عملی شایسته و به موقع است، تصریح کرد: شوک‌های اقتصادی به وسیله تحریم‌های خارجی و همچنین اتخاذ تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های غلط با توجه به اقتصاد مقاومتی مهار خواهد شد.

وی ادامه داد: مقاومت در برابر سیاست‌های غلط اقتصادی و فشارهای‌های کشورهای غربی و متحدانشان یکی از رویکردها و اهداف اصلی طرح اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری است.

این استاد اقتصاد همچین در خصوص چگونگی برنامه‌ریزی در عملی کردن اقتصاد مقاومتی به ذکر نکاتی اشاره و عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در اقتصاد مقاومتی انجام شده است،قطعا آسیب‌پذیری اقتصاد ایران نیز از فشار‌ها و تحریم‌های خارج کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: با توجه به درآمدهای ارزی که در کشور وجود دارد، می‌توان سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های لازم را در اقتصاد کشور را افزایش داد.

تقوی به دیگر اقدامات و تصمیماتی که می‌توان در جریان اقتصاد مقاومتی انجام داد، اشاره کرد و گفت: در بحث واردات باید نسبت به قبل محتاط‌تر و دقیق‌تر عمل کرد به طوری که اگر توان تولید کالایی در داخل کشور وجود دارد، اجازه ترخیص آن کالا در گمرک داده نشود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز دیر نشده و سیاست‌گذاری‌ها را می‌توان تغییر داد و در راستای تقویت زیرساخت‌های اقتصاد تلاش کرد،به عبارت دیگر با افزایش کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی در راستای تحقق منویات رهبری گام مثمر ثمری برداشت.

افزایش انعطاف‌پذیری اقتصاد ایران در صورت اتکا به توانمندی‌های داخلی

وی همیچنین با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در صورت افزایش تولید کالاهای وارداتی و دستیابی به توان تامین کالاها در داخل، وابستگی کشور نیز بالطبع کاهش خواهد یافت، گفت: در صورت تحقق این امر اقتصاد ایران به قدری انعطاف پذیر خواهد شد که در صورت تحریم‌کالا یا خدماتی از سوی کشورهای غربی با اتکا به توانمندی‌های داخل، نیازهایمان مرتفع خواهد شد.

تقوی با ذکر مثالی به صنعت خودرو اشاره کرد و یادآور شد: توسعه کارخانه‌های صنعتی و صنایع وابسته تا حدی که نیاز‌های داخل را تامین کنند، بسیار ضروری و مهم است، چرا که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت بوده و در این راستا نیازمند توجه بیشتر به صنایع داخلی برای افزایش کیفیت و کمیت آنان هستیم.

نظرات و راهکارهای نخبگان در مباحث کلان اقتصادی جدی گرفته شود

این استاد اقتصاد در ادامه سخنان خود با اشاره به کارآیی اقتصاد مقاومتی در جریان جلوگیری از خروج نخبگان و همچنین با انتقاد از روند رو به رشد خروج آنان از کشور، تأکید کرد: بسیاری از دانشجویان و نخبگان که در کشورهای خارجی در حال تحصیل هستند و در صورت حمایت دولت از آنان با هزینه کم‌تر می‌توانند در داخل از ایده‌های آنان استفاده و در مباحث کلان اقتصادی به‌کار بست.

وی با تاکید بر اینکه در روند اقتصاد مقاومتی باید سیاست‌های گذشته اصلاح و در آن تجدید نظر صورت پذیرد، ادامه داد: تخصص و کارایی نخبگان داخلی باید صرف داخل شود و در صورت عدم توجه مسئولان اجرایی به آنان به راستی پتانسیل خوبی را از دست داده‌اند.

تقوی همچنین با انتقاد از اینکه چرا باید با وجود تولید کالاهای مورد نیاز داخل، واردات انجام شود، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای دیگر یعنی کالای تولید داخل جایگزین کالاهای چینی بی‌کیفیت و گران خارجی "چینی" شده و به عبارت دیگر کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی تقویت شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه شعارهایی که در سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد از سوی مسئولان و مردم به دقت و سرعت کافی پیگیری نشد،به طوری که حرکت در روند تحقق شعار‌های سالانه باید تقویت و با سرعت بیشتری پیگیری شوند.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه مردم نیز در قبال اقتصاد مقاومتی اقدامات شایسته‌ای همچون کنترل مصرف و همراهی مسئولان وظایفی دارند، یادآور شد: به لطف خداوند هیچ مانعی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور وجود ندارد، بنابراین با قدرتی مضاعف باید این مهم پیگیری و به نتیجه مطلوب برسد.

تقوی عدم ‌وابستگی به غرب و همچنین گسترش تولید و رفاه مردم را از برکات توجه اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: گمرک کالاهایی را که در داخل تولید می‌شود را در راستای کمک به اقتصاد کشور ترخیص نکند تا در ادامه این روند شاهد افزایش رفاه و رشد کیفی و کمی تولیدات داخل باشم.

قطع واردات کالاهای مشابه داخل از اهداف اقتصاد مقاومتی است

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن توصیه به دولت برای قطع واردات کالاهای مشابه داخلی، خواستار تشویق تولیدکنندگانی که کالا را با کیفیت و قیمت خوبی به بازار عرضه می‌کنند، شد و تصریح کرد: موفقیت و پیشرفت کشور در گرو توجه بیشتر به تولیدکنندگان خواهد بود.

وی افزود: در صورت تولید حداقل 95% یک کالا در داخل کشور دیگر نیازی به واردات از کشورهای خارجی نخواهیم بود، در این صورت اگر این کالا تحریم هم شود با تلاش بیشتر بر آن‌ها فائق خواهیم آمد.

تقوی با تأکید بر اینکه ما باید طوری سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم که کشورهای غربی را از اقتصاد کشورمان محروم کنیم، گفت: اقتصاد کشور در صورت توجه به زیرساخت‌ها و اتخاذ تصمیمات صحیح انعطاف‌پذیر خواهد شد.

وی ادامه داد: کشورهای غربی آرزو دارند تا با اعمال تحریم‌ها کشور را به خود وابسته کنند در حالی که هم‌اکنون کشور با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به سوی خودکفایی در حرکت است.

"صرفه‌ در مقیاس" باید در جریان اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه باید کالاهایی که دارای مزیت نسبی هستند را تولید کنیم، خاطرنشان کرد: در صورت افزایش تولید کالاها با مزیت نسبی به درآمدهای ارزی برای کشور دست خواهیم یافت.

وی ادامه داد: کالاهایی که از مزیت نسبی برخودار نیستند، نباید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد بلکه باید در قبال صادرات کالاهای  دارای مزیت نسبی به خارج، چنین کالاهایی را به داخل کشور وارد کنیم.

وی در ادامه سخنان خود به ذکر نکاتی درباره علل توجه به تولیدات داخلی و صرفه‌های مقیاس در آنان اشاره کرد و گفت: هر قدر میزان تولید یا خدمت بنگاه تولیدی بیشتر شود، میانگین قیمت تمام شده هر واحد نیز بالطبع آن کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مفاهیم بسیار ابتدایی و در عین حال بنیادی در تولید انبوه، صرفه در مقیاس (Economy of Scale) است که با توجه به این اصل تولید نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

تولید انبوه رقابت‌پذیری محصولات داخلی را افزایش می‌دهد

تقوی در پاسخ به این سوال که بزرگترین خدمتی که تولید انبوه به عموم مصرف کنندگان می‌کند، چیست؟ پاسخ داد: نقشی که این اصل اساسی ایفا می‌کند، خدمت به تولیدکنندگان است؛ چراکه همه منافع مالی که از ناحیه تولید انبوه نصیب آنان می‌شود، به دلیل نرخ نزولی هزینه واحد محصول است که این نیز ناشی از صرفه جویی در مقیاس است.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه در صورت تحقق مواردی که ذکر شد، قطعا امکان رقابت پذیری محصولات داخلی را با کالاهای مشابه خارجی از نظر قیمت نیز افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: کاهش هزینه تولید در روند تولیدات انبوه امکان رقابت را نیز به وجود خواهد آورد.

وی در ادامه تشویق تولیدکنندگان به جای جریمه‌ را از دیگر عوامل موفقیت در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و اظهارداشت: باید به تولیدکنندگان تا آنجایی که امکان دارد زمان داد تا خود را به نقطه ایده آل برسانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات