تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۳:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۶۲۴۵۶
گزارش تحلیلی «جوان» از پیامدهای ماجراجویی علیه جمهوری اسلامی ایران

تصور روز نبرد برای صهیونیست‌ها غیر ممکن است


علي رضائي

حقوق مسلم هسته ای ایران بار دیگر دستمایه ای شد برای نظام سلطه تا طی نشستی در شورای امنیت سازمان ملل و بیان اظهاراتی مغایر با صلح و امنیت ثابت کند که برخلاف میل ایران به حرکت روی محور دیپلماسی و صلح و امنیت جهانی پایبند نیست و کمترین اعتقادی به اصول دیپلماسی ندارد. ادبیات تهدیدآمیز غرب گرچه برای دولت و ملت ایران تازگی ندارد، اما ادعاهای متناقض آنان در امور مختلف تا امروز برای کل جهان، آشفتگی ها و دگرگونی هایی را سبب شده است. غرب از یک سو ادعای حقوق بشر و برپایی امنیت جهانی دارد و از سوی دیگر در رفتارهای خود بیشتر روی نقاط تقابل و تضاد جهانی تمرکز می کند.

تناقض رفتاری غرب در مواجهه با ایران

سه شنبه هفته گذشته سعید جلیلی و کاترین اشتون پشت در های بسته هتل کنراد استانبول به منظور ادامه مذاکرات به گفت و گو نشستند. دیدار جلیلی و اشتون، ۴۰ دقیقه به طول انجامید و سپس دو طرف در ضیافت شام کنسولگری ایران در استانبول شرکت کردند. بعد از این بود که سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کاترین اشتون با سعید جلیلی را مثبت و سازنده توصیف کرد.

«مایکل مان» در اظهاراتی در رابطه با نشست دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول گفت: «در حالی که این مذاکرات در قالب و چارچوب یک نشست رسمی نبود، اما گفت وگوها مفید و سازنده بود.»

از سوی دیگر دفتر کا ترین اشتون بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وی هفته آینده در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل با وزیران خارجه گروه ۱+۵ دیدار می کند و به ارزیابی وضعیت موجود و راه های پیش رو می پردازد.

در این بیانیه آمده است که این دیدار «فرصت مهمی بود که یک بار دیگر برای ایران نیاز فوری به پیشرفت» در مذاکرات مورد تأکید واقع شود. با این وصف که نشان می دهد ایران به دیپلماسی و حرکت روی محور مذاکرات پایبند است، اما گویا نظام سلطه خصوصاً سردمدار آن یعنی امریکا ذره ای پایبندی به مذاکرات و اصول دیپلماسی ندارد.

زیرا آنان دو روز پس از این گفت وگوهای مثبت و سازنده یعنی در روز پنج شنبه، سی ام شهریورماه در شورای امنیت سازمان ملل به بررسی مسائل هسته ای ایران پرداختند و ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه به جمهوری اسلامی هشدار دادند که «زمان یافتن راه حل برای بحران هسته ای ایران از راه مذاکره و دیپلماسی رو به پایان است.» آنها همچنین تأکید کردند که «نمی توانند مذاکرات اتمی را تا مدتی نامحدود ادامه دهند.» بر اساس همین اخبار بود که بسیاری از رسانه های غربی این عنوان را تیتر اول خود قرار دادند: «غربی ها به ایران: زمان مذاکره و دیپلماسی رو به پایان است.»

تحرکات نظامی غرب علیه کانون دیپلماسی جهان

تناقض رفتاری غرب در مواجهه با ایران به اینجا ختم نمی شود. آنان در حالی که مدعی حقوق بشر و حرکت بر اساس اصول دیپلماسی هستند، درست پس از آنکه جمهوری اسلامی ایران با برگزاری اجلاس نم در تهران به کانون دیپلماسی جهان تبدیل شد و بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، برگزاری نشست سران عدم تعهد در تهران را نقطه عطفی در دیپلماسی جهانی و روابط بین المللی می دانند، با برگزاری مانور نظامی در منطقه خلیج فارس به دنبال اهدافی غیر از صلح و امنیت و خارج از دایره دیپلماسی می گردند.

حال اگرچه «جان میلر» فرمانده ناوگان پنجم دریایی امریکا در ارتباط با رزمایش دریایی امریکا و حدود ۳۰ کشور از متحدانش، معتقد است که «این رزمایش بین المللی راهی است برای تضمین ثبات و امنیت در خلیج فارس و سایر آبراه های دریایی در منطقه» اما هدف نهایی این رزمایش را شبکه تلویزیونی امریکایی «ای. بی. سی» منتشر کرد که در این باره گزارش داد: «در روزهای اخیر نیروی دریایی امریکا به عمد در حال نشان دادن زور بازوی خود به ایران است.

در این راستا، ناو هواپیمابر «آیزنهاور»، به همراه ۴۰ فروند هواپیمای ادبیات تهدیدآمیز غرب گرچه برای دولت و ملت ایران تازگی ندارد، اما ادعاهای متناقض آنان در امور مختلف تا امروز برای کل جهان، آشفتگی ها و دگرگونی هایی را سبب شده است. غرب از یک سو ادعای حقوق بشر و برپایی امنیت جهانی دارد و از سوی دیگر در رفتارهای خود بیشتر روی نقاط تقابل و تضاد جهانی تمرکز می کند شکاری بمب افکن «اف – ۱۸» در روزهای اخیر تا پنجاه مایلی سواحل ایران نزدیک شد.»

انتقام‌گیری از مسلمانان به سبک غربی

نگاهی به غرب از واقعیت درون حاکی از آن است که تناقض رفتاری غرب فقط در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نبوده بلکه نظام سلطه ثابت کرده که در برابر کل جهان اسلام، همواره مواضعی متناقض داشته است زیرا آنان که در طول سالیان دراز در پی تخریب چهره اسلام و چنگ انداختن بر پیکره امت مسلمان بوده اند، اخیراً در شرایطی که امواج بیداری اسلامی در حال خروش است و خشم مقدس مسلمانان را علیه جبهه استکبار برانگیخته است، برای چندمین بار نورانی ترین چهره عالم خاک و افلاک که هم در فرش و هم در عرش بالاترین و برگزیده ترین مخلوق خداوند دیده می شود یعنی پیامبر اعظم (ص) و پیام آور اسلام از سوی چند حقیر غربی مورد توهین و اهانت قرار می گیرد.

واقعیت این است که آنان با ساختن یک فیلم و طراحی کاریکاتور، تنها در پی انتقام گیری از بیداری اسلامی و امت مسلمان هستند و اینچنین است که در اقداماتی که کاملاً متناقض با حرف های دل انگیز و چهره روتوش شده غرب است، به پیامبر اسلام توهین می شود و عده ای سعی دارند جنگ هایی را حول محور ادیان به راه اندازند و سپس منافع خود را از دور درو کنند. اما این بار تیر آنان خطا رفت و به سمت سینه اولین قربانی امریکایی یعنی سفیر امریکا در لیبی برخورد کرد و از دیگر سو موجب حقارت و انزوای بین المللی امریکا و حامیان اینگونه اقدامات موهن در سطح جهان شد.

وجود اختلافات گسترده در زمین بازی غرب نظام سلطه اما در همین مواضع متناقض نیز دارای یک تفاهم کلی و عمومی نیست و سرگیجه های بلوک غرب که در حال زمین خوردن و فروپاشی است، از هم اکنون آغاز شده است. به طور مثال در مواضع نظامی آنان با هم یکپارچه نیستند و در شرایطی که اسرائیل اصرار بر نابودی خود در مسیر حمله به تاسیسات هسته ای ایران دارد، اما روزنامه اسرائیلی آحارانوت روز پنج شنبه ۳۰ شهریور، گزارش داده است که «مقام های امریکایی در خصوص پیامدهای حمله به ایران به اسرائیل هشدار داده اند و تأکید کرده اند که در صورت حمله به ایران، احتمال لغو پیمان صلح اسرائیل با مصر و اردن وجود دارد.»

این روزنامه به نقل از یکی از مسئولان بلند پایه اسرائیلی نوشته است که «مقام های امریکایی به اسرائیل یادآور شده اند در صورتی که اسرائیل به ایران حمله کند رهبران جهان عرب قادر نخواهند بود واکنش و خشم مردمشان را کنترل کنند.» از سوی دیگر، خبرگزاری آلمان گزارش داده است که «ماتیو گولد» سفیر انگلیس در تل آویو روز چهارشنبه بار دیگر بر موضع مخالف کشورش با هرگونه اقدام اسرائیل علیه سایت های هسته ای ایران تأکید کرد. سفیر انگلیس در تل آویو ضمن اعلام مخالفت انگلیس با هرگونه اقدام اسرائیل علیه ایران همچنین گفته است که تحریم ها تاثیری بر اقتصاد ایران نداشته است.

غرب حتی در موضوع اهانت به رسول گرامی اسلام نیز دارای یک اجماع کلی و تفاهم نیست و با آنکه تعدادی از آن مجموعه در مسیر توحش نرم هالیوودی حرکت می کنند، اما بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان پخش این فیلم و انجام اقدامات مشابه آن را در کشورشان ممنوع کرده اند و حتی صدراعظم آلمان زبان به انتقاد از آن فیلم موهن و بی حد و مرز بودن آزادی در امریکا گشوده است.

سیر سقوط و نابودی مهاجمین در برابر ایران

اکنون باید بر این نکته تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با وجود آنکه پایبندی فراوانی به مسیر گفت وگو و مذاکره و حرکت بر اساس اصول دیپلماسی دارد، اما به طور یقین اگر سایر بازیگران بین المللی که در مواجهه با ایران گرفتار تناقضات و اختلافات شدید شده اند، از میان راه های مختلف راهی غیر از مذاکره و دیپلماسی را برگزینند با پاسخ کوبنده ایران مواجه خواهند شد.

آنچنانکه سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه رژه بزرگ نیروهای مسلح به مناسبت ۳۱ شهریورماه، نمایش توانمندی های نیروهای مسلح را حامل پیام آمادگی این نیروها برای دفاع همه جانبه از نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: «ما با این توانمندی ها اعلام می کنیم که به هیچ کس اجازه نخواهیم داد فکر تجاوز به ایران را در سر بپروراند.»

وی همچنین با بیان اینکه در روز نبرد تعداد شلیک موشک های ما خارج از تصور صهیونیست ها خواهد بود، گفت: «در صورت شروع نبرد، رژیم صهیونیستی می تواند مدیریت شروع جنگ را داشته باشد اما نحوه اداره، نوع پاسخگویی و نقطه پایانی نبرد در اختیار ما خواهد بود و در این صورت دیگر موجودیتی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت.»

در واقع باید تأکید کرد که امروز و همچنین بر اساس معیار تجربیات گذشته آنچه از برآیند کلی تحولات بین المللی به دست می آید این است که هر کشور و هر دولتی که بخواهد در برابر ایران ادبیاتی خلاف اصول دیپلماسی و صلح و امنیت جهانی به کار گیرد، سیر سقوط و نابودی خود را آغاز کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات