تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۶۲۴۸۰
در گفت‌وگوي «جوان» با دبير سومين دوره همايش بين‌المللي «باران غدير» عنوان شد

اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی بازی دو سویه با یک هدف


مصطفي شاه‌كرمي

در ایامی که بسیاری از دشمنان اسلام با نمایشی وارونه همراه با دروغ و دهشت انگیز از اسلام درصدد تخریب وجوه رحمانی دین اسلام و آخرین فرستاده خداوند هستند، برپایی همایش باران غدیر همتی نیکو در راهی احسن است. دنیای غرب تحت لوای حمایت از آزادی بیان در مقابل هتاکان و توهین‌کنندگان به باورهای دینی و مذهبی چند میلیارد مسلمان زبان به کام نفرت و کینه‌توزی کشیده است. این داعیه‌داری در حمایت از آزادی بیان در حالی صورت می‌گیرد که احدی حق اظهار نظر در رابطه با واقعه دروغینی مانند هولوکاست در همه جوامع غربی را ندارد.

طرفه اینکه این مدعیان درخصوص این اقدام و استاندارد دو گانه اعلام می‌کنند که چون هولوکاست یک دین یا باور مذهبی نیست بنابراین ما نمی‌توانیم در رابطه با آن تولید محتوا بکنیم. در واقع حرفشان این است که در دنیای آزاد غرب توهین به هر دین و مذهبی آزاد است اما کمترین عمل و حتی تفکری در رابطه با هولوکاست ممنوع و مذموم بوده و به شدت نیز سرکوب خواهد شد. بخشی از پروژه اسلام‌هراسی و در ذیل آن ایران‌هراسی به عهده حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای دنیای غرب گذاشته شده است.

در همین رابطه تهیه و انتشار شبه فیلم موهن در مورد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، اقدام کشیش دیوانه امریکایی در سوزاندن قرآن کریم، انتشار کاریکاتورهای موهن به صورت هدفمند در رسانه‌های غربی و بسیاری اعمال وهن‌آلود دیگر توسط افرادی که در این پازل مشغول انجام وظیفه‌اند قابل اشاره و بررسی هستند. در حوزه ایران‌هراسی هم تولید محتوا و همنوایی با غرب علاوه بر حوزه‌های فوق‌الاشاره، بر عهده تعدادی از کشورها و عناصر وابسته به غرب در منطقه صورت می‌گیرد. برخی از فتنه‌های قومی و مذهبی مانند طرح مباحثی همچون ایجاد تشکیک مالکیت ایران بر جزایر سه گانه ، مصادره کردن مشاهیر ایرانی و بی‌هویت نشان دادن عقبه فرهنگی و علمی کشور و بسیاری موضوعات متنوع که به انحای مختلف خودشان را نشان می‌دهند بخشی از یک طرح بزرگ با عنوان «ایران‌هراسی» در حال اجراست.

همایش باران غدیر

همایش بین‌المللی «باران غدیر» هر ساله مصادف با عید سعید غدیر با حضور هنرمندان غیرمسلمانی که آثاری در زمینه پیامبر(ع)، ولایت امیرالمؤمنین(ع)، غدیر خم و محبت و ولایت اهل بیت عصمت(ع) خلق کرده‌اند به همت حوزه هنری برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری دبیر سومین دوره این همایش بین‌المللی در مورد اینکه برنامه و اهداف برگزارکنندگان جشنواره باران غدیر چه در این دوره و چه برای سال‌های آینده چیست، می‌گوید: باران غدیر یک همایش و گردهمایی سالانه است که با همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بین نخبگان فرهنگی، هنری، نویسندگان و شعرا و از کشورهای مختلف با ادیان و مذاهب متنوع برگزار می‌شود.

محور اصلی این همایش تولید آثاری در مورد اهل بیت و امیرالمؤمنین علی(ع) و خصوصاً واقعه غدیرخم است. در سال‌های اول و دوم برگزاری این جشنواره تمرکز ما بر حوزه‌های شعر و ادبیات بود. از میان آثاری که در این راستا و از کشورها و مذاهب مختلف به دست ما می‌رسید، عمدتاً به مسیحیان و هندوها منحصر می‌شد. در جشنواره امسال اتفاقی که افتاد این بود که علاوه بر عزیزان مسیحی، هندو و اهل سنت؛ بسیاری از هموطنان زرتشتی‌مان هم به شکلی فعال و پویا حضور پیدا کردند.

زائری درباره وجوه مثبت و اتفاقات مختص این دوره از همایش اظهار می‌دارد: اتفاق مهم دیگری که در جشنواره امسال قابل توجه و اعتنا بود اینکه، علاوه بر موضوعات شعر و ادبیات به هنرهای تجسمی که با آثار نقاشیخط یک هنرمند پاکستانی و موسیقی با حضور گروه قوالی «عابد مهرعلی‌خان» پاکستان؛ جشنواره در حوزه آثار ارائه شده توسعه پیدا کرده بود.

وجه مشترک همه اینها زبان متحد و واحدی بود که هر کدام با زبان و بیان خودشان و در قالب آثارشان به موضوع اهل بیت و امیرالمؤمنین پرداخته بودند. خوشبختانه در این دوره کارهای با ارزشی صورت گرفته و ارائه شده بود ضمن اینکه پیش‌بینی ما این است که در سال‌های آینده نوآوری و تنوع آثار بیشتر، گسترده‌تر و فراگیرتری صورت خواهد گرفت. نکته و مسئله‌ای که قابل توجه است اینکه، به هر حال موضوع غدیر خم و مسئله ولایت و جانشینی امیرالمؤمنین علی(ع) باید به شکل گسترده، بین‌المللی و با زبان‌های مختلف تبیین، تشریح و منتشر شود.

دبیر سومین دوره همایش باران غدیر با اشاره به اینکه این همایش کوششی است تا در قالب‌ها، مدل‌ها و نمونه‌های متنوع و متعددی واقعه و صحت و سقم غدیر خم را به همگان نشان بدهد، در ادامه می‌گوید: به طور کلی همایش باران غدیر به دنبال این است که نشان بدهد محبت امیرالمؤمنین، عشق و علاقه و اعتقاد به جایگاه برحق حضرت امیر(ع) و اهل بیت(ع) منحصر به شیعه نیست. گستره و این محبت و علاقه از برادران اهل سنت گرفته تا غیرمسلمانانی مثل مسیحیان، هندوها و دیگران وسعت دارد که با انتشار و خلق آثار برجسته و منحصر به فردی در قالب‌های متنوع هنری انعکاس پیدا کرده‌اند. لازم به توضیح است که بخش اندکی از این آثار در همایش باران غدیر که به صورت سالانه برگزار می‌شود، به علاقه‌مندان عرضه و معرفی می‌شوند.

مقابله با اسلام‌هراسی

امسال بخش تازه‌ای به همایش باران غدیر با محوریت شخصیت حضرت رسول اکرم(ص) اضافه شده است. آیا الحاق و اضافه کردن این بخش با جنگ کاملاً آشکاری که از یکطرف علیه دین اسلام با عنوان اسلام‌هراسی و از طرفی دیگر با اهداف تعریف شده‌ای در زمینه تخریب و هجمه به شخصیت والای پیامبر اعظم (ص)، در قالب کشیدن کاریکاتور و تولید یک شبه فیلم موهن صورت می‌گیرد، ارتباطی دارد؟ و اینکه اگر به همین منظور بوده استراتژی و راهبرد مسئولان همایش باران غدیر برای مقابله و حضور در این میدان نبرد فرهنگی- رسانه‌ای چیست؟

اینها سؤالاتی است که زائری در پاسخ به آنها و نیز در رابطه با تشریح اهداف این همایش می‌گوید: مهم‌ترین مسئله‌ای که ما در همایش باران غدیر دنبال کرده و می‌کنیم این بوده است که نشان بدهیم چنین اتفاقاتی، خصوصاً اتفاقات اخیر، بیشتر و پیش از آنکه یک حرکت اعتقادی باشد یک خدعه و تلاش سیاسی بوده است. امریکا و به طور کلی استکبار جهانی در پی این هستند فضایی را ایجاد کنند که اینگونه هتاکی‌ها و اتفاقات را واکنش دیگر ادیان و مذاهب، مانند مسیحی‌ها، نسبت به دین اسلام قلمداد کرده و همین ذهنیت را هم به دیگران القا کنند. در واقع آنها به دنبال این هستند تا با توسل و چنگ زدن به چنین دروغ‌های رذیلانه‌ای فضای آشوب، فتنه، کینه‌توزی و خشونت بین پیروان ادیان را به وجود بیاورند.

این مسائل در حالی است که ما در همایش باران غدیر به دنبال این هستیم که بگوییم این کار اتفاقاً یک رویداد کاملاً سیاسی است. دبیر همایش باران غدیر با اشاره به اینکه درست است که این عمل یک لکه ننگ و نقطه تیره و سیاه محسوب می‌شود اما در مقابل این نقطه سیاه، تیره و لکه ننگ، نقاط سفید و نورانی و درخشان فراوانی در میان پیروان ادیان و مذاهب غیرمسلمان وجود دارند که اتفاقاً آثار ارزشمندی را درباره شخصیت و رفعت جایگاه پیامبر اعظم(ص) تولید و عرضه کرده‌اند؛ اضافه می‌کند: به همین دلیل امسال و در سومین دوره همایش باران غدیر ما یک بخش ویژه‌ای با عنوان «رحمت للعالمین» داشتیم.

در این بخش نو و جدید هنرمندانی از کشورهای مختلف با ادیان و مذاهبی مانند مسیحی و هندو درباره شخصیت پیامبر اکرم(ص) آثاری را ارائه یا قرائت کردند. شاید ذکر این نکته جالب باشد که در سالیان گذشته و در بین ادبای بزرگ دنیا، همچون تولستوی در روسیه، ویکتور هوگو در فرانسه و ولتر و امثالهم، آثار بسیار ارزشمندی در رابطه با پیامبر اسلام منتشر کرده‌اند.

البته در بین مسیحیان کشور لبنان؛ از امثال جبران خلیل جبران گرفته تا کسانی که امروز در قید حیات بوده و زنده‌اند مانند جرج شکور شاعر معاصر لبنانی، آثار بسیار ارزشمندی درباره پیامبر اسلام تولید و منتشر کرده‌اند. اینگونه افراد آثار بسیار خوب و ارزشمندی در زمینه شخصیت عظیم و بزرگ پیامبر اعظم(ص) دارند؛ ما معتقدیم که معرفی، ترجمه و عرضه این آثار می‌تواند به ایجاد فضاهای مثبت، همدلی و همراهی بین پیروان تمامی ادیان کمک‌های بزرگی بکند.

ایران‌هراسی در ادامه اسلام‌هراسی

دشمنان اسلام و ایران به موازات ترویج اسلام‌هراسی، یک خط سیر و دستوری برای پیشبرد اهداف پروژه ایران‌هراسی، تحریف تاریخ و مصادره به مطلوب کردن واقعیت‌ها را نیز در دستور کار خود و دیگر همفکرانشان دارند. جدیدترین اقدام آنها در زمینه تحریف واقعه تسخیر لانه جاسوسی امریکا که توسط دانشجویان خط امام در سال ۵۸ انجام گرفت، ساخت و تولید فیلمی با عنوان «آرگو» است که به شکلی منفعلانه سعی کرده‌اند تا مرهمی برای این زخم ناسور و کهنه تهیه کرده باشند. آیا در همایش باران غدیر در این رابطه (ایران‌هراسی) برنامه یا راهبردی در نظر گرفته‌اید یا خیر؟

مدیر مسئول ماهنامه «خیمه» در پاسخ به این پرسش می‌گوید: جواب دادن به این مسئله در همایش باران غدیر جزو دستور کار ما نیست اما من فکر می‌کنم بحث ایران‌هراسی ناشی از کوتاهی ما در پرداختن به تاریخ ایران است. یعنی متأسفانه چون ما به تاریخ ایران نپرداختیم و به دلیل اینکه عموماً به یک شکل افراطی از بیان پیشینه و افتخارات ایرانی حرف نزدیم، باعث به وجود آمدن خلأهایی شده است. شاید یکی از دلایل طراحی همین پروژه ایران‌هراسی از جانب دشمن، وجود چنین منافذ و خلأهایی بوده است.

زائری دبیر سومین دوره همایش باران غدیر در رابطه با پوشش چنین ضعف‌هایی و همچنین آسیب افراط و تفریط در مباحثی قابل طرح در این زمینه معتقد است: به نظرم این مسئله به یک جریان اصلاحی منطقی و معتدل، به دور از هرگونه افراط و تفریط نیاز دارد. هر چند متأسفانه گاهی افراط و تفریط‌هایی که در این زمینه و از طرف افراد رخ می‌دهد باعث عقیم ماندن اصل موضوع که گرفتن عرصه و فرصت میدان‌داری از دشمن است، می‌گردد. گاهی افراد به سمت افراط می‌غلطند و سعی دارند همه چیز را «ایرانیزه» بکنند که متأسفانه این تلاش‌ها باعث مخدوش شدن هویت ما با جهان اسلام می‌شود.

برخی افراد هم در این زمینه دچار تفریط می‌شوند و این باعث حذف و نادیده گرفته شدن بخشی از تاریخ کشور می‌شود و بالطبع حاصل و دستاورد این تفریط موجب خدشه‌دار شدن هویت ملی ما می‌شود. به نظر باید یک شکل منطقی، معتدل و میانه‌روی در این مسئله لحاظ شود؛ اگر کسانی با این رویه منطقی و معتدل با مسئله برخورد کنند، قطعاً ما خواهیم توانست در عین حفظ رابطه و هویت اسلامی- جهانی‌مان، یک هویت ملی و ایرانی هم براین مسئله قابل فرض ارائه دهیم.

مدیر مسئول «خیمه» در پاسخ به این سؤال که چه کسی باید پرچمدار این مسئله مهم و کلیدی باشد می‌گوید: در این رابطه رسانه‌های عمومی و آموزش و پرورش بیشترین نقش، مسئولیت و سهم را دارند. در واقع و به زبان ساده‌تر شفاف‌تر باید گفت سازمان صدا و سیما و وزارتخانه آموزش و پرورش مؤثرترین جریانات و نهادهایی هستندکه در این زمینه هم مکلفند و هم وظیفه دارند. به نظر بنده به جز این دو دستگاه هیچ نهاد و جریانی نمی‌تواند کار اثرگذاری انجام بدهد چراکه بیشترین فضای تأثیرگذار و استراتژیک تربیت نسل جوان و عوامل دخیل در این تربیت، در اختیار این دو نهاد توانای کشور است.

با تمام این توصیفات واضح و بدیهی است که هر دو وجه پروژه اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی بخشی از یک بازی هدفمند است که غرب با کمک برخی عناصر وابسته در منطقه اقدام به ترویج و تسری آن کرده است. اگر با این منظرگاه به هر دو وجه این موضوع نگریسته شود به خوبی خواهیم توانست که علت حضور برخی از کشورهای مسلمان و همجوار را در این اتفاق توجیه و تفسیر کنیم. چراکه نوع نگاه حکام مرتجع منطقه به مذاهب اسلامی با اصل و وجهه درست اسلام منافات دارد. چه اینکه تفکر وهابیت و تولد فرقه‌های منحرف و ضاله دیگر در قالب «اسلام امریکایی» گویای این مهم است که این افراد نه تعهد و وابستگی به اسلام دارند و نه برای قواعد و دستورات آن احترامی قائل هستند. به جهت حمایت و ترویج اسلام ناب محمدی(ص) با پرچمداری کشورمان و مخالفت با سیاست‌های استعماری غربی‌ها در منطقه، یک جبهه واحد در مقابل اسلام ناب و فرهنگ و تمدن ایرانی قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات