صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۶۲۱۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3754 سه‌شنبه 14 آبان 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بعضی با خط‌گیری از رسانه‌های بیگانه در تلاشند این‌گونه القا کنند که اگر در مسئله هسته‌ای تسلیم شویم، همه مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی حل می‌شود. (12/8/92)

 

سرمقاله

پیام راهپیمایی ضد آمریکایی 13 آبان

راهپیمایی روز گذشته مردم ایران که به مناسبت «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» برگزار شد، تفاوت چشمگیری با سال‌های گذشته داشت. این تفاوت به‌گونه‌ای بود که برخی از رسانه‌های خارجی نیز با اذعان به آن، آن را برجسته کردند. خبرگزاری آسوشتیدپرس در این باره نوشت: «چنین تظاهراتی هر سال بیرون سفارت پیشین آمریکا برگزار می‌شود، ولی تظاهرات روز دوشنبه بزرگ‌ترین تظاهراتی است که پس از سال‌ها اتفاق می‌افتد.» روزنامه تلگراف، چاپ انگلیس نیز در گزارش خود از این تظاهرات آورده است: «ایران بزرگ‌ترین راهپیمایی ضد آمریکایی در چند سال اخیر را برگزار کرد.» چنین تفاوتی در چنین موقعیتی آنقدر مهم است که باید درست علت‌کاوی و پیام‌شناسی شود. اصلی‌ترین علت این تفاوت، تغییر و تحولات انجام‌گرفته در فرایند مذاکرات هسته‌ای و واکنش فریبکارانه طرف مقابل به آن است. از بررسی رفتار پرپیچ و تاب و پرفراز و نشیب و بعضاً متناقض طرف مقابل برمی‌آید که رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، هدف ثانوی است و هدف اصلی آن‌ها، آسیب به هیبت و هیمنه انقلاب اسلامی است که بخشی از آن، محصول مقابله و ایستادگی در برابر استکبار است. پیام این راهپیمایی نیز که در راستای علت آن قرار دارد، این است که مردم دقیقاً به آنچه می‌گذرد، آگاه و واقفند و نه فریب لحن نرم و شیرین آمریکا را می‌‌خورند و نه از تهدیدات آن هراس دارند. آن‌ها با برگزاری این راهپیمایی باشکوه خالصاً ضد آمریکایی، نشان دادند ضمن حمایت از دیپلماسی نوین ایران در بحث هسته‌ای که باید در چارچوب «نرمش قهرمانانه» انجام گیرد، برای دادن پاسخ مناسب به رفتار حیله‌گرانه و تهدیدآمیز شیطان بزرگ، از آمادگی کامل برخوردارند و تحولات جدید، هیچ تغییری در نگرش مردم ایران به استکبار ایجاد نکرده و مردم ایران همچنان آمریکا را «شیطان بزرگ» می‌دانند و آنچه که مقامات آمریکا این روزها درباره ایران اظهار می‌کنند، اعتقاد مردم ایران را بر «شیطان بزرگ» بودن آمریکا راسخ‌تر می‌کند. قطعاً آمریکایی‌ها پیام روشن این راهپیمایی کاملاً ضد آمریکایی‌ را به‌خوبی درک کرده‌اند، هر چند آن را بر زبان جاری نسازند.

ترجمه

13 آبان و تداوم شعار مرگ برآمریکا

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی کریستین ساینس‌مانیتور 5 نوامبر 2013 (14 آبان) در مقاله‌ای به سالگرد 13 آبان پرداخت و نوشت: شعارهای مرگ بر آمریکا در تهران در میان تظاهرات‌کنندگان طنین‌انداز بود و پرچم‌های آمریکا نیز در خارج سفارت سابق آمریکا به آتش کشیده شد. این تظاهرات نمایش قدرت تندروهایی بود که به دنبال چالش‌سازی برای حسن روحانی‌، روحانی میانه‌روی ایران بودند؛ درست چند روز آینده قرار است ایران با قدرت‌های بزرگ به‌منظور ادامه گفت‌وگوها برای مهار برنامه هسته‌ای ایران دیدار کند. عمق تب این تظاهرات، نشان‌دهنده موضع‌گیری شدید تندروهاست و تظاهرات امسال، بزرگ‌ترین تظاهرات در نوع خود برای بزرگداشت اشغال سفارت آمریکا بود. تصرف سفارت آمریکا به‌دست دانشجویان شبه‌نظامی در سال 1979 به گروگان‌گیری 444روزه پنجاه‌ودو دیپلمات‌ آمریکایی و گسستگی روابط آمریکا و جمهوری اسلامی تازه‌تأسیس انجامید. یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران گفت: «مطمئناً همچنان کسانی به طور جدی مخالف آشتی با آمریکا هستند و آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانند... آن‌ها خواهان کسب امتیاز هستند. آن‌ها می‌خواهند به دولت، به اصلاح‌طلبان و به همگان پیام دهند که ما همچنان قدرتمند هستیم؛ پس مراقب باشید... این تندروها شعله صنعت دشمنی را برای مصرف داخلی برافروخته‌اند.»

در ادامه مقاله آمده است: اما این پیام تندروها، بیشتر از ایرانی‌ها، متمرکز بر آمریکا بود. آقای روحانی که متعهد به پایان تندروی شده، تابوی طولانی‌مدت صحبت مستقیم با آمریکا را با گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، شکست که این اقدام سبب ناراحتی تندروها شده است. این دیدگاه‌های تندروانه احتمالاً در میان بیشتر ایرانی‌ها وجود ندارد. آن‌ها قطعاً علیه نامزدهای محافظه‌کار در انتخابات ماه ژوئن رأی دادند که سبب پیروزی غافلگیرانه آقای روحانی شد؛ اما تندروها نیازمند حمایت گسترده به‌منظور نقش‌آفرینی مخرب در این مقطع حساس در گفت‌وگوهای هسته‌ای هستند؛ آن هم زمانی که اعتماد میان دو طرف گفت‌وگو وجود ندارد. تندروها اظهار نارضایتی می‌کنند که روحانی و ظریف، ساده‌انگارانه رفتار می‌کنند و رکن آمریکاستیزی جمهوری اسلامی را تضعیف می‌کنند. روحانی متعهد شده که به‌سرعت تحریم‌های اقتصادی را با سیاست‌های خود برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای، رفع خواهد کرد. حسین الله‌کرم، رهبر گروه تندروی انصار حزب‌الله گفته که «شعار مرگ بر آمریکا ما را در برابر قدرت‌های چپاول‌گر قرار می‌دهد... آمریکا دشمن ایران است و امروز این موج حیاتی که من متعلق به آن هستم، دستورکار تأکید بر این بی‌اعتمادی و نمایش آن به دولت (روحانی) را به پیش می‌برد.»

در پایان مقاله آمده است: سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران، دشمنی ایران و آمریکا را نبرد همیشگی میان ایدئولوژی‌ها و میان خیر و شر دانست و تأکید کرد که شعار مرگ بر آمریکا، نمادی حیاتی برای مقاومت در برابر سلطه آمریکاست. جلیلی گفت که «تمام ملت، پشت گروه مذاکره‌کننده ایرانی است.»

اخبار و تحلیل‌ها: برخلاف نظر این پایگاه اینترنتی آمریکایی، راهپیمایی دیروز، منحصر به گروه یا افراد خاصی نبود و گروه‌های مختلف سیاسی، مردم  و دولتمردان (برخی وزرا) در این مراسم باشکوه حضور داشتند و بنا به گفته بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، راهپیمایی دیروز مردم در تهران و دیگر شهرها بزرگ‌ترین تجمع ضدآمریکایی مردم ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز در مراسم‌های 13 آبان بود. واقعیت این است که مردم ایران به‌خوبی شاهدند که آمریکایی‌ها تا به امروز هیچ تغییری در مواضع، رفتار و گفتار خود در برابر ایران ایجاد نکرده‌اند و دولتمردان آمریکایی همچنان بر اهرم تحریم‌ها و حتی تهدید نظامی پافشاری می‌کنند. مردم ایران دیروز آمدند تا به دنیا بگویند که باوجود  اعتماد به دولت خود، به آمریکایی‌ها بی‌اعتمادند!

 

اخبار

فرار به جلوی افراطی‌ها!

 در بیانیه‌ای که به‌تازگی با عنوان «شورای هماهنگی احزاب و گروه‌های چهارده‌گانه[؟!] اصلاح‌طلب استان همدان در وبگاه‌های افراطی‌ها منتشر شده، گفته شده که استاندار معرفی‌شده، اصلاح‌طلب نیست و استاندار باید از میان یکی از افراد پیشنهادی این شورا انتخاب می‌شد! در این بیانیه ادعا شده است «شورا افراد متعددی را معرفی کرد و یکی از افراد معرفی شده تا مرز تصدی امر پیش رفت که متأسفانه با وجود شایستگی و کارنامه درخشان شخصیتی و مدیریتی، متولیان امر هیچ توجهی به نقطه نظرات و حساسیت‌های مطرح‌شده از جانب احزاب و گروه‌های سیاسی- صنفی اصلاح‌طلب ننموده، و در خلأ ایجاد شده، گزینه‌ای با سابقه مدیریت در دولت گذشته که سنخیتی با جریان اصلاح‌طلبی نداشته را به عنوان استاندار معرفی نمودند»!

گفته می‌شود افراطی‌های مدعی اصلاحات با وجود به دست آوردن پست‌های بسیاری در دستگاه‌های دولتی و از جمله استانداری‌ها، سیاست تبلیغاتی را بر حفظ موضع طلبکاری خود- سهم ما کم است!- و بدهکار کردن همواره دولت گذاشته‌اند تا بدین ترتیب، از یک سو امتیازات بیشتری دریافت کنند و از سوی دیگر، چنین القا کنند که دولت، مطلوب آن‌ها نیست و بنابراین پاسخگوی عملکرد آن نیستند!

محمد خاتمی چندی پیش و در زمان معرفی اعضای کابینه دولت روحانی به مجلس، در پاسخ به انتقادهای اصلاح‌طلبان درباره ترکیب کابینه یازدهم گفته بود: اگرچه ما نتوانستیم در لایه‌های اول مدیریتی همه نیروهای خود را به دولت یازدهم تزریق کنیم؛ اما باید تلاش کنیم لایه دوم مدیران را از آن خود سازیم.

اخبار کوتاه     

 انحراف در محافل عزاداری مذهبی، همچنان ادامه دارد و هر روز پدیده جدیدی در این زمینه بروز می‌کند. از استان مرکزی خبر می‌رسد در یکی از شهرهای این استان، هیئتی با نام «متوسلین به ذوالجناح»(!) تأسیس شده که به عزاداری‌های غیرعادی و همراه با خرافات می‌‌پردازند. متأسفانه نهادهای فرهنگی مسئول که باید عهده‌‌دار نظارت بر این امور باشند، به وظایف خود عمل نمی‌کنند و همین، مستمسکی به وهابی‌ها می‌دهد تا در شبکه‌های خود دست به وهن شیعه بزنند.

 «صادق زیباکلام» در مناظره‌ای که عصر دیروز بین الله‌کرم، حق‌شناس، خضرایی و وی در حاشیه همایش «زنده باد مرگ بر آمریکا» در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: رضاشاه خدمات زیادی به کشور ایران داشته است، ولی اگر در زمان وی بودم،  نه یکبار، بلکه پنجاه بار اعدام می‌شدم! وی درباره انعقاد قرارداد الجزایر که به دست بهزاد نبوی انجام شد هم گفت: چرا بیانیه الجزایر در قضیه گروگان‌گیری اول انقلاب را در جایی مطرح نمی‌کنند؟ زیرا صد رحمت به ترکمانچای، زمانی که آمریکایی‌ها حاضر به امتیاز دادن بودند، نپذیرفتیم و زمانی که امتیاز ندادند، گروگان‌هایشان را آزاد کردیم و به نبوی گفتند با آن‌ها صحبت کن. در حالی که افراد دیگری باید این کار را انجام می‌دادند.»

 به گزارش «روسیا الیوم»، یک منبع نظامی سوریه اعلام کرد که چهارصد نیروی مسلح از تیپ موسوم به «سپر پایتخت» از شورشیان سوریه، خود را به ارتش سوریه تسلیم کردند. ارتش سوریه این منطقه را به‌شدت تحت نظارت خود قرار داده بود و اهالی منطقه در تسلیم این افراد، ارتش را یاری کردند. این افراد مسلح از غوطه شرقی و مناطق غربی دمشق بوده‌اند.

 رسانه‌های مجازی اصلاح‌طلب روز گذشته در برابر راهپیمایی بزرگ یوم‌الله 13 آبان سکوت اختیار کردند. در حالی که ملت ایران در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و در سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا برای گرامی‌داشت این روز در سراسر کشور به صحنه آمدند، رسانه‌های مجازی اصلاح‌طلبان، با سکوت، از مقابل این رویداد بزرگ گذشتند. تقریباً هیچیک از رسانه‌های اصلاح‌طلب مهم‌ترین خبر این روز کشور را نه در صدر و نه حتی جزو خبرهای مهم خود قرار ندادند. امروز هم روزنامه‌های شرق، ایران و... در صفحات اصلی‌شان عکس‌ها و تیترهای دیگری به جای انعکاس حماسه دیروز ملت کار کردند!

 محمد قوچانی، سردبیر ماهنامه اصلاح‌طلب «مهرنامه»، به‌تازگی در یادداشتی باعنوان «برخاستن چپ از دنده راست» با اشاره به مناظره انتخاباتی آقای روحانی با قالیباف، تلویحاً ضمن القای یکی بودن نظامیان جمهوری اسلامی با نظامیان دوران شاهنشاهی(!) می‌نویسد: «41 سال قبل از اینکه روحانی به ‌قالیباف بگوید: «من سرهنگ نیستم، من حقوقدان هستم»، این جمله را در پادگان به یک سرهنگ دیگر هم گفته بود»!        

 «بهرام رادان» بازیگران ایرانی‌ای که حدود دو ماهی است به کشور بازگشته، در پاسخ به سؤالی مبنی بر «اینکه چرا وارد دنیای هالیوود نشده؟» در اظهاراتی تأمل‌برانگیز ضمن طعنه به گلشیفته فراهانی گفت: آنقدر ساده نیست، پیشنهاداهایی که می‌شود، باید از همه نظر بررسی کنی، چون ما با معیارهای ایران کار می‌کنیم. من هیچ‌وقت نرفتم که برنگردم! خیلی‌ها رفتند که اینجا ستاره بودند و بازیگری موفق، ولی در دنیای بزرگ سینمای جهان غرق شدند و دیگر آنقدر ستاره نیستند که در دیار خود بودند. در کشور خودت یک شاه‌ماهی هستی در یک رودخانه، ولی در غربت و هالیوود، یک ماهی هستی در یک اقیانوس»!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات